Saule, okeāns un portvīns - Porto

Ir pienācis septembris – laiks, kad pakāpeniski kļūst vēsāks un kad lapas kokos jau maina krāsu...Tas nozīmē, ka jādodas kaut kur, kur debesis vēl zilas un saulīte vēl tā pa īstam lutina :) Šoreiz ceļojuma mērķis – Portugāle – vēl neredzētā, brīnišķīgā zeme, kas, palasot aprakstus, tā vien aicina ciemos, lai atklātu tās viesmīlību, skaisto dabu, arhitektūru, gardo portugāļu virtuvi un vīnu, kā arī baudīt sauli un okeānu.

Porto lidostā ierodamies sestdienas pēcpusdienā. Tā kā esam četratā, nolemjam braukt uz viesnīcu ar taksi, jo tas Porto ir lēts pārvietošanās veids (no lidostas uz centru - apm. 20 eiro). Tādā veidā ietaupām diezgan daudz laika, nav jābrauc ar metro un pēc tam jāmeklē viesnīca, kas atrodas iepirkšanās ielas Rua Santa Catarina beigās. Viesnīcu atradām booking.com – Residencial Século – ļoti laba, varu to ieteikt ikvienam, kam nav nepieciešams luksus, bet nedārgas trīszvaigžņu viesnīcas tipa naktsmājas ar labām brokastīm un izdevīgu atrašanās vietu.

Pēc iekārtošanās viesnīcā, dodamies izpētīt pilsētu. Dodamies Duoro upes virzienā uz slaveno piekrasti Ribeira. Pa ceļam konstatējam, ka nebūsim vīlušās, izvēloties Porto par ceļojuma mērķi. Vecpilsēta mūs apbur ar tās šaurajām ieliņām, kas ved augšup un lejup, tā kā sanāk daudz kāpt :) Tipiska arhitektūra, nelielas mājiņas pārsvarā ar sarkanbrūniem jumtiem. Pilsēta izskatās nabadzīga, bet tajā pašā laikā ļoti šarmanta. Pie mājām un uz balkoniem izkārta veļa – jā, jā, tieši tāpat kā Itālijā :) Nonākot upes krastā, elpa vai aizraujas no skata, kas paveras mūsu acu priekšā ! Neaprakstāmas ainavas, burvīga atmosfēra!Jaukā smarža no neskaitāmiem restorāniem aicina mūs pusdienās.Vēl nekad nebiju ēdusi tik labu zivju zupu! Portugāļu virtuvē dominē jūras veltes. Iecienītākās zivis ir žāvēta koda, jūras mēle (linguado), zobenzivs (peixe espada), jūras zutis (eiroz), sardīnes (sardinha) u.c. Pasūtot otro ēdienu Portugālē, jāņem vērā tas, ka ar vienu ēdienu pietiek divām personām. Porcijas ir milzīgas, un bieži vien gadās tā, ka pat divi cilvēki to nespēj notiesāt un vakarā dažkārt pat vairs negribas ēst! Turklāt paēst var nedārgi, ja vien neizvēlas kādu no dārgajiem tūristu restorāniem. Norietot saulei, kļūst mazliet vēsāks, bet tas mums neliedz sēdēt ārā un baudīt kādu no slavenajiem portvīniem, baudot brīnišķīgo skatu uz Douro upi un apgaismotajiem tiltiem. Vakara gaitā iepazīstamies ar vietējiem, kas mums daudz ko pastāsta par savu zemi un pilsētu.

Otrajā dienā dodamies uz okeānu. Turp aizbraucam ar senlaicīgu tramvaju, kas, protams, ir daudz interesantāk nekā ar metro. Nonākot pie okeāna, man aizraujas elpa, es to redzu pirmo reizi mūžā...Saule, zils okeāns, palmas, vējš matos – brīvība, ko vēl vairāk vēlēties! No peldēšanās mūs attur aukstais ūdens un vējš. Vietējie saka, ka peldēšanās sezona esot jūnijā un jūlijā. Vēlāk viens no vietējiem mums parāda apkārtni, pusdienojam kādā jaukā restorānā Matosinhos pilsētā, kas atrodas okeāna malā. Vakarā mums ir tas gods vērot visskaistāko saulrietu virs Duoro upes no Palacio de Cristal parka. Saulei norietot, dodamies nakts dzīvē. Sēžot kādā restorānā Ribeirā un malkojot vīnu, pēkšņi mūs pārsteidz krāšņs salūts virs upes. Mēs smejamies, ka tas mums par godu :) Skaisti kā pasakā!

