Pa Maiju takaam kalnaa.

www.papasauli.wordpress.com

Atitlaana ezers nes dziljaakaa centraalamerikas ezera vaardu. Aptuveni 350 metru dzils, vulkaanu un to greedu ieskauts, tas izstaro mieru un klusumu. Ezera apkaartni kops senseniem laikiem apdziivojushi Maiji un turpina to dariit veel joprojaam. Tresdien iisi pirms vienpadsmitiem pusdienslaikaa, uzvilcis savus bruunos kalnu zaabakus, tikpat bruunaas bikses, kuras visu laiku domaaju esam velveta, bet izraadaas, ka kluudiijos, vieniigo tiiro kreklu devos celjaa. Taakaa nebiju iegadaajies mazu mugursomu, kuru izmantot mazaakiem paargaajieniem, uz muguras uzliku lielo celjasomu, iztukshotu no visa nevajadziigaa. Uudens pudele, maza sulas pudeliite, cepumi un divi banaani – uzkodas un energijas avots sameeraa ilgajam kaapienam.

Negribeeju teereet naudu tuk-tuk taksiishiem (mazi, mochveidiigi transporta liidzekli ar trim ritenjiem un shauru metaala kabiini), no San Pedro uz San Juan devos kaajaam. Aptuveni triisdesmit minuushu gaajiens veda pa asfaltu nelielaa kalninjaa un tad atpakalj lejaa. Mans sodienas celameerkjis – Indiaana deguns jeb Maiju Seja – kalnu greedas virsotne, kas atradaas aptuveni triis stundu kaapienaa no San Juan, kas atradaas starp kalnu un ezeru. Nedaudz jau attaalinaajies no San Juan centra ieraudziiju takas saakumu. Vaartini, kas uz to veda bija aizsleegti, kas likaas aizdomiigi, tachu turpat divdesmit metrus taalaak zogs beidzaas un es ilgi nedomaadams apgaaju tam apkaart un saaku kaapienu. Nogaaze bija staava, taapeec taka veda zigzagos no kreisaas uz labo, no labaas uz kreiso pusi aizvien augstaak un augstaak. Zaabaku zoles atstaaja nospiedumus miikstajaas graniitveida smiltis. Saule karseeja un maakonji, kas to briizhiem aizsedza, bija patiikama paarmainja.

Uzkaapis vairaak kaa simts metrus virs ezera liimenja neticeeju savaam aciim – tik loti spilgti pamanaamaa tacinja peekshnji izbeidzaas. Uz labo pusi no baltajaam smiltiim sleejaas staava nogaaze, pa kreisi atpakaljceljsh, taisni – staava nogaaze uz augshu, kurai pat neuzdroshinaajos tuvoties. Atcereejos kaa paaris minuutes atpakalj biju redzeejis shauru tacinju, kas aiveda uz kalna kreiso pusi. To atradis sekoju tai pa staavu nogaazi, kas briizhiem likaas paaraak biistama. Iedomaajoties celju lejup skudrinjas skreeja paar muguru un negribeeju par to domaat…

Nonaacu pirmaa staavaa kaapiena galaa, kur dievmaates statuja un krusts vee roja un sargaaja pilseetu. Cilveeki centraalamerikaa bija ticiigi – visu vistinjbusu logus rotaaja ¨Dievs ir muusu teevs¨, ¨Dievs ir San Pedro kungs¨, ¨Jeezus ir mana gaisma¨, u.c. Nedaudz baisi, jo likaas par daudz.

Apseedos blakus Dievmaatei un ilgi un skalji elsoju. Kaapiens bija tikai saacies, shii bija labi ja viena treshaa dalja no kaapiena, betes biju izteereejis visus speekus kaa likaas. Paaris minuutes atvilcis elpu devos taalaak, jo redzeju ieeju dzunglos, kas noziimeeja koku eenu un patveerumu no karstaas saules. Taapat zinaaju, ka kaapjot augstaak gaiss paliks mitraaks un dzestraaks.

Ieeja dzunglos saakaas ar skaistu, shauru tacinju, kur no koku sakneem un akmenjiem bija izveidoties vienmeeriigas kaapniites, kuras aptuveni 300 metrus veda taisni un uz augshu. Vienmeeriiigais kaapiens ar katru soli kluva aizvien smagaaks, liidz noleemu apseesties. ¨Atgrieziishos Latvijaa, atsaakshu nodarboties ar sportu¨ – nodomaaju pie sevis, padzeeros uudeni. No vientuljas tacinjas turpat manaa priekshaa iznaaca viirs labaakajos gados. Maijus uzreiz vareeja atpaziit – to aada vienmeer bija grumbaina, zobi reti un shkjiibi, aadas kraasa bruungana un tumshi mati. Tachu lai cik to izskats neizklausiitos baiss, vinju sejas vienmeer izstaroja laipniibu un labestiibu. Shis kungs naaca no savas kafijas plantaacijas un bija prieciigs aprunaaties (cik nu speeju savaa spaanju valodaa). Ziimes un zhesti paliidzeeja sarunaa. Man likaas, ka shie cilveeki daudz augstaak veerteeja veelmi sarunaaties, nevis to, cik vaardus vienaa vai otraa valodaa tu zinaaji. Un tas man vinos patika. Vienmeer smaidiigi un laipni – bez mashiinaam, bez lielaam maajaam, bez datoriem un bez telefoniem – tie bija laimiigi ar to, kas tiem bija…

Devos taalaak pa taisno tacinju, kas peec paaris minuuteem atkal paarveertaas zigzagotos pakaapienos – koku saknes, akmenju un cilveeku veidotas akmenju kaapnes paliidzeeja virziities augshup. Ik peec desmit minuuteem nebija speeka turpinaat celju taapeec atradu lielisku iemeslu, lai atvilktu elpu – saaku bildeet dabu kaa japaanju tuurists. Ik peec 10 minuuteem peekshnji atradu lietas, ko fotograafeet.

Pusceljaa starp Dievmaates statuju un kalna virsotni atradaas Mirador – skatu punkts, no kura paveeraas pasakaina ezera un pilseetinju aina. Apseedos, lai padzertos uudeni, kursh leeni tuvojaas beigaam, kad ieraudziiju naakamo paarsteigumu – gadus 70 jauna Maiju sieviete kaa jauna, nebeedniiga meitene aizmukusi no maajaam, likaas speeleejoties kaapa augshaa staavajaa kalnaa. Redzot vinjas aatrumu, neveeleejos iet vinjai pa priekshu jo tas noziimeetu pilniigu mana ieksheejaa Es sagraavi – esmu paarliecinaats, ka vinja mani buutu apdzinusi vai arii es vienkaarshi buutu nogaazies no kaajaam. Vinja piestaaja atvilkt elpu un redzot vinjas tukshaas r okas piedaavaaju tai padzerties. ¨Varbuut nevejadzeeja piedaavaat¨ – iedomaajos, redzot kaa uudens strauji tukshojaas no manas pudeles. Tanii pat briidii speeciigi iepljaukaaju sevi par shaadaam domaam… Sievietes laipnais smaids un Gracias bija daudz vairaak veerts par pudeli uudens.

Peec veel paaris minuutem, kad Maiju sieviete bija aizgaajusi, turpinaaju celju. Aptuveni pusotras stundas kaapiens veda aizvien augstaak kalnaa. Zaljaas kafijas pupinjas kokos, Maiji, kas shiis plantaacijas apkopa, staavas nogaazes, mitras strautinju gultnes, odi un bishveidiiga radiijuma saapiigs dzeeliens plaukstaa. Klusums. Lai arii speeki izsiika ik peec desmit minuuteem, kad atkal un atkal pieseedu lai divas minuutes atguutos. Jo augstaak kaapu, jo iespaidiigaaka izskatiijaas mazaa pilseetinja lejaa, jo taalaak vareeja saredzeet. Tachu liidz vienam briidim… peec paardesmit minuushu kaapiena, kad tacinja atkal iznaaca no mezha, pilsetinja un viss, kas atradaas zem manis bija baltos maakonjos ietiits. Veeji sheit augshaa puuta speeciigaak un dzina maakonjus prom, bet jau pavisam driiz naakamos to vietaa. Akmenji un zeme zem kaajaam kluva mitraaka un slidenaaka kad pretii pa tacinju naaca triis tuuristi ar gidu. ¨Nav jau vairs daudz palicis , desmit minutes un buusi galaa¨ – iedroshinaaja gids un mana sirds saaka puksteet straujaak.

Peekshnji ne no kurienes kjermenii paraadiijaas speeki un es, kaa tikko labi izguleejies un speekus naktii uzkraajis, saaku gandriiz skrieshus virziities pa staavo kalnu augshup. Peedeejaas piecas minuutes tacinja bija staava, tachu lielie akmenji paliidzeeja aatri virziities augshup. Peedeejais uzskreejiens pa nu jau leezenaako zaalienu, koka maajinjas siluets, ko atpazinu – kalna kores skatpunkts. Nometu somu turpat zaalee, apseedos tai blakus un atguulos. Smagi elsoju un plati smaidiiju. Skatiijos maakonjos itkaa sagatavodams sevi lieliskajam skatam no augstaakaa kalnu greedas punkta. Pieceelos un paaris minuutes skatiijos visos virzienos. Rietumu un Ziemelju puse bija tiita maakonjos, tachu skats uz ezeru ik pa briidim kluva gandriiz pilniibaa skaidrs un jau kuro reizi shajaa celjojumaa es jutos lielsiki, kaa ikviens, kursh smagi straadaajot nopelniijis lielisku balvu. Shii zeme bija skaista un es sapratu kaapeec Maiji – shie smaidiigie un laipnie ljaudis dziivoja shajaa skaistajaa videe…