New England Kalni

Vasaraa sho te suutiiju draugiem. Varbuut noder arii paareejiem.. Gribeejaas kaut kur aizbraukt. Kaut kur ne paaraak taalu, lai nenogurtu no lielo attaalumu veikshanas. Vieniigais pievilciigais virziens no NY shtata likaas uz ziemeljaustrumiem - taa saucamo New England regjionu. Apstaaklji sakrita taa, ka shinii aprinjkjii ir kalni, kuros nav uzkaapis viens otrs vieteejais "50 (shtatu) augstaako virsotnju kluba" biedrs. Visai amizanta programma, ja vien nebuutu jaasasniedz taadas "kalnu smailes" kaa Floridaa, Delaveeraa, Rodailendaa un citur, kur to atrashanaas vieta ir ielas malaa, lauka viduu vai mezhaa... Manupraat vieniigais labums no "zemo shtatu" kalniem ir taads, ka apmekleejot tos, pa celjam var ieraudziit daudz ko citu interesantu. Par laimi, Vermontas, Njuuhempshiiras un Menas kalni ir tieshi taadi, kaados labpraat gribu kaapt - 1000-2000m augsti un shorti + t-krekls + sporta apavi ir pietiekams ekipeejums, lai plaanu iistenotu veiksmiigi. Pirmais sarakstaa ir Mt.Mansfield Vermontaa. Staava kalnu taka, karstums, nekomercializeeta vide un kopaa veicami mazliet vairaak kaa 7 kilometri. Satikt izdodas tikai 3 puishu grupu, kas ir patiikams paarsteigums, jo pirms tam bija aizdomas, ka publikas vareetu buut daudz vairaak. Beigaas kaajas ir nogurushas, bet secinaajums viens - netreneetam organismam pasaakums tieshi laikaa. Ienaak praataa apciemot latvieshus, kas pirms 4 gadiem izpaliidzeeja aizmukt no neveelamiem darba deveejiem. Nevaru sazvaniit, bet atminja paliidz atrast vinju maaju un arii pashus paarsteigtos tautieshus, kas ljauj uzcelt telti savaa upmalaa. No riita shkjiramies ar sarunu, ka hokeja chempionaats Riigaa ir tas arguments, kas buutu speejiigs vinjus pirmoreiz muuzhaa atvilinaat uz Latviju. Uznjemam kursu New Hampshire virzienaa, bet veiklie Vermontas policisti veel paspeej piekjert manu amerikaanju celjabiedru braucam par 17 juudzeem stundaa aatraak nekaa atljauts (50mph). Zinu, ka shaados gadiijumos labais tonis ir arii liidzbrauceejiem daliities soda naudas maksaa, bet njemot veeraa to, ka mashiinas iire vien ir padaarga un ar acu kaktinju redzu likuma kalpa rakstiitu skaitli - 140_, seezhu un kluseeju kaa partizaans... Mt.Washington ir augstaakais punkts ASV ziemeljaustrumos, tajaa pat ir iespeeja uzbraukt augshaa ar auto, ko nolemjam izmantot. Te nu gan komercija zelj un plaukst, ir radiita tuuristiem pievilciiga infrastruktuura ar visaam no taa izrietoshajaam sekaam - te pat tiekot staadiiti aatraakaas uzbraukshanas rekordi (interesanti vai kaads ar savu nesavaldiito speekratu ir arii noripojis lejaa pa krauju?). Oficiaali noveerojumi pieraada to, ka shii vieta ir iipasha ar pashiem sliktaakajiem laika apstaakljiem visaa ASV teritorijaa. It kaa arii pasaulee, bet paturu tiesiibas domaat, ka tas vareetu buut piefantazeets klaat, raksturiigi naacijas lielummaanijai... Izkaartne veesta, ka 1934. gadaa sheit ir regjistreets veeja aatrums ~370km/h, arii tagad ir veejains un pati virsotne tiita melnaa maakonii. Ir ietaupiits laiks, lai vareetu braukt taalaak. Stuureejam Menas virzienaa. Ieveeroju, ka lielaakaa dalja motociklistu brauc bez kjivereem, aciimredzot to atljauj vieteejie likumi. Menas vidienee viens autovadiitaajs "redneks" nav apmierinaats ar to, ka palaizham gaajeeju, vinja dusmu reeciens ir dzirdams labaak nekaa muusu salonaa skanoshais radio. Saliidzinoshi dziives liimenis te nav nekaads augstais - paardoshanaa ir maajas, mashiinas un olas... Skaistaakaa daba ir vai nu pashos shtata ziemeljos vai dienvidos. No agra riita jau esam gatavi Mt.Katahdin iekarotaaji un saakam garo celju pretii virsotnei, kas solaas buut sarezhgjiitaakaa no visaam trim. Nemaz nezinu, ka izveeleetais marshruts ir pats gruutaakais. Pa akmenjainu nogaazi tuvojoties meerkjim, saku likteniigos vaardus: "Nemaz tik traki nebija, vareetu pakaapt veel augstaak!" Izraadaas, ka taada iespeeja patieshaam buus, jo paveras nezheeliigs skats - liidz pashai augshai veel kaartiigs gabals! Viena vieta ir iipashi ekstreema un prasa maksimaalu koncentreeshanos. Bez droshinaashanas ir kaa ir, bet tieku ar klinti galaa un esmu gandariits. Labi, ka laika apstaaklji ir perfekti. Virsotnee atrodam kasti ar "pieraadiijumu komplektu" - dazhaadas karnevaala veshinjas, kuraas nofotografeeties. Saak uzrasties arii citi cilveeki, kaa nekaa shii vieta ir slavenaas, vairaak kaa 3000km garaas Apalachu takas viens gals. Lejaa kaapjam pa vieglaaku marshrutu, bet taapat beigaas nogurums ir pamatiigs. Pa neliidzenu un akmenjainu segumu kopaa ir veikti apmeeram 16km, nolemju, ka turpmaak tas vareetu buut mans maksimaalais limits liidziiga rakstura vienas dienas kaapieniem. Neskatoties uz to, shis ir piedziivojums, ko turpmaak atcereeshos ar vislielaako labsajuutu. Turpmaakaas divas dienas pavadu Menas dienvidos - Atlantijas okeaana izrobotajaa piekrastee. Shinii apviduu dominee antiiko prechu tirgotavas, bet pirmaam kaartaam jau juuras veezhi (Lobsters). Tos savaa eedienkartee piedaavaa visas eestuves un arii murdiem liidziigi buuri ir redzami daudzu maaju pagalmos. Muusu apmeshanaas vieta - Mount Desert sala un taas lielaako dalju aiznjemoshais Acadia nacionaalais parks. Smilshaina pludmale te ir tikai kaadu 200 metru platumaa un uudens pat karstaa dienaa ir tikai +10 graadu silts, bet peldeet tomeer eju un nenozheeloju, jo lai arii ir stindzinoshi, sajuutas tomeer patiikamas. Varbuut ziemas peldeetaaji juutas liidziigi? Laiks pienaak arii lielaakajai shtata pilseetai Portlendai, kas ir sameeraa klusa un patiikama ostas pilseeta ar sarkanu kjiegjelju eekaam un dazhu gadsimtu senu veesturi. Aplis nosleedzas NY shtataa un izraadaas, ka ir bijis ~ 2000km garsh.