Grieķija-zeme, kur aizmirst par raizēm un pulksteni

Darbs šoreiz mani aizved uz saulainu Grieķiju, Grieķijas kontinentālo daļu, Volos pilsētu pie Egejas jūras.

Grieķijas vidienē ietilpst daudzi mazpazīstami un līdz ar to tūrismam gandrīz neskarti Grieķijas apgabali, taču tie vislabāk sniedz precīzu priekšstatu par mūsdienu Grieķijas dzīvi- tirgiem, tavernām, baznīcā iešanu u.c.

Šajā Grieķijas daļā, pēc manām domām, ir aptverts viss - krāšņa flora un fauna, piekrastes pludmales, Pinda kalni ar augstajām smailēm, Senie Delfi, Meteora ar lieliskajiem bizantiskā stila klosteriem un vēl un vēl.

Volos pilsēta ir viena no lielākajām pilsētām Grieķijā, veidojusies kā ļoti industriāla pilsēta. Tieši šī pilsēta ir lielisks starta punkts, lai iepazītu šo Grieķijas daļu. Ne par velti brīnišķīgā filmā Mamma Mia! tika filmēta Skiatho salā, kas atrodas netālu no Volos pilsētas Egejas jūrā.

Vienas nedēļas laikā 01.03-07.03.2015. mans brauciena maršruts bija šāds:

Rīga-Franfurte-Atēnas-Volos-Makrinitsa-Meteora-Larissa-Atēnas-Frankfurte-Rīga

Laiks pagāja ļoti ātri. Ar vienu acs stūrīti es iepazinu Grieķiju.

Šoreiz sava brauciena aprakstā dalīšos ar jums ar lietām, vietām un ieradumiem, ko es atklāju, iepazinu un kas man paliks atmiņā no Grieķijas:

Katrs otrais grieķis rokās tur rūpju krelles jeb kombolai. Rūpju krelles tiek skaitītas, lai nomierinātos. Krelles iespējams iegādāties gan tirdziņos, gan arī dārglietu veikalos. Krelles var izmantot arī kā brīnišķīgu un košu aksesuāru.

Smēķēšana.

Grieķijā lielākā daļa cilvēku smēķē gan uz ielas, gan sēžot tavernās, gan arī skolās.

Tavernas.

Grieķijas atšķiras ar to, ka liela daļa cilvēku ietur maltītes vasaras restorānos jeb tavernās. Tā kā Volos pilsēta atrodas pie jūras, tavernas ir iecienītākā vieta, kur pavadīt laiku kopā ar draugiem, baudot izcilu maltīti ar skatu uz jūru, kas palīdz aizmirst ikdienas rūpes.

Interesanti bija uzzināt, ka pēc grieķu paražām tavernas apmeklētājiem tiek dota iespēja ieiet virtuvē un izvēlēties pašiem produktus, no kuriem tiek pagatavots ēdiens.

Reliģija.

Pareizticīgā kristietība ir valsts oficiālā reliģija. Katrā ģimenē ļoti stingri tiek ievērotas baznīcas ieražas. Katru svētdienu tiek apmeklēti baznīcu dievkalpojumi. Valstī ir ļoti daudz baznīcu, klosteru un kapelu.

Kafija.

No karstajiem dzērieniem grieķi izvēlās malkot stipru kafiju, kas pagatavota pēc tradicionālās austrumu receptes bez piedevām.

Ēdiens Grieķijā.

Grieķijā ēdieni tiek gatavoti pēc senām receptēm, no svaigiem sezonas produktiem. Grieķi jau no senajiem laikiem uzskata, ka maltītes gatavošana ir gan māksla, gan zinātne, gan arī filozofija.

Dzīvojot Volos pilsetā, kura atrodas tieši pie Egejas jūras, var nobaudīt ļoti daudz dažādas jūras veltes, kuras ir iegūtas no jūras dzidrajiem ūdeņiem, piem., garneles, mīdijas, astoņkājus, sardīnes, gliemenes u.c. Ik rītu sākot no plkst.06:00 vietējie zvejnieki izbrauc krastā ar saviem lomiem un pārdod svaigas jūras veltes tieši no tīkliem.

Pasūtot zivi, restorānos to parasti pasniedz ar galvu, ko grieķi uzskata par gardāko kumosu, turklāt šādi var visvieglāk atpazīt zivs sugu.

