Vecpiebalgas mīlestība

''Mīlestība nekad nemitas" - stāv rakstīts uz kāda akmens Vecpiebalgas kapos. Tiešām jādomā par šo veco patiesību. Kā jaunais Matīss Kaudzīte iemīlēja skolas Līzi un gaidīja viņu vēl daudzus gadus, kamēr sagaidīja. Kā Kronvaldu Atis, brāļi Kaudzītes un citi latvju censoņi loloja mīlestību pret latviešu valodu, un paši radīja tās kultūru, literatūru, mākslu un mūziku.Par to domājot, kopā ar ģimeni dodos uz Vecpiebalgu. Gribu redzēt, kāds skats paveras no Kārļa Skalbes mājas logiem. Pie reizes var iegriezties brāļu Kaudzīšu muzejā un apskatīt slavenās Vecpiebalgas ūdensrozes. Tā kā ceļojumā piedalās divi mazuļi, vairāk objektu neplānojam. Braucam no Ķeguma puses, un ceļš lokās kalnā un lejā, līču loču, un arī no asfalta vairs ne miņas, viss skaidrs, klāt Vidzemes pakalni. Ne mašīnu, ne cilvēku, toties dažādi ragu lopi ganās pļavās, un stārķu pulki meklē vardes pielijušos tīrumos. Izmetam līkumu gar skaisto Jumurdas muižu ezera malā un braucam uz Kalna Kaibēniem. Pretī nāk Aivars, un raiti sāk stāstu par Kaibēnu skolmeistariem Matīsu un Reini. Beigās aprunājamies par dzīvi. Te var noskatīties arī filmu "Mērnieku laki", ko jaunāki cilvēki nav redzējuši.Parakstāmies viesu grāmatā, iepriekšējais ieraksts pirms 5 dienām. Jā, "Mērnieku laiki" vairs nav obligāti, un var izvēlēties ko citu. Tomēr iesaku šeit iegriezties, tāpēc sīkāk nestāstīšu. Par Kalna Kaibēniem un Saulrietiem ir labi apraksti divos žurnāla "Deko" numuros pirms dažiem gadiem.Iebraucam Vecpiebalgā. Vispirms iegriežos kapos, kur atdusas daudzi Latvijas kultūras darbinieki - Kaudzīšu ģimene, Kronvaldu Atis un citi. Sekojot norādēm, tos viegli atrast. Pretī kapiem dīķis ar strūklaku un iesārtām ūdensrozēm. Ceļā ik pa brīdim jāskatās kartē, jo norādes ne vienmēr ir labi pamanāmas.Braucam tālāk uz Kārļa Skalbes muzeju - Saulrietiem. Mūs sagaida jauna meitene, kas mīļi smaida, tomēr uz jautājumiem nākas saņemt arī atbildi "nezinu". Šeit ekspozīcija pieticīgāka, toties skats no augšstāva balkona uz ezeru - fantastisks. Apstājamies pie kafejnīcas "Ūdensroze" Vecpiebalgas centrā. Šeit kūsā dzīvība, jāpastāv rindā, un ilgāk jāpagaida. kamēr pagatavo kādu sarežģītāku ēdienu. Cenas pieņemamas. Ir bērnu laukums ārā un rotaļu stūrītis iekšā.Atpakaļceļā piestājam pie atjaunotās Mālpils muižas un priecājamies par sakopto vidi tās tuvumā. Prieks par dzimto zemi, par kuru nav nekā labāka. Lepnums par tās pagātni, un cerība, ka tādi vīri kā Reinis, Matīss, Atis un Kārlis būs arī nākotnē. Ieteikumi: žurnāls Deko 2010.gada augusts/septembris - Iedvesmojošs stāsts un praktiskas idejas SABIEDRISKAJĀ INTERJERĀ – Matīsa un Reiņa Kaudzīšu muzejā Kalna Kaibēnos.žurnāls Deko Jānis Kalniņš, biogrāfisks romāns "Kalna Kaibēni"Matīss Kaudzīte "Jaunie Mērnieku laiki"www.piebalgasmuzeji.vwww.udensrozes.lvwww.udensroze.lv