Malta. Nobeigums.

Nu jau sezu lidosta, apkart dauzas bars arabu bernu. Kur sie celusies? Lidz sim Maltaa neredzeju nevienu dzelabu,ne ari arabietes ar bernu bariem. Vajadzetu pierakstit sis dienas piedzivojumus,tacu vel vakarnakt palika nepiemineta viena diena.

Tatad atgiežos Gozo salā. Piecelos agri un klusi sagerbusies pametu viesnicu. Vetra bija norimusi un rits patikami kluss. Nevareju saprast,pec kada laika kurses autobusi. Pie baznicas uzradas tris vecenes,jautaju sam,vai Malta pagrieza pulksteni atpakal. Bet vecenes vispar nerubija,par ko stasts,bet skatijas uz baznicas pulksteni un teica,ka esot tik,cik tas radot (lai gan radija ko pavisam aplamu) . Kad pienaca autobuss,sapratu,ka pulkstenis ir gan pagriezts, un ta jau pus astonos biju osta. Pec vairaku vestulu apmainas ar nakamas viesnicas saimnieci Andrea beidzot bijam vienojusas satikties autobusa pietura 13, ta ka laika vel diezgan. Uz Kamino salu nepagusu,bet aizbrauksu uz Slendi lici. Ta panemu divus autobusus un pec nepilnas stundas izkapu brinumskaista juras piekraste. Ari te lidzigi ka pie Azura loga slejas varenas klinsu sienas, bet Slendi licis iestiepas dzili sauszeme. Ta krastos dazi nira un peldejas,laikam tak siltaks un mierigaks neka atklata jura. Es izstaigjos pa promenades celu un pa taku uzkapu uz augsta plato, no kura veros jura. Ta ka no tik skaista rita iedvesmota atpakal Malta nokluvu smuki un lidz 13.00 vel paguvu apest traucinu ar pastu. Tad sedeju uz solina un pratoju,cik veca varetu but Andrea. Biju vinai teikusi,cik veca esmu un ka man ir balti mati,ta ka vajadzetu atpazit.

Desmit minutes pec 13 piestaja italis uz skutera un teica:cao, Lilija! Es preti,ka gaidu senjoru Andreu, bet vins stivejas preti,ka tas esot viriesu vards. Vina sieva esot ukrainiete un nekada Andrea,bet mani mati gan neesot balti. Nu labi, vajadzeja teikt,ka zili vai zali,ja sim nav labi. Tad es vel tiepos,ka uz skutera nekapsu,bet vins ari neaicinot. Tulit noliksot skuteri un atnaksot. Ta ari notika, un tiku aizvesta uz skaistu dzivokli,kur man bus sava istaba un kopiga virtuve un atputas telpas. Pec hosteliem taisni paradize.

Nolemu sodien turpinat baudit dabu un aizbraukt uz zilo grotu. Kamer tiku centra un sagaidiju autobusu,kas iet uz grotu, bija jau krietna pecpusdiena un sacis sijat lietutins. Ne liels,bet kads anglu sers pastastija,ka grota neesot verts braukt,jo nebusot nekada skata,ja saules neesot,krasas nemirdzot. Ari es to kaut kur biju lasijusi. Dazi gan brauca grota. Ta grota redzama un sasniedzama vienigi tadejadi,ka ar laivu pa juru iebrauc klinti ieksa,kur vina atrodas. Eiropa esot divas tadas lidzigas,otra Kapri. Nolemu,ka nakamreiz brauksu uz Kapri un pari kalniem devos virziena uz templiem. Tie atrodas kadu kilometru no grotas un ir pat divi, kaut kas lidzigs tiem,ko redzeju Goco sala. Sos man izdevas apskatit tikai caur zogu,jo bija jau pus pieci un kase slegta. Ta ka soreiz neizdevas patereties, bet piedzivojums tomer bija jauks vakara kresla pari piejuras kalniem pastaigajoties pa takam. Bija jau pilnigi tumss, kad pienaca autobuss un atveda mus uz Valetu, vesels bars dabas draugu bijam,pat sedvietu autobusa nepietika.

