4 mēneši Paradīzē

Strādājot tūrismā apjautājos neskaitāmam skaitam tūristu - kā ir Dominikānas Republikā, un visiem bija vienāda atbilde - Tā ir Paradīze; labākā atpūta manā mūžā! Tad nu es nolēmu arī izbaudīt šo "Paradīzi". Pirmie 2 mēneši par Paradīzi Dominikānas Republiku nosaukt nu nekādīgi nevarēju, taču kaut kas savdabīgs un pilnīgi neeiropeisks tas bija. Noteikti rodas jautājums, ko es tur varēju sadarīt 4 mēnešus! Gribēju izbaudīt šo valsti un pastrādāju nedaudz tūrismā. Starp citu, kurortzonā - Bavaro, Punta Cana, darbu atrast, sevišķi, krieviski runājošiem ir pavisam viegli! Tur čum un mudž no krievu tūristiem, kas atbrauca uz 2 nedēļām un nolēma palikt ilgāk, atpūsties un pastrādāt! un tā kā Dominikānas Republika cenšas iekarot ar katru gadu aizvien lielāku Krievijas tūrisma tirgus daļu, krieviski runājošie ir vienkārši nepieciešami un trūkst! Vienīgais, ja kādam ir interese, uzreiz varu pabrīdināt, ka alga ir visai neliela, nu patiesībā, to varētu arī pielīdzināt ar šī brīža vidējo algu Latvijā...taču tur ir jūra, saule, pozitīvi cilvēki, dejas, dziesmas utt.......bet ir arī ļoti daudz mīnusu, sevišķi strādājot kopā ar dominikāņiem. Man bija tā iespēja iepazīt šo valsti, es pat neteiktu, ka pašu valsti, cik daudz kurortu zonu Bavaro, nedaudz no citas puses kā vienkārši tūristi to iepazīst. Pirmām kārtām vietējie dominikāņi, kas tur dzīvo un strādā pelna ļoti maz, vidēji tas varētu būt no 250-500 USD mēnesī, ja ņem vērā, ka apartamenti Bavaro maksā sākot no 600USD mēnesi + elektrība + ūdens, tad tā summiņa ir pat ļoti maziņa. Lai gan DR ziemeļos, pilsētā strādājot par algu 250USD mēnesī var atļauties samaksāt par īri, elektrību, kaut ko nopirkt sev, patusēties un vēl pacienāt draugus ar vakariņām ne vienu vien reizi! Ziemeļi, tā ir kurortu zona tuvu Puerto Plata un pilsēta Santjago, kur cenas protams visam ir daudz zemākas par Bavaro. Bavaro strādājošie, bieži vien dzīvo apartamentos vai mājās, kas atrodas vidēji 1h-1,5h braucienā no Bavaro un katru rītu viņi mēro ceļu vietējā autobusā vai īpašā personāla autobusā, kas izskatās tā, kā ASV filmās rāda dzeltenos skolas autobusus, Bavaro uz dažiem no šiem autobusies var ievērot to pašu zīmi "School Bus", lai gan tas nu nemaz nav skolas autobuss. Tie, kas strādā tūrisma aģentūrās un pārdod ekskursijas un strādā diezgan lielā kompānijā var atļauties dzīvot rezidencēs, kas atrodas Bavaro - apartamentos. Tuvākais apdzīvotais punkts Bavaro ir pilnīgs pretstats tūristu acīm redzamajai zonai, tur dzīvo zemākā kārta dominikāniešu, kas ir neizglītoti, lielākoties tie ir vīrieši, kas piedāvā moto taksista pakalpojumus - cilvēks, kuram iespējams ir vidēji 5-7 klases pabeigtas, ir nopirkts mopēds, kuram ir noskrūvēti abi spoguļi un priekšējā fāra pārtaisīta (uz jautājumu kāpēc viņi tā dara, vietējo atbilde ir: "tad mocis izskatās sportiskāks" ;) , saprotiet, drošība nevienam nerūp, izskats ir svarīgāks. Sievietes, kas dzīvo tajā rajonā, lielākā daļa nodarbojas ar prostitūciju. Šie cilvēki - zemākā kārta, baltos cilvēkus redz tikai kā pilnu naudas maku - ja tu esi balts, tātad tev ir daudz naudas, un sevi piedāvā gandrīz katrs, gan sievietes, gan jaunas meitenes, gan puiši gan vairāki kopā. To es ieradzīju un iepazinu DR, Bavaro no šīs puses pirmajos 2 mēnešos. Un sakiet vai es varēju tur saredzēt "Paradīzi". Es vēl biju diezgan lielā šokā par valsti, par dominikāņiem un par to cik ļoti viņi atšķiras no mums... Aaaaa, nevar nepieminēt tādu kategoriju, kas pelna naudu uz vecāku sieviešu rēķina - Sanki Panki...tā ir īpaša dominikāniešu kārta - tie ir jauni puiši, kuri apģērbušies ļoti stilīgi, kā ASV filmās rāda, viņi ir ar lielisku miesas būvi un diezgan simpātiski. Viņu dienas gaita - pa dienu guļ, vakarā iet uz klubu, ierauga kādu vientuļu tūristi vai kādu vienkārši sieviešu bariņu ap 40 gadiem, sāk piedejot, izrāda uzmanību, flirtē, kamēr ir dabūjis vienas vai vairāku uzmanību, iepazīstas tuvāk, izsaka milzum daudz komplimentu. Nākošā dienā satiekas pludmalē, turpina aplidošanu, bet nu jau ar vēlmi kaut ko iedzert utt, kad sieviete ir tik tāl apburta, ka gatava viņam visu nopirkt un apmaksāt. Trešā diena, viņam nabagam telefons ir saplīsis vai kas cits un viņam ir nepieciešama nauda, ko viņa izredzētā, protams viņam arī iedod. Tad viņš ir saslimis, viņu ir jāpabaro, jāapģērbj utt....un tas ilgst, kamēr tūristei beidzas atvaļinājums un viss sākas atkal no jauna. Tā ir viņu ikdiena, tie ir īpaši dominikāņi, viņus var atpazīt pa gabalu un viņi spēj saost kur ir nauda, un ar ko viņiem izdosies savu afēru īstenot. Labāk izglītotie dominikāņi Sanki Panki neieredz. Trešajā mēnesī jau sāku pierast pie dominikāņu mentalitātes, pie viņu lēnīguma, pie tā, ka viss tiks atrisināts vēlāk, ka problēmu jau nekādu nav, pie tā, ka viņam var skaidrot 30 min vienu un to pašu un viņam tāpat nepielec, pie tā, ka viesnīcās iekšējā organizācijā nav pilnīgi nekādas organizācijas un pie tā, ka viņi ir Laimīgākie cilvēki uz pasaules. Lai gan sākumā mums teica, ka dominikāņi ir otrie laimīgākie pēc Puerto Rico iedzīvotājiem, bet pēc 7 dienām Puerto Rico, mana pārliecība ir, ka laimīgākie cilvēki pasaulē dzīvo DR. Es iepzinu vēl vienu aktuālu lietu Bavaro, kas ir tik pat populāra cik sula činola - marakujas sula. Tās ir narkotikas. Es neesmu to piekritēja, vienkārši neredzu tam jēgu un tā arī to nesaredzēju, skatoties uz citiem, taču tik daudz es savā dzīvē nekad nebiju redzējusi, vispār pirms DR es to nekad nebiju redzējusi, ja nu vienīgi pa TV. Tas ir visur, bet tas ir aizliegts un bīstams, lai arī kā man censtos iestāstīt, ka tas nekas slikts nav.....man bija tūristi, kuri uz diennakti pazuda un pēc tam pilnīgi neko neatcerējās, kur un ar ko ir bijuši, bet viņu draugi un radinieki timēr jau raksta iesniegumu policijā, kas starp citu ir praktiski pilnīgi bezjēdzīgi - Bavaro strādā 4 policisti uz maiņām! Vienīgā policija, ko es biju pa visu laiku pamanījusi, bija tūrisma policija un narkotiku apkarošanas policija, jo tas tiek stingri sodīts. Ceturtais mēnesis - daudz brīvā laika, beidzot pagaršoju činolas sulu, kas izrādījās pasakaini garšīga bez cukura, vismaz priekš manis, jo saldu nemīlu, bet skābu dievinu. beidzot laiks izbaudīt pludmali un okeānu. Pludmales tiešām fantastiskas, atmosfēra pludmalē lieliska, baltas miltis, okeāns, mūzika.....aliņš! :) beidzot es saredzēju "Paradīzi". Bauda, kad no rīta piecelies, pabrokasto, iedzer sulu, aizej uz pludmali, pastaigājies, pasauļojies, satiec draugus, atgriezies apartamentos, vēl var paspēt nopeldēties baseinā, ieiet dušā un vakarā ar moto taxi - trijatā uz viena +dominikānis pie stūres (likums atļauj uz viena moto takša pārvadāt max 5 pasažierus, es nezinu kā var 5 sasēsties, jo mums 3 jau tā diezgan pastīvi tas izdevās, bet lētāk) un par 100 peso esam Bavaro izklaides vietā, kur ir 2 bāri un katru vakaru savācās eiropieši un krievi, kas te strādā un dzīvo. Aliņš vai vīniņš, vienmēr ir 100% iespēja satikt kādu pazīstamo un tad vai nu turpinājums vienā no 2 Bavaro klubiņiem vai kādā citā bārā vai mīksta gultiņa apsargātā teritorijā. Jā, pēc ceturtā mēneša arī es varu piekrist, ka DR ir sava veida Paradīze, un es noteikti tur atgriezīšos. Neskatoties uz to, ka lidojot mājās caur Vāciju, mūs aizturēja ar aizdomām, ka izvedam narkotikas. Īpaši patīkami jau nebija, jo ~ 3h mūs izprašņāja, pārbaudīja, izmeklēja.....es sajutos kā CSI seriālā... P.S. DR attīstās, sevišķi Punta Cana un Bavaro, tāpēc tur ir lielas iespējas uzsākt biznesu un vispār veikt kādas investīcijas, vajag tikai izdomāt ko un kādai auditorijai. Tas, kas šobrīd tur strādā ir veikali, kafejnīcas vērstas uz krievu un austrumeiropiešu pārstāvjiem, kas dzīvo un strādā Bavaro, un ir nepieciešamas tik daudz lietas, kas būtu vērstas uz tūrismu un tieši uz Krievijas tirgu. Ir tik daudz lietas, kas tur trūkst un ļoti daudz iespēju! Es nezinu vai bija interesanti palasīt manu skatījumu uz DR, lai gan tā ir tikai 100 daļa, ko es varētu pastāstīt un padalīties ar saviem iespaidiem un emocijām, bet es lasīju rakstus un lielākā daļa ir tieši no tūrista skatu punkta, man likās, es varētu padalīties ar citu skatu punktu. Bet jāatceras, ka tomēr citos reģionos un pilsētās daudz kas notiek savādāk. Diemžēl man nebija laiks un iespējas izbraukāt visu DR :( Bet būs :)