Mīļa jau pāris dienās - Parīze

Domāju, ka ikvienam Parīze asociējas ar tās nu jau par simbolu kļuvušo Eifeļa torni. Tas ir spējis piemēroties jebkuriem laikiem – jau no 19.gs. beigām līdz pat mūsdienām nespējis atstāt vienaldzīgus ne parīziešus, ne arī Parīzes viesus. Tomēr aizbraukt uz Parīzi būtu vērts ne tikai grandiozā torņa dēļ - Parīzi rotā ārkārtīgi skaista arhitektūra, nomierinoša Sēnas upe, mīlīgas kafejnīcas, slaveni naktsklubi un dārgi modes veikali. Šoreiz došu nelielu ieskatu, kā mums veicies Parīzē. Ceļojumā mani veda puisis, tādēļ par izmaksām varu teikt tikai to, ka Parīze ir dārga un ar manu aldziņu diez vai pietiktu pat daļai no izklaidēm, ko paguvām izbaudīt. Piemēram, ziepes maksā pie 2 EUR, svaiga smalkmaizīte, kas pie mums maksātu Ls 0,50, Parīzē nopērkama par apmēram EUR 2,50. Tā kā visvienkāršākais un ērtākais pārvietošanās veids Parīzē ir metro, tad aktīvi to arī izmantojām. Vienas biļetes vienas dienas cena ir EUR 9 (zonas 1-3, ar tām pilnībā pietiek Parīzes centra apskatei), trīs dienu biļete maksā EUR 20, un, protams, ja dienu skaits ir lielāks, tad biļetes iegāde kļūst izdevīgāka, rēķinot tās cenu uz vienu dienu. Protams, pirmajā brīdī, viss šķiet svešs un neizprotams, bet , atvadoties no Parīzes, jūtamies kā zivis ūdenī un ir ļoti žēl braukt prom. Ierodamies 05.11. rītā Paris Beauvais lidostā un uzreiz saprotam, ka daudz labāk būtu bijis pirkt biļeti uz lidostu Orly vai Charles de Gaulle, jo brauciens uz Parīzes centru maksā EUR 13, kā arī prasa stundu un 15 minūtes laika, ko būtu varējuši pavadīt arī savādāk. Gaisa temperatūra apmēram 12 grādu, spīd spoža saulīte, laikapstākļi ceļojuma laikā gan ļauj baudīt ne tikai sauli, bet arī lietu un mākoņus. Viesnīcu esam rezervējuši jau ierastajā hostels.com (lēti un ērti). Tā atrodas Monmartrā, kas ir Parīzes augstākā vieta (129 metrus virs jūras līmeņa). Līkumotās ieliņas ved kalnā pretī romānikas un bizantiskajā stilā celtajai bazilikai Sacré Coeur, kuras nosaukums tulkojams kā Svēta sirds. Bazilikas ieeju rotā Žannas d’Arkas un Luija IX skulptūras. Monmartra jau izsenis bijusi slavena ar tās iedzīvotāju bohēmisko dzīvesveidu, te dzīvojuši brīvdomātāji mākslinieki, bijuši kabarē krodziņi, no kuriem daži saglabājušies arī mūsdienās. Visā pasaulē labi pazīstams ir Moulin rouge (http://www.moulinrouge.fr/home-flash-gb.html), ieejas biļete nav lēta, bet noteikti ir vērts aiziet uz šovu- lieliska programma, skanīga mūzika, ārkārtīgi krāšņi tērpi un labi dejotāji neatstās vienaldzīgu. Moulin rouge nav iedomājams bez izgaismotajām dzirnavām, izrādās, ka, pirms telpās ierīkots kabarē, tās tiešam ir pildījušas dzirnavu funkciju. Ļoti interesants priekš manis izrādās fakts, ka franči restorānos gaļu pasniedz vidēji ceptu, ja vien netiek pieteikts cits pagatavošanas veids. Man tā gadās pat ar zivi, pat iedomājos, ka pavārs ir noslinkojis, bet viesmīlis laipni paskaidro, ka tā taču ir vidēji