Pie kaimiņiem zāle zaļāka???

Nu tā- pirmā diena svešā mājā, svešā pilsētā un valstī, visas 24 stundas... Šodien es izdomāju aiziet un izpētīt visas 5 fakultātes, jeb pēc lietuviešu uzskates- "Mājas". Nu tā, es izčammājos no kojām tikai 13", jo bija jāpārlasa ziņas no dzimtenas, un jāsačato ar visiem, kuri raksta latviski, un tā vienk sanāca... Iela, uz kuras atrodās mana mītnes vieta, ir diezgan gara, un taisna, un iziet uz galvenās ielas, kā arī vēl pēc kāda gabaliņa sniedzās pāri Neri upei, kura sadala visu pisētu aptuveni ziemeļu un dienvidu daļā. Es dzīvoju tajā apgabalā, ko vietējie dēvē par Šnipiškes, diemžēl, tas laikam ir īpašvārds, un Google Transleiteris man to galīgi negrib tūlkot. Man galvenais orientieris- ir liela, apaļa saulstāvene.... laikam ekskluzīvu dzīvokļu veidojums, bet lai līdz tai tiktu nākās iet pa savu ielu, kuras apbūve man izsauc atmiņā zvejniekciemus, vai dziļu lauku apbūvi. Ēkas pārsvarā nav augstākas par 1.5 stāviem, un tikai lepnākās ir ar 2, bet tikai viena ar 3 stāviem. Mājas pārsvarā ir koka, ar slēģiem, tumšā krāsā, un ar baltiem, krāsotiem koka logiem, kurus vēl, lielākoties, ieskauj slēģi. Šis nav tas labākais rajons, ja skatās no iedzīvotājiem... ne īpaši turīgi lietuvieši, krievi un čigānu tabori... Tomēr gan pagalmi, gan ielas ir tīras un sakoptas un nekur nav jūtamas nepatīkamas smakas, un tāda izrādās visa pilsēta... Manai dzīvesvietai tuvākais ir Baltas tiltas, jeb- Baltais tilts. :) Būve, kura izbūvēta tikai gājēju un velobraucēju vajadzībām, ar visai interesantu dizainu. Pirms tilta manā pusē ir īpaši padomāts par vietējiem, aktīvajiem ekstrēmi sportiskā stila piekritējiem, jo ir izbūvēts gan skeitparks, gan pludmales volejbola un basketbola laukumi, un prakstiski visi bija aizņemti. Kāds ir Viļņas analogs Daugavai? Hmm... izmēra un viļņu virpuļu ziņā viņa man atgādina Gauju pie Valmieras, bet krāsa ir haki zaļa, kaut kas līdzīgs Lielupes attekai- Driksai Jelgavā... Krasti ir slīpi, kā Rīgas kanālam,bet vērienīgāki, un nostrādāti ar betona rāmjiem, kuri apaudzēti ar zāli, un vietām- arī puķes uzrakstu veidā : Manā krasta pusē ir uzraktst "Aš Tevi Milu!", bet pretējā "Ir aš tave!", un tad kaut kāds logo...( Kāds nepateiktu, ko nozīmē sarkanās bantes simbols?) un pa malām nostrādāti gājēju celiņi, peldēšanai gan, vismaz centrā upe nav domāta. Nu Tad es ieeju centrālajā Viļņā... mani baigi ieinteresēja ēka pašā upes krastā, kura pa manam būtu tā ka Tehnikskā universitāte, bet uzrakstu es nesapratu, kaut kāda valsts iestāde tur bija... un kad prasīju vietējam puisim- vienīgais ko viņš mācēja paskaidrot- ka tās ēkas tornī cilvēki reizēm kāpjot, ja vēloties par velti koncertus skatītit, kuri notiek zaļajā zonā pie Neri. I Vakar arī viens tāds esot bijis, atklājoties vietējās televīzijas un basketbola sezonai... starpcitu te pat ielu dekori ir basketbola grozu un bumbu formā, bet iepērkoties man pārdevēja noskaitīja uz letes 4 kartiņas, kurās es varot vinnēt fanu atribūtus, kreklu, vai šalli, vai klabekļus un vēl visādus ērmus... Inčīgi, ka šo puisi es satiku pagrabiņā, kurā sīkie salipuši ap galdiem triec kārtis, ar dažādiem mošķiem, burvjiem un pasaku tēliem, bet stūrī pie mazāka galdiņa viens jaunietis knibinās ap kādu kara modelīti, bet plauktos ir visas iedomājamās galda spēles... interesanta vieta, kur nav neviena datora. Ieceļoju Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijas 1. ēkā... Kur atrodās administrācijā, un rīt jādodas uz tikšanos ar koordinatori. Pati akadēmija ārpusē stila ziņā neatšķirās no mūsējās, tomēr iekšā ir bišķi nepierastāk... Ēka atrodās uz Viļņas Galvenākās ielas, ja spriež pēc sastrēguma, kuru pamanīju vienīgi tur, un visiem "spicajiem" veikaliem. Un man par baigo brīnumu, ielas šeit ir ļoti platas, klātas ar akmens plāksnēm, par spīti tam, ka es atrodod pašā vecpilsētā... i tur mierīgi varētu izmainīties divas mašīnas trešajai stāvot malā... Un rī Viļņai ir savs Atlants ar zemeslodi... šeit redzētais ir jauneklīgāks un bez bārdas, kā arī... Lielais Kristaps, tikai mazliet smalkāks un modernāk veidots kā mūsējais... Tad virzījos uz 3. ēku, kur man visvairāk būs jāapgrozās, un loģiski, pašāvu garām līdz par Lietuvas seimam... Pie kura arī bija uzslieta telts ar