ARUBA - One Happy Island!

Pirms došanās uz Arubu, meklēju draugiem.lv ceļotāju iespaidus par šo Karību salu un pamanīju, ka par to ir tikai 2 apraksti, kā arī citur atrodama visai skopa informācija. Acīmredzot, šī tālā valsts nav populārs latviešu piedzīvojumu meklētāju galamērķis, tādēļ nolēmu padalīties iespaidos, lai kādam tas varētu dot padomu nākotnē, ja būs vēlme doties uz šo attālo salu.

Lai lasītāji varētu gūt labāku un vispusīgāku informāciju, mēģināšu ietvert no visa pa druskai – mazliet praktiskas informācijas, mazliet par tūrisma vietām un lietām, nedaudz personīgo iespaidu, kā arī pāris padomus un ieteikumus.

Jāsāk jau ar to, ka Aruba krita par mūsu brīvdienu galamērķi vairāku iemeslu pēc. Pirmkārt, par cik šī sala atrodas tikai 12 grādus uz ziemeļiem no ekvatora, tad iespēja piedzīvot nepatīkamus laikapstākļus ir praktiski neiespējama: “ziemas” vidējā temperatūra ir 29.4 grādi, bet vasaras 31.6. Otrkārt, ziemas mēneši skaitās sausais periods, līdz ar ko arī iespējamība par sabojātu atvaļinājumu dēļ lietusgāzēm ir visai maza. Treškārt, bet ne mazāk svarīgi bija tas, ka tiešie lidojumi uz Arubu no Newark lidostas (stundas braucienā no mūsu dzīvesvietas) maksāja vien $370 vienam cilvēkam turp / atpakaļ, ieskaitot nodokļus un nodevas. Sasummējot visus šos plusiņus, izvēle tika izdarīta ātri – Atvaļinājums Arubā!

Pirms došanās ceļā, ievācu mazliet praktisku informāciju, lai būtu aptuvena nojausma par šo vietu, kur pavadīsim 9 dienas. Aruba kopā ar Bonaire un Curacao tiek sauktas par 'ABC Islands' jeb Nīderlandes Antiļu Salām un atrodas vistālāk dienvidrietumos no visām Karību jūras salām. Aruba ir Nīderlandes autonomais apgabals ar savu pašvaldi, politisko sistēmu, naudas vienību, karogu un valodu. Kaut viena no valsts oficiālajām valodām ir nīderlandiešu un Nīderlandes karaliene Beatrikse ir oficiālais monarhs, Aruba ieguva sev neatkarību 1986. gadā.

Aruba ir ļoti maza sala, kas ir vien 33km gara un 9km plata, tā ka pilnībā apbraukt tai riņķī ir iespējams 3-4h laikā. Valstiņas kopējais iedzīvotāju skaits ir aptuveni 100,000 un galvaspilsēta - Oranjestad.

Papiamento ir vietējā valoda, ko pārvalda aptuveni 70% iedzīvotāju. Papiamento izcelšanās ir diezgan interesanta – vairākus simtus gadu atpakaļ, kad valdīja vergturība, bagātajiem nīderlandiešu un spāņu namsaimniekiem bija grūti komunicēt ar ievestajiem āfrikāņu un dienvidamerikāņu vergiem. Tad nu katrs boksterēja kā māk - daļēji spāniski, daļēji nīderlandiski, daļēji angliski ar vēl visādiem citādiem valodu piejaukumiem. Laika gaitā šis “mikslis” izveidojās par stabilu valodu, kurai tagad ir gan sava rakstība, gan gramatika, un tā ir oficiālā valoda Arubā (kopā ar nīderlandiešu). Papiamento ir arī oficiālā mācībvaloda Arubas skolās. Arī mēs iemācījāmies šādas tādas frāzes papiamento:

Bon Bini - Welcome

Dushi - Sweetheart

Bon Dia - Good Afternoon

Danki - Thank You

Kā jau var noprast, dēļ salas mazajiem izmēriem, nekādu milzīgu, ievērības cienīgu tūrisma objektu (kā piramīdas, Eifeļa tornis vai Ķīnas mūris) tajā nav. Tomēr milzīgais tūristu skaits te skaidrojams ar to, ka Arubas pludmales tiek uzskatītas par vienām no skaistākajām pasaulē! Smiltis ir pūderbaltas un vieglas un ūdens krāsa ir sirreāli tirkīzzila. Tik zila, ka to pirmo reizi ieraugot, ir jānoskurinās un jāpaskatās atkal, lai saprastu, ka tas, ko redzi, ir realitāte. Pludmales iedalās vairākās kategorijās:

"High–rise hotel beaches" jeb augstceltņu viesnīcu pludmales (ļoti pārpildītas ar cilvēkiem)."Low-rise hotel beaches" jeb divstāvu viesnīcu pludmales (šīs bija mūsu iemīļotākās, jo cilvēku bija krietni mazāk, bet tāpat bija pieejamas visas ekstras, kā piemēram, pludmales restorāni, bāri un izklaides)."Local Beaches" jeb pludmales, kuras nerobežojas ar viesnīcu teritorijām, līdz ar ko nepieciešams auto, lai līdz tām tiktu. Bet pārsvarā šo pludmaļu apmeklētāji būs tikai vietējie ļaudis, un dažkārt pārdesmit metru rādiusā nebūs neviena cita atpūtnieka.Ziemeļkrasta pludmales, kas ir izveidojušās starp asiem lavas akmeņiem un piekļuve tām būs vienīgi ar džipu un pa neceļiem. Ja izdosies izlauzties līdz galam ar nesadurtām riepām, cerība sastapt kādu citu dzīvu dvēseli ir visai maza.

Ja maka biezums atļauj, var arī doties izjādēs gar jūru ar zirgiem, traukties pa tuksnesi ar džipiem vai kvadracikliem, kā arī iepeldēt jūrā uz īsta pirātu kuģa “Jolly Pirates”.

Absolūts must-see ir otrdienas vakaros notiekošais BonBini festivāls, ieeja kurā ir vien nieka $3, bet 2h laikā izbaudīsiet visu no vietējās kultūras – dziesmas, dejas, valodu, ēdienu un pat nelielu ieskatu karnevāla norisēs. Līdzīgs pasākums katru ceturtdienas vakaru notiek arī attālākajā San Nicolas pilsētā un saucas “Carrubian Festival”.

Kā vēl vienu interesantu objektu gribētu pieminēt Arubas augstāko virsotni, kalnu Hooiberg, kas paceļas 168m augstumā un, lai tiktu tā virsotnē, jāpievar 562 pakāpieni. Kāpiens būs pūļu vērts, jo no augšas var redzēt Arubu no viena krasta līdz otram visos 4 virzienos. Skaidrā dienā iespējams arī saskatīt Venecuēlas krastus, kas atrodas vien 27km uz dienvidiem.

Tā kā Arubas klimats ir ļoti sauss ar minimāliem nokrišņiem, tad būtībā vienīgais “auglis”, kas te aug, ir kokosrieksti, kurus par $3 var nopirkt katrā tūrisma objektu vietā. Izvēlētais rieksts tiks “apstrādāts” un pasniegts izslāpušajam tūristam, ko padzerties.