Pa celam uz viesnicinu vel tiku pie salda Reinzemes viina,par ko jau vestiju. Nopirku ari vel vienu traucinu ar makaroniem (ui,cik gardi bija tai estuvite, un tikai par apm. 2 eiro), biezpiena piradzinus un uzdzivoju pa viesnicu sava istaba,jo italietes, kad saimniekoja pa atputas telpu, man izskatijas parak runigas.

Nu jau stasts tuvojas beigam. Jo esmu jau lidosta. Sorit piecelos ar smagu galvu, pec vina un rakstu darbiem gan aizmigu,bet kermena pulkstenis tapat pamodinaja ierasti agri. Pec nesteidzigas rita kafijas ar kanolini jaukaja mazaja ukiti,kadu gar juras malu ir pilns, nolemu drusku paieties San Dziljan virziena,kas skaitas smalks atputnieku rajons un atrodas blakus manai Sliemai, bet nav redzets. Gar fjordiem aizklidu talu lidz Pacevillai. Tiesam, ir te dazadas lielas viesnicas, visadi resort un marinas. Patikamas ir tadas svaiguma pilnas rita pastaigas.

Izrakstijusies no dzivokla devos piepildit dienas planus. Planos ietilpa apskatit vel vienus megalitus, soreiz Tarxien temples, bet pec tam talak doties uz Marsarslok,kas esot skaistakais zvejnieku ciems visa valsti. Templos iekluvu sekmigi un cilveku te ari bija biezs,laikam tie ir pasi popularakie aizvesturiskie templi,ap 3-5 tukst.p.m.e. Var pat izdalit istabas,kas bijusas,ir pavisam 12. Ari dazas lietas saglabajusas, trauki, citas lietas aizvestas ari uz arheologijas muzeju Valeta. Ta ka tas bija labs objekts, iesaku par 100 procentiem. Toties Marsalsloka biju vilusies. Apbuves zina pilnigi parasta pilsetina, neviena kada ipasaka nama, ari baznica ne tik izcila ka citas. Tiesa, osta milzigi daudz laivu un nelielu kugisu,kas no rita laikam dodas jura,lai pusdienas restorani varetu pasniegt svaigas zivis. Tadas ir plasa izvele,vairak ka desmit veidu. Varat mani vai nosist, bet jau tulit pec pusdienam biju aizmirsusi,ka sauca to zivi,ko edu. Bija tada peleka un tik liela,ka pravs asaris. Un suliga,loti garda. Klat piedzeru shandi,kas esot vinu nacionalais padzeriens, kaut kas musu meitenu alum lidzigs,kas ir tadi ar sulam atjaukti.

Vel Marsalsloka gar piekrasti stiepjas tirdzins,kas ari esot ieverojams. Es gan neteiktu. Lieluma zina tas vispar nav diez ko dizs, kadi 15 galdi varbut. Neparastaks ir sortiments,jo tiek pardoti vinu izsutie un mezginotie galdauti, dvieli, sedzinas. Skaisti jau ir,bet nenopirku, un labi,ka ta. Tagad domatu,kur likt un ko darit.

Vakara vel pastaigaju pa Valetu, atvadijos. Atkal aizgaju uz baznicu un noklausijos misi. Un atkal tur bija kadi 30 vismaz macitaji un vinu kalpotaji. Nezinu,kas tas par joku,kapec viens netiek gala ar misi, varbut viniem macitaju parprodukcija? Atcerejos,ka katoliem tacu ir visu dveselu diena,ta ka baznica apmekleta un iedomats ari par aizgajusajiem tuviniekiem. Starp citu, halovinu svinesanu te namaz nejut. Tikai lidostas autobusa iekapa viens puisis ar melnu krasu noziestu muti, bet tas tiesam bija baltais zvirbulis visa konteksta.

Nu luk, stasts gala. Zel,bus jadoma, ko talak sadarit. Kad atgriezisos maja un ieladesu bildes datora,gan jau varesiet aplukot kadu galeriju.

Nu esmu mājās un bildes arī varat aplūkot. Esmu jau izgulējusies un kad būs apdarīti iekavētie darbi, atkal varēs apcerēt,kura pasaules vieta sauc un aicina.

