Stoposhanas ABC (iesaaceejiem un ne tikai)

“Īkšķošanas” ABC Maza būdama, ne reizi vien tiku brīdināta no iespējamām briesmām, ko var sagādāt dzīve. Neuzticies nepazīstamiem cilvēkiem, nekāp svešās mašīnās… es pieaugu un tagad nodarbojos ar visu šo brīdinājumu neievērošanu- esmu stopētāja jeb īkšķotāja. “Stopot”- tas nozīmē braukt ar jebkura veida transporta līdzekli, kam pie stūres sēž (visbiežāk) nepazīstams autovadītājs, kas ir ar mieru nogādāt jūs nepieciešamajā virzienā bez maksas. Stopotājus var iedalīt divās lielās grupās: tie, kuri šādu pārvietošanās veidu izvēlas vienīgi līdzekļu trūkuma dēļ. Visbiežāk vēlas nokļūt no punkta A uz punktu B vienas valsts ietvaros. Otrajiem stopošana nozīmē dzīvesveidu, iespēju ceļot, satikt visdažādākos cilvēkus un izjust brīvību visā pilnībā. Arī līdzcilvēku attieksme pret stopotāju tautu ir divējāda: labvēlīga, ieinteresēta vai noraidoša, sak’, stāvēt ar paceltu roku ceļmalā ir pazemojoši un to dara tikai nabagi. Ar stopiem esmu izbraukājusi teju visu Eiropu un man tas kļuvis par visērtāko, lētāko un neapšaubāmi interesantāko pārvietošanās veidu. Katrā ziņā divas stundas lidmašīnā šķiet garlaicības kalngals salīdzinājumā ar tādu pat laika sprīdi, pavadītu smagā auto kabīnē, braucot gar Itālijas pludmalēm. Tieši stopojot iespējams vislabāk iepazīt vietējos iedzīvotājus un atklāt vietas, kuras nav aprakstītas nevienā tūristu ceļvedī. Pirms doties apceļot svešas zemes ar stopiem, vispirms der iepazīties ar ceļu satiksmes noteikumiem katrā valstī, ko plānots apmeklēt (šķērsot). Piemēram, nekur Eiropā nav atļauts stāvēt uz autostrādes- ja tomēr to darīsiet, rēķinieties, ka pirmā mašīna, kas apstāsies, var būt policijas. Runā, ka Itālijā un Spānijā stopot ir aizliegts ar likumu, tomēr apstiprinājumu šai informnācijai neatradu ne internetā, ne arī bija kādas problēmas, apceļojot minētās zemes. Daudzās valstīs smagās automašīnas nedrīkst braukt nedēļas nogalēs un stopotājam tas nozīmē mazāku iespēju ātri tikt uz priekšu. Daži labas uzvedības noteikumi Pastāv arī vienkārši likumi, ko katrs daudzmaz pieredzējis stopotājs zina kā 2x2. Ja dodaties prom no lielas pilsētas, vispirms aizbrauciet cik tālu vien iespējams ar publisko transportu un tikai tad sāciet stopēt. Izvēlieties vietu, kur šoferis var ērti un droši apstāties. Nestopojiet pirms tilta, ceļa līkuma vai zem zīmes “apstāties aizliegts”. Vēlams stopojot noņemt saulesbrilles un/vai cepuri, lai autovadītājs var redzēt ceļmalā stāvošā acis- tas rada lielāku uzticamību. Vienmēr pirms kāpt mašīnā, pajautājiet uz kurieni īsti šoferis dodas. Tas ne tikai palīdzēs noskaidrot, vai jums ir pa ceļam, bet arī dos laiku novērtēt personu pie auto stūres. Ja viņš/ viņa kaut kādu iemeslu dēļ nepatīk, nesēdieties auto! Runājiet! Parasti šoferi stopotājus ņem, lai būtu interesantāka braukšana, tādēļ nevajadzētu, tiklīdz esi iekārtojies sēdeklī, sākt dziļdomīgi lūkoties uz garāmslīdošajām ainavām vai, vēl ļaunāk, aizmigt. Tiesa gan, gadās arī tādi autovadītāji, kuri vienkārši vēlas palīdzēt, un nemitīga runāšana viņus drīzāk nogurdina. Katrā ziņā kaut minimālas cilvēkpazīšanas iemaņas stopojot lieti noderēs. Slikts stils (vai vienkārši nekaunība) skaitās izmantot vecveco paņēmienu: stopo vientuļa meitene, bet kad auto apstājas, no krūmiem izlien bars brašu jaunekļu un piesakās