Dabas dāvana - Slovēnija.

Ja Jums piemīt ceļotprieks un esat tikuši cauri plašajai Polija, tad līdz Slovēnijai vairs nav tālu. Slovēniju no Latvijas šķir aptuveni 1600 km un tā ir trīs reizes mazāka par Latviju – tikai 20 273 km2. Neticami, ka tik mazā teritorijā ir tāda apkārtnes dažādība! Ne velti Slovēniju dēvē par Eiropu miniatūrā, jeb Eiropas zaļo dārgakmeni. Man ir bijusi tā iespēja nedaudz paceļot. Un katrs ceļojums ir īpašs, bet Slovēnija pārsteidza ik uz soļa. Slovēnijā ir perfekti sakārtotas automaģistrāles, tādēļ nokļūšana uz izraudzīto vietu ir ērta un vienkārša. Automaģistrāles vijas cauri kalniem un pār ielejām. Jau pāris stundās Jūs no Alpu kalnu virsotnēm nonākat līdz zilajai Adrijas jūrai. Tik neaizmirstiet iegādāties vinjeti – 15eur / 7dienas! Ja esat Velenje tuvumā, apskates vērts ir ogļu ieguves muzejs (Muzej premogovništva). Muzejs izveidots bijušajās ogļu raktuvēs. Ar liftu noved pazēmē, kur 2h ilgā ekskursijā var izzināt ogļraču darbu no pirmsākumiem līdz pat mūsdienām. Biļetes cena 9 eur. Pa ceļam uz Logarska Dolina, pilsētiņā Mozirje atrodas skaists ziedu parks „Mozirskij Gaj”(5eur), Ziedu parks priecē ar košām ziedu kompozīcijām, tiltiņiem un dīķīšies, kuros peld košas zivtiņas. Logarska Dolina- gleznaina Kamnik un Savinja Alpu kalnu ieskauta ieleja. Iebraukšana ielejā 6eur. Šeit starp dažādām pastaigu takām atrodas 105m augstais Rinka ūdenskritums. Līdz ūdenskritumam nokļūt nav grūti. Ja spēki vēl nav galā, tad atliek pārvarēt vēl kādus 100 stāvus pakāpienus līdz klintīs būvētam krodziņam. Par savu pērli slovēņi uzskata Bledas pilsētu ar smaragdzaļo ezeru un cietoksni. Bledas cietoksnis tiešām iespaidīgs un priecē tūristus no 139 m augtās klints. Ezera dzidrajā ūdeni peld foreles. Ja kabatā ir lieki 10 eur, ar eksotisku transportu - vietējo gondolu „pletna”, kuru airē laivinieks, var nokļūt uz ezera salas un baznīcā iezvanīt Vēlēšanās zvanu. Bleda ir smalka kūrvieta ar piecu zvaigžņu viesnīcām, maksas peldvietām un dārglietu veikaliņiem. Neskaitāmas kafejnīcas, labi iekārtots parks, gājēju un riteņbraucēju celiņi. Jauka pastaiga ir ap aptuveni 2 km garo Bledas ezeru. Ja esat Bledes parkā, uzkāpiet pa trepēm līdz kafeinīcai kalna galā. Kad sēdēsiet krodziņa terasē un tversiet burvīgos skatus uz Bledas ezeru, baznīciņu uz salas un cietoksni, neaizmirstiet nobaudīt gardo Bledas krēmkūku – tas ir to vērts. Bohinj atrodas Triglav NP viducī, kur Alpu kalnu ieskauts spoguļojas Bohijnjas ezers. Šeit valda pavisam cita vide, nekādas līdzības ar izsmalcināto Bledu. Pašā rīta agrumā, kad ezeru un kalnus vēl klāj migla, esam pie Vogel kalnu pacēlāja. Ceļamies kalnos. Skatam paveras Boinjas ezers, tad ieslīgstam biezā miglā. Te pēkšņi parādās saulīte, mākoņi un ezers ir kaut kur zem mums un skatam atklājas varenais Triglavs (2684)- trīgalvainais kalns, kas ir Slovēnijas simbols. No dažādām kalnu takām izvēlamies Postaja Šija (1880m). Augstu kalnos ganās raibas govis ar zvaniņiem kaklā. Kaut kur blēj aitas un visapkārt plašums un miers. Takas pa kalnu mugurām paliek arviem šaurākas, paliek nedaudz baisi un vēderā sāk kņudināt. Sajūtas fantastiskas, bet tālāk iet man bail. Apsēžos atpūtas pauzei. Te pēķšņi – ēdelveiss! Vēl un vēl viens. Kāds Slovēņu kalnu tūrists mūs uzcienā ar āboliem un stāsta, ka ēdelveisi šeit neesot retums. Tad redz kur tie jābrauc lūkoties – nevis Austrijas, bet gan Slovēnijas Alpos! Dienas otro pusi veltam atpūtai pie Bohinj