Puika akā, jeb ko vecmāmiņa atļāva Stokholmā

Kad es augu, tā nebija. Vecmāmiņa negāja uz operu un nebrauca uz Jūrmalu. Viņa audzēja trušus un vērpa dziju. Adīja skaistus cimdus un andelēja Centrāltirgū, slēpjoties no milicijas, jo bizness toreiz bija aizliegts. Tagad ir citi laiki. Mazdēls Nr.1 ir pietiekami liels, lai bez mammas dotos uz ārzemēm. Mazā Latvijas meitenīte vēl nav iekritusi kanalizācijas akā.Tikmēr braucam uz Stokholmu. Esam trijatā: piecgadnieks, viņa onkulis - students un es - vecmāmiņa. Katrs esam zviedru zemē otro reizi. Izmantojam Lattelecom dāvanu karti par interneta ievilkšanu - brauciens uz Stokholmu 4 cilvēkiem. Tētis un mamma paliek mājās, aizņemti ar rūpēm par mazo brālīti. Jau laicīgi dodos uz pasažieru ostu, izņemu numuriņu, tūlīt mani apkalpo, piereģistrēju visus 3 braucējus un aizpildu veidlapu par aizbildniecību. Līdzi ir '''Rimi" maiss ar pārtiku, ko 2 dienās arī iztukšojām. Nopērku vēl Narvesenā 2 lielās ūdens pudeles. Drīz pēc tam zāle piepildās ar cilvēkiem un sastājas garas rindas. Daudzi izmanto Lattelecom dāvanu kartes. Paiet vēl stunda un sākas iekāpšana kuģī. Romantiski vizināsimies ar "Romantiku".Un ceļojums var sākties. Iekārtojamies kajītē, diezgan mājīgi, pilnai laimei ir arī dīvāns un televizors. Tad ejam skatīties, kā kuģis iebrauc jūrā. Ir saulains februāra nogales vakars, uzpūš dzestrs vējš, bet marta aukstums vēl priekšā. Jūra mierīga, kā vienmēr skaista, ūdenī peld nelieli ledus gabali. Ejam iekšā, un sākas vakara programma. 19.00 ir spēle bērniem, bet mūsējais tikai noskatās. Pēc tam seko prezentācija par Stokholmu. Īsa informācija par galvenajiem objektiem, saņemam pilsētas kartes un sekojam līdzi.Tālāk viss notiek pēc katra interesēm un iespējām. Aizejam uz bērnu istabu, tur ir troksnis un bardaks. Bērni ārdās un kliedz, krāsainās bumbas lido pa gaisu, līdz dažiem pat šķīst asaras. Apskatām kuģi un atlikušo vakaru pavadām kajītē, paskatāmies arī TV raidījumu par zviedriem, arī vecāko paaudzi, kas interesanti pavada laiku un ir sociāli aktīvi.Šādā sastāvā bieži negadās būt kopā. Tagad ir laiks aprunāties. Mazais uzrāpjas augšējā gultā un saldi guļ līdz rītam. Mums ir cits variants - kuģis rūc un vibrē, sevišķi augšējā gulta, kas atbalstīta tikai vienā pusē. Mistiskā sakarā diezgan skaļi dzirdams troksnis no vakara šova zāles. Tad pēc pusnakts jautrie kaimiņi atgriežas savās kajītēs. Līdz rītam tomēr sanāk arī pagulēt.Mums ir pieteiktas brokastis Bufet restorānā ar zviedru galdu. Internetā var pasūtīt par 8 latiem, bērniem līdz 5 gadiem ieskaitot, par brīvu. Uz vietas mazliet dārgāk. Iekārtojamies pie loga un baudām skatu uz jūru, šēras, mazās, klinšainās saliņas un sarkanās atpūtas mājiņas. Un runājam par dzīvi. Ēdiens ļoti labs, izvēle liela. Lai gan nemaz daudz neapēdu, ilgi bija sāta sajūta, un nākošā nopietnā maltīte bija pievakarē uz kuģa. Informācijas centrā nopērku sev autobusa biļetes. Bērnam sabiedriskais transports par brīvu. Maršruts pakārtots bērnam, jau iepriekš izprātots un izpētīts. Mantas var atstāt kajītē. Speram kāju uz zviedru zemes un meklējam 76.autobusu, ar ko nokļūt Djurgarden salā. Pieturā ir krietns pulciņš ar to pašu mērķi. Līdz Djurgarden var aiziet pa 20 min, līdz vecpilsētai jāiet 40 min. Ar