celjaa uz Barbadosu

31. decembra riitaa viegli pagirains pamodos peec ieprieksheejaa vakara atvadu balliites no jaunajiem draugiem, kas tapat kaa es Las Palmas jahtu piestaatnee mekleeja savu laivu, kas tos nesiis paari dzilajiem Atlantijas okeaana uudenjiem.

2009. gada peedeejaa diena Las Palmas de Gran Canaria pilseetaa bija klusa – satiksme ielaas pieklususi, cilveeki klusi steidza pielikt punktus pedeejaiem aizejoshaa gada darbiem. Taapat kaa vinji, arii mees ar jahtas kapteini Chadu un vina celabiedru Jogiju veicaam peedeejos sagatavoshanas darbus, lai dotos triis nedeelju celojumaa ar jahtu uz Barbadosu.

Ieprieksheejaa dienaa bijaam pielaadeejushi laivu ar paartiku un dzeramajiem, tika noveersts neliels elektronikas defekts, un izbrauksanas dienaa bez lieka uztraukuma bijaam gatavi pacelt buras.

Chads ar Jogiju bija uz laivas, kad taa viegli nodrebeeja un klusi saaka dziedaat taas motors. Peec Chada paveeles atsvabinaaju virvi no doka, uzlecu uz klaaja un saakaas mana celojuma satraucoshaakaa dalja – triis tuukstoshi kilometru pa neizmeerojami plasho uudens lielcelju. Taa bija mana pirmaa reize uz shaadas jahtas – es devos celjaa ne vien ar prieku par jaunu zemju iekaroshanu un patiikamo uzbudinaajumu par atrashanos uz laivas, bet arii ar vieglu satraukumu un nezinju par to, cik viegls vai smags bus shis celjojums.

Izgriezoties no doka, Benedikts – vaacietis, kurs uz liela katamaraana tipa jahtas arii veica peedeejos sagatavoshanas darbus, lai tanii pat dienaa atstaatu Las Palmas Kariibu juuras virzienaa, ar skaljiem sveicieniem pavadiija mani un Paisiiz (Chada laivu) taalajaa celjaa.

Aptuveni piecas minuutes veelaak jau bijaam aarpus ostas – cilveeki veel bija labi saredzami un sala likaas nebeidzami liela. Buras joprojaam klusi guleeja uz masta un klaaja – pirms to pacelshanas bija jaatiek nedaudz prom no krasta. Stundas saaka leeni riteet uz priekshu un katru reizi, atskatoties uz salu, taa kluva aizvien mazaaka, cilveeki paarveertaas par maziem staaviem, kas klusi kusteejaas uz priekshu un atpakal. Veel paaris stundas veelaak automashiinas kaa mazas skudrinas taalumaa skraidiija pa iemiitajaam tacinjaam un sala saaka izskatiities peec salas, kad abus taas taalaakos galus apskaava tirkiizzilie okeaana uudenji.

Laiva leeni suupojaas vieglajos viljnos, nemanot saule bija pietuvojusies horizontam, un biju pavisam tuvu savam pirmajam saulrietam uz jahtas. Lai gan sauszeme veel bija labi saredzama, es zinaaju, ka esam prom un sheit vairs neatgrieziisimies labu laiku.

Maakonji tanii dienaa bija nosleepushies – viss apkaart mirdzeeja zilos tonjos – uudenji dzirkstiija visos iespeejamajos zilaas kraasas tonjos, viljnu galotnes kaa mazas, sniegotas kalnu virsotnes ceelaas aizvien augstaak, lai peec briizha izgaistu kaanebijushas. Saules peedeejie stari horizontu rietumu pusee saaka iekraasot saartajos saulrieta tonjos. Mees seedeejaam uz klaaja, skatienus pagriezushi gar laivas labo pusi, uz vietu, kur okeaans centimetru pa centimetram aprija planeetu sildoso zvaigzni, kuras kontuuras nu jau bija skaidri saskataamas. Putni apkaart plivinaaja savus spaarnus un taapat mana un shkjita, ka muusu visu dveeseles tanii briidii.

Nedaudz veelaak tanii pashaa dienaa biju virtuviitee, atveeris ledusskapi, lai sniegtos peec alus bundzas, kad Jogijs skali iesaucaas “Delfiini!”. Pa septiniem koka pakaapieniem, kas veda no virtuviites, izskreeju uz klaaja, kur laivas visaas pusees prieciigi ar laivu speeleejaas aptuveni 20 delfiini. Sadaliijushies lielaakos vai mazaakos barinjos, paaros vai vienatnee, tie leekaaja, skraidiija no vienas laivas puses uz otru, peldeeja ar veederiem pret debesiim. Lai gan neredzeeju to sejas, likaas, ka tie visi smaidiija un nebeedniigi speeleejaas ar un ap laivu. Es apseedos uz kreesla laivas aizmugureejaa stuurii, kas bija nedaudz izvirziits uz aaru (seezhot tajaa likaas, ka esi aarpus laivas un suupojies vilnju suupolees – shii vieta kluva par manu iecieniitaako vietu uz laivas) un laavu siim radiibaam speeleeties metra vai divu attaalumaa no manis. Dzili ieelpoju un baudiiju mirkli.

Katru dienu vienam no mums bija jaaveic “maajas darbi” – eest gatavoshana un uzkopshana. Pirmajaa dienaa to uznjeemaas Chads – nepilnus divus metrus gars amerikaanis – izskatiigs, skalsh un izaicinosh – viens no tiem, ko biju redzeejis amerikaanju filmaas – populaars, runiigs, vienmeer uz meeles glabaaja jokus, ko iestarpinaat jebkuraa sarunaa – viens no futbola-komandas-kapteina tipa zeeniem. Amerikaanu laipniiba un smaids vinu pavadiija ik uz sola, tacu arii ugunis splaut vinsh prata tiiri labi.

Mees paeedaam garshiigas vakarinas (eest gatavoshana uz laivas, kas suupojaas okeaana vilnos nebuut nebija vieglaakais uzdevums) un bijaam gatavi jaunaa gada sagaidiishanai.

Veejs pienjeemaas speekaa un mees, uz klaaja seedeedami, attaisiijaam sampaniesa pudeli. Iisi pirms pusnakts Kanaariju salu gaisminjas bija gruuti saskataamas un shis bija pirmais jaunais gads bez gimenes, bez draugiem un bez ierastaas vides vai gadskaarteejaas balliites. Es jutos labi un pa iistam sajutu, ka esmu prom no rutiinas, prom no ierastaa un paredzamaa, nedomaajot parto, ko biju ziedojis shiis briiviibas sajuutas vaardaa.

Katru nakti no astoniem vakaraa liidz astoniem riitaa bija naktsmainju laiks – katram cetras stundas jaapavada uz klaaja, veerojot veeja virziena mainjas un satiksmi ap laivu, un attieciigi reageejot uz notiekosho. Vakara mainja bija parociigaakaa, jo no astoniem liidz divpadsmitiem bija viegli palikt nomodaa un laiks skreeja aatraak kaa paareejaas mainjaas. Mainja no pusnakts liidz cetriem riitaa man patika vairaak par riita mainju – neaprakstaami skaistas, zvaigznotas naktis, kad vareeja stundas pavadiit vienkaarshi veroties pret debesiim, filozofeejot un domaajot par to, cik esam mazi uz shii neaizmeerojami nebeidzamaa fona. Peec-pilnmeeness naktiis pirmajaas janvaara dienaas meekness padariija uudens laukus gaishus un paarredzmus. Veelaak, kad meeness vairs nerotaajaas debesiis, naktis kluva baisaakas – tumsaa vienmeer likaas, ka laiva traucaas aatraak kaa dienaa. Tumshajaas naktiis paaris dienas peec tam, kad bijaam atstaajushi Las Palmas iepazinos ar plaktoniem – dienaa tie bija mikrospopiski, tos nebija iespeejams ieraudziit, tachu naktiis tie paarveertaas par mirgojoshaam, zaljganaam zvaigzniiteem uudenii visapkaart laivai. Briidii, kad laiva ar 19 tonnu svaru triecaas pret udens virsmu, planktonu armijas bailees uzliesmoja, radot tuukstoshiem spilgti zalju eksploziju paaris centimetrus no uudens virsmas visapkaart laivai. Es pavadiiju stundas vienkaarshi veerojot sho briinishkjiigo daljinju no dabas, kuru nekad ieprieksh nebiju redzeejis – nebiju pat dzirdeejis par to. Visapkaart vienas vieniigas zvaigznes.

Riita mainja, savukaart, bija pati smagaakaa – no cetriem riitaa liidz astoniem acis negribot veeraas ciet, lai peec sekundes gara miega atkal strauji atveertos. Tachu kaa jau visaam lietaam pasaulee, arii shai bija sava skaistaa puse. Cilveeki to sauc par saulleektu. Riita stundaas austrumu puse saaka kluut aizvien gaisaaka un gaisaaka, liidz vienaa briidii saules augsheejaa malinja klusi izsliideeja no horizontal, veestot par jaunas dienas saakumu. Taa vien likaas, ka shii bija pirmaa un vieniigaa vieta pasaulee, kur ausa saule.

Dienas, kad Jogijs gatavoja eest bija sevishkji satraucoshas. Vinsh bija piecdesmit astonjus gadus jauns viirs no vaacijas, kurs peedeejos paaris gadus dziivoja Maljorkaa, kur bija iegaadaajies skaistu mazu maajinju pasha okeaana krastaa un maajiigi to iekaartojis. Vinsh bija daudz gadus straadaajis kaa operators, filmeejot pilnmetraazhas filmas un ne tikai. Astonpadsmit gadu vecumaa vins bija saacis celot pa pasauli un bija pabijis gandriiz visaas pasaules malaas. Vins labi atcereejaas vietu nosaukumus, notikumus un skaitlus. Mees pavadiijaam daudz laika runaajot par celoshanu, par religiju, veesturi un citaam teemaam. Vinsh runaaja daudz vairaak kaa es un taa bija labi – vinam bija daudz, ko staastiit un es gribeeju to visu dzirdeet. Jogijs bija arii loti emocionaals – vins satraucaas par mazaam lietaam un viegli speeja aizsvilties. Kameer vinsh gatavoja, mees ar Chadu uz klaaja dzeeraam alu un centaamies cik speejaam nesmieties, kad no virtuviites liidz mums atpluuda trauku skindonja un Jogija skaljie “Scheise, scheise, scheise!”

Bija pagaajushas vairaak kaa desmit celojuma dienas, kad, visiem seezhot uz klaaja, Chada acu skatiens pieveersaas dziljiem uudenjiem un jau pec briizha vina balss veestiija par cieminjiem.

Pieci milziigi, metrus cetrus liidz sesus gari valji ar spilgtiem veederiem bija ieradushies muus pavadiit. Pusotru stundu tie rotaljiigi peldeeja apun zem laivas, ik pa briidim paraadoties virs uudens virsmas, izpuushot uudeni caur mazajiem atveerumiem uz muguras. Tie bija karaliski, graciozi un neaprakstaami mieriigi un draudziigi. Taapat kaa delfiini tie priecaajaas redzot muus taapat kaa mees vinjus. Es, Chads un Jogijs kaa mazi beerni skraidiijaam no viena laivas gala uz otru, kliegtami, blaudami un priecaadamies katru reizi, kad valji paraadiijaas virs uudens. Jutaamies kaa seviski svariigas personas, kuru pavadiishanai bija noziimeeti skaistaakie valju valstiibas paarstaavji.

17. janvaara pievakaree Jogijs, kurs paarsteidzosi labi speeja saredzeet lietas, kas atradaas taalu taalumaa, ieraudziija salas aprises. Gandriiz astonpadsmit dienas nebijaam redzeejusi zemi, citus cilveekus, nebijaam staigaajushi pa zemi, kas neshuupojas. Bijaam prieciigi par izdevushos celojumu, tachu tanii pat laikaa prieciigi ieraudzit civilizaaciju. Barbadosas kontuuras kluva aizvien skaidraakas un, iestaajoties tumsai, gaismas no maaju un pludmales baaru logiem, laternaam un automashiinaam veestiija par galameerkji.

Jauna pieredze un sajuutas cilveekiem vienmeer atver acis nedaudz plashaak. Taa liek priecaaties par dziives kraasainiibu, liek apzinaaties, ka dziive neaprobezhojas ar to, kas ir tavaa redzeslokaa, tavaa istabaa, dziivoklii vai pilseetaa. Pasaule ir pilna ar lietaam, par kuraam mums nav ne mazaakaas nojausmas – atliek vien taas atklaat!