Vašingtona ķiršu ziedēšanas laikā

Sēžot un domājot, kā lai iesāk šo aprakstu, nolēmu, ka uzreiz ķeršos vērsim pie ragiem un tā arī teikšu – gribu vienkārši pastāstīt par iespēju ASV galvaspilsētu Vašingtonu iepazīt no mazāk zināma skatu punkta, jo, pieminot vārdu ‘’Vašingtona’’, tūristiem parasti prātā nāk prezidents, valdība, Baltais nams, Kapitolijs... Tieši ar šiem pašiem vārdiem Vašingtona asociējās arī man, līdz kādu dienu, rakājoties pa internetu, ieraudzīju krāšņas jo krāšņas bildes ar Vašingtonu ieskautu ķiršu ziedos. Šis ‘’atradums’’ man bija jāizdibina dziļāk.

Vēls pavasaris noteikti nav tūristu iecienītākais laiks, lai to izvēlētos atvaļinājumam, jo laikapstākļi ir neprognozējami un nav arī vēl īsti silts, tā ka arī laiska gozēšanās saulītē diez vai sanāks. Bet kāpēc tad katru gadu martā Vašingtonu appludina tūristu miljoni, gan no ASV, gan citām valstīm un kontinentiem?! Marta beigās / aprīļa sākumā Vašingtonā norisinās Ķiršu ziedēšanas festivāls (Cherry Blossom Festival), kas ilgst 2 nedēļu garumā. Tas ietver gan dažādus kultūras pasākumus, gan karnevālu, gan, protams, pašus ziedošos ķiršu kokus. Īsa vēsture ir tāda, ka 1912. gadā Tokijas mērs Vašingtonai kā draudzības un sadarbības simbolu uzdāvināja ziedošus ķiršu kokus, kuri tika sastādīti galvenokārt gar Tidal Basin (mākslīgi veidota ūdenstilpne Vašingtonas centrā), gan arī dažādās citās vietās pilsētā. Ķiršiem ir dažādas škirnes un tie zied gan lillā, gan rozā, gan baltiem ziediem un īpatnēji tie ir ar to, ka rudenī šiem kokiem ogu nebūs.

Tā kā dzīvojam brauciena attālumā no Vašingtonas, tad 2011. gadā nolēmām pakļauties masu spiedienam un doties apskatīt šo izslavēto pasākumu, lai visu novērtētu savām acīm. Redzētais tā iespaidoja, ka esam atkārtojuši šo braucienu katru gadu, tā ka šogad bija mūsu nu jau 3. ķiršu ziedēšanas apmeklējums.

Bet kā īsti zināt, kad šie ķirši ziedēs? Kā izrādās, šim grandiozajam pasākumam ir izveidota speciāla ķiršu ziedēšanas komiteja un Nacionālā ķiršu ziedēšanas organizācija. Organizācija nodarbojas ar dažādu pasākumu organizēšanu, bet komiteja sastāv no botānistiem un zinātniekiem, kuru darbs ir noteikt, kurā datumā ķirši ziedēs. Peak Bloom jeb laiks, kad 70% ķiršu koku ir ziedos, ilgst vien nieka 72h, tā ka komitejai ir atbildīgs amats, jo tūristi (sevišķi no Āzijas) paļaujas uz komitejas informāciju, lai rezervētu aviobiļetes lidojumam uz Vašingtonu. Ķiršu ziedēšanu iespaido galvenokārt laikapstākļi un dažkārt pareģotais datums var mainīties (kā tas bija šogad). Festivāls tradicionāli ilgst 2 nedēļas, jo tik ilgs ir laiks, kurā uzzied pirmais ķirsu koks un kurā nobirst pēdējie ziedi.

Mūsu pieredze katru gadu ir citādāka. 2011. gadā trāpījām tieši uz Peak Bloom, un nācās lauzties cauri tūristu miljoniem, bet tam bijām gatavojušies, tā ka sarūgtinājuma nebija. 2012.gadā ķiršu ziedēšana iekrita ļoti aukstā nedēļas nogalē un atminos vien to, ka bija tik ļoti drēgns, lietains un vējains, ka pat lāga fotokameru nevarēju noturēt rokās – sala pirksti. Šī gada pasākums bija vēl interesantāks, jo Peak Bloom datums mainījās 4 reizes. Sākotnēji ziedēšanas datums bija noteikts kā 26. marts. Tam tuvojoties, tika apjausts, ka ilgais un aukstais pavasaris ir aizkavējis ziedēšanu, tāpēc nedēļu pirms 26. marta tika izsludināts jauns datums – 3. aprīlis. Tam tuvojoties, ķirši nebija gatavi ziedēt, tāpēc komiteja izsludināja, ka tie ziedēšot 6. aprīlī, par ko nopriecājāmies, jo tas iekrita sestdienā, līdz ar ko mēs tiksim tieši uz ziedēšanas bumu. Dienu pirms 6. aprīļa presē tika paziņots, ka neparasti aukstais aprīļa sākums iespaidojis arī ķiršus, līdz ar ko tie ziedēs tikai 9. aprīlī. Mēs varam tikai iedomāties, cik nikni bija tie tūristi, kas sākotnēji pirkuši dārgās aviobiļetes balstoties uz pirmo paziņojumu par ziedēšanu martā. Lai vai kā, mūsu vienīgā iespēja bija 6. aprīlis, tā ka to arī izmantojām. Pārsvarā lielākā daļa ķiršu koku bija lielos rozā pumpuros, kaut šur tur koki sāka parādīties arī ziedos. Šī gada īpatnība bija magnoliju koki – tie bija pilnos ziedos un tūristu ļoti novērtēti, par cik ķirši savu skaistumu vēl nerādīja.

Gribu gan vēl arī pieminēt, ka ķiršu ziedēšanas vieta ir Vašingtonas pašā centrā, tā ka visi pārējie ievērojamie objekti, ēkas, memoriāli, muzeji utt. ir vien raitas pastaigas attālumā. Tāpēc arī marts un aprīlis ir tik ļoti populārs tūristu vidū – var redzēt gan izslavētos ķiršus, gan pie reizes apskatīt visas pārējās Vašingtonas ievērojamākās un svarīgās vietas (zemāk redzamā bilde ir uzņemta pie paša ASV Kapitolija).

Gudri vīri runā, ka iespaidīgāki ziedēšanas skati redzami vien pašā Japānā, kas izslavēta ar saviem ziedošajiem ķiršu kokiem, tā ka, kamēr vien vēl dzīvosim tuvu Vašingtonai, varu apgalvot, ka ķiršu ziedēšanas laiku nelaidīsim garām nevienu gadu!