autobusu šoreiz sanāk lēnāk. Pirmais autobuss jau ir pilns, un pabrauc garām. Otrais tik pilns, ka bail tādā kāpt iekšā. Trešais ir pilns, bet vieta atrodas. Autobusā pilns ar latviešiem, aprunājamies, kur jākāpj ārā.Skaistā sala ir klāt, un dodamies tālāk. Pa kreisi ir Skansens, pa labi lielais un skaistais Nordic muzejs, bet tālāk pa labi Junibaken un Vasa muzejs. Djurgarden salā muzeju ir daudz.Mūsu pirmais objekts ir Vasa muzejs. Paspējam vēl pirms rekonstrukcijas, jo no 18.marta līdz aprīļa beigām muzejs ir slēgts. Te var apskatīt nogrimušo kuģi, kas jūras sāļajā ūdenī labi saglabājies. Daudzos Stokholmas muzejos darbojas kafejnīcas vai restorāni, arī šeit. Sīkāk par Vasas kuģi uzrakstījis Jānis -http://www.draugiem.lv/blogs/#/blogs/?p=9473047Nākošais objekts - Aquaria. Jāpaiet gar piestātni mazliet uz priekšu. Tas ir kā daļa no Zooloģiskā dārza, kas saistīts ar ūdeni. Neliels, bet bērniem patīk. Kaut gan ir darbdiena, apmeklētāju diezgan daudz. Ir tādas kā pieturas, tropiskais mežs, ziemeļu krāčainā upe, koraļlu rifi, lieli akvāriji, vides objekti un fragments no Stokholmas kanalizācijas sistēmas, kur var ielīst kontrolakā un citā vietā izlīst laukā. Puika izmēģina aku reizes septiņas.14.00 esam uz zivju barošanu.Kafetērija ar skaisto skatu uz kuģīšu piestātni pieminēta "Trip advisor" mājas lapā. Ja esat paņēmuši savu ēdienu, to var notiesāt piknika mājiņā blakus kafejnīcai. Kaut arī diena apmākusies, šeit ir patīkami, cilvēki ir mierīgi, laipni. Cits gaiss! Stāvam pieturā, garām brauc cits autobuss. Mazdēls pēkšņi stopē. Šoferis smaida un rāda, ka nevar.Programma izpildīta, un ceļojam atpakaļ uz kuģi. Atkal vakars uz kuģa, klājs, veikali, spēle bērniem, sarunas. Laiks, kad varam būt kopā bez steigas un rūpēm.Kuģa veikalā izvēlamies želejkonfektes mammai ar uzrakstu: "Cars, planes, trains & ferries." Ļoti atbilstoši.Šī nakts liekas mierīgāka, laikam esam jau pieraduši.Rīts pienāk jau tuvāk Latvijas krastam. Ieturam vienkāršas brokastis Bistro 24h. Te var nopirkt arī pienu un jogurtu, kā arī kafiju un tēju līdznešanai. Nav tik garšīgi kā zviedru galda restorānā, bet cenas draudzīgākas. Uz kuģa var maksāt ar latiem, kronām un eiro. Laipna zviedru ceļotāja uzsmaida un ielej man kafiju un pielej arī pienu. Lūdzu un vēlreiz lūdzu. Patīkami. Pie blakus galdiņa ģimene ar bērniem, ar Āzijai raksturīgiem vaibstiem. Mūsu zēnam ir ko pētīt un brīnīties. Tikmēr ārzemnieks dabū pērienu. Gatavojamies izkāpšanai, šoreiz ilgi jāgaida, jo netrāpām uz pareizo izeju.Klāt Rīga. Skaista, saulaina diena, bet Centrālās stacijas apkārtnē cilvēki drūmi. Krīt acīs nabadzība un tāda kā bezcerība. Žēl.Mazais ceļotājs mājās teica: "Fantastisks ceļojums". Jāpiebilst, ka bija paklausīgs un uzvedās ļoti labi. Arī man patika. Uz Skansenu aiziešu nākošreiz.Vēl mazliet par cenām. Zviedrijā algas un pensijas ir daudz lielākas, līdz ar to cenas arī. Arī uz kuģa viss maksā vairāk kā Rimi vai Maxima. Autobuss uz Djurgaden un atpakaļ vairāk kā 5 Ls vienam cilvēkam. Aquaria ūdensmuzejs 90 SEK, bērnam līdz 5 gadi 25 SEK, no 6-15 gadiem 50 SEK. Vasa muzejā pieaugušajiem 130 SEK, studentiem 100 SEK, bērniem līdz 18 gadiem par brīvu. Saites:http://www.tallinksilja.com/lvhttp://www.aquaria.sehttp://www.vasamuseet.se