Pavasaris Hijumā.

Ko tu, cilvēk, padarīsi ja esi dzimis Auna zīmē! Pavasaris ir, kaut kur spriņģot gribās, bet īsti ķēzīt atvaļinājumu gan negribās. Tā man gluži nejauši radās tradīcija pavadīt dzimšanas dienu aprīļa otrajā dekādē uz kādu no Igaunijas salām. To urmasiem esot 1521 , tā kā ir uz ko tiekties. Nedēļu te nav ko žēlot un jālaiž uz Hijumā, jo Sāmsala jau pārķemmēta daudz un arī pagājušajā dzimšanas dienā.Un tā nolemjam ar sievu braukt divatā ar Kaščeju ( ir tāda automašīna- Nissan Qashqai. Ne ta džips, ta džips- ja labi piedomā, bet pa mežu medībās nav sūdzējies... bet tikai pa takām). Lai palielinātu adrenalīna līmeni, noteikti jāpaņem līdzi sen nepārprogrammēts Tomtoms, pie kam nevajag klausīt vietējos gudrīšus, kas neiesaka šķērsot salu pa diagonāli, jo esot tak labi ceļi. Bet šamēji nezina, ka te būs darīšana ar Aunu.Izbraucam sestdienā 9.aprīlī tieši 15:00. Kurss uz Haapsalu, lai tur pārlaistu nakti, jo sazvanītā igauņu meitene Merika no Keives smalki lika saprast, ka 00:00 ierasties būšot tā kā pa vēlu. Uztankojām pilnu bāku tept pierīgā "Griezēs" pa 0.905 santīmiem. Aiz robežas Kaščejs rāda neticami zemu benzīna patēriņu(5.6). Sapratu- sakaunējās, jo Igaunijā tā cena nesvārstīgi mūsu naudā sanāk ...0.845Ls. Tā mēs ap 19-iem pēc 307km esam pie Vanalinna Bowling Hostel Haapsalu Jaani4 un pa 33.50 eironaudām paņemam divvietīgo numuru, kurš nedaudz lielāks par trīsdurvju skapi, bet siltums kādu gribi, ērtības pilnīgas.Ņamma pašiem, tikai neteikšu kas, jo savadāk tagad visi sāks kūpināt gaļu. "Vana Tallinn" 45% gan nopirkām, jo Latvija tādu nepārdod. Izvēle laba, bet rīt būs atkal jauna diena.Pamostamies agri. Jauka diena Prāmis aties tikai 10:30 bet līdz prāmim tikai 10 km. Pastaigājam pa Bīskapa pili, apstājamies pie dzelzceļa stacijas, kur ir arī seni eskponāti un nesteidzinot Kaščeju pukšinam uz Rohukula ostu. Tur esam pirmie un pusstundu pirms prāmja "Muhumaa" atiešanas nopērkam biļeti pa 12.75 eiro vienā virzienā. Uz prāmja darbojas wi-fi. Ja grib, var labi paēst, bet rēķinies, ka bez mūsu piecīša nekas normāli paēsts netiks. Pēc 1stundas un 40 minūtēm esam Heltermaa ostā. Dodamies uz Keinu, kur pasūtīta istaba viesnīcā Lillia Hiiumnt,22. Divvietīgais nummurs un vairs ne nummuriņš maksā 32.00 eiro. Bez brokastīm. Bet tagad var sākt izmantot iespējas, kādu nav sezonas tūristiem. Mēs pa visu māju esam vieni! Nav arī dežurantu, administratoru, nu nav neviena. Tev ir atslēga, tu zini ārdurvju kodu un vari pārvietoties kā eņģelītis. Starp citu tā arī bija jādara, jo wi-fi darbojās tiaki vienā viesnīcas pusē un tā nebija mūsējā...Un tā mēs tikai paņemam atslēgu un 12:30 sakam ceļot, jo saule riktīga un stiprs vējš. Te liepājnieki un čikāgieši var paklusēt. Un tā- pirmais gribās redzēt Kipu bāku, kas ir salas otrajā pusē. Pa normālu asfaltu ap 80km. Bet es jau kaut ko te minēju par Auniem. Uzliekam galapunktu- neņem. Tad starpposmus. Sākam braukt pa mežu. Mežs ne ar ko neatšķiras no kontinenta. 