Lietuvas skaistākās salas – paradīzes stūrīši netālu no mājām

Droši vien pa reizei ikviens no mums iedomājas par to, cik labi būtu no visām rūpēm un darbiem paslēpties uz neapdzīvotas salas. Bet vai jūs zinājāt, ka tāpēc nav vajadzīgs lidot uz pasaules malu? Lietuvas ezeri ir bagāti ar brīnišķīgi skaistām salām un pussalām, gan apdzīvotām, gan neapdzīvotām.
Senos laikos uz salām labprāt dzīvoja augstmaņi, kuri tur cēla pilis, ierīkoja vasarnīcas, rīkoja medības un dzīres. Uz dažām salām ir saglabājušās viduslaiku būvju paliekas. Ievērojamākā no šādām vietām ir Traķos – Pils sala Galves ezerā, kuru lietuvieši bieži vien apmeklē un pastaigājas pa majestātisko Traķu pili.
Pils ir atjaunota saskaņā ar arheoloģiskās izpētes datiem, un tikai tās pamati atgādina par drūmajiem viduslaikiem. Pilī pastāvīgi tiek eksponēti arheoloģiskie atradumi, kas palīdzēs labāk izprast seno cilvēku dzīvi un sadzīvi. Uz salas var nokļūt pa tiltiem, kas to savieno ar Traķiem, vai romantiski doties airu laivā, kuras krastā iznomā vietējie iedzīvotāji.
Tiek uzskatīts, ka līdzīga pils XI gs. bija arī uz Plateļu ezera salas, bet pašā ezerā nogrimušas Sigismunda Augusta pils paliekas. Interesanti, ka zem ūdens lieliski saglabājies koka tilts, kas reiz Šventorkalņa ciemu savienoja ar Pils salu un kura pāļus ienirstot varat redzēt arī jūs.
Plateļu ezera Pils sala ir neliela, tikai pieci ar pusi hektāra, taču gleznaina un ar bagātīgu dabu. Uz salas aug simtgadīgi ozoli un liepas, bet pavasarī bagātīgi zied augs, kas ierakstīts Sarkanajā grāmatā, – dobais cīrulītis. Vēl viena Sarkanās grāmatas varone – melnā zvīņbeka – ir tik ļoti iecienījusi salas ekosistēmu, ka nekur citur Lietuvā vispār neaug.
Plateļu ezeru rotā arī ne tik nozīmīga, toties mazliet lielāka sala – Briedsale (liet. – Aļņu sala). Šajā salā kādreiz bija pilns ar savvaļas dzīvniekiem, sevišķi aļņiem. No tā arī radies salas nosaukums. Jūs droši vien nojaušat, uz kurieni tajos laikos devās medībās Pils salas augstmaņi un viņu viesi. Mūsdienās aļņus uz salas vairs nesastapsiet, bet salas lielāko daļu aizņem purvāji. Tiesa gan, te rod mājvietu ne mazāk interesanti dzīvnieku valsts pārstāvji – lielās gauras, gaigalas un citi purvāju putni un mazie dzīvnieki.
Ne visi zina, ka nelielā saliņa Varēnas rajona Iļģa ezerā glabā skaistu un romantisku stāstu. Mīlestības vārdā nosauktajā salā aug vecs ozols. Kādreiz cilvēki ticēja, ka pie tā izsacīts mīlestības solījums savienos daudz stiprāk nekā baznīcas saites. Pie ozola devās mīlētāji, cerēdami, ka svētais koks, uzklausījis atzīšanos mīlestībā, svētīs viņus ar uzticīgu un mūžīgu mīlestību. Mūsdienās no Ilzenbergas muižas uz salu ved tilts, kuru arī sauc par Mīlestības tiltu.
Bagāts ar salām ir Baloša ezers Ignalinas rajonā. Tajā ir veselas septiņas salas. Lielākā no tām, kuras nosaukums Ilgasale, ir interesanta ar to, ka uz tās ir izveidojies atsevišķs ezeriņš, kuru dēvē par Baloša aci (Baluošo akis). Šāda sala ir vienīgā Lietuvā. Tās ar lilijām bagātīgi apaugušos krastus ir iecienījuši ūdensputni, kuri tur baro savus mazuļus.
Interesantas ne tikai Lietuvas salas, bet arī pussalas un zemes ragi. Viens no slavenākajiem ir Nagļu zemes rags Neringā. Zemes rags, kas pie Jodkrantes ietiecas Kuršu jomā, izveidojās, kad pēc tuvumā esošā meža nociršanas vēja postīto kāpu smiltis slīdēja lejup ūdenī. Zemes rags nosaukts tajā vietā reiz bijušā ciema vārdā. Kāpas smiltis apbēra ciemu, bet cilvēki pārcēlās uz citiem ciemiem. Nagļu zemes ragu var apskatīt, dodoties uz priekšu pa Nagļu rezervāta izziņas taku. Tikai esiet vērīgi un uzmanīgi pret dabu – šajās vietās ir daudz Sarkanajā grāmatā ierakstītu augu, putnu un mazo dzīvnieku.
No ezeros esošajiem zemes ragiem ir vērts apmeklēt Driņģa ragu Ignalinas rajonā. Garenais un šaurais zemes rags iestiepjas līdz pat ezera vidum. Ezera dibens zemes raga tuvumā ir smilšains un nav dziļš, tas piesaista zvejniekus, kuri, kā tiek stāstīts, atgriežas no turienes ar pilniem spaiņiem zivju. Gandrīz visu zemes ragu klāj purvains mežs, un tas ir atzīts par dabas mantojuma objektu.