protestu depešu, bet tā tā patālāk... lai baigi nekrīt acīs. No šī laukuma viegli varēja saskatīt Lietuvas televīzijas torni, kurā, iespējams, var arī uzkāpt... Tālāk devos pārējo ēku meklējumos un aizčāpoju līdz Lietuvas Nacionālajai operai... Ku tā ir milzīga ēka! Stila ziņā varētu salīdzināt ar mūsu Dailes teātri, bet nu reizinot ar 2 vismaz, ja ne ar visu 4... Tur pat pāri pretī ir arī Filharmonijas zāle, kura uzved ne tikai simfoniskā orķestra izrādes, bet arī operas. Tad ieceļoju tādā kā studentu rezidencē- pamestā mājā, kur ar kaut kādu projektu izveidota bezmaksas dzīvošana mākslai kalpojošiem jauniešiem... Tur var izvēlēties pats savu studiju un dzīvot bez maksas... Pirmajā stāvā, foajē ir tāds kā bārs ar skatuvi, un pie sienām bildes par šejienes jautrības brīžiem... viens gan, nekārtība un smakas tur ir specifiskas, bet daudz neatšķiras no mūsu kojām, kur prasa studentiem naudu...vienīgais mīnuss- centrālās siltumapgādes šai ēkai nav, un katrā istabā goda vietā stāv elektriskais radioators, vēl ka šis projekts drīz beigsies, tomēr administratore solīja, ka tas būs bišķi citur, jo centrālā ēka domāta kam citam, jo līgums cauri. Gedemina iela atduras pie pilsētas lielākās katoļu baznīcas, kura celta panteona stilā, ar svēto figūrām, bet diezgan atturīgi attiecībā uz dekorācijām, tomēr sieviete ar zelta krustu pašā korē redzama arī ko Dzelžu, jeb Kārļa tilta, kurš tapis 2003. gadā. Iekšā- milzīgs plašums, bet nav zeltījumu un spilgto krāsu, kā Latvijas Katoļu baznīcās- viss ir balts, un tikai altāra trīsvienības simbols ir apzeltīts. Baznīcu balsta milzīgas kolonnas. Kuras tur milzīgu kupolu, ļoti maz dekorāciju. Pie katras kolonnas ārpusē ir kāda aina no Jaunās Derības, bet iekšpusē- mācekļu atainojumi, un vairāki citi altāri, kuri norobežoti ar lūgšanu svecīšu galdu. Nu tā pamazām- sameklējot abas pārējās ēkas atradu arī nacionālo muzeju, un ,laikaam, ordeņa pili pašā kalna galā. Viļņā pa Neri arī braukā kuģītis, caur visiem tiltiem, mūsu naudā biļete- 4 Ls, bet pats interesantākais ir nosaukums; RYGA... :D Tā vēl nav mazākā jautrība, jo pie 4. un 5. ēkas esošā jauno dzīvojamo ēku komplekss ir nosaukts par SIGULDU. :D Pēc šī tālā gājiena pamazām sāku virzīties uz māju pusi, šķērsojot Kārļa tiltu, un aizejot līdz nākamajam- Kareivju tiltam, blakus atradās baznīca... Līdzīga kā mums Latgalē sastopamās ar 2 torņiem, un pretējā krastā, ļoti līdzīga, tikai ar mazliet savādāku tornīšu formu. Bet man šīs baznīcas tīri vizuāli atgādināja Mexikāņu filmās redzētos dievnamus. Ejot mana orientiera- Lielās apaļās saulstāvenes virzienā, es bezmaz apstulbu- uz ēkas, lai arī apķēzītas ar grafiti (es atvainojos par izrunāšanos, bet tās ir manas domas par grafitti, ja tas ir nevietā) bija arī salasāms vārds- Planetārijs, un milzīgs kupols... Lietuviešiem ir pašiem savs planetārijs! Es neko tādu neesmu līdz šim redzējusi, un tas pēc tehniskās apkopes atvērsies septembra vidū. Starpcitu- no rīta pirms Baltā Tilta, reklāmas stendā ieraudzīju aicinājumu visiem Viļņiešiem, redzot krāsotājus darbībā- ziņot policijai un administratīvais sods sniedzās uz vairākiem tūkstošiem Litu. Veikali... Šeit nekā ekstraordināra nav- Drogas, Rimi, Maxima, Sepala, arī krievu kosmētikas veikals, Humana veikals, un Čilli pica ar precīzi tādu pašu ēdienkarti un prakstiski tādām pašām cenām. Vienīgais- apģērbi šeit ir košāki, fasoni interesantāki, arī lielo brendu veikalos, kur mūsējie tirgo kaut ko zemes toņu un jaukto krāsu gammās, un maisveida fasonos kad nav saprotams, ko vispār lai pērk... cenas, vai nu zemākas, vai Tādas pašas kā pie mums, bet kvalitāte stipri atšķiras attiecībā pret cenu Cilvēki... pēc ārējā izskata ne ar ko neatšķiras no mūsu vidējā aritmētiskā iedzīvotāja, tikai valoda ir cita. Lietuviešu valoda- manās ausīs tā ir Latviešu, Latgaļu, Krievu un Poļu sajaukums, jo daudz ir šņāceņu, bet zinot vecvārdus- valoda ir viegli saprotama, un dienas beigās es jau varēju dežurantei paprasīt:"Prašu pirmas kambares!" un "Aciu!" Vakarā manas istabas meitene no Somijas kura šeit apgūs režiju bija jau satikusies ar citiem apmaiņas studentiem- džeza pianistu no Itālijas un jauno režisori no Bulgārijas. Un mēs mazliet papļāpājām... :) Labi... mans ies aijāt, rīt svarīga diena.