Pa Zviedriju uz augšu, pa Somiju uz leju.

Šis gan nav gluži svaiga ceļojuma apraksts, bet apceļotās vietas savu lokalizāciju nav mainījušas un specializāciju arī ne. Mūsu ģimenei šis ceļojums gluži labi patika, varbūt arī kādam citam rodas doma pa apmēram līdzīgu maršrutu izbraukt. Protams, ka šo maršrutu var veikt arī pretējā virzienā - sākt ar Somiju un beigt ar Zviedriju. Taatad - reiz sensenos laikos, 2004. gada vasarā, bijām 8 dienas garā izbraucienā pa virsrakstā minēto maršrutu. Bijām 3 pieaugušie un 3 bērni - 8, 10 un 17 gadus veci. Ceļojums ir vairāk orientēts uz bērnu interesēm, bet izrādījās, ka arī pieaugušajiem tas likās ļoti saistoši. Plānojām tā, lai pārbraucieni nav pārāk gari un nogurdinoši un lai katru dienu būtu kas interesants, ko apskatīties. Kur bija iespējams, ir vairāki varianti skatāmvietām – labam laikam āra pasākumi un sliktam laikam kaut kas zem jumta. Kā komfortu mīloši ļautiņi negribējām gulēt teltīs, tāpēc nācās visu izplānot un kempingbūdas pasūtīt laicīgi. Bet, ja līdzi ir telts, tad var arī neko iepriekš nepasūtīt – ja kempingā nebūs brīva būda, tad telts vieta jau noteikti atradīsies (maksā ap 75-100-150 SEK par nakti). Tualetes, dušas un virtuves ir pieejamas. Ar ēšanām darījām tā, ka brokastis un vakariņas taisījām paši, bet pusdienas kādā ”ceļmalas krogā”. Maksā Zviedrijā apm. 55-70 SEK pieaugušam (ne jau kādi smalkie ēdieni, saprotams). Bet lētāk dabiski ir brokastlaikā sataisīt maizes un ēst pusdienās tās, varbūt piepērkot kādu saldējumu, kas arī uz pāris stundām izsalkumu aizbāž. Mēs izbraucām no Zviedrijas vidienes (jo dzīvojam tur). Bet, pieliekot vienu dienu klāt, sanāk izbraukt arī no Latvijas, tāpēc īsteno maršrutu pakoriģēju, pieliekot pirmo dienu klāt. Attālumi ir aptuveni, kalkulēti ar maršruta plānotāju, bet praksē nepārkontrolēju, vai precīzi atbilst. 1.diena Stockholm – Sundsvall 380 km Atbraukšana ar kuģi no Rīgas. Iespējamie pasākumi pa ceļam varētu būt šādi: Ja Stokholmā nav agrāk būts un laiks labs, var apskatīties atrakciju parku Gröna Lund vai Skansen (tas tā kā brīvdabas muzejs). Sliktā laikā man ļoti interesants liekas Naturhistoriska Riksmuseet ar Eiropas lielāko panorāmas kino Cosmonova- ārkārtīgi iespaidīgi. Vai arī pa ceļam uz Sundsvall pilsētā Gävle var apmeklēt ūdensparku Fjärran Höjder(iekšā telpās). Guļamvietu pie Sundsvall var atrast Zviedrijas kempingu meklētājā www.camping.se 2.diena Sundsvall – Umeå 275 km Ja labs laiks, jābrauc tik uz priekšu. Pusceļā no Sundsvall uz Umeå - Höga kusten - ļoti iespaidīgs tilts Höga Kusten Bro, turpat arī liels bērnu spēļu laukums (der gan lieliem, gan maziem) un kafejnīca. Vēl kādus pārdesmit kilometrus tālāk pie Kramfors ir baigi labā vieta – “trīs vienā”. Pa kreisi iet neliels ceļš ar norādi Linbana 1 km. Tur iegriežoties, varam apmeklēt 1) Eiropas lielāko koka labirintu, 2) kārtīgi iztrakoties –hm, kā lai to nosauc – spēļu laukumā, vai. Tas zviedriski saucas Rövarby un atrodas tieši pretī labirintam. Labirints pa labi, šis pa kreisi. Biļete uz abām vietām viena. Tur izlēkājāmies uz superbatutiem, tad ir gan visādas trases ārā, gan arī ir tur tādi kā šķūnīši. Tur jādodas taisni iekšā un varēs kāpelēt un ložņāt un jautroties uz nebēdu. No ārpuses tas neizskatās diez ko iespaidīgi, bet īstenībā ir SUPER! 3) uzbraukt ar pacēlāju Skuleberget kalnā (ārkārtīgi skaisti skati, tur ir arī dažādas trases, pa kurām pastaigāt – mēs izvēlējāmies apm 1 km garu trasi apkārt kalna galam). Vai arī, ja nenesas prāts lietot pacēlāju, tad jāatgriežas atpakaļ uz E4 ceļa un jāpabrauc vēl apm 2 km uz ziemeļiem un jāpiestāj atpūtas vietā pie Skuleberget stāvās nogāzes. Te var iznomāt klinšu kāpšanas aprīkojumu un pēc instruktāžas rāpties kalnā augšā pa stāvumu saviem spēkiem. Vai arī var kāpt tāpat pa taku. Bet nu jābrīdina, ka vajadzīgi sakarīgi kāpjamie apavi un vismaz stunda laika ceļam vienā virzienā. Neesmu nekāds kalnu tūrists un man tas bija visai iespaidīgs kāpiens. Lejā var pa to pašu taku vai arī nobraukt ar pacēlāju (bet tas tad būs citā vietā - tur, par ko agrāk rakstīju) Un vēl pārdesmit kilometrus tālāk ceļmalā ir Näske krog labajā pusē – ļoti laba kafejnīca. Un ja ir zivju interese, tad pie šīs kafejnīcas ceļš pa labi (norāde Näske Lax un kādus 6-7 km pa šo ceļu nonākam pie lašu makšķerēšanas vietas. Saucas Put-and-Take (inventārs uz vietas), bet ne jau nu vienmēr tā ķeras. Toties, ja pieķeras kāds makans uz 2-3 kg, sajūta superīgākā. Savukārt, ja laiks slikts, tad nevarēs pietiekoši izbaudīt āra aktivitātes Skuleberget. Tādā gadījumā no Sundsvalles nevajag braukt tālāk uz ziemeļiem pa E4 ceļu, bet gan jāizmet līkums virzienā uz Torpshammar. Tur ir Boda Borg piedzīvojumu māja un foršākās iekštelpu aktivitātes. Boda Borg ir kas īpašs - komandu spēle (komandā 3-5 cilvēki), kurā tiek pārbaudīta gan atjautība, izdoma un intuīcija, gan arī fiziskās prasmes. Īpaši piemērots skolas vecuma bērniem un pieaugušajiem, kas jūtas jauni. Arī pirmsskolas vecuma bērni var piedalīties, bet tikai kopā ar pieaugušajiem. Ļoti aizraujoši, laiks paiet nemanot. Garantēti paies vairākas stundas. Vienīgi - tur nav kafejnīcas ar daudzmaz normālu ēdienu, tikai visādas pašvakas kūciņas utml. Kad Boda Borg apgūta, tālāk no turienes var braukt uz Umeå - ja sanāk laika, pie Höga Kusten Bro tomēr jāapstājas - šis tilts manuprāt to ir pelnījis. Umeå nakšņojām Lufta kempingā (var sameklēt caur to pašu www.camping.se ), jo tur lētāk nekā Umeå kempingā. 3. diena Umeå – Rovaniemi 513 km Luleå atrodas bērniem interesants muzejs Teknikens Hus. Te var ieraudzīt zemeslodi tā, kā to redz kosmonauti, darbināt savu raķeti vai klinšu urbi, izmēģināt daudzas lietas, kas saistītas ar industriju, tehniku, dabas bagātībām, komunikācijām. Var arī darboties papīra darbnīcā un pašrocīgi gatavoto papīru ņemt līdzi uz mājām. Guļam pie Rovaniemi Saarituvat kempingā. Tur ir liela kempingu izvēle īstenībā, bet šis no mūsu izpētītajiem bija lētākais. Viens no iemesliem, kālab braucām vasarā uz ziemeļiem, bija polārā diena – to man ļoti gribējās redzēt. Un redzēju arī, kaut gan laiks bija nelabvēlīgs – gandrīz visu ”nakti” lija un saules nebija. Bet gaišs bija gan. Varbūt jums veicas labāk. 4. diena Rovanieni – Oulu 207 km Dzīvojamies pa Rovaniemi – konkrētāk, pa Somijas visvairāk apmeklēto tūristu atrakciju Santaparku. Te nu gan jāsaka, ka biju vīlusies, jo vasarā tās aktivitātes krietni samazinātas. Palicis tik komerctusiņš. Tur bijām arī agrāk - 2000. gada 1. aprīlī un toreiz mums visiem ļoti patika. Tomēr Salaveci satikām arī šoreiz un viņš pat mācēja latviski pateikt PALDIES. Guļam pie Oulu Nallikari kempingā. 5. diena Oulu – Kalajoki 180 km Pa dienu staigājam pa Oulu– galvenais izklaides objekts ir Tietomaa tehnikas muzejs, līdzīgs tam, kas Luleå, tikai lielāks un arī interesantāks varbūt. Bērniem ļoti patīk, lieliem arī. Guļam Kalajoki, kempingā Tapion Tupa. Tur bija gan mums smalka būda (saucās Paritalo – tur var sagulēt 8 cilvēki), jo sagribējās izbaudīt komfortu ar saunu un kamīnu. Bet Kalajoki ir liela kempingu izvēle, jo tas somiem kūrorts skaitās - tur viņi izbauda skarbo ziemeļu vasaru. 6. diena Kalajoki –Tampere 350 km (vai vairāk, ja caur Vaasa) No rīta puse kompānijas izplunčājas pa Kalajoki hoteļa ūdensparciņu, bet otra puse mēģina spēlēt frisbee-golfu (tas gan prasa labu laiku un orienēšanās un kartes lasīšanas iemaņas). Info par šīm aktivitātēm var dabūt tai kempingā, kur gulēsiet. Kalajoki ir vispār somiem tāda jūrmalas-kūrorta vietiņa, mīlīga. Tālāk mēs apciemojām mūsu draugus Kokolā un Vaasā, tālab bija laicīgi jāizbrauc. Bet tikpat labi var pa Kalajoki ilgāk padzīvoties un tad laist pa taisno uz Tamperi. Vai arī pa ceļam iegriezties Pietarsaari/Jakobstad un aplūkot vienu vecu burukuģīti Jacobstads Wapen vai pat izbraukt ar to, ja laiks atļauj (biļetes dabūjamas Jakobstades tūristu birojā). Guļam pie Tamperes. Laurila Country Cottages bija privātās būdas un saimnieks angliski runāja nu ĻOTI slikti, vāciski gan OK. 7. diena Tampere Staigājam pa Tamperi un apmeklējam baigi labo atrakciju parku Sarkanniemi. Tur bija ko darīt visu dienu - visi karuseļi, kalniņi, delfīnu šovs, skatu tornis... Šo vietu jau laikam daudzi letiņi ir atklājuši sakarā ar Ryanair lētajiem lidojumiem uz Tamperi. Guļam tai pašā Laurila kempingā pie Tamperes - cik labi, ka nav atkal vakarā jāiekravājas jaunā vietā. 8. diena Tampere – Helsinki 174 km Staigājam pa Helsinkiem – bija lietains un no ceļojuma bijām jau noguruši, Helsinkos bijām ne pirmo reizi. Tālab apmeklējām tikai klintī izcirsto Tempļa baznīcu, kuru agrāk kādas 3 reizes neveiksmīgi bijām centušies apskatīt (vai nu ciet vai pasākumi kaut kādi) un pārējo laiku pievērsāmies šopingam un kafejnīcām. Pie reizes apbrīnojām milzonīgo pazemes autostāvvietu labirintu centrā (kaut kur Stockmann apkaimē). Ar nakts kuģi braucām uz Tallinu. Pa nakti tāpēc, ka nav atsevišķi jāmeklē kempings pie Helsinkiem (un pie lielpilsētām tie mēdz būt dārgi) un uz kuģa var izgulēties, lai ar svaigiem spēkiem varētu ”pārkāpt to suņa asti ” līdz Rīgai. 9. diena Tallina – Rīga 350 km