Laosa 2009.gada 14.aprīlis – 23.aprīlis 1.daļa

1.diena

Ceļojums uz Laosu mums sākas no Taizemes robežpilsētas Mae Sai. Šī vieta tiek dēvēta arī par "zelta trijstūri". Te satiekas trīs valstu robežas (Taizemes, Birmas, Laosas). Caur šejieni, izmantojot lielāko Āzijas upi Mekongu, Taizemē nokļūst lētā produkcija no Ķīnas. Kādreiz caur šejieni veda opija kontrabandas ceļš. Pateicoties Taizemes valdības mežonīgi stingrajai narkotiku apkarošanas politikai, tas viss ir palicis pagātnē. Par senajiem laikiem stāsta vienīgi opija muzejs.

No Mae Sai mums ir jānokļūst Taizemes - Laosas robežpunktā Chiang Khong. Jau iepriekš bijām izlasījuši "Lonely Planet", ka uz robežpunktu kursē pikapi. Samērā ātri un veiksmīgi atrodam pieturu un 13:00 sākam ceļu. Par cik Taizemē vēl joprojām turpinās Jaunā gada svinības, tiekam nemitīgi aplieti ar ūdeni. Vienā no pieturām, mūsu pikapā tika ievietota liela ūdens šļūtene un mēs visi tikām salieti slapji līdz pēdējai vīlītei. Galvenais uzdevums šajā gadījumā bija sargāt no ūdens mūsu fotoaparatūru. Pateicoties tam, ka viņa bija ietīta vairākos plastmasas maisiņos, mums tas arī izdevās. Pikaps mūs veda apmēram 40 km, kur viņam ir galapunkts.

Līdz robežai vairs nav tālu, bet rodas problēma atrast pikapu, kas mūs tur nogādās. Pēcpusdienās viņi nevar dabūt pasažierus atpakaļceļam, bet tukšā braukt viņi nevēlas. Ar lielu pierunāšanu izdodas sarunāt šoferīti, kurš par 800THB piekrīt mums izpalīdzēt. Pēc neilga brauciena esam klāt.

Chiang Khong robežpārejas punktā mums slēdz mūsu Taizemes vīzas. Tālāk jādodas uz laivām, ar kurām mūs pārvedīs pāri Mekongai. Upes otrajā pusē ir izvietots Laosas robežpārejas punkts Houai Xai.

Maksa no cilvēka 20THB un ar laivu tiekam nogādāti upes otrajā krastā. Uzreiz var manīt kapitālisma un sociālisma atšķirības. Ja Taizemes pusē valsts iestādes atradās lielā, skaistā ēkā, visur bija skaidras norādes un apkārt bija sakopts, tad Laosas pusē muitnieki un robežsargi mitinās vienā mazā mājiņā. Pat elektrība uz sociālistisko Laosu tiek piegādāta no kapitālistiskās Taizemes. Visapkārt valda diezgan liels bardaks, bet neskatoties uz to, apmēram 20 minūšu laikā tiekam pie Laosas vīzām. Diezgan haotiskā robežpunktā saņemam anketas, aizpildām, pielīmējam 1 foto, samaksājam 30$ katrs un tiekam pie vīzas pasē. Ievērojam sen neredzētus karogus uz sarkana fona dzeltens sirpis ar āmuru.

Ceļot gribētāju samērā daudz, visi bariņos rāpjamies stāvā kalnā un meklējam, kur pārlaist nakti. Atrodam labu viesnīcu ar lielu verandu par 10$(twin). Šeit arī vēl Jaunā gada sagaidīšana turpinās, laistīšanās notiek drastiski. Robežpilsētiņā nekādu apskates objektu nav, visi tikai pārguļ, ar domu no rīta doties divu dienu braucienā ar laivu, pa Mekongu. Sameklējam kādu krogu, kur paēdam, nobaudām Laosiešu alu BeerLao. Tas ir vienīgais Laosas alus. Ir pieejami divu veidu, gaišais un tumšais alus. Paēdam, pasērfojam internetā un liekamies gulēt. Rīt brauciens pa Mekongu. Mekonga Āzijā ir tas pats, kas mums māmuliņa Daugaviņa. Šajā Laosas daļā tas ir vienīgais ceļš, pa kuru var nokļūt līdz Laosas centrālajiem rajoniem.

Laosa. Kaut kas starp Taizemi un Birmu. Angļu valodas zināšanas vēl vājākas kā Taizemē. Var mēģināt runāt franciski. Kā nekā bijusī Franču kolonija. Nauda KIPI, 1USD – 8500 kipi. Lielākais nomināls 50 000 (5$ noapaļojot).

2.diena. Divu dienu brauciens pa Mekongu.

7.00 dodamies uz laivu piestātni. Laivu piestātnē konstatējam, ka tuvākā laiva atiet tikai 11.00. Iegādājamies biļetes līdz Luang Prabang. Tas ir brauciens divu dienu garumā ar nakšņošanu mazā ciematiņā Pakbeng. Pa tumsu laiviņas nekursē, tas ir bīstami. Var uzskriet virsū kādai klintij vai akmens krāvumam. Vietējā policista klātbūtnē uzrādām savas pases un tiekam iereģistrēti lielā kantora grāmatā. Mums tiek izsniegtas biļetes un līdz laivas atiešanai esam brīvi.

Par cik laiks mums ir diezgan, dodamies uz tuvējo kafejnīcu iedzert kādu alu. Pasūtam arī maizes, alu un ūdeni priekš ceļojuma. Pulksten 10:00 meitenes paziņo, ka mūsu laivā praktiski brīvu vietu nav un, ja turpināsim sēdēt krogā uz klāja mēs netiksim. Ierodoties, tiešām redzam, trīs vietas vēl ir, bet trijiem ir jāsēž uz klāja dēļiem. Nu ko, paši vainīgi. Te viss jādara laicīgi, 6-7 stundas ceļā, salīdzinot ar Birmas kuģi ir tīrais nieks.

Šeit publika dažāda, lielākā daļa baltie. Skati fantastiski, esam "sausajā" sezonā, upe vietām pavisam šaura, visapkārt akmeņi. Kā tas kapteinis spēj izgrozīt laivu? Upes krasts kalnains, šur tur pa kādai būdiņai. Mežonīgi, bet skaisti. Elpa no sajūsmas aizraujas. Pēc pieciem jau sāk satumst, tad arī sasniedzam Pakbeng ciematiņu, kur nakšņosim. Tas ir apmēram pusceļš līdz Luang Prabang.

Šis ciemats dzīvo un pārtiek tikai no tā, ka šeit pārnakšņo ceļotāji. Pat sauszemes ceļa šeit vispār nav. Viesnīcu izvēle milzīga. Domāta visādām gaumēm un maku biezumiem. Cenas ļoti demokrātiskas. Būtu šī situācija pie mums, viesnīcnieki "uzskrūvētu" tādas cenas, ka slikti paliktu, jo Tev jau nav kur palikt. Ar domu nogrābt "lielo" naudu šodien un tūlīt, nepadomājot nedaudz uz priekšu. Bet te nedomā tikai par šodienu, svarīgi lai arī rīt, parīt un pēc pāris gadiem tūristi šeit brauktu. Tādā veidā nodrošinot sevi ar peļņu ilgā laika periodā.

Ātri atrodam istabiņu ar dušu un ventilatoru par 4$ uz diviem. Ievācamies un ejam ēst: vista ar ingveru un alu. Gaidot, kamēr mums tiks pagatavotas vakariņas, izejam ārā uzpīpēt. Pie mums pienāk kafūža īpašnieks un saka, lai beidzot niekoties. Viņš par lētu naudu var piedāvāt mums opiju (1000THB). Turpat opijs tiek arī nodemonstrēts. Pieklājīgi atsākamies, ar tādām lietām neniekojamies. Vispār, Laosa ir hipiju pēcnācēju paradīze zemes virsū. "Zālīte" te aug pie katras mājas. Sociālistiskās Laosas politika attiecībā uz "zālītes" pīpēšanu arī ir samērā demokrātiska. Ja akurāt policijas iecirknī "zālīti" nepīpēsi, neviens Tevi te neaiztiks.

Kamēr domājam, ko vēl pasūtīt, pie mums pienāk meitene no blakus galdiņa un skaidrā latviešu valodā jautā, ar kādām naudiņām (THB, $ vai Kipiem) mēs taisāmies norēķināties par vakariņām. Palikām uz pauzes, lai nu ko, bet to, ka visu dienu esam braukuši vienā laivā ar tautieti un pat neko nenojautām. Izrādās pasaule ir maza. Kā vēlāk uzzinājām, viņa mācās Nīderlandē un ar savu draugu (holandieti) ceļo jau 3 mēnešus pa Āziju.

Apejam mazu līkumu pa ciematiņu, bet "dzīve" šeit jau ir praktiski beigusies. Elektrību atslēdz 23.00. Dodamies uz savu viesnīcu un pārcilājot domās šodienas brīnišķīgos iespaidus, liekamies gulēt. Var dzirdēt netālu esošās Mekongas upes tecējumu. Miegs atnāk ātri un ir ļoti salds.

3.diena. Otrā diena laivā. Luang Prabang

6:00 ceļamies un esam brīnišķīgi izgulējušies. Brokastīs dabūjam pankūkas, bet ceļam mums tiek pagatavoti rīsi ar vistu. Tas tiek iepakots plastmasas trauciņos un mēs esam gatavi kuģot tālāk uz Luang Prabang. Astoņos laiva gandrīz pilna, dabūjam vietas laivas aizmugurē uz klāja pie motora, troksnis baigs. Kā kāds vilnis, tā mēs slapji. Brauciens apmēram 8 stundas, galvas nedaudz dullas no trokšņa.

Ap četriem pēcpusdienā esam Luang Prabang. Līdz 1975. gadam tā bija karaļa mītnes pilsēta un valdības galvaspilsēta. Ir viena no UNESCO Pasaules kultūras mantojuma nozīmīgākajām, skaistākajām pasaules pilsētām. Luan Prabang dzīvo apmēram 100 tūkstoši iedzīvotāju. Atrodas 425km uz ziemeļiem no valsts galvaspilsētas Vjenčanas.

Saņemam kārtējos apsveikumus Jaunajā gadā ūdens veidā. Atkal jau vadoties pēc iegūtās informācijas no visu becpeceru svētās grāmatas "Lonely Planet" sameklējam viesnīcu par 12$, ar ventilatoru, bez brokastīm, bet ir labi. Ejam uzēst, vista ar baziliku kļūst mans mīļākais ēdiens Laosā. Šinī zemē ēdieni ir maigāki, bet garšu buķete ļoti bagātīga, meitenes bija sajūsmā un centās nogaršot visu, ko piedāvāja. Vakarā lielā iepirkšanās nakts tirgū. Ļoti plašs rokdarbu piedāvājums, nopērku sev sudraba gredzenu, Laosas kafiju un tēju apgleznotās tūtās (prezenti mājiniekiem). Biju lasījis, ka šeit gatavo ļoti garšīgu kafiju, tikai Luang Prabangai raksturīgu. Jā, tas ir katram jānobauda! Kafija: stipra, bieza, salda, liela, karsta un tikai 7000 kipi (45sant.).

4.diena. Šodien biju miljonārs!

Kā acis vaļā, tā pēc kafijas, tikai pēc tam esam gatavi brokastot. Eju samainīt dolārus un pirmo reizi dzīvē biju miljonārs. Sajūta varena.

5. Jaunā gada sagaidīšanas diena. Vietējie, garā procesijā, mēro ceļu uz Phu Si kalnu, lai ziedotu Budai ziedus un lipīgos rīsus. Mēs pagaidām, kamēr beidzas lielā procesija un dodamies uz turieni. Kāpiens stāvajā kalnā ir grūts, bet skati bija to vērti, trepes ar pūķiem, budas, lūgšanas vietas. Par apmeklējumu no cilvēka tiek iekasēti 10 000 kipu. No kalna gala paveras skats uz Luang Prabang. Pasakaini skaists pilsēta. Tur pat kalna virsotnē var redzēt pilsoņa kara atskaņas, zenītartilērijas ligzdas paliekas. Diezgan sirreāla sajūta, dievnams un ieroči. Vēl līdz šim brīdim nomaļākās vietās pastāv iespēja uzkāpt uz kādas kājnieku mīnas. Tāpēc jābūt uzmanīgiem.

Turpinot ekskursiju pa Luang Prabang, apskatam vēl vairākus dievnamus, karaļa rezidenci. Visur pasakaini skaisti skati. Neraksturīgi priekš Laosas, viss sakopts un tīrs.

Pēc šīs izstaigāšanās, jūtamies nedaudz piekusuši un vēderos parādās izsalkuma pazīmes. Uzskatam, ka esam nopelnījuši savus vēderus nedaudz palutināt un ejam pusdienās, kur pasūtam asiņainos steikus. Steiks tiek apliets ar rumu un aizdedzināts tavā klātbūtnē. Skats fantastiski skaists, steikam arī nekādas vainas. Pa virsu uzdzeram alu. Nācās šķirties no 140 000 kipiem.

Nomēģinām Laosas augļu - asortu šeikus. Tie šeit tiek sagatavoti savādāk nekā Birmā un Taizemē. Vakarā vēlreiz pastaigājamies pa nakts tirgu, nopērkam kafiju. Malkojot kafiju jau domās atvadāmies no šīs brīnišķīgās pilsētas, jo rītdien mums paredzēts brauciens uz visu hipiju sapņu pilsētu Vang Vieng. Uz centrālās ielas nopērkam biļetes braucienam uz Vang Vieng ar minibusu, 12$ no cilvēka.

Vēl viens aliņš uz nakti un saldais miedziņš ir klāt.

Iespaids par Laosu. Viss norit bez steigas, ja laosietis ieturēs maltīti, tad pircēja dēļ tā netiks pārtraukta. Cilvēki nav tik smaidīgi un laipni kā Birmā. Sievietes apaļākas un "pupainākas", jo lieto pienu un piena produktus.

Viss par ceļojumiem, lidmašīnu biļešu akcijām, lētām naktsmītnēm, iespēja tikt pie tik nepieciešamiem ceļvežiem, kartēm, iespēja uzdot jautājumus un sagaidīt atbildes no foruma lietotājiem, piedalīties aptaujās. Reģistrācija aizņems pārdesmit sekundes un Tu kļūsi pilntiesīgs foruma dalībnieks. Varēsi veidot savas foruma tēmas, palīdzēt ar savām zināšanām citiem lietotājiem. Tas viss atrodams http://www.melnais.com