cepta zivs, kuru manis dēļ arī „izlabo” pa manai gaumei. Mēs ar puisi secinām vienu: Parīzē praktiski viss ir skaists. Gribētos iemūžināt gandrīz jebkuru ēku, jo arhitektūra ir grezna un rūpīgi pārdomāta, ārkārtīgi skaistas mājas ir tieši jau minētajā Monmartrā, īpašu noskaņu rada laternas un šaurās ieliņas (nedaudz atgādina Venēciju).Vislielākā Parīzes pērle, manuprāt, ir Tirelī kvartāls, kurā ietilpst viens no vecākajiem Parīzes parkiem – Tilerī dārzs, kurš radīts karalienei Katrīnai Mediči 16.gs. Vienā pusē no parka atrodas pasaulē lielākais muzejs un pils vienlaicīgi- Luvras muzejs, bet otrā Konkordijas laukums. Parka ieeju no Luvras muzeja puses rotā arka Arc de Triomphe du Carrousel, bet tālumā pāri Konkordijas laukumam Elizejas laukos redzams vēl viens Parīzes simbols- Triumfa arka, kas celta par godu Napoleona uzvarai Austerlicas kaujā. Konkordijas laukuma stūros izvietotas astoņas skaistas skulptūras, laukumā atrodas divas strūklakas, kā arī Ramzesa II obelisks, kas no 1833. gadā tika izvests no Luksoras Ēģiptē. Liela daļa Ēģiptes un citu valstu nozīmīgu kultūras vēstures pieminekļu atrodas Luvras muzejā. Ja ir interese par mākslu, vēsturi un tēlniecību, tad Luvrai iesaku veltīt vismaz vienu pilnu dienu. Mūsu mērķis bija vienkārši pabūt Luvrā un apskatīt nozīmīgākos objektus- Leonardo da Vinči Monu Lisu, Afrodītes statuju, Ramzesa II statuju. Mazliet žēl kļūst Ēģiptes, jo no tās tik daudz nozīmīgu mākslas un vēstures objektu ir izceļojuši gan uz Angliju, gan Spāniju, gan Franciju. Labi, ka piramīdas nav pārvietojamas. Par muzeju Luvra tika pārveidota pēc Lielās franču revolūcijas, kad tika izlemts, ka tautai jāredz augstmaņu mākslas darbi. Pēc Luvras apskates iesaku ar kājām izstaigāt Tilerī dārzu un Konkordijas laukumu, tad var doties uz Eifeļa torni vai Triumfa arku. Mēs, nedaudz paeejot pa Elizejas ielu, nonākam līdz Grand Palais ( Lielā pils), kas, tāpat kā Eifeļa tornis, celta Pasaules tirdzniecības izstādei (Exposition Universelle) par godu Francijas revolūcijas gadadienai. Pāri Sēnai pārejam pār Aleksandra III tiltam, kuru rotā dažāda izmēra un nozīmes figūras.Tieši pretī Aleksandra III tiltam redzams Armijas muzejs (Hôtel des Invalides), aiz kura gluži kā vecākākais brālis slejas Doma baznīcas zeltainais kupols. Interesanti, ka baznīcā atrodas slavenā Napoleona atdusas vieta. 10 minūšu laikā no Doma baznīcas var aizstaigāt līdz slavenajam Eifeļa tornim. Maksa par uzbraukšanu tornī ir EUR 13, ko noteikti vajag izmēģināt. Mazliet žēl ir par miglainajiem laika apstākļiem, tomēr vēderā sāk lidot tauriņi, kad visai mērķtiecīgi tiekam uzvesti virs Parīzes. Skats jebkurā gadījumā ir neaizmirstams. Priekš manis jaunums izrādās tas, ka torni apmēram 30 gadu laikā pēc uzcelšanas bija paredzēts nojaukt, bet, laikam ejot, tas atrada savu vietu parīziešu sirdīs un priecē tās vēl šobrīd. 