Divas naktis pie Brunejas Sultāna

Šajā ceļojumā tika apskatītas 4 valstis: Malaizija, Indonēzija, Filipīnas un Brunajeas Sultanāts. Par redzēto un piedzīvoto atskaite būs attiecīgās valsts sadaļā. Ja ir interese par šī ceļojuma izmaksām skatām šo linku: http://www.melnais.com/forum/69-341-1#1348

Brunejas Sultanāts (Brunei Darussalam) ir pundurvalstiņa ar 350000 tūkstošiem iedzīvotāju. Tās galvaspilsētas pilnais nosaukums ir Bandar Seri Begawan. Savu neatkarību no Apvienotās Karalistes tā ieguva 1984.gada 1.janvārī. Sultāns Haji Hassanal Bolkiah (pilnā vārdā Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah Ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar ‘Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien) ir viens no bagātākiem cilvēkiem uz pasaules. Šīs pundurvalsts bagātību veido milzīgie naftas un gāzes krājumi. Sultāns vienlaicīgi pilda arī premjerministra, aizsardzības un finanšu ministra amatus. Pārējie valdības locekļi pārsvarā ir sultāna radinieki. Sultāns ir arī Brunejas musulmaņu garīgais līderis. Islams šajā valstī spēlē ļoti nozīmīgu lomu, tādas lietas kā alkohols un savādākas izpriecas ir ar likumu aizliegtas. Valstī ir vairāk nekā 100 mošeju. Atpūsties un baudīt alkoholu Brunejas iedzīvotāji dodas uz tur pat netālo Kota Kinabalu. 30 minūšu lidojums. Nekādas nakts dzīves šeit nav. (yawn)

Sēžot lidmašīnā no Kota Kinabalu uz Bruneju aizpildām imigrācijas kartiņas. Ar lielu nepacietību gaidām, kad nosēdīsimies šajā noslēpumainā valstī. Ilgi gaidīt nevajag, jo pēc 30 minūšu lidojuma mūsu Karlsons (propelleru lidmašīna) nosēžas Brunejas lidlaukā. Robežkontrole tiek šķērsota ātri un bez jebkādām problēmām. Tālāk mūs sagaida lakatiņos ģērbtas šīs valsts muitas darbinieces. Mums līdzi ir cigaretes un 2 litri alkohola. Uzzinot, ka mums ir līdz cigaretes un alkohols muitas meičukiem acis kļūst lielas kā ziemas mēteļu pogas un drošības labad vēl pārjautā: „Jums tiešām līdzi ir alkohols?”. (shock) Saņemot apstiprinošu atbildi tiekam sūtīti aizpildīt muitas deklarāciju. Šajā valsti 1 persona drīkst ievest 2 litrus alkohola. Tas atvieglo uzdevumu un nākas pildīt tikai vienu deklarāciju. Kad deklarācija aizpildīta dodamies uz somu kontroli. Visas somas tiek izlaistas cauri skenerim, saskaitīts alkohola daudzums un salīdzināts ar deklarācijā norādīto. Viss ir pareizi un „Welcome to Brunei”. Turpat lidostā samainu 100$ pret vietējiem Brunejas dolāriem. Kurs ir 1$ pret 1,2BND.

No mūsu rezervētās viesu mājas mūs lidostā sagaida transports. Par to gan nācās papildus samaksāt 20 Brunejas dolāru, bet tā ir laba cena. Taksis maksā 40BND. Brauciens līdz viesu mājai aizņem minūtes 25. Ceļi ļoti labā stāvoklī. Viesu mājā „Nazira Guesthouse” mūs sagaida smaidīga un ļoti jauka filipīniete Emīlija. Par pašu viesu māju lasām pa šo linku: http://www.melnais.com/forum/39-346-1