No Sliemas ar autobusu aizbraucu uz Maltas galvaspilsētu Valetu - otru tādu "mēli", ko apskalo fjordi. Pilsētu apjož mūris, caur kuru iet vairāki geiti.
Maltas Nacionālās bibliotēkas ēka galvenajā Valetas ielā.
Bibliotēkas iekšpusē pie retumu lasītavas.
Valetas iela.
Parāde pils laukumā.
Valeta savā spožumā.
Vai katra iela izved pie jūras.
Vietumis gaišdzeltenās krāsās tērpto arhitektūru atdzīvina krāsaini balkoni vai durvis.
Pieminekļi ir gan šādi, gan citādi
Jūra diezgan nemierīga, bet īstā auka sāksies naktī.
Laukumā pie vaļņiem
Skats pāri fjordam.
Papagailis Cassa Roca Piccola pagalmā.
Iepriekš minētā nama Cassa.. pagrabstāvā bija iekārtota lietus ūdens uzkrāšanas sistēma, ko tagad rāda nama apmeklētājiem
Nams piederēja bagātiem ļaudīm. tāpēc te netrūkst ne skulptūru,
ne greznu trauku,
ne gleznu (blakus gids).
Šajā gleznā 20 g. vecā modele speciāli uzgleznota tā,ka izskatās veca - atbilstoši tālaika glezniecības modei vai tradīcijai
Bibliotēka
Ēdamzāle
Skatupunkts no Valetas vaļņiem
Barocca dārzā milzīga dobe ar čili pipariem
Bildēts no kuģa
Uz kuģa ceļā uz Goco salu
Goco salā netālu no ostas
Gdžantijas tempļu kompleksā Goco salā
Trako auka Marsalfornā
Azure Window
Starp akmeņiem dziļi iegrauztos pušumos izveidojušās ieplakas jeb iekšējie ezeriņi
Azura window
Te var tos ezeriņus labāk saskatīt
Milzīgi klinšu krasti no apjomīgiem blokiem
Tas redzams no augšas,kad uzkāpu uz klinšu bloka. Uz leju skatīties baisi.
Saule riet
Riktīgi jau riet
Privātās viesnīcas iekšskats,te Goco salā nakšņoju
Veģetācija Goco salā
Šlendi līcis starp divām milzu klinšu sienām iestiepjas sauszemē. Te var peldēties
No klintīm daudzviet vietējie ķer zivis
Tāda aiza Šlendi
Plato Šlendi
Drīz došos prom no Goco
Valetā pie lielās strūklakas. Te blakus ir lielākās daļas autobusu galapunkts
Pie zilās grotas,kuru var redzēt tikai no jūras puses,kad iebrauc ar laivu
Laiviņa kaut ko tur dara
Kraujas pie Zilās grotas
Kalni netālu no Zilās grotas
Hagar Qim tempļi ir oranžā krāsā
Pie varena kaktusa-tādu salā ir bez sava gala
Mnajdra megalīti
Valetā pie lielās strūklakas
Valetas mūri no ārpuses
Uzmini nu,kas tas ir?
Pie Dingli klintīm
Dingli
Baklažāns - paretam Maltā arī redzami sakņu un dārzeņu lauciņi
Aleja Buksusa dārzā
Kaktuss ar bagātīgu augļu ražu. Tie taču ir ēdami.
Mdinas šarmantā ieliņa
Mdina
No Mdinas mūra - skats tālumā
Mdinā
Mdina. Baznīca
Uzmanību piesaistīja jaukie mežģīņotie balkoniņi
No Mdinas jau iziets. Tā ir smuka ieliņa Rabatā
San Giljen - iecienīts atpūtnieku rajons
Palmu pludmale
Pie jūras aiz San Giljen
Šitas netālu no manas viesnīcas ripinās pa nelielu apūdeņotu galdiņu
Taršinas tempļi - megalīti no 3.-5.g.tūkst.p.m.ē.
Pētīšu megalītus
Marsašlokā - pilsētiņā, kas izaugusi no zvejnieku ciema un joprojām te daudz laivu,kas dodas vilkt zivis,ko tūristi gardu muti notiesā
Gar jūras malu stiepjas tirdziņš ar tautas meistaru izstrādājumiem
Priekšauti,sedziņas, galdauti,dvieļi... Mežģīņoti, izšūti....
Valeta,pils laukums. Pāris griežas valša ritmā muzikālās strūklakas pavadībā