ezera. Ezers dziļš, tik pāris soļu un jau pāri galvai. Dzidrajā ezera ūdenī netraucēti peld zivis. Ezera krastā šādas peldietas ir daudz. Tās nav labiekārtotas un ir jaukas savā vienkēršībā. Kad esam izkāpelējušies pa kalniem un veldzējušies Bohinjas ezerā, braucam uz blakus esošo Bohinjsa Bistrica. Šeit pieminēšanas vērts ir auto-vilciens (autovlak). Laba, interesanta un noderīga lieta. Auto-vilciens atiet no Bohinjsa Bistrica dzelzceļa stacijas. Uz vilciena platformas sabrauc automašīnas un kopā ar pasažieriem tiek vestas cauri kalnu tuneļiem. No Bohnjska Bistrica līdz Podbdo ciematam ir 7km. Šajā ceļa posma auto-vilciens iet cauri 6327 m garajam Bohinj tunelim. Auto-vilciens kursē trīs reizes dienā un savieno Bohinjsa Bistrica – Podbrdo – Most na Soča . Visa braciena ilgums 40 min. Bļletes cena vienā virzienā 12,50 Euro. Ātrs un ērts veids, kā no Julian Alps kalniem nonākt līdz jūrai. Ar autovlak nokļūstam Most na Soča, un nonākam Sočas upes valstībā. Upe te sekla un krāčaina, te dziļa un mierīga. Un ūdens krāsa upē mainās no zaļgani bāla līdz pat nereāli zaļai akvamarīna krāsai. Sočas upe ir ūdenstūristu paradīze. No Tolmin (šeit arī krāšņais kanjons Tolminska Korita) līdz pat Bovec pilsētiņai ik uz soļa tiek piedāvāts raftings. Un tā nebūt nav mums zināmā laivošana, ko piedāvā uz Taras upes Serbijā, Horvātijā, Polijā vai Slovākijā, kur visus sasēdina vienā lielā plostā un nolaiž pa upi lejā. Šeit katram sava laiva un ar Sočas upes krācēm jātiek galā pašam. Raftings, protams, notiek zinoša instruktora pavadībā. Vilinoši, ja gaiss sasilis virs +30, bet ūdens upē labi ja +10. Bovec ir gleznaina kalnu pilsētiņa. Šeit katrs tūrists var piepildīt savas vēlmes. Pilsētas dzīve nenorimst pat vakarā. Līdz vēlai stundai atvērti veikali un krodziņi, cilvēki pēc aktīvi pavadītas dienas atpūšas krodziņos un kaļ rītdienas plānus. Bovecā no ielejas paceļamies uz Kanin slēpošanas centru. Bovec kalnu pacēlājs strādā cauru gadu un Kanin slēpošanas centrs arī vasarā piedāvā baudīt kalnu burvību. Celšanās kalnos ar pacēlāju sastāv no trīs posmiem un ilgst ~ 30 min. Kad esam galā, aizraujas elpa. Visapkārt balti akmeņi, balta saule un vietām paslēpies sniegs. Žilbst acis. Apkārt bezgalīgs plašums, reibst galva un ir tāda sajūta, ka esi nonācis citā realitāte! Arī tad ja neesat kalnu taku mīļotājs, uzbrauciet Kanin kalnos, paejiet pāris soļus līdz sniegam, apēdiet savu līdzpaņemto sviestmaizi, jeb vienkārši pasēdiet un izbaudiet mieru. Mēs izvēlamies uzkāpt līdz Kanin Okno (2297). Kāpjam pa kalnu takām – te pēkšņi starp akmeņiem kā zils brīnums – zilo zvaniņu pudurītis. Un Kanin Okno pakājē koša kalnu pļaviņa. Virs galvas saule, lejā sniegs un apkārt starp baltiem akmeņiem spilgtie kalnu pļavu ziedi. Šeit apstājas laiks. Un ne velti šos skaistos kalnus sauc Julian Alps (Saulainie Alpi). Vršic kalnu pāreja (1611) ir augtākā kalnu pāreja Julian Alpos. Pāreja ir izbraucama tikai vasaras mēnešos, bet lielāko daļu slēgta biezā sniega dēļ. Ceļš nav pārmērīgi šaurs, bet līkumots gan. Izbraucot šo pāreju ir jāveic 50 serpentīnvaida pagriezieni un autiņam ir ko turēt. Apbrīnoju riteņbraucējus, kas paši saviem spēkiem tiek tur augšā. Tā nu nemanot esam apmatuši slaidu loku ap Slovēniju un atkal pie Bledas kuras tuvumā atrodas unikālā Vintgar gorges (aiza). Aizas dziļums sasniedz pat 250 m dziļumu un ir 1600 m gara. Aizraujošā pastaiga notiek pa ierīkotām koka laipām, kuras krustu šķērsu iet pāri