Mums tiek ierādīta mūsu istabiņa. Liela, kārtīga un ērta. Ļoti ērta veranda ar krēsliem un galdu. Kad esam iekārtojušies pulkstenis jau ir 15:00. Brunejā mums ir paredzēts uzturēties 2 naktis. Praktiski sanāk 1 pilna diena, pa kuru jāpaspēj apskatīt Brunejas galvaspilsēta. Par cik viesu māja atrodas 7km no pilsētas un sabiedriskais transports kursē tikai līdz 18:00, šodienu nolemjam veltīt atpūtai. Paniekoties ar filipīniešu rumu un paplunčāties viesu mājas peldbaseinā. Tā arī darām. Vakarpusē mūs uzmeklē Emīlija un paziņo jaunumu, ka šīs viesu mājas īpašnieki ir uzaicinājuši mūs rīt uz ģimenes vakariņām. Vai mēs piekrītam? Skaidrs, ka piekrītam, būtu liela muļķība neizmantot iespēju iepazīt citas kultūras cilvēku sadzīvi un ēšanas tradīcijas. Tīri praktiski no šī uzaicinājuma nemaz nebija iespējams atteikties, tas musulmaņu zemēs ir liels apvainojums. Tajā brīdī mēs vēl nenojautām kāda ģimene mūs ir uzaicinājusi vakariņās. Tiekam cieši piekodināti, ka vakariņās būs pulksten 19:00 un kavēties nedrīkst. Vēl Emīlija noskaidro cikos klāt brokastis. Vienojamies uz pulksten 8:00. Novienojamies vēl par laundry servisu, nododam savas drēbītes un varam turpināt savu atpūtu.

No rīta pamostamies brīnišķīgi atpūtušies un izgulējušies. Precīzi pulksten 8:00 atskan tālruņa zvans, un Emīlija mūs aicina brokastīs. Brokastis milzīgas un garšīgas. Pēc brokastīm būtu jābrauc uz pilsētu, bet mums par lielu nelaimi lietus gāž kā ar spaiņiem. :S Nu kārtīgs tropu lietutiņš. Nolemjam kādu stundu nogaidīt, bet tas neko mūsu laika apstākļos nemaina. Neko darīt velkam virsū lietusmēteļus un dodamies uz autobusu pieturu. Šeit kursē autobuss Nr.39, biļetes cena 1 BND un tiekam nogādāti pilsētas centrā. Joprojām stipri līst. Pati pilsēta pietiekoši kompakta, visu var izstaigāt kājām. Ieklīstam vienā no daudzajām mošejām. Šī ir viena no lielākajām un skaistākajām mošejām, saucas „Masjid Omar Ali Saifuddien”. Tiekam ieģērbti attiecīgā dreskodā un ekskursija var sākties. Pie ieejas protams neliels ziedojums un varam sākt vērot un klausīties. Jāatdzīst, ka iespaidīgi un skaisti. Noklausāmies veselu lekciju par islamu un mošejām Brunejā. Pats sultāns uz šejieni mēdzot braukt lūgties. Interesanti. Piedāvā mūs aizvest uz vēl vienu mošeju, bet mēs atsakāmies. Sākumam pietiks. Tālāk ekskursija pa pilsētu. Tiekam līdz tirgus laukumam. Tirgoti tiek augļi un dārzeņi, nedaudz arī zivis, bet viss mazos apjomos. Tirgus maziņš, neierasti kluss priekš Āzijas tirgiem. Apskatām pilsētas stadionu. Te 15.jūlijā pompozi tiek svinēta Sultāna dzimšanas diena. Apmeklējam lielveikalu, cenas augstākas kā Malaizijā. Sākumā bija doma ar ūdens taksometru izvizināties pa Brunejas Venēciju, bet visu ir sabojājis pamatīgais lietus. Nav nekādas vēlmes tādā laikā vizināties ar laivu. Apskatām vēl dažas mošejas un administratīvās ēkas. Lietus vēl joprojām līst un nolemjam braukt atpakaļ uz savu viesu māju. Nu galīgi neizdevies pasākums. Nepietiek, ka tā jau šeit nav pārāk daudz ko redzēt, vēl arī laika apstākļi vienkārši kretīniski. Autoostā noskaidrojam, ka uz lidostu kursē autobusi Nr.36 un Nr.34. Sakarā ar to, ka lidostā norit rekonstrukcijas darbi lielais autobuss tur nevar iebraukt. Jābrauc ar mazajiem mikrīšiem. Savā viesu mājā esam ap pulksten 17:00. Emīlija vēlreiz mums atgādina, ka mums ir jābūt lejā uz vakariņām pulksten 19:00. Vakariņas paredzētas ārā pie baseina. Novērojam, ka sākušies milzīgi sakopšanas darbi. Baseins tiek tīrīts, grīda tiek berzta un pucēta. Putekļi slaucīti. Pie baseina uzklāts milzīgs galds ar baltu galdautu. Trauki tiek berzti un pulēti līdz viņos var spoguļoties. Tiek vārīts un cepts. Viens no viesu mājas iemītniekiem vēlējās paplunčāties baseinā. Nabadziņš tika aizdzīts prom, šovakar te esot paredzēts privātais vakars un baseins nav pieejams. (shock) Traki, nenoveicās cilvēciņam. Es nevēlētos, ka viņa vietā būtu es, bet ko tu padarīsi. Nevar jau jaukties viņu tradīcijās.

