Tatru valdzinājums-3.

SLOVĀKIJAS ALAS. Nākamās dienas plānos ietilpst alu apmeklējums,jo dodamies pa Demanovskas ielejas Nacionālā parka teritoriju uz Jasnu,kur gribam iekarot Čopokas virsotni 2024 metru augstumā.Laiks kā jau ierasts diezgan dūmakains,bet silts. Vispirms piestājam pie Demanovas ledus alām,kuras apmeklētājiem atvērtas tikai vasarā.No decembra līdz aprīlim alās attīstās ledus un tās ir slēgtas.Gaidot savu kārtu,lai iekļūtu alās fotogrāfējam skaistās ainavas un vērojam tūristus.No alām iznākusī gide saģērbusies kārtīgā pufaikā,un pēc viņas sarkanā deguna spriežam,ka iekšā jau nu silti nebūs.Un tā arī ir. Tiekam vesti pa kāpnēm 26 metru dziļumā,temperatūra svārstās no +2,4 līdz + 4 grādiem.Šajā alas daļā pirms 12 tūkstošiem gadu dzīvojuši lāči.Ledus formas fantastiskas,bet kopējā gaisotne padrūma,un baigi auksta,riktīgi dabūjām pasalt!!!!Velciet lūdzu pufaiciņas! Virszemē izkāpjam,pārvarot 670 pakāpienus,kas ir diezgan traks kāpiens,gan sirsniņām,gan kājiņām.Drusku aizelsušies,bet laimīgi izkļūstam dienas gaismā! Ak,cik te silti un labi! Daudz priecīgākās krāsās atmiņā ierakstās Demanovas Brivibas alu apmeklējums.Alu kopgarums 8126 metri.Tās atklātas pavisam nejauši,ienākot tajās pa Demanovkas upes sauso gultni,1921.gadā.Atvērtas apskatei no 1933.gada.Ekskursijas kopgarums 2 km.Tie ir divi kilometri fantastisku izjūtu un brīnišķīgu skatu!Dzeltenie,oranžie un rozā stalaktīti,travertīnas trepes,pazemes ezeri un upe,izgaismoti no visām pusēm.Aiz katra nākamā līkuma paveras arvien brīnišķigāki skati,un ak un vai skan dažādās valodās!Pasakaini!Fantastiski! Knipsējam uz visām pusēm,un ārpusē iznākam drusku apstulbuši no redzētā un no riņķošanas pa trepēm un pazemes ejām.Tukšojam makus pērkot suvenīrus un vietējos vīnus.Bija garšīgi!!! Tālāk ceļš ved uz Jasnu.Jo tuvāk galamērķim,jo arvien vairāk nomācas,kalnu virsotnes pazūd miglas vālos.... Varbūt Čopokā migla izklīdīs,-klusībā ceram,mierinot sevi,jo gribas taču paskatīties uz leju no kalna virsotnes! Vispirms ar sešvietīgu,tad divvietīgu pacēlāju tiekam rauti kalnā.Migla nevis izklīst,bet sabiezē vēl vairāk. Ceļoties augšā,ievērojam vairākus riteņbraucējus,kas ekstrēmi nolaižas no kalna zem mums.Viņu trase ir tieši zem mūsu kājām.Nu viens traks pasākums!Viens no braucējiem ielec arī mūsu pacēlāja krēslā ar visu riteni,tāds sīks pusaugu zēns. -Vai tad baisi nav,tā,laisties lejā?-vaicājam. Nē,bet šodien jāuzmanās,pa šo trasi viņi nebraucot,slidens,slapja zāle,šodien nobraucieni no citas vietas. Mūsu cerība,ka migla izklīdīs nepiepildās.Tādā miglā pazuda ezītis!Uhū!Kur tu esi,draugs,uhū!!!! Lietus sāk kapāt ne pa jokam,plus vēl iegriežas negants ziemelis.Tālāk par savu degungalu neredzam,kur te vēl virsotnes iekarošana,klabinām zobus un saspiežamies ciešāk kā pingvīni,kā mums mācīja Godmanis,jā,drusku siltāk tā kā kļūst. Tagad saprotam,kādēļ lejup braucošie smaidīja,skatoties uz mums,viņi zināja,kas sagaida te augšā.Smejamies,lai vieglāk,kamēr atgriežas gaidītais glābējs-pacēlājs.Lejā nobraukuši,pilnīgi slapji un piloši,smejamies vēl trakāk.Eksotiku sagrib\ējās un dabūjām.Divas mūsu lejā palikušas meitenes,kā zinādamas,uzvārījušas karstu tēju,nu dzeram groku,lai iesnas nepiemetas!!!! AUGSTIE TATRI.ŠTREBSKE PLESSO. Kā atalgojums vakardienasmokām,mūs modina silta saule,un laiciņš kā zīda drāna.Vējiņš pavisam viegli plivina matus.Šodien Štrebske Plesso varēsim celties kalnā uz virsotni Pred Solisko 2093 metru augstumā.Šajā virsotnē jau esmu bijusi,vēl tagad atceros to brīvo elpu un plašumu visapkārt.Toreiz bijām ar kori un augšā dziedājām: -Stāvēju,dziedāju,augstajā kalnā, Lai mana balstiņa skanēja tālu! Tās bija labas sajūtas! Jo tuvāk galamērķim,jo vairāk izmainās ainava,un skaisto mežu vietā redzami ziedoši pameži ar dažām eglēm fonā.Tās ir vētras sekas.2004.gada 19.novembrī gadsimta vētra piecu stundu laikā noslaucīja 1/3 no visa Tatros augošā meža,atstādama aiz sevis 40 km garu un 2 km platu strīpu.Vēja ātrums sasniedzis 45 metrus sekundē. Pamazām mežs sāk ataugt,salīdzinot ar 2007.gadu,jau stipri priecīgāks izskats.Izkāpjam no busa,lai saēstos meža avenes,pafotogrāfētu skaistos skatus un sasmaržotos reibinošās ziedu smaržas.Paejot pa taciņu zemāk,redzam starp krūmiem zaļojam jaunās eglītes.Paies vēl labs laiciņš,līdz mežs ataugs. Ceļmalas pilnas vietējo mašinām.Čaklie slovāki,tāpat kā mēs,latvieši,vāc meža veltes.Redzam gan sēņotājus,gan ogotājus pilniem groziem. Pa ceļam uz pacēlāju daudz visādu kārdinājumui,suvenīri,aitādas,rotas lietas u.t.t.Divi indiāņi(kuri izrādās bijuši gan Rīgā,gan Ventspils svētkos un vēl citur) priecē visus ar savām dziesmām,un piedāvā nopirkt savu disku.Labu laiciņu nostāvu,klausoties viņu melodijās,tad naski jožu pakaļ pārējiem.Atkal jau es ar to savu sentimentu,bet ko lai dara,ka tāda esmu!Nopērku arī pa rotiņai sev un mazdēlam . Ceļoties virsotnē,ainavas mainās kā palēninātā filmā,meži,ūdenskritums tālumā,tad ezeri lejā,bet uz augšu vēl kalnu kores un plašums! Saule,viegls vējš.Cilvēka- skudriņas niecība.Kāpjam pa akmeņiem kā pa granīta kāpnēm uz augšu,tik uz augšu.Ik pa gabalam var pasēdēt uz akmens,nomierināt straujāk pukstēt sākušo sirdi un ieelpot kalnu gaisu. Kas kāpis kalnos,to saprot,laikam jau tādēļ alpīnisti iekaro virsotnes,spītējot briesmām.Tā neaprakstāmā laimes izjūta nekur citur mani nav apmeklējusi,kā tikai kalna virsotnē. Pavadām kalnos labu laiku,nemaz negribas doties lejup.Baudām siltos saules starus un mieru. Zinām,ka nokāpjot lejā,sāksies mājupceļš,mūsu domas arvien vairāk pārņems ikdienas jautājumi,kurus nāksies risināt,atgriežoties ikdienā.Skaidrs ir tas,ka nākamgad atkal ceļosim uz kalniem,uz Horvātiju,līdz jūrai. Atgriezusies mājās,beidzot saprotu arī to,kāpēc bija tāds klusums un miers sirdī. Visu nedēļu neklausījos radio un neskatījos televizoru. Dzīve,protams,ritēja savu gaitu ar visām būšanām un nebūšanām,bet-mani neskarot,-es dzīvoju tikai savās emocijās. Cik gan ļoti cilvēku var sačakarēt masu mediju sniegtās ziņas! Protams,kā strauss,galvu smiltīs neturēsi,bet īslaicīgas prāta brīvdienas ir vajadzīgas! Tāpēc-ceļosim,atpūtīsimies un baudīsim!Dzīve mums dota vienreiz un šodien!!!!!