Zalcburga

Zalcburga Braucot pa Franča Jozefa ceļu atvadāmies no Alpiem.Skaistās Alpu pļavas nomaina egļu mežs.Blakus šosejai redzama strauja kalnu upe, kuras ūdens ir pelēkā krāsā.Tas, protams, ir Alpu kalnu dolomīts.Tovojamies Zalcburgai-pilsētai Zalckamergūtas kalnu ielokā.Eiropieši uzskata, ka Zalcburga ir vieta, kur atrodas Eiropā lielākais viduslaiku cietoksnis - Hohensalzburgas cietoksnis. Austrieši to dievina kā visu laiku lielākā mūzikas ģēnija Mocarta dzimto pilsētu . Zalcburgieši savu pilsētu dēvē par Pasaules skatuvi. Pilsētai cauri izlokās Zalcahas upe tajā pašā Alpu dolomīta pelēkajā krāsā. Ja dzirdami zirgu zviedzieni un itāliešu valoda, tad nav šaubu - tā ir Zalcburgas vecpilsēta. Gides pavadībā klejojam no viena vecpilsētas objekta uz otru un baudām šo neparasto pilsētu. Gaisā virmo mākslinieku pilsētas gars-ielās un laukumos-gleznotāji, akvarelisti, grafiķi un mūziķi. Vijolnieku izspēlētās Mocarta notis greznojas otas darbu malās. Gide iesaka piestāt kādā no slavenajām Zalcburgas kafejnīcām un kaut uz mirkli izjust aristokrātisku izsmalcinātību. Nelielas kafejnīcas ir viena no Zalcburgas etiķetēm, tās ir vai ik uz stūra un piedāvā izcilas kvalitātes kafiju un dažādus gardumus. Jebkuras sevi cienošas Zalcburgas kafejnīcas ēdienkartē atrodams deserts ar nosaukumu Salzburger Nockerl. Tas ir zeltains suflē, kas apklāts ar pūdercukuru. Īsts Salzburger Nockerl tiek pasniegts uz sudraba paplātes gluži kā pirms vairāk nekā simts gadiem. Austrieši ir izlepuši kārumnieki, par to liecina dažādu kūku un smalkmaizīšu piedāvājums kafejnīcās, austriešu ābolu štrūdele ir iecienīta visā pasaulē. Žēl, ka šādas sajūtas nevaram izbaudīt vairākkārt, jo kafejnīcas ir pietiekami dārgas, lai tajās pieticīgie Austrumeiropas tūristi uzkavētos pieklājīgi īsu laiku. Arī lētās kebabu ēstuves vai vienkārši bistro šeit ir mazākumā. Zalcburgā bez ierastajiem Mc Donald`s, Burger King un Nordsee ir arī dažādi restorāni. Nepārsteidz lielais itāliešu restorānu klāsts pilsētā, jo itāliešu valoda ielās dzirdama gandrīz vai biežāk nekā vācu. Nevēloties aprobežoties ar picas stūķēšanu, ir vērts pameklēt restorānu, kura ēdienkartē par saprātīgu cenu iespējams nobaudīt Vīnes šniceli (Wiener Schnitzel), teļa gaļas gulašzupu vai cūkgaļas cepeti. Iespaidīgākais Zalcburgas apskates objekts - Hohensalzburg - redzams no jebkuras vietas pilsētā, jo tas atrodas augstu kalnā. Braucot kalnā, prātu nomoka līdzjūtīgas domas par viduslaiku bruņiniekiem, kuriem, bruņām un ieročiem apkrautiem, nācies līdz cietoksnim nokļūt kājām. Arī šodien kalnā kājām dodas tikai izturīgākie un skopākie, kuri nevēlas maksāt par pacēlāju. Hohensalzburg cietoksnis ir viens no varenākajiem Eiropā, turklāt tas jau vairāk nekā 900 gadus ir saglabājies neskarts. Īpašu apmeklētāju interesi izraisa princeses viduslaiku apartamenti un cietokšņa muzejs. Šeit regulāri notiek klasiskās, galvenokārt Mocarta, mūzikas koncerti. Vecpilsētas centrā atrodas viens no centrālajiem Zalcburgas laukumiem - Rezidences laukums. Izcilajā baroka kompleksā ietilpst vairākas ēkas ar 180 istabām, kurās arī mūsdienās notiek greznas pieņemšanas un koncerti. Laukuma centru rotā varena 17. gadsimta strūklaka, tur ierīkots arī milzīgs šaha laukums ar pārbīdāmiem spēles kauliņiem. Katru dienu pulksten 7, 11 un 18 dzirdamas dzidru zvanu skaņu melodijas, kas tiek atskaņotas no Rezidences zvanu torņa. Turpat atrodas arī varenā Zalcburgas katedrāle, kas ievērojama ar krāšņajām ērģelēm, Mocarta kristāmo trauku un faktu, ka tā pārcietusi astoņus ugunsgrēkus. Getraidegasse gājēju ielā cieši blakus iekārtojušies dažādi veikali, saloni un restorāni. Getraidegasse tirgotājiem acīmredzot ir par šauru, tādēļ ēku pagalmos ir izveidotas pasāžas, kur galvenokārt var iegādāties ekskluzīvas preces par ekskluzīvām cenām. Ejot cauri kādai no vecpilsētas veikaliņu pasāžām, visur vitrīnās redzamas Mozartkugel šokolādes konfektes, dažādu veidu un tilpumu Mozart liķiera pudeles, suvenīru veikalos var iegādāties atslēgu piekariņus, pildspalvas, kalendārus ar Mocarta attēlu, kompaktdiskus ar Mocarta mūziku un vēl daudz ko citu. Zalcburga ir brīvība baudīt īstu mākslu no Mocarta skaņdarbiem līdz Dantes "paradīzes" gleznojumiem. Zalcburga ir brīvība atļauties sevi kārdināt ar slavenajām Mozartkugel šokolādēm, ābolu štrūdelēm un Vīnes kafiju romantiskajās Zalcburgas vecpilsētas kafejnīcās, un ļauties simfoniskās mūzikas noskaņai Hohensalzburg cietokšņa mūros. Katra tūrista pienākums ir apmeklēt arī kādu no Mocarta muzejiem, tādējādi izrādot cieņu dižajam klavieru un vijoles virtuozam. Viens no muzejiem atrodas namā, kurā 1756. gada 27. janvārī Mocarts pieteicis sevi plašajai pasaulei, tajā apskatāmas Mocarta vijoles, klavieres, ģimenes portreti un vēstules. Makartplatz laukumā savukārt atrodas cits muzejs - ēka, kas vizuāli neizceļas uz pārējo fona, taču ir īpaša, jo tajā septiņus dzīves gadus kopā ar ģimeni pavadījis komponists. Reti kurš kurš nezina, kas ir "Mūzikas skaņas".Neticami, bet tagad paši esam nokļuvuši šajā pilsētā, kur 1964. gadā filmēts pasaulē iemīļotais mūzikls, kas balstīts uz patiesu stāstu par fon Trapu ģimeni. Gide izrāda mums Mirabellas pili un dārzus, kur Marija ar bērniem dziedājusi "Do Re Mi", Izejot pa Mirabellas pils vārtiem, ielas pretējā pusē redzama govs, kas apgleznota "Mūzikas skaņu" krāsās. Staltā govs liecina par mums labi zināmo govju parādi, kas 2000. gada vasarā norisinājusies Zalcburgā.Mūzikla "Mūzikas skaņas" iestudējuma latviešu valodā izrādes Rīgā pirmo reizi notika 2004. gada pavasarī. Šoruden tās varēs skatīt atkal, taču tās atšķirsies no pagājušajā gadā notikušajām, kuras rīkoja igauņu firma. Izrādē galvenās lomas atveidos Marija Naumova, Juris Žagars, Dace Volfarte, Lauris Reiniks, Rēzija Kalniņa, Lily, Harijs Spanovskis, Ilze Vazdika un citi. Dziedātāja Marija Naumova ļoti priecājas par iespēju spēlēt Mariju. Pateicoties Mocarta vārdam un viņa radītajai mūzikai pilsētas dzīves ritmu nosaka muzikālie notikumi. 2006. gadā Zalcburgā un Vīnē būs iespējams izbaudīt vienu no visu laiku visaptverošākajām Mocartam veltītajām programmām. Šajās divās pilsētās vien tiek plānoti vairāki tūkstoši pasākumu, kuri ir veltīti komponistam, kurš 27. janvārī svinētu savu 250. jubileju. "Baroka popzvaigzne" tiks sumināta tieši viņam veltītajās izstādēs, festivālos un koncertos. Vīnes Mocarta gada organizācijas intendants Pēteris Marboe cer, ka Mocarta gads nepārvērtīsies par nostalģisku jandāliņu, bet gan būs saturīgs mūzikas un kultūras gads. 2006. gada 27. janvārī Zalcburgā oficiāli atklās Mocarta gadu. Viens no pasākumu kulminācijas punktiem būs izstādes "Viva!Mozart!" atklāšana Carolino Augusteum muzejā. Iespējams, ka visinteresantākais izstādes eksponāts ir mazā Mocarta pirmā gara darba oriģināls - menuets, kuru viņš sarakstīja vēl būdams bērnudārza vecumā. Arī pats Mocarts "pavadīs" apmeklētājus - kā balss audio gida veidā. Svētku gada ietvaros no 24. - 31. augustam tiks izrādīti visi 22 Mocarta skatuves uzvedumi. Viņa baznīcas mūziku varēs baudīt gan Zalcburgas baznīcās, gan koncertu ciklā "Best of Mozart", kurš ilgs no februāra līdz novembrim. Protams, ka arī Mocarta dzimtā māja atradīsies apmeklētāju uzmanības degpunktā. Vīnē tūristiem būs iespēja apmeklēt atjaunoto Mocarta māju.Šajā ēkā mākslinieks pavadīja daudzus gadus un sarakstīja arī "Figaro kāzas". "Theater an der Wien", kurš līdz šim tika izmantots kā koncertzāle, no 1. janvāra tiks nodots Operas rīcībā un tajā tiek plānoti vairāk kā 80 pasākumu. Viens no programmas mērķiem ir arī jaunatnei atklāt Mocarta mūzikas pievilcību. Tieši tādēļ notiks skolēnu dziesmu semināri un 350 ielu mūzikas koncerti visā Vīnē.