Sicīlija

Capaci- Palermo- Montreale- vulkāns Etna- Taormina Septembra otrā pusē, kad Latvijā daba sāk noskaņoties rudenim, nolēmām paildzināt gaišās atmiņas par vasaru un devāmies uz Sicīliju. Izlidojot naktī no Tallinas, termometra stabiņš rādīja +3 grādus, ielidojot Palermo ap plkst. 8 rītā- +21 grāds, un dienas laikā gaisa temperatūra sasila līdz 25-27 grādiem. Aptuveni 25 grādu robežās ēnā gaisa temperatūra turējās visu nedēļu, kas tika pavadīta lielākajā Vidusjūras salā. Nenoliedzami daudziem cilvēkiem Sicīlija asociējas ar ‘mafiju’, un pie tā zināmā mērā ‘vainojami’ arī paši sicīlieši, nosaucot Palermo starptautisko lidostu ‘Falcone Borsellino’ vārdā. Tiesnesis Falcone bija viens no aktīvākajiem cīnītājiem pret mafiju un piedalījās daudzās skandalozās tiesas prāvās, nosūtot valsts maizē uz daudziem gadiem gan mazākus, gan lielākus mafijas bosus. Laikam jau itāļu mafiozi tas lāga nepatika, un 1992.gadā, ceļā no Palermo lidostas uz Palermo, tiesneša un viņu pavadošais auto tika uzspridzināti. Nepilnus divus mēnešus vēlāk, līdzīgs liktenis piemeklēja arī tiesneša Falcone draugu un cīņubiedru pret mafiju prokuroru Paolo Borsellino, kura auto tika uzspridzināts Palermo. Kopš tā laika Palermo lidostas nosaukums simbolizē cīņu pret mafiju, kura, kā liecina tūristu ceļveži, vienkāršajiem tūristiem pāri nedara. Vismaz mēs ne ar vienu, kas dēvētu sevi par mafiozi, ceļojuma laikā nesaskārāmies. :) Tomēr tūristiem rūpīgi jāsargā savas kabatas- nepaspējām Palermo iekāpt autobusā, kad jau viens no mūsu grupas konstatēja, ka viņam no bikšu kabatas ir pazudis maks. 1:0 Palermo kabatzagļu labā. Capaci ir tipiska Sicīlijas mazpilsēta, kas atrodas 10 km uz rietumiem no Palermo un uz vairākām dienām tā bija kļuvusi par mūsu pagaidu mājvietu. Capaci ieskauj kalni un Tirēnu jūra, kuras ūdens ir pietiekami silts peldei arī septembrī/oktobrī, un tik sāļš, ka var gulēt uz ūdens un negrimt. Ja plāno apceļot Sicīliju- speciāli uz Capaci braukt būtu ieteicams tikai tādā gadījumā, ja Tevi interesē mafija un vēlies savām acīm redzēt vietu, kur gāja bojā tiesnesis Falcone, viņa piemiņai uzstādīto granīta pieminekli un būdiņu kalnos ar lielu uzrakstu „No Mafia”, no kuras tika palaists spridzeklis. Ja tomēr mafija Tev nav sirdslieta- interesantākas noteikti būs citas Sicīlijas apskates vietas, piemēram, Palermo. Tūristiem draudzīgākā vieta- Tūrisma Info punkts Politeama laukumā, kur visu nepieciešamo info var iegūt angļu valodā; citur parasti nākas izlīdzēties ar žestu valodu un sazināties ar vārdnīcas „Itāļu valoda pēdējā brīdī” starpniecību. Pat ja ieraudzīsi cilvēku speciālā tērpā, uz kura rakstīts kaut kas līdzīgs „Tourist assistant” nav nekādas garantijas, ka viņš spēs Tev angliski kaut ko lādzīgi paskaidrot. Pēc praktiski visu svarīgāko ‘must-see’ objektu- Teatro Massimo, Vucciria, Palazzo Reale, katedrāle u.c. apskatīšanas, mani tomēr visvairāk fascinēja Palermo vecpilsētas šaurās ielas, kur noplukušo māju balkonos karājās izžauta veļa, staigā klaiņojoši suņi un veikalnieki bauda dienas vidus ‘siestu’. Septembrī Palermo tūristu nav pārāk daudz, līdz ar to arī pilsētu var „izgaršot” bez liekām cilvēku masām. Ak jā, cilvēkiem ar nedaudz stiprākiem nerviem iesaku aiziet uz Kapucīnu katakombām (praktiski visas