2000. gadā tas aprīkots ar ļoti lielu skaitu lampiņu un vakaros vērojams gaismu šovs. Reizi 4 gados tornis tiek pārkrāsots un tam tiek izlietots apmēram 40 tonnu krāsas. Ļoti labas torņa fotogrāfijas var iegūt no Šailo pils puses, kas ir otrpus Sēnas upei. Ļoti interesanta pastaigu un apskates objektu vērta ir Sitē sala. Kurš gan nav dzirdējis traģisko stāstu par zvaniķi Kvazimodo no Parīzes Dievmātes katedrāles (Notre-Dame de Paris)? Pati Dievmātes katedrāle ir agrīnās gotikas mākslas darbs, tajā valda mierīga un patīkama atmosfēra, logus rotā smalkas mozaīkas un sienas- dievišķu motīvu gleznas. Katedrālē izvietotas Francijā lielākās ērģeles, kas piepilda telpu ar brīnišķigu skanējumu. Nozīmīgs fakts ir arī tas, ka šeit savulaik kronēts Napoleons. Netālu no katedrāles atrodas tagadējais Tiesu nams, kas agrāk bijis cietums– Konsjeržerī (Conciergerie). Lielās franču revolūcijas laikā te bija ieslodzīti ap vairāki tūkstoši cietumnieku, Marija Antuanete uzturējās Konsjeržerī pirms giljotinēšanas. Ļoti skaistas un nozīmīgas celtnes, ko būtu vērts apskatīt ir Madlenas baznīca un Panteons. Abu ēku arhitektūrā vērojamas romiskās masīvās kolonnas, kas piešķir ēkām varenības un grandiozuma pieskaņu. Neaizmirstams piedzīvojums ir Parīzes Disnejlendas apmeklēšana. Prieku tajā var gūt gan bērns gan pieaugušais. Mani sajūsmina ārkārtīgi labvēlīgā attieksme un pozitīvā noskaņa atrakciju parkā. Izlemjam apmeklēt gan Disneyland, gan Walt Disney Studios. Walt Disney Studios sniedz ieskatu filmu tapšanas aizkadros, ļauj izbaudīt dažādu specefektu radīšanu, kā arī piedāvā atrakcijas, no kurām patiesi aizraujas elpa. Nemanot pienāk nakts un visus apmeklētājus iepriecina Mikija svētku tusiņš, kad jautri jaunieši kopā ar Disneja multiplikāciju zvaigznēm dejo uz skatuves. Ārkārtīgi gribas palikt, jo ar vienu dienu it nemaz nav pietiekami, lai izbaudītu visas atrakcijas, es pat apšaubu, ka pietiktu ar 2 dienām. Jāatzīmē, ka kā jau visās tūristu apmeklētās vietās, arī Parīzē ir ārkārtīgi daudz sīku krāpnieku, uzmācīgu pārdevēju un diedelētāju. Galvenais – neielaisties sarunās, jo visiem palīdzēt tāpat nevar un no katra kaut ko nopirkt arī nevarēs. Cenas, pērkot suvenīrus no šādiem ielu tirgotājiem, ir demokrātiskas, un jo mazāku interesi izrādīsiet, jo lētāk varēsiet kāroto iegūt. Par kvalitāti garantijas nav. Pirms ceļojuma noteikti iesaku iegādāties kabatas ceļvedi par Parīzi (http://www.jr.lv/lv/veikals/prece/?shop_id=292967) , kurā iekļauti gan ievērojamāko pilsētas vietu apraksti un vēsture, gan atzīmēta atrašanās vieta kartē, gan pievienota arī ērti lietojama Parīzes metro karte. Tikpat svarīgi ir atcerēties, ka franči nerunā angliski, ja vien nav ļoti liela nepieciešamība. Un es arī par to nebrīnos- tā ir stipra valsts ar stipru ekonomiku, viņiem nav nevienam jāizpatīk - uz Parīzi tūristi brauks vienmēr! Kopumā Parīzei veltām 4 dienas, kas ir daudz par maz, bet uzskatu, ka vismaz galveno esam redzējuši un baudījuši, atmiņas sirsniņās paliks mūžam.