līdzbraucējos. Jauna valsts- jauna pieredze Jāņem vērā arī katras valsts iedzīvotāju mentalitāte un attieksme pret stopētājiem. Baltijas valstis (Latvija, Lietuva un Igaunija)- no stopotāju viedokļa starp valstīm nav lielas atšķirības. Īkšķot atļauts jebkur, parasti mašīnu ilgi gaidīt nenākas. Cilvēku attieksme draudzīga un stopošana tiek uztverta ar izpratni. Zīmi ar norādītu galapunktu lietot nav obligāti. Polija- auto atrast nav īpaši grūti, tomēr ņemiet vērā, ka uz priekšu tiksiet lēnām sliktā ceļu stāvokļa dēļ. Reizēm braucējiem ir visai melna humora izjūta, tomēr ja uz jokiem par “mežā vešanu un atstāšanu” atbildēsiet tādā pat stilā, šoferi to novērtēs un droši nogādās tur, kur vēlaties. Diemžēl var būt problēmas ar kumunikāciju, tā kā pārsvarā poļi runā tikai poliski (vai labākajā gadījumā arī krieviski). Austrija- Ja izskataties gana tīrs vai arī pēc rūdīta ceļotāja, mašīnu sagaidīt nevajadzētu būt problēmām. Vēl ātrāk tas notiks, ja lietosiet zīmi, kur uzrakstīts jūsu galamērķis (pilsēta). Daudzi paralēli vācu valodai pārzina arī angļu valodu. Vācija- perfekti! Vācijā uz autostrādēm (vāc.- Autobahn) nav ātruma ierobežojumi, tādēļ uz priekšu tiksiet ātri. Vislabāk stopēt pie izejas no atūtas zonas (benzīntanks+ restorāns) ceļa malās. Tā kā Vācijā katrai pilsētai ir savs kods (1- 3 burti), uz zīmes varat rakstīt tikai to un ikviens autobraucējs jūs sapratīs. Stopošana viegla, braucēji patīkami un patiesi ieinteresēti, parsvarā runā arī angļu valodā. Nīderlande- gandrīz ideāla zeme stopošanai, vienīgi labāk neaizklīst pārāk tālu no lielajiem ceļiem. Nomaļās vietās nākamo mašīnu var nākties gaidīt ilgi. Lielāko pilsētu tuvumā ir pat oficiālas vietas, atvēlētas tieši stopotājiem. Ja pārzinat angļu vai vācu valodu, komunikācijas problēmas neradīsies. Dānija- ātri un ērti! Autovadītāji ļoti atsaucīgi, gadās, ka aizvedīs stopotāju turp, kur viņš vēlas nokļūt, pat ja pašam būs jābrauc ar līkumu. Francija- vēl viena stopotāju sapņu zeme! Autovadītāji draudzīgi un atsaucīgi. Vislabākās vietas īkšķošanai ir pie autoceļu maksas punktiem, kur mašīnas samazina ātrumu. Tikai ņemiet vērā, ka pie maksas punktiem stopot nav atļauts (kaut arī visi to dara). Nebrīnieties, ja apstājas policija, kas Francijā pret stopotājiem izturas ļoti toleranti, un lūdz jūs pārvietoties citur. Ja nepārzinat franču valodu, var būt problēmas sarunāties. Itālija- Ja nenogriezīsieties no ātrgaitas ceļiem (it.- autostrada), stopošanai vajadzētu normālai, lai gan Itālijā īkšķotāji nav bieža parādība. Esiet gatavi gaidīt stundu vai vairākas līdz nākamajai mašīnai. Angļu, vācu, franču vai jebkurā citā valodā, izņemot itāļu, runā retais. Spānija- sarežģīti! Spāņi, ja vien paši nav ceļotāji, svešiniekiem īpaši neuzticas un savās automašīnās ārzemniekus laiž nelabprāt. Vienalga, nomaļš lauku ceļš vai autostrāde (spān.- autopista), ar paceltu roku nāksies stāvēt ilgi. Stopot Spānijā var vien tad, ja jums nav nekāds laika limits (atvaļinājums, noteikts datums, kad jānokļūst galā, atpakaļceļa biļete u.tml.). Arī ar sazināšanos var būt problēmas, jo pārsvarā visi runā vienīgi spāniski. Kārtības mīļiem varu piedāvāt vēl divas kategorijas saistībā ar “īkšķotājiem”- tie, kas sirdī ir stopētāji un tie, kas nav. Otrajiem ar šo ceļošanas veidu labāk nemaz nenodarboties. Katram savs! ;)))))