ievērības cienīgas vietas Palermo var izstaigāt kājām, arī katakombas atrodas aptuveni 15 minūšu gājienā no Palazzo Reale), kur ir apskatāmas 18-19.gadsimtā apglabātu cilvēku mirstīgās atliekas. Sajūta ir nedaudz stindzinoša, kad ejot pa garu pagraba eju, no abām pusēm uz Tevi skatās tā laika izbalējušās drānās tērpti skeleti...dažiem ir saglabājušies arī sejas vaibsti... Sajūtas paspilgtināja arī tas, ka ierados katakombās neilgi pirms to slēgšanas, biju tur vienīgais apmeklētājs un nemitīgi urdīja doma, kā būtu, ja večuks, kas mani ielaida katakombās, par mani uz nakti aizmirstu. :) Kopumā katakombās ir apglabāti aptuveni 8000 cilvēku, publiski tiek eksponēti kādi daži simti, bet ar to pilnīgi pietiek, lai izkļūstot dienasgaismā, kādu laiku negribētos ne ar vienu runāt. Ar 389.autobusu aptuveni 30 minūšu braucienā no Palermo Piazza Independenza (laukums ir blakus Palazzo Reale) var nokļūt Palermo piepilsētā Monreālā, biļete vienā virzienā maksā 1,05 eiro. Yep, arī Sicīlijā ir sava Monreāla, kas ir slavena ar vienu no izcilākajiem Itālijas kultūras pieminekļiem- 12.gadsimta sākumā celto Monreālas katedrāli, izcilu arhitektūras pieminekli, bagātīgi izgreznotu ar zelta mozaīku. Noteikti ir vērts aizbraukt. Turklāt no kalna galā esošās katedrāles paveras skaists skats uz kalniem, Palermo un jūru. Skatu nevar aprakstīt, tas ir jāredz. Vulkāns Etna ir augstākais vulkāns Eiropā un šad tad mēdz arī darboties. Tomēr tas netraucē uzņēmīgiem cilvēkiem celt uz kalna viesnīcas, villas, restorānus un slēpošanas trases neskatoties pat uz to, ka apdrošinātāji parasti atsakās šādas būves apdrošināt. Divu kilometru augstumā ir nopērkami ne tikai tradicionālie suvenīri- it kā īpašs Etnas reģiona medus un liķieris (50% vol.), bet arī apskatāmi divi vulkāna krāteri un iespējamas pastaigas mākoņos pa melniem pārakmeņojušās lavas kalniem. Taormina ir piemērota pilsētiņa romantiski noskaņotiem cilvēkiem. Pussagrauts grieķu teātris (pēc skata gan atgādina klasisku romiešu amfiteātri), mazi restorāniņi un suvenīru bodītes, dažādās valodās runājoši tūristi un pāri visam tiešām skaistas ainavas. Kā stāsta paši itālieši, Taormina jeb ‘Sicīlijas St Tropez’ ir Itālijas labāko kūrortu Top5, un to bieži kā atpūtas vietu izvēlas arī Holivudas slavenības. Cenas līdz ar to arī ir augstākas kā citās Sicīlijas pilsētās un diennakts labā 5* viesnīcā vidēji maksā 300-400 eiro, 5+* villā- līdz 700 eiro par diennakti. Arī sabiedriskā ēdināšana Palermo restorānā izmaksātu lētāk nekā Taorminā, tomēr aprobežojoties ar pastu vai picu, vidusmēra ēstuvē var iekļauties 10 eiro robežās. Kopumā Sicīlija ir interesanta sala un patiktu gan pludmaļu cienītājām, gan arī tiem, kurus interesē grieķu, romiešu, spāņu, normāņu un arābu kultūru mistrojums, kas izpaužas gan arhitektūrā, gan arī virtuvē. Ekselentas picas un jūras veltes, pastas (tradicionālā sicīliešu- ar sardīnēm) un saldējumi; laipni cilvēki (lai gan nesaprot angliski, tomēr tik un tā gatavi palīdzēt); sabiedriskais transports, kas kursē tikai pēc šoferim vien zināma grafika un šad tad arī maršruta; Palermo nemitīgi sastrēgumi, smags gaiss un mašīnu taurēšana ielās- viss pieder pie lietas. Ja Tu to akceptē un vienkārši ļaujies dzīves ritmam a la sicilian– Sicīlija Tev patiks.