Kāpelēšana Tatru kalnos (Rysy)

Pasakas sākas ar vārdiem „reiz bija”.... Pirms trim gadiem, kad bijām atmetuši ar roku tūrfirmu piedāvājumiem, un sākām plānot paši savus ceļojumus, aizbraucām uz Augstajiem Tatriem Polijā. Apmetāmies jaukā tūristu mekā Zakopane. No Zakopanes tūristu bari jau rīta agrumā devās uz „Lisa Polana”. Un pamatoti, jo no turienes sākas dažādas tūristu takas, kas ved kalnos un var uzkāpt līdz Rysy (2499m). Rysy ir augstākā amatieru tūristiem pieejamā kalnu virsotne Augstajos Tatros. Mēs toriez šo pārgājienu uzsākām ap 11-iem. Laika un pieredzes trūkuma dēļ veicām tik ½ maršruta. Tur bija kā pasakā! Un palika sapnis...varbūt kādreiz uzkāpsim līdz Rysy. Un šogad 2009.g.jūlijā tika izplānots matršruts uz Slovākijas Augstajiem Tatriem ar mērķi uzkāpt Rysy virsotnē no Slovākijas puses. Apmetāmies "Štrbske Pleso" (pleso = kalnu ezers), kas atrodas Augsto Tatru pakājē, skaista ezera krastā (1346m). Ššeit sākas visdažādākie kalnu tūrisma maršruti. Pirmajā dienā, kāju iesildīšanai, izvēlamies maršrutu: Štrbske Pleso (1355m) - Chata Solisko (1830)- Predne Solisko (2301m). ”Predne Solisko” - viena no zemākajām un vieglāk pieejamajām virsotnēm Augstajos Tatros. Lai iestaigātos un nākamjā dienā nepukstētu par sāpošām kājām, uzbraucam ar pacēlāju (turp un atpakaļ (8.50 Euro) līdz "Chata pod Solisko" (1830m). No šejienes 1h var uzkāpt līdz “Predne Solisko” Virs “Štrbske pleso” ciemata savelkas lietus mākoņi un pamatīgi zibeņo, bet mēs “Predne Solisko” virsotnē tiekam cauri ar nelielu miglas mākonīti. Un kad nokāpjam lejā, mūs sagaida saule. Pievakarē izbraucam ar vilcieniņu, kas vad tūtistus 25 km attālmā gar Tatru tūrisma centriem. No Štrbske Pleso līdz Tatranska Lomnice ceļā ~ 1,5h (2,28Euro). Nākošā rītā jau 7:30 no rīta esam starta pozīcijā. Ir doma uzkāpt līdz Rysy. No dzelzceļa stacijas “Popraddske Pleso” asfaltēts ceļš caur priežu mežu, gar kalnu upi mūs aizved līdz ezeram “Popradske Pleso”. Tālāk pa šauru, akmeņainu meža taku nonākam “Mengusovska” ielejā. Taka nav stāva, bet akmeņaina gan. Tālāk parādās košas kalnu pļavas, kas vietām mijas ar ūdenskritumiem un vēl nenokusušu sniegu. Un tā mēs nonākam līdz kalnu ezeram Žabie Pleso (1921m vjl). Visapkārt ir tikai klintis. Tālāk seko apmēram 20m ķēžu ceļš, ar ķēžu palīdzību tiekam uz priekšu. Varbūt izklausās traki, bet tas nav grūti un nav bīstami! Man patika. Sastopam vīriņu, kurš nes uz "hata pod Rysmy" alus mucu! Starp citu: kalna pakājē novietoti sapakoti pārtikas maisi. Ja uznes saini uz "chata pod Rysmi" - rums, pusdienas un naktsmājas ir par brīvu. Kad sasniedzam ieleju "Dolinka pod Váhou", ieraugām arī “Chata pod Rysmi” (2250m). Tā ir visaugstāk Tatru kalnos uzceltā tūristu apmetne. Izskatās kā maza kastīte, ieskauta “Vaha pass” (2237m) akmeņainajā nogāzē. Šai hatai neklājas viegli. Ziemā tā bieži cieš no sniega lavīnām. “Hata pod Rysmy” atvērta no jūnija līdz oktobrim, šeit valda loti jauka atmosfēra. Var dabūt naktsmājas (10 Euro). Izlasām norādi – ceļš līdz Rysy virsotnei - 1 h. Un tā, brienot pāri sniegam, aiz līkuma ieraugām arī abas Rysy virsotnes (2499,6m) – Polijas/Slovākijas robežpunkts un (2503m) Rysi augstākais punkts. Šeit satiekas tūristi gan no Polijas gan Slovākijas puses. No Rysy virsotnes lielisks skats! Labos laika apstākļos var redzēs visas Tatru augstākās virsotnes. Lejā smaragdkrāsas kalnu ezeriņi. Tad fotopauzes. Tiek apēstas līdzpaņemtās sviestmaizes. Atpakaļceļā Hatā izdzeram pa alus kausam. Un jāsāk domāt par kāpšanu lejā, lai lidz tumsai atgriestos bāzes nometnē. Informācijai: Mūsu izvēlētais maršruts uz Rysy: „Popradske Pleso" (elektriskā dzelzceļa stacija) (1245m) -„Popradske Lake” (1494m) - 4 km, 260 m augstuma starpība, ceļā 1:20h; „Popradske Lake”– „Mengusovska Valley” (1,5 km - 1 / 2 h ) „Mengusovska Valley” - Žabie ezers” (1919) - 3 / 4 h „Zabie ezers” (1919) – „chata Pod Rysmi Chalet” (2250) –3/4h „chata Pod Rysmi Chalet” (2250) – „Vaha Pass” (2337)- 1 / 4 h „Vaha Pass” (2337) - Rysy (2503) un Rysy (2499) -3 / 4 h Kopā ceļā līdz Rysy: 4,20h; 10,1km; augstuma starpība 1258 m. Mēs šo maršrutu turp un atpakaļ veicām 11 stundās. Jaukus Jums ceļojumus vēlot, Baiba.