Cabo Verde - pilnīgs miers !

Bija iespēja pavadīt nedēļu vienā no Cabo Verde ( mums vairāk zināmas kā Zaļā Raga salas) arhipelāga salām Sal.

Arhipelāgs atrodas Atlantijas okeānā, Āfrikas rietumu krastā iepretim Mauritānijai un Senegālai, apmēram 500-600 km no sauszemes. Sastāv no vulkāniskas izcelsmes 10 salām ( 9 apdzīvotas) un 8 saliņām. Salas ir ļoti atšķirīgas – vairākuz rietumiem dažas ir kalnainas, zaļas; citas – raksturojas ar smilšainām pludmalēm. Saule tur ir visu gadu, valda sauss, tropisks klimats. 95% iedzīvotāju ir kreoli un 85% ir katoļi. Galvaspilsēta un arī lielākā pilsēta ir Praia (portugāļu un kreoliešu valodā nozīmē- pludmale), kas atrodas uz lielākās salas Santiago. Salas atklāja un kolonizēja 15.gs. portugāļi un tikai 1975.g. salas ieguva neatkarību. Mornas – mūzikas un deju žanrs, kas raksturīgs šīm salām, diezgan monotons, sērīgs dziedājums, stāsts par mīlu, jūru, ilgām pēc mājas. Pirms dažiem gadiem Latvijā viesojās Cesaria Evora, kura parādīja arī mums daļu no savas zemes kultūras. Salu Sal un Boa Vista pludmales pievelk tā saucamos čarteru atpūtniekus, bet salas ir arī laba vieta sērfotājiem un makšķerniekiem.

Par manu pieredzi – tur nokļuvu ar TUI čarteri no Diseldorfas. Lidojums gandrīz 8 stundas, jo turpceļā nosēšanās blakus Boa Vista salā, atpakaļceļš līdz ar to mazliet īsāks – 6 stundas. No augšas skats paverās tik tuksnesīgs, tikai smiltis....., pārs mūsu Gaiziņa izmēra pauguriņi, un fantastisks okeāns ! Gar pludmali desmitiem un desmitiem viesnīcu, mums stāstīja, ka pārsvarā esot investīcijas no Anglijas un Īrijas. Šīs salas jāsteidz baudīt pēc iespējas drīzāk, jo pagaidām tās nav tūristu pūļu pārņemtas. Tā īsti vietējie nav iepazinuši mūsu plašāskaimiņzemes tūristu baru plusus un mīnusus....laimīgie :) Dzīvošana ļoti skaistā viesnīcā Clubhotel Riu – laba ēdināšana, vakaros piedāvā disko, dzīvo mūziku, baseini, SPA centrs. Tā kā sala ir maza – apmēram 30x 12 km, izklaides un ekskursiju iespējas ir ierobežotas. Nosaukumu sala ieguvusi no vienīgā produkta, ko eksportē – sāls.

Apmeklēju Salinas – sāls ieguves, kas atrodas izdzisuša vulkāna krāterī, ieeja caur tādu kā tuneli, par brīvu veselīgas SPA procedūras -gulēju ļoti stipras koncentrācijas sālsūdenī, kas ir pusmetru dziļš. Interesanti - gulēt ūdenī un negrimt!

Izbraucām cauri Espargos pilsētai – salas galvaspilsētai, kas atstāja pamestības un vientulības sajūtu manī, smilšainas ielas, nekādu zaļumu, sievietes uz galvas nes ūdens traukus, bērneļi skraida pa ielām....

Augstākais pakalns – 402 m Monte Grande. Uz salas ir vieta, kur ved tūristus rādītmirāžu – iespaidīga! Smilšainā tuksneša vidū kaut kur tālumā tik reāla un kārdinoša ūdens josla ! Buracona – dabīgs peldbaseins okeāna malā, ieskauts ar melnas lavas klintīm un pāri šļācās baltas ūdens putas, ūdens sitas augšup līdz pat klints malām! Turpat blakus ir t.s. Zilā acs – dabīgi veidojusies pazemes lagūna acs formā. Kad saules stari krīt vajadzīgajā leņķī, ūdens iekrāsojas fantastiskā tirkizzilā krāsā. Izbraucu ar katamarānu okeānā meklēt delfīnus un vaļus, priecāties par viņu rotaļām. Santa Marijas pludmalē tiek piedāvāti šie izbraucieni par EUR 50. Makšķernieki var noīrēt laiviņas un doties pēc zivīm – tās esot kā biezs ! Protams – tradicionālās izpriecas – kvadraciklu izbraucieni, sērfošana. 20 minūšu gājienā no hoteļa salas dienvidu galā atrodas Santa Maria – maza pilsētiņa ar veikaliņiem, ēstuvēm, viesnīcām.

Ja pavada visu ceļojuma laiku tikai uz šīs salas, laikam secinājums būs viens – nekā īpaša, tāda pensionāru atpūta tikai ... gozēšanās pludmalē, visapkārt mākslīgi sastādītas palmas. Vienīgais veids, kā nokļūt uz citām salām, ir ar vietējo aviokompāniju TACV, mazas ietilpības ( ap 25 vietām) lidmašīnītes.

Salu izbraukāt ir pagrūti, jo nav izbūvēti ceļi, tāpēc uz salas vietēji pārvietojas ar džipiem, degviela dārga – EUR 1.3. Uz salas lielākā bagātība ir ūdens, jo ļoti dārgi izmaksā pārvērst sāls ūdeni dzeramajā ūdenī. Salas sauklis – NO STRESS ! Var nopirkt krekliņus ar šādiem uzrakstiem un atvest kā suvenīru.

Sala ir vieta, kur bezrūpīgi pavadīt atvaļinājumu, bet – ja gribas piedzīvojumus, atklāt interesantas vietas, redzēt dabu, tad jāmeklē cits virziens.