80-100gadīgs priežu mežs mijas ar lapukokiem, tikai ceļi sniegoti, brīžiem Kaščejam līdz vēderam, dubļaini. Ir mednieku tornīši un beidzot ieraugu arī aļņa gaišbrūnās vienādi nokalibrētās plūmes. Viss notiek, tikai ceļš nebeidzās un nebeidzās. Jau km 40-50 nobraukti. Saule ar- te vienā pusē, te otrā. Kamēr nonākam vietā, kur stigu šķērso ezeriņš- pārplūdusi upe. Kaščejs peldējis vēl nebij un neļāvu ar. Nobraucu atpakaļgaitā aptuveni 800-1000 m, lai kaut cik varētu apgriezties un dodamies uz to atejas punktu, no kurienes sākām. Tā mēs nobraucām ap 70 km un nokļuvām nekur. Toties mežstrādnieku un zvēru esamību konstatējām, lāci- nē. Atgādināšu, ka tā bija svētdiena, 10.aprīlis. Tā nu ap 15-15:30 laižam uz Kipu bāku pa asfaltu ar 120 km/h,mašīnu gandrīz nav, kur nu vēl policisti. Kipu bāka esot trešā vecākā pasaulē (1531. gads jau kaut ko izsaka). Iespaidīga gan- Bildēs pārsvarā figurē kā Hijumā zīmols. Tālāk netālu Ristna bāka. Tā salīzinoši jauna, tikai ap 140 gadu. Braucam tālāk uz Kardlas pusi. Pa ceļam krusta kalns. Tas iesākums par tiem zviedru izsūtītajiem Katrīnas I laikā jau ir skaidrs, tikai izskatās, ka šamējie neko nav dzirdējuši par leišu krusta kalnu pie Šauļiem. Mežā, uz stigas haotiski salikti dažādi no zariem veidoti krusti, pakārti zaros, uz zemes arī no akmeņiem. No kalna te nav ne miņas.Pavasara plikumā- baiss iespaids.Iebraucam Hijumā vienīgajā pilsētā, kas ir arī galvaspilsēta- Kardlā. Tur piebraucam jūras krastā Ranna Paargu restorānā padzert kafiju. Pie viena meitene laba angļu mēlē pastāsta, ka te tiek uz pludmali katru gadu vestas smiltis, jo savu viņiem neesot. Atkal izmantojām pavasara nesezonas tūristu priekšrocību, jo esam vienīgie.Beidzot ap 19-iem atbraucam atpakaļ Keinā. Piepūšam vaigus un dodamies uz Kassari salu. Tā gan no šejienes rokas stiepiena attālumā,kādi 10km. Google teic, Kassara ar platību, kas ir gandrīz 20kv/ km , kur dzīvo tikai 300 iedzīvotāju. Bet ļoti atšķirās daba- tikai kadiķi. Te atkal pavasara tūrists nošķieba no kadiķiem zarus ar ogām, jo neviena tuvumā nebij, bet medījumam biki noderēs. Pa otru pusi salai jau pirms saulrieta ieraugam putnu novērošanas torni ar trīs skatu platformām.. Līcī ligzdo apmēram 92 putnu sugas. Putni bija! Pārsvarā zosis, bet ar ornitoloģiju esmu uz "jūs". Nu beidzot atgriežamies viesnīcā, jo saule iet pie miera.11.aprīlis. Pamstos jau par gadu vecāks. Paskatos pa logu- šodien ziema, jo puteņo sniegs. Garastāvoklis uzlabojās vēl vairāk. Nolemjam braukt atkal uz Kardlu- kaut kur jānomazgā mašīna, jo