Atsegumu pagātnes elpa

Kāds skats pirmais rodas prātā, dzirdot vārdu „atsegums”? Visbiežāk tās ir tikai nepievilcīgas nogāzes, dīvaini, no pirmā acu uzmetiena neko nenozīmējoši klintsbluķi. Tomēr, runājot par atsegumiem, jāaizmirst tādi vārdi kā „neko nenozīmējoši”. Patiesībā šis dabas mantojums ir gluži kā enciklopēdija, kas stāsta par Zemi, jūrām un mežiem, klimatu vai pat tālo kosmosu. Nav pārsteigums, ka atsegumu netrūkst arī dabas dāsni apdāvinātajā Lietuvā, tāpēc ikvienam, kas vēlas ienirt Zemes noslēpumos, ir iespēja tos apmeklēt.
Lietuvā atsegumi atrodas visā valsts teritorijā, tas jums dod iespēju apceļot daudzus burvīgus nostūrus un redzēt daudz vairāk, nekā no sākuma varētu gaidīt. Tad ņemiet līdzi visu, kas jums nepieciešams, sēdieties automobilī vai autobusā un uz priekšu, dodieties gūt neaizmirstamu pieredzi!
Lietuvas augstākais atsegums
Viens no iespaidīgākajiem un plašāk pazīstamajiem ir Pūčkoru atsegums, kas atrodas Viļņas pilsētas pašvaldībā. Tas ir augstākais atsegums Lietuvā, kas paceļas augšup veselus 65 metrus. Šajā neticamajā ģeoloģijas piemineklī paveras pat 20 tūkstošus gadu veci slāņi. Tas ļauj pārcelties uz ledus laikmetu, kad tagadējo Pūčkoru atsegumu sedza ledāji, kas drīz izraibināja nogāzes ar sarežģītiem rakstiem. Tieši tāpēc šo elpu aizraujošo vietu arī sauc par ledus laikmeta atsegumu.
Skatoties no tā augšas, paveras iespaidīga panorāma – no šejienes var redzēt Viļņas apkārtni, apbrīnot izsmalcinātos Viļņas upes līkumus, saskatīt Pūčkoru muižu un pat veco lielgabalu lietuvi, kurā kādreiz savus lielgabalus remontēja cara Pētera I un Napoleona armiju karavīri. Paveras arī neaizmirstama dabas ainava – šos mežus un pakalnus ir vērts redzēt jebkurā gadalaikā.
Konglomerāts „Ožkų pečius”
Vēl viena interesanta vieta ar ļoti lietuvisku nosaukumu ir Prienu rajonā – „Ožkų pečius” (liet. – kazu krāsns). Konglomerāta klints vēsta šādu stāstu – kādreiz šo klinti bija īpaši iecienījušas stirnas, kuras mēdza kāpt augšā uz klints un tādā veidā maldināja cilvēkus, kuri tās noturēja par kazām. Uz klints uzkāpušās stirnas sildījās un jauki pavadīja laiku pašā saules svelmē. Tieši tāpēc šim konglomerātam radies tāds nosaukums.
Tā augstums ir tikai 6 metri, tas paceļas Nemunas un Verknes upju satekā. Ar katru gadu to aizvien vairāk noārda vējš un lietus, kā arī aktīvākie apmeklētāji, kuri saviem spēkiem pārbauda klints stiprumu. Tāpēc jums nevajadzētu laist garām iespēju apmeklēt šo skaisto dabas pieminekli, kamēr tas vēl nav atgriezies tur, no kurienes radies.
Gastiļonu stāvkrasts
Vēl viens atsegums, kas visvairāk pazīstams sava neticamā stāvuma dēļ, – Gastiļonu stāvkrasts. Kaišadores rajonā esošais dabas mantojuma objekts vislabāk apskatāms no Kauņas ūdenskrātuves reģionālā parka. Stāvkrasta augstums sasniedz aptuveni 20 metrus, un sava stāvuma dēļ tas atgādina ne krauju, bet milzīgu, nepārvaramu sienu. Stāvkrasts stiepjas aptuveni 600 metru garumā, tāpēc skats ir ļoti iespaidīgs.
Šis dabas veidojums sevī nes lielu daļu vēstures un Zemes izmaiņu. Aplūkojot šo diženo sienu, mēs redzam 2 ledus laikmetu radītos morēnu smilšmāla slāņus. Starp slāņiem ir redzams vēl viens smilšu slānis, tiek uzskatīts, ka tas izveidojies, kad ledus laikmetu starplaikā te spoguļojās ezers. Tas ir neticami – cik daudz var uzzināt, aplūkojot parastas klintis. Neticami ir arī tas, ka tieši netālu no Gastiļonu stāvkrasta aug arī visresnākā priede Lietuvā, tai ir jau 300 gadu. Netālu atrodas arī visā parkā vienīgais ezers – Paežeris, kas ir slavens ar savu īpaši tumšo ūdeni. Tāpēc droši var teikt, ka Lietuva mūs nepārtraukti pārsteidz ar saviem dabas brīnumiem – kad ierodaties apskatīt vienu iespaidīgu objektu, papildus jūs netālu atradīsiet vēl divus.
Apbrīnojamais Utenas duets
Tiem, kas plāno apmeklēt ar mantojumu bagāto Utenas novadu, jāpatur prātā, ka viens no interesantākajiem dabas mantojuma objektiem ir Šeimīnišķu atsegums ar konglomerāta klinti. Daudzsološais duets tiešām nepievils – tādi rāmi dusoši klintsbluķi Lietuvā ir tikai daži. Kaut gan lietus šīs klintis bez žēlastības cenās noārdīt, tās vēl arvien priecē ģeologu un tūristu sirdis. Tomēr nevajadzētu kavēties ar to apmeklēšanu – ne velti tautas gudrība saka: piliens pēc piliena akmeni izdobj.
Tāpat šeit atrodas arī viens no lielākajiem pilskalniem Lietuvā – Šeimīnišķu pilskalns, kas ļauj pārcelties uz laikiem, kad te esošā Užpaļu pils, kuru pastāvīgi apdraudēja ienaidnieki, galu galā tika apbērta ar zemi. Pagātnes elpa te ir ļoti jūtama, tāpēc visiem, kas vēlas pieskarties Lietuvas vēsturei, te ir ideāla vieta.
Lielisks skats un vēl iespaidīgāka vēsture, kas aiz tā slēpjas, – tieši par to jums būtu jādomā, kad dzirdat vārdu „atsegums”. Neticami, ka tieši Lietuvā šādu vietu ir tik daudz un ka tās visas stāsta savus dažādos stāstus. Viens pats skatiens kļūs par neaizmirstamu pieskārienu lielajai vēsturei.