Bez jūras veltēm restorānos un tavernās var nobaudīt dažādus gaļas ēdienus, īpaši populāra ir jēra gaļa. Maltītes sākumā parasti tiek pasniegts ūdens, kā arī grieķu pitas maize. No tradicionālajiem ēdieniem man ļoti garšoja moussaka – kārtains sacepums ar maltu jēra gaļu un baklažāniem. Un kā bez chariatiki salata jeb grieķu salātiem, kuri Grieķijā garšo izcili.

Zupas un buljoni Grieķijā nav īpaši pieprasīti, taču no tradicionālajiem ēdieniem te varu nosaukt fasolada jeb pupiņu zupu, ko tradicionāli pasniedz māla podiņos, ļoti sātīga.

Protams, nevar nepieminēt grieķu saldumus-baklava, lukumi, halva…

Grieķu melnā pērle – kalamatas olīva

Braucot pa maziem vai lieliem Grieķijas ceļiem paveras skats uz plašiem olīvkoku audzēm, ne par velti, jo Grieķijā ražo visvairāk olīvu šķirņu pasaulē. Visslavenākā no visām šķirnēm ir tieši kalamatas olīva. Olīvas vai olīveļļa uzturā tiek lietota katru dienu.

Atēnas-Akrapole

Sava brauciena laikā man bija tā iespēja vienu dienu pavadīt Grieķijas galvaspilsētā Atēnās. No rāmās Volos pilsētas Atēnu skaļums, burzma un netīrība šokēja. Apmetos netālu no Montasiraki ielas, tirgus rajonā..grieķu tirgus pilnīgi noteikti atšķiras no Rīgas Centrāltirgus, lai arī tur var iegādāties pilnīgi visu, tomēr haoss un netīrība, kas tur valdīja nemaz, neiekārdināja tur ilgāk palikt.

Atēnas apmeklējums bija kultūras un vēstures mācību stundaJ. Kur nu Atēnas bez akropoles apskates. Pa ceļam uz Akropoli atradu ļoti tīras un košas mazas ieliņas, kas atgādināja Grieķijas jūras piekrastes ciemus. Mazas baznīciņas ar skaistiem iekšpagalmiem, baznīcu zvanu skaņas – var uzelpot..Uzkāpjot akropoles kalnā paveras brīnišķīgs skats uz visu pilsētu…ielejā viena pie otras kā baltas kastītes stāv mājas..

Žēl tikai, ka pati akrapole savā pilnā krāšņumā bija redzama tikai daļēji, jo pašlaik tiek veikti vērienīgi rekonstrukcijas darbi..

Meteora

Tā ir unikāla un maģiska vieta, kur pareizticīgo klosteri lidinās debesīs.

Klosteri tika celti jau tālajā X gadsimtā, un līdz mūsdienām saglabājušies un darbojas 6, no tiem viens ir sieviešu klosteris. Klosteri atrodas akmens klinšu virsotnēs vairāk kā puskilometru augstumā.

Ir vairākas leģendas par to, kāpēc šie klosteri tika būvēti tik grūti pieejamās vietās. Viens no populārākajiem uzskatiem ir, ka klosteri tika būvēti, lai nošķirtu mūkus no laicīgās dzīves, kā arī, lai tie būtu tuvāk Dievam.

Apmeklējot šādu sakrālu vietu man, raisījās dziļas pārdomas. Šeit pārņem miers un rāmums…

Makrinitsa jeb balkons Pelion

Tikai 17km no Volos Pilijas kalnos atrodas šis tradicionālais kalnu ciematiņš…Kāpjot pa stāvajām ieliņām kalnā augša pavērās brīnišķīgs skats uz jūru un Volos. Ciematiņā ir saglabājušās tradicionālās dzīvojamās mājas. Ciematiņā vienā no Topali dzimtas mājām ir izveidots muzejs, kurā var apskatīties, kāds bija interjers dzīvojamās mājās vairākus gadsimtus atpakaļ.

Suņi un kaķi

Volos pilsētā suņu un kaķu klātbūtne nebija jūtama, taču iebraucot Makrinitsas pilsētā tie sagaidīja ceļotājus vesels pulks. Kur tik spērām soli, tur kāds dzīvnieks priekšā. Līdzīgi kā makaki pērtiķi Gibraltārā. Skumji, bet lielākajai daļai dzīvnieku kā varēja saprast nav ne saimnieku, ne māju.

Cilvēki

Grieķi sevi vairāk salīdzina ar itāļiem, kam varu piekrist daļēji, jo grieķus iepazinu kā rāmus un organizētus cilvēkus. Cilvēki ir ļoti draudzīgi un izpalīdzīgi. Ir sajūta, ka esi gaidīts. Pārsteidza viņu lielā interese par Latviju.