Kaščejam ar normālam drēbem nevar tuvoties- kā caur miltu maisu izbraucis un tagad vēl slapjš. Kardlā uztankojamies par patīkamo mums letiņiem cenu. Aiz stūra ir arī mašīnas mazgātuve. Prasa 6.50 eiro. Nodomāju- tad nu gan šamējie tīrīs ar zobu birstīti, jo zinu kā Rīgā mazgā pa 5 eiro. Bet ko domājies- šamējais Hiiumaa Urmass tikai noskalo, uzsmidzina ķimikāliju, atkal noskalo, atkal uzsmidzina, atkal noskalo un teic lai mēs tinoties. Ne durvis pavēra vaļā, ne noslaucīja. Teicu lai vismaz noslauka, bet šamējais- nē. Nebrauciet mašīnu mazgāt uz Hijumā!Nodomājam šo man svinīgo dienu pavadīt uz kontinenta kādā vietā, kur pirts. Tā jau dodamies cauri pilsētai, kamēr mani kāds parāva aiz žaketes malas un es strauji piebremzēju pie viesnīcas Padu Hotel Heltermaa mnt.22 Kardla. Prasam kur pirts. Saimnieks- pie mums. Un tā pēc 3minūtēm mums ir rokā mājas numuriņa atslēga, kurā ir pirts! Cenā iekļautas arī vakariņas un brokastis. Cena 60 eiro. Bet nu braucam atkal uz bāku- šoreiz Tahkunas bāku. Viesnīcas saimnieks Juris teic lai meklējot vien bākas saimnieku, gan sarunāšot. Netālu esot arī ieroču muzejs. Aizbraucam līdz bākai. Tur jau pretīm nāk saimnieks, jo, protams, ka esam vienīgie. Viņš ir krievs, kurš runā igauniski un apkalpo bāku vairāk kā 30 gadus. Atslēdza mums bāku un kāpjam augšā 42m. Tāds precīzs mūsu mažu ugunsdzēsības torņa augstums, bet biki augstāks par Mildu. No augšas skats iespaidīgs, tas jāredz, bet dzimšanas dienas dāvana šoreiz bij... apmākušās debesis. Lejā aiz bākas ir piemineklis ar zvanu Estonia prāmja bojāgājušajiem. Tā visu lēnām izbaudījuši, braucam meklēt ieroču muzeju. Atradām. Slēgts. Pat sniegā uz ceļa nav nevienu pēdu, toties pie muzeja sētas mežacūkas sarakušas tik konkrēti, ka te būs jāveic augsnes apstrāde. Žēl, ka man nebija līdzi kvieši...Iebraucam atkal Kardlā. Ir jau izstudētas igauņu cenas veikalā. Ja ir pastāvīga klienta karte, tad piemēram kafija Kroonung 500g maksā Ls2.80, bez kartes 3.50. Rīgā laikam 4lati ar lieliem santīmiem. Mums palīdzēja laipna igauņu pircēja un iedeva savu karti. Igauņiem garšīgas kūpinātās siļķes, kādas nav Latvijā, bet saldummīļi nenožēlos, ja Selverī nopirks Kodujuustukook "Armastusega". Tā ir kūka ar mājas sieru. Man gan igauni neko par reklāmu nesamaksāja, bet tā ir SUPPER!Tā mēs vakarā kārtīgi pirtī noperāmies- slotiņu gan bij jāpiedomā, jo nevar piegružot. Bet viss bija labi.No rīta, 12. aprīlī gan cēlāmies 06:00, jo prāmis 08:30. Uz prāmja Ofelia nav wi-fi, bet biļetes cena tā pati- 12.75 eiro.Brauciens izdevās un patika. Patīkami kontaktēties, jo salas iedzīvotāji ļoti laipni pretēji baumām un patiesībai par igauņiem. Runā labi krieviski un angliski, bet vislabāk...igauniski it kā ar savā dielektā, kuru gan es nejutu.