Uzvelkam savas labākās drēbes un bez 5 minūtēm 19:00 dodamies lejā. Sagaida mūs viesu mājas īpašniece ar savu ģimeni. Ģimenīte liela, vīrs, dēls, dēla sieva - ķīniete no Honkongas un 4 mazmeitas. Ģimene izrādās pietuvināta Brunejas Sultānam. Viņas vīrs bija pirmais Brunejas vēstnieks Indonēzijā, vēlāk Brunejas pārstāvis ASEAN valstu blokā. Šobrīd Sultāna padomnieks un daudzu sabiedrisko organizāciju priekšsēdētājs. Īpašniece ar neslēptu lepnumu izrāda savu dārzu, kas jāatzīst ir skaists. Kad visi ir sapulcējušies varam doties pie galda. Ēdiens gatavots pēc Brunejas tradīcijām, un galds klāts bagātīgi. Pienācis laiks apgūt ēšanas tradīcijas. Ēšana ģimenes lokā šeit ir otra reliģija. Ir trīs lielie ēdieni. Pirmais, otrais un deserts. Katrā no šīm opcijām ietilpst vairāki ēdieni. Pirmajā bija brunejiešu nacionālais ēdiens laksa. Lielā katlā ir novārīts zupas buljons un tad liec klāt ko vēlies un cik vēlies. Tas ir nūdeles, jūras veltes, vistu un kaudzi ar dažādām piedevām. Labi, ka blakus man sēdēja saimnieces dēls, visu rādīja un stāstīja kas un kā. Otrajā bija rīsi ar piedevām pēc izvēles, vista, zivs vai liellops. Pluss vēl visādas piedevas. Cūciņa zināmu iemeslu dēļ kārtējo reizi tika diskriminēta. Desertā mango pudiņš ar kūkām un augļiem. Ēšana norisinās ļoti lēnā tempā, tik daudz apēst ātri nemaz nav iespējams. Saimnieces vīrs, kā jau bijušais diplomāts, tīri labi zināja, kas un kur ir Latvija. Pat telefona starptautisko kodu gandrīz nosauca precīzi, sajauca ar Lietuvas. Aktīvi interesējās par mūsu valsti, ekonomiku, tradīcijām. Mēs savukārt par viņējām. Nu ļoti interesanta, izzinoša un noderīga saruna. Ģimene vismaz divreiz gadā lido uz Eiropu atpūsties. Pārsvarā uz Londonu, bet nereti arī uz Parīzi vai Šveici. Mazmeitas studē Universitātē. Tā šīs sarunas un ēšana ievilkās līdz 22:30. Tas bija fantastiski forši un interesanti. Ja lietus izbojāja visu manu iespaidu par Bruneju, tad šis vakars to kompensēja. Vēl ilga atvadīšanās, pateicības vārdi, apmaiņa ar e-pastiem un uz istabiņu prom. (fool) No šīvakara iespaidu pārpilnības miegs vēl nenāk un iedzeram filipīniešu rumu pārrunājot šī vakara piedzīvoto.

