Santorini sala - īss ieskats un ko tur redzēt!

Sveiciens visiem, kas plānojat doties uz Santorini! Tā ir patiesi jauka vieta, kam 6-7 dienas (mana pieredze) ir īsti piemērots laiks, kaut ļoti daudzi tūristi tur arī iegriežas tikai uz dažām stundām ar kruīza kuģi, vai atbrauc uz pāris dienām, ieplānojot laiku arī citiem Grieķijas objektiem. Ņemot vērā to, ka 90 % salas ekonomikas balstās uz tūrismu, gribot negribot uzprasās jautājums - vai tik tur nav kaut kas vairāk, kā vien pāris stundu košu zibšņu? ;) Atzīšos, ka, pirms braucu turp, gandrīz neko nezināju. Ceļveži piedāvāja īsāku vai garāku fragmentāru ieskatu, aprakstot salu pie Kiklādu grupas, kur atslēgas vārdi bija senatne, jūra, dramatiska un romantiska ainava. Savādi, bet tieši šie solījumi nepievīla - taisni otrādi, sala aizrāva un aizķēra sirdi, ļaujot saprast tos cilvēkus (arī uz vietas sastaptos), kas, reiz aizbraukuši uz dažām dienām, ir izvēljušies tur palikt... Vulkāniskās klints vēsture ir dramatiskiem pavērsieniem pilna, tās klimats - silts un saulains, bet gaiss - izcili mitrs (vislabāk sajust, izkāpjot no lidmašīnas ;) - ja paveicas, lidojums no Atēnām var izmaksāt pat lētāk nekā prāmja biļete!). Bet kas ir tās lietas, ko redzēt un iepazīt salā, ja gribas vien jauki atpūsties no ikdienas raizēm? Visupirms, tā ir jūra un atpūta - laiska gulēšana katru dienu citā pludmalē, vai, ja slinkums māc, kaut savā viesnīcā pie baseina. Bāriņi un restorāniņi ir visur, un šās dzīves iepazīšanai karstuma mīļotājs vien var veltīt visu atvaļinājumu vairāku gadu garumā atkal un atkal... Pludmales, kas noteikti jāredz: Sarkanā un Baltā, uz balto var nokļūt tikai ar takšlaiviņu tūrisma sezonā (pati biju pirms sezonas – aprīlī pa Lieldienām), arī uz sarkano laivas brauciens no kādas no divām lielajām melnajām pludmalēm ir jauks pasākums, kaut arī var braukt arī autobusā līdz senajai Akrotiri un tad doties pa dramatisku taku ar kājām. Pati biju pāris dienas melnajā Perisas pludmalē - plaša, gara, bet nav piemērota pastaigām vai bumbas spēlei, jo kājas iegrimst raupjajā smiltī. Protams, krāsa nosaukumos nozīmē pludmales smilšu krāsu! Tomēr Santorini nav Santorini bez vulkāna - pašai salai ir vulkāniska izcelsme, un ekskursija ar pirātu kuģīti ir must do!Var droši ieplānot visu dienu, pa gleznainajām kāpnītēm nokāpjot kājām vai nojājot ēzelīša mugurā no Firas pilsētiņas, lai tad izvēlētos vispiemērotāko kuģīti un programmu (var pasūtināt jau jebkurā viesnīcā iepriekš). Parastais variants ir Nea Kameni sala (stundu ekskursija - pārgājiems pa vulkānu grupā), piestāšana peldei karstajos avotos, un tad var doties arī apskatīt Thirasijas salu. Viss kopā - fiziski prasīgs pasākums! Bet jauks un aizraujošs. Kuģītis aizved atpakaļ uz Firu, bet var arī izkāpt Ijas pilsētiņas ostā (raksta Oia), uzkāpt pa kalnu kāpnēm augšup, un ļauties Ijas vecpilsētā saulrieta valdzinājumam. Saulriets: pasākums, ko izbaudīt Santorini, pie kam, vēlams, vairākos veidos! Ia ir viena no populārākajām vietām, taču saulrietu var vērot arī no Santo Wines vīndarītavas virs Athinios ostas (apvienojot to ar vīna degustāciju :) ), no pašas Firas pilsētas, no Imerovigli pilsētiņas, vai jebkurā brīvi izvēlētā vietā - kafejnīcā, pieturvietā, rāmā ceļa ielokā, kas paveras rietumu virzienā uz Kalderu - jūras daļu ap vulkānu, ap kuru apliekusies Santorini jeb Thiras sala. Viens saulriets = viens vakars, tūrisma sezonā vietu kafejnīcā / restorānā / vērošanas vēsturiskajā objektā aizņemot jau laikus pēcpusdienā! Pilsētas (ciemati), kas katra pelnījušas vienu dienu vai vismaz pusi: Fira (vecpilsēta – apskate un iepirkšanās, muzeji - papildus dažas stundas katram), Imerovigli (gleznains ceļš starp to un Firu, kas pamazām pāraug pašā ciematiņā), Oia (vecpilsēta! iepirkšanās! just get lost! ;) ), Megalohori (ļoti gleznaina vecpilsēta, kājāmbaudīšanai), Pyrgosa (gleznaina, ne-tūristu vecpilsēta kalna galā), Akrotiri, Messaria - dažādām papildus noskaņām. Senu drupu mīļotājiem - Senā Thira kalna galā (no Kamari - var uzbraukt, no Perissas - tikai ar kājiņām - kalnu kāpšanas mīļotājiem :p ). Par apmešanos: viesnīcu piedāvājums ir ļoti plašs, var dabūt ļoti dārgas un savdabīgas (t.sk. baseins numuriņā, pats numuriņš – izrakts kalnos neatminamos laikos, viss ar skatu uz Kalderu), var dabūt arī vienkāršas un demokrātiskas, bet pavisam „štruntīgu” gan laikam neatrast! Daudzi vietējie piedāvā istabas, bet arī to vēlams meklēt jau laikus. Tā kā pati sala ir neliela, arī viesnīcas nebūs pilnīgā nekurienē. Tomēr ir arī nomaļāk izvietoti piedāvājumi, kas paredzēti vai nu vientulības meklētājiem, vai taupīgiem cilvēkiem, kas ietaupītos līdