Lorda-Mēra parāde. (Lord Mayor's show) London-City.

Labdien! Es te plānoju savus plānus, tuvākajām nedēļām, kur aizbraukt un kādus kultūras pasākumus apmeklēt. Un tā kā esmu sācis rakstīt savus stāstiņus par ceļojumiem, šeit draugu ceļojumu aprakstos, tad ienāca prātā! Kadēļ gan nepadalīties ar citiem, par maniem plāniem un ieteikumiem, ko varētu darīt tuvākajā vīkendā.

Varbūt, ka šis stāsts vairāk būs noderīgs mūsu tautiešiem, kuri dzīvo šeit Apvienotajā Karalistē, bet tik pat labi var noderēt arī tiem, kuri plāno apmeklēt šo zemi novembra mēnesī, šogad un arī citus gadus.

Tātad! Gribu pastastīt par vienu pasākumu, kurš notiek katru gadu šeit Londonā, novembra menesī. Tātad runa ir par Lorda-Mēra paradi, jeb angliski (Lord Mayor's Show).Esmu šo pasākumu apmeklejis jau paris reizes un to darīšu arī šogad un tas notiks nakamās nedēļas nogalē, 12. novembrī. (Tas notiek katru gadu, novembra otrajā sestdienā).

Ļoti īss ieskats par šo paškumu.

Londonas Sitijas (City of London) rajons visos laikos ir baudījis īpašu statusu, atškirībā no citiem Londonas rajoniem. Šeit vēsturiski ir izveidojusies tāda situācija, ka Londonas-Sitijas rajonam ir sava pašvaldība, sava policija un dažādas citas privilēģijas. Iebraucot šaja rajonā uz visām ielām var redēt dzelzs drakonu statujas, ar sarkani balto Sitijas ģērboni. Mūsdienās Sitija ir viens no svarīgākajiem biznesa un finanšu centriem ne tikai Lielbritānijā, bet arī pasaulē. Šim rajonam attiecīgi ir arī savs pārvaldnieks-Mērs, kuru katru gadu ievēl rajona vecāko padome.

Lords-mērs ir viens no vecākajiem amatiem Britānijas vēsturē. Pagājušajā gadā, amatā stājās, jau 681. Sitijas Mērs. Mēra pienekumos ietilpst, pārstāvēt Sitijas daījumu aprindu intereses visā pasaulē, kas acīm redzot nes augļus, jo Sitija tiešām ir svarīgakais biznesa centrs Britanijā.

Un tātad! Tieši šī Lorda-Mēra vēlēšanau un amatā stāšanās procedūra, laika gaitā izvedojusies par svētkiem ne tikai Sitijas, bet visas Londonas iedīvotājiem. Par godu Lorda-Mēra stāšanos amatā, tiek rīkota grezna un jautra parāde un sekojoša uguņošana vakarā, Temzas krastos.

Parāde sākas pie Lorda-Mēra rezidences Menšn-Hausa (Mansion House) un seko līdz karaliskās tiesas ēkai Flit strītā (Fleet street), kur mērs nodod svinīgu zvērestu monarhijai.

Parādes laikā pats Lords-Mērs pārvietojas īpašā zeltītā karietē, pašās procesijas beigās. Procesija, jeb gājiens kurš iet pirms Lorda_Mēra karietes, ilgst aptuveni divas stundas.

Šī parāde nedaudz adgādina karnevālu, kādā no Latīņamerikas pilsētām!

Tajā piedalās, dažādu profesiju-ģilžu pārstāvji, dažādu organizāciju pārstāvji, policisti, militārās vienības, ugunsdzēsēji, taksisti un viss kas tik iespējams. Pat bruņu tehnika piedalās šajā parādē!To visu jūs varat redēt arī pievienotajā foto albūma, kuru sabildēju pagajušajā gadā.

Es jau trešo gadu, cenšos savervēt pēc iespējas daudzāk paziņas un draugus, apmeklēt šo pasākumu. Tas tiešām ir ļoti interesants! Iesaku jeb kuram apmeklēt to!

Programma sastāv no divām daļām. 1. Paša parāde, kuras maršrutu un laikus, var apskatīt arī manā bilžu galerijā.

2. Uguņošana Temzas krastā.

Vairak informacijas, inerneta vietnē: http://www.lordmayorsshow.org/

Vēl nedaudz vēsturiska informācija par Lordu-Mēru.

Lordu-Mēru amatā pirmo reizi iecēla karalis 1189. gadā. 1215. gadā karalis paraksta rīkojumu, kurš dod tiesības, Sitijas iedīvotājiem, pašiem izvēlēties savu Mēru. Katram jaun ievēletajam Mēram jāiegūst arī karaļā uzticība un katru gadu, jaunievēlētais Mērs devās uz Vestminsteru, tagad uz Justīcijas namu, nodot uzticības zvērestu, karalim.

Gandrīz 800 gadu ilgajā periodā, kopš šī tradīcija tiek ievērota, tā pārtapusi par svētkiem. Pat divas mēra-slimību epidēmijas un lielais Londonas ugunsgrēks, nebija par iemeslu atteikties no šīs tradīcijas!

Laika gaitā šis pasākums kļūst ar vien greznāks un to nodēvē par Lorda-Mēra šovu (Lord-Mayor show).

Nedaudz praktiskas informācijas:

Uz šovu ērti nokļūt ar metro, ņemot vērā, ka centrālās ielas šajā rjonā ir slēgtas satiksmei, tad metro ir gandrīz vienīgā iespēja tur nokļūt. Ja vēlaties turp doties ar savu auto, tad meklējiet parkingu Temzas labajā, dienvidu krastā, kaut kur London Bridge stacijas rajonā, bet tas būs salīdzinoši sarežģīti.

Necenšaties šovu vērot vietās, kur uzstādītas tribīnes, tur vienmēr ir liela burzma! Vis labāk vērot šovu ir tieši tad, kad procesija dodas atpakaļ uz Menšn-Hausu, kaut kur starp Blackfriars un Millenium tiltiem uz Queen Victoria street.

Kad parāde beidzas, tad nesteidzoties varat doties gar Temzu uz SouthBank krastmalu, tieši pie nacionālā teātra, starp Waterloo un Blackfriars tiltiem. Neejiet uz Temzas kreiso krastu pie Embankment, salūtu no turienes neizbaudīsiet!

Tā īsumā viss! Ceru, ka kādam noderēs šī informācija. Tagad atgriežos pie stāsta rakstīšanas, par ceļojumu uz Andalūziju. Paldies par uzmanību un uz redēšanos!