No rīta precīzi 8:00 zvans no Emīlijas. Brokastis padotas. Lidmašīna uz Kuala Lumpur mums ir 15:55. Ārā spīd saulīte, no vakardienas lietus ne miņas. Varam vēl paspēt apmeklēt Brunejas nacionālo muzeju. Kāpjam busā un esam pie muzeja. Muzejs paliela ēka, pašreiz gan rekonstrukcijas darbi no ārpuses. Viss stalažās. Muzejs ir pa brīvu, tikai nedrīkst fotografēt. Žēl gan. Nododam savu fotoaparātu glabāšanā un dodamies pētīt ekspozīciju. Tā ir sadalīta vairākās daļās. Pirmā daļa veltīta florai un faunai. Nu nekā sevišķa. Biju domājis ieraudzīt ko vairāk. Otra ir Brunejas islama vēsture un kultūra. Te bija jau krietni interesantāk. Daudz senu ieroču, trauku, monētu, gleznu un svēto rakstu. Nākamā daļa veltīta šīs valsts bagātības un varenības avotam – naftas un gāzes ieguvei. Te bija pat ļoti interesanti. Vēl viena sadaļa Neatkarības proklamēšana, Sultāna labie darbi, armija, policija un sadarbība ar citām valstīm. Arī ļoti interesanti. Kopumā ar muzeja apmeklējumu palikām apmierināti. Nebija tā, ka laiks veltīgi zemē nomests. Laiks atgriezties viesu mājā.

Kamēr esam prom, pa viesu mājas pagalmu ir uzdarbojušies pretīgie primāti. Viesu mājas teritorija robežojas ar mežu. Miskastes izvandītas un izgāztas, baseins piemētāts ar visādām drazām. Nabaga Emīlijai darba pilnas rokas to visu savākt. Savācam savas mantas, sirsnīga atvadīšanās un dodamies uz autobusu, lai brauktu uz lidostu. Ātri sameklējam mums nepieciešamo autobusu un par 1BND tiekam pievesti pie lidostas ēkas. Te nu mani sagaidīja pārsteigums, biju pilnībā pārliecināts (kāpēc tā, nezinu), ka nekādu papildus lidostu nodokļi šeit nav. Izrādās, ka ir gan. Lidostas nodoklis ir 12BND. Samaksu pieņem tikai Brunejas dolāros. Labi, ka tas ir precīzi 10$ un man ir nepieciešamās mazās banknotes.

Lidosta liela un moderna, tikai ļoti tukša un klusa. Pat lidostā Duty Free veikalos netiek tirgotas ne cigaretes, ne alkohols. Pīpētājiem smēķēšanas telpa ir. Bezmaksas WiFi neatradām. Mūsu „Air Asia” ļotenīte kavējās 1 stundu. Tas man bija liels pārsteigums, bet par cik mums bija samērā laba laika rezerve satraukumam nebija pamata. Par lidojumu uz Kuala Lumpur nācās šķirties no 32,48Ls par abiem.

Secinājumi: Brunejā laika apstākļu dēļ neredzējām daudz no apskates objektiem, neizbraucām ar ūdens taksometriem pa vietējo Venēciju, bet toties ieguvām ļoti daudz noderīgas informācijas piedaloties ģimenes vakariņās. Tas bija ļoti labs izziņas process par citu reliģiju, kultūras cilvēkiem un ēšanas tradīcijām. Tas atsvēra visu pārējo. Principā Brunejas apskatei pietiek ar divām pilnām dienām. Vairāk īsti darīt tur nav ko. Salīdzinoši dārga valsts. IMHO

Viss par ceļojumiem, lidmašīnu biļešu akcijām, lētām naktsmītnēm, iespēja tikt pie tik nepieciešamiem ceļvežiem, kartēm, iespēja uzdot jautājumus un sagaidīt atbildes no foruma lietotājiem, piedalīties aptaujās. Reģistrācija aizņems pārdesmit sekundes un Tu kļūsi pilntiesīgs foruma dalībnieks. Varēsi veidot savas foruma tēmas, palīdzēt ar savām zināšanām citiem lietotājiem. Tas viss atrodams http://www.melnais.com