Plunkšķis Kambodžā.

Te nu 23.aprīļa rīts ir veiksmīgi sagaidīts.2008.gads.+35.Paldies Dievam,vēl viena diena puslīdz novilkta,dzīvības pazīmes ir.Lai gan galva itkā pusdulla pēc vakardienas uzdzīves, tomēr, odus dauzot, rīta agrumā, lunkanā solī dodos uz brokastīm, tad iekrītu, franču pāra uzmanības pavadīts,mironiskā ātrumā, baseinā, vēl nedaudz patērzējot ar vietējiem - raugi,taksists klāt un prom uz Siem Reap lidostu, kur mani sagaida smaidīga robežas šķērsošana 25usd vērtībā.Jā biedri,Kambodžā - tūristu vīza maksā 20 usd (iebraucot),bet izbraucot ir jāiemaksā vēl 25.Tā nu apcerot laikus, ka arī kādreiz Taizemē bija līdzīgi likumi,savas paunas un ķeseles stiepjot-klupdams,krizdams atrodu sev piemērotu pažobeli, lai sagaidītu brīnišķīgās Thai stjuartes, kas Bangkok Air spārnu ātrumā nogādās mani enģeļu pilsētā un pasaulīgā prāta uztveres citadelē - Bangkokā. Ceļojums mums bija pa trim valstīm-Taizeme,Malaizija,Kambodža.Katrai valstij veltījām nedēļu laika.Lai arī Taizemē esmu bijis daudzas reizes,arī Malaizijā-ne pirmo reizi, taču Kambodža bija kas jauns un neatklāts.Tad stāts par šo valsti. Nedēļa-tas ir par maz, lai cik Jūs būtu apgarots,veikls un izzināt kārs,Kambodžu Jūs nedēlas laikā tā vien neapskriesiet un labi neizzināsiet, taču iespaidus sasūkt var un secinājumus izdarīt arī. Ielidojām viņu galvaspilsētā - Phnom Penh no Kualalumpuras.Lidojām ar Air Asia, kas lēti un neērtības arī nejutu (ceļojot pa DA - Āziju iesaku šo kompāniju - sūri,grūti krātā nauda netērēsies tik strauji).Lidosta neatrodas tālu no centra.Vietējā nauda - riel-3900:1usd. Nokārtot vīzu var dažās minūtēs,iemaksājot 20usd viņu,acīmredzot,problēmu pārmāktajā budžetā.Vajadzīgs:1foto 3x4,imigrācijas karte (to dabūsiet uz borta),pase,kas derīga kādu laiku,aizpildīta vīzas pieteikuma lapa - uz vietas un tūrista smaids, kas izspiests vai dabisks, Jūs pavada visu ceļojuma laiku.Pati Ponpeņa ir kā rožu dārzs - manuprāt,skaista, gracioza pat eleganta - ar dabisko un pretdabisko mēslojumu bagāta un tomēr raženi un skaisti smaidoša jebkuram iebraucējam pretī.Sterilā tūrisma piekritējiem, šeit nepatiks-viņiem niezēs,dursies,kasīsies visās malās, būs par karstu,par nogurdinošu, nerunājot pat par iespējami straujāku vēdera izeju un citu dzīves pļuru, kas var novest līdz smagai gānīšanās lavīnai,negulētām - murgu pārņemtām naktīm un sapņainām apcerēm par to, kad atgriezīsies savās dzimtās ārēs - Gaujmalē.Es šajā pilsētā jutos kā zivs ūdenī - tur ir tieši tas, kas vajadzīgs tādiem - kā man - jauki cilvēki,kolosālas cenas,samērā garšigi,interesanti, bet - 3 dienas un pietiek,jo kā zināms - laba daudz nevaig.Ticiet man,ja kāds Jums saka, neko Ponpeņā pa trim dienām nevar paspēt redzēt - neticiet.Jūs visu paspēsiet. Lidostā, kas salīdzinoši maza un vietējo kolorītu nenomākta - mūs sagaida brīnišķīgs taksists, kas visu zin,Tevi - cilvēku saprot,par visu rūpējoties kā miesīgā māte - ātri, raitā riksītī iemet mūsu pauniņas bagažniekā un aidā - 40km/h ātrumā traucas uz centra pusi. Ponpeņā ir divi luksus klases auto - Lexus un Toyota - apvidnieks,visi pārējie, lielākā daļa no satiksmes dalībniekiem, ir mopēdisti, riteņnieki,nenosakāmas klases auto stūrētāji un taksisti.To apsmadzeņojot un salīdzināt ar Kuālalumpuras naudas maku biezumu - nevar, pat ar Bangkokas - ne tuvu,taču rezumē ir tāds - šeit cilvēkiem neklājas viegli,toties siltums un smaids šajā vietā nāks tikpat dziļš kā no mazas tajiešu salas viesnīcnieka, ieraugot Jūs klumburējot uz viņa lolotās migas pusi. Ļaudis te ir jauki - bet to mēs sapratām vēlāk. Tātad, joņojot ar taxi uz viņa ieteikto viesnīcu, mēs nonākam tajā pēc pusstundas,kas pagāja vienā rāvienā - viesnīcu izraudzījāmies blakus Toula Sap upei. Viesnīca nav dārga - 50usd par numuriņu, tad maziņa kaulēšanās (kambodžā ir jākaulējas),un visbeidzot kompromiss.Mēs ņemam pa 40 usd diennaktī numuru (visas ērtības,brokastis,patīkams) - trīs dienas,viņš mums dod privāto auto ar šoferi par atsevišķu samaksu, kā gidu - kas mūs ved pa Kambodžu, kur kungi vēlas - ticiet man, sākumā bija grūti noticēt, ka tik lēti