aizai. Mēs bijām Vintgar aizā, kad līņāja lietus, no mutuļojošās upes cēlās migla. Šis arī ir viens no Slovēnijas dabas brīnumiem, ka ne pie kādiem laika apastākļim nevajadzētu atstāt aiz apskatas objektu strīpas. Iespaidīga un apskates vērta ir virs milzu alas klintīs uzceltā Predjamas pils (16 gs). Zem Predjamas pils Lokvas upīte veido ap 140 m dziļas pazemes alas. Pasaulē ir daudzas skaistas pilis un cietokšņi, bet Predjamas pils ir unikāla – tā atrodas uz 123m augstas klints, zem citas pāri pārkārušās klints. No alām izvēlamies apskatīt Skočjanas alas. Alu sistēmu veido 11 savienotas alas, pat līdz 150 m dziļi kanjoni. Skočjanas alas no 1986.g.ir UNESCO aizsardzībā. Šīs alas ir mežonīgas un apskate prasa nelielu fizisku slodzi. Tāds pamatīgs, bet aizraujošs gājiens. Slovēnijai pieder Adrijas jūras piekraste 47km garumā ar itāliešu stila mājiņām, pīnijām, olīvkokiem un vīnogulājiem. Atstājam busiņu kādā bezmaksas autostāvvietā netālu no Koper. Tālāk gar Slovēnijas piekrasti izbraucam ar riteņiem no Kopre līdz Piraņai. Visas Slovēnijas piekrastes garumā ierīkoti riteņbraucēju celiņi. Sākumā ceļš no Koper gar pašu jūras krastu mūs aizved līdz Izolai, kura ērti iekārtojusies nelielā jūras līcīti. Nesteidzīgi minam pedāļus un peldamies pēc sirds patikas. Tālumā redzams Strunjan stāvkrasts. Pie Strunjan jāminās kalnā. Lejā paliek mazītiņas pludmalītes, līča pretējā pusē redzama Itālijas pilsēta Trieste. Te kalnā augšā, te lejā un esam nonākuši Piraņā. Pārsteidzoši skaista pilsētiņa izvietojusies uz smailas, kuģa priekšgalam līdzīgas akmeņainas pussalas, ar šaurām ieliņām, sarkaniem dakstiņu jumtiem. Un Tartini laukums tik koši balts, ka acis žilbst! Manuprāt šeit nespēj līdzināties pat slaveni spožais Dubrovniku vecpilsētas ielu segums. Vēl nedaudz pabraucam uz Horvātijas pusi, kur tālumā jau redzama Istras pussala. Adrijas piekrastes vējš mums plivina matus. Piekrastes krodziņos piedāvā dažādas jūras veltes. Šādi tika pavadīta vēl viena burvīga diena mūsu ceļojuma laikā. Jā, Slovēnija ir vieta, kur apstājas laikas, un Tevi pārņem tāda neaprakstāma burvības sajūta, kāda ir gūstama vienīgi ceļojot. Vēl piebildei dažas praktiskas lietas par Slovēniju: # Braucot uz Slovēniju vajadzētu rūpīgi izplānot, kādus apskates objektus no visa milzīga piedāvājumu klāsta vēlaties apmeklēt, un jārēķinās, ka izmaksas nebūs zemas. # Ceļi ir perfekti sakārtoti. Ceļojuma laikā neredzējām nevienu remontu. Nav problēmu ar izvēlātās vietas atrašanu, par to informē pārdomāti uzstādītās norādes. # Ceļu policija nesēž krūmos un necenšas pierādīt, ka Tu esi bez vainas vainīgais. Tieši pretēji, Slovēnijā policija rūpējas, lai Tu šaj zemē justos ērti un informē par lietām, kam jāpievērš uzmanība. # Triglav NP nakšņot drīgst tikai kempingos vai viesu mamos. Celt teltis mežā stingri aizliegts. Un autostāvvietās visbiežāk ir norādes – P no 7,00-22,00 un no 22,00-7,00 stāvēt aizliegts. # No Slovēnijas piekrastes līdz Venēcijai ir 160 km labs autobānis. # „Minimundus”- skaists parks ar unikālām ēkām miniatūrā no visas pasaules. Šis parks atrodas Austrijā Klārenfurtē pie pašas Slovēnijas robežas. Minimundus ir ineresants gan pieaugušajiem, gan bērniem. # Slovēņiem ir labs alus „Laško”, krodziņos 0,4l/2,50euro (veikalā ,05l/,0,80eur). # Laba inf. ceļošanai - www.slovenia.si

Pēc katra ceļojuma mūs gaida mājas, lai atkal kaldinātu plānus un autu kājas jauniem ceļojumiem.

Arī Jums jaukus ceļojumus vēlot, Baiba.