Trešajā dienā nolemjam izbraukt ārpus Porto – uz Bragu, kas atrodas apmēram 60 km no Porto. Brauciens ar vilcienu ilgst aptuveni stundu. Biļetes ir ļoti lētas. Galapunktā mūs sagaida mūsu portugāļu draugs, kas izrādās, ir lielisks gids un parāda mums pilsētu, kurā ir ļoti daudz baznīcu. Pēc tam dodamies arī uz slaveno baznīcu ārpus Bragas Bom Jesus do Monte: http://en.wikipedia.org/wiki/Bom_Jesus_do_Monte Jāsaka, ka tā ir ļoti iespaidīga celtne, un skats uz to no lejas ar daudzajiem pakāpieniem un skulptūrām ir grandiozs! Savukārt no augšas paveras burvīgs skats uz pilsētu un apkārtni, tālumā redzami kalni. Ja dodaties uz Porto uz vairāk nekā 3 dienām, noteikti iesaku aizbraukt uz Bragu, kā arī apskatīt Bom Jesus do Monte, tur gan būs jābrauc ar autobusu vai taksi, jo tas ir patālu no pilsētas.

Ceturtajā un arī pēdējā mūsu ceļojuma dienā dodamies uz centru, lai vēl pagūtu apskatīt vēl neredzēto. No paša rīta uzkāpjam Clergymen baznīcas tornī, un 225 pakāpieni nemaz neliekas tik daudz, brīnījāmies, vai tad tiešām tas ir viss, pat meklējām, kur varētu kāpt tālāk... :) No 76 metrus augstuma vērojam vēl vieglā miglā tīto pilsētu, kuru pamazām modina saulīte, kas tā pa īstam sāk sildīt tikai ap pusdienlaiku. Tālāk mūsu ceļš ved uz slaveno grāmatnīcu Lello, kas darbojas kopš 1906. gada. Tur var klusumā palasīt grāmatas un iemalkot kafiju vai tēju. Pa ceļam uz upes malu, apskatām Porto katedrāli un vairākas citas baznīcas. Otrā upes krastā atrodas slavenās Porto vīna darītavas – Sandeman, Taylor’s, Ferreira, Calem, Ramos Pinto u.c. Mēs izvēlamies pēdējo un dodamies vizītē, kuras laikā mums pastāsta par Ramos Pinto, par to, kā viņš sāka nodarboties ar vīna darīšanu un par to, kā top vīns. Vizītes nobeigumā mums bija iespēja degustēt gan balto, gan sarkano portvīnu. Salds gan! Pēcpusdienā nolemjam katra darīt kaut ko citu. Es izvēlos braucienu ar kuģīti pa Duoro upi. Tas ilgst apmēram 40 minūtes un maksā 10 eiro. Pa ceļam paveras brīnišķīgas ainavas, bet tas īsti nav to vērts, ja šīs ainavas jau redzētas no citām vietām, ja pilsēta jau izstaigāta un izbraukāta krustu šķērsām. Iesaku šo braucienu tiem, kas paliek Porto tikai 2 vai 3 dienas, un kuriem nav īpaši daudz laika staigāt un braukāt apkārt. Starp citu, biļetes cenā ietilpst arī vizīte vienā no vīna darītavām, par ko mēs nezinājām..Vakarā dodamies nelielā iepirkšanās tūrē jau iepriekš minētajā Rua Santa Catarina. Vēlāk baudām pēdējās vakariņas Ribeira piekrastē un pēc tam dodamies pāri tiltam uz baznīcu, kas atrodas pretējā upes krastā, no kuras paveras burvīgs skats uz apgaismoto Porto. Skaists mūsu ceļojuma nobeigums – emociju un piedzīvojumu pilns! Ceru, ka ļoti drīz turpinājums sekos Lisabonā :)