mums tas auto ar šoferi sanāks, bet mēs no viņa ņemam vēl viesnīcu Siem Reap pilsētā.Oki,tā arī daram. Kad viss sarunāts, tad atliek vēl tik ievilkt savu korpusu istabā,mazliet apdušot,uzpīpēt un straujā deju solī, līksmi dungojot, doties iekšā rožu dārzā. Esot Ponpeņā, apskatiet Genocīda centru,Polpota režīms ir bijis baigs, tiešām baigs, pat Sadams Jums liksies kā autiņos ietīts lempis, salīzdinot ar šo monstru.Tauta ir smagi cietusi no šiem slepkavām un tas viss noticis aptuveni 30 gadus atpakal - šausmas.Apskatiet arī tā laika cietumu, kas tagad ir pārveidots par muzeju.Tas - kautkas līdzīgs mūsu okupācijas muzejam, bet krietni lielāks. Nacionālais muzejs-skaisti, vienkārši skaisti - kultūras vēstures cienītājiem - tā būs kā vecās mammas ražotā mannāputra. Brauciet uz šautuvēm izšaut - samērā lēti un bliezt var sākot ar Tēvijas kara laika pistolēm un beidzot ar Rembo vāģi. Tempļi,monomenti-to te daudz,viens seko otram.Tirgus - visa pilsēta ir liels tirgus,bet tirgos tas viss ir koncentrētāk.Skaistas augļu rindas seko viena - otrai,blakus smakojot un pustot, visiem aizmirstām, mēslu čupelēm, vecām olām un piegānītām vārtrūmēm.Bet man patika.Tas viss tajā kopējā ainā ļoti labi iet iekšā. Nakts dzīve - ai tā naktsdzīve.Sargiet sevi, bet kopumā droši.Mazliet bēdīgi tas, ka daudzas vietas netiek apgaismotas, tad lūk upes mala (Toule Sap) tiek apgaismota un tur arī ņemiet veisnīcu, bāzējieties, bet tālāk pamazām degunu bāziet arvien dziļāk un dziļāk artērijā iekšā.Cenas labas,līdzīgas Taizemei, šis tas lētāk.Mazliet primitīvāk, krietni mazākos apjomos, bet visumā ok. Otra vieta, kam vairāk jāpievērš uzmanība, noteikti ir Siem Reap pilsēta.Kā nokļut?Var ar busu braucot no Taizemes puse - būs nogurdinoši.Var lidot - droši,vīzu var nokārtot šīs pilsētas lidostā. Var arī ceļot uz Siem Reap no citām Kambodžas vietām.Ja no Ponpeņas, tad iespējams ar laivu pa Mekong upi, kas piesaistīta slavenajam Toule Sap ezeram,savukārt tas vairs nav tālu no Siem Reap - kopumā ceļā pavadīsiet aptuveni 7h,ja braucam ar auto - tad 6h.Protams - kā brauc.Galvenais ceļš no galvaspilsētas līdz Siem Rep ir samērā labs, labāks nekā mūsu Vidzemes šoseja.Mazie ceļi, tie...- būs grūti. Toule Sap ezers ir ietīts ar zvejnieku ciematiem - tur vērts pabūt.Tā ir kā ūdens pasaule.Viņiem uz ezera ir gan dzīvojamās mājas, toaletes, veikali pat biljarda zāles.Tur vajadzētu aizbraukt, šie audzē tur krokodilus,tādā veidā piesaista tūristus, kad krokodilīši paliek lielāki - tie aizbrauc uz Siem Reap kūpošajiem galdiem un topošajām kurpju, siksnu un somu fabrikām. Noteikti jāredz! Siem Reap - lieliski.Angkor Vat-brauciet, te nav divu domu, jāredz!Patiks.Viesnīcu pilsētā daudz.Cenas dažādas, sākot ar un beidzot līdz ciparam ar trīs nullēm - amerikāņu dolāros, protams.Es dzīvoju viesnīcā par 40 dolāriem naktī - labi baroja, labs baseins,visas ērtības - ok.Cash mašīnas ir,veikali arī,tirdzīņš,ēstuves,diskobāri un vēl šis-tas nakts dzīves bauditājiem,vientuļniekiem,vecpuišiem,saldiem pārīšiem.Padomāts par visiem.Ekskursijas organizētas tiek puslīdz līmenī.Saprašanās var būt normāla.Būtībā pilsēta bāzējas praktiski tikai uz tūrismu un vēl pirms 20 gadiem, tur nebija nekā, vai tikpatkā nebija nekā, tad tagad jau arī rietumeiropas standartos pieradušais tūrists var justies samērā pieņemami - ja vien naudiņa ir.Liela iespēja, ka murgi šādai kategorijas cilvēkiem varrētu nerādīties.Droša vieta.Vien sīkums - odi kodīs, jūras nav un tveice, ak tā tevice.Tāpēc baseins būtu vēlams pie viesnīcas.Pārējo sapratīsiet paši, esot uz vietas. Tā pienāca 22. aprīlis - ne saukts, ne gaidīts - bet te nu tas ir,atlika vēl kārtīgi izēsties kādā no restorāniem -iemaksājot 12usd - tik garš zviedru galds vēl nebija baudīts,izbaudīt viņu miestiņu,dejas,mūziku, mazo šķērsielu romantiku - kambodžiešu gaumē, kad nākamā diena jau klauvēja pie durvīm un kā jau es teicu, tas bija tas rīts, kad gaiņājot odus, lokot iekšā brokastu maizes, es - ar plunkšķi, franču pāra uzmanības pavadīts,ievēlos baseinā un tad devos uz savām - nu jau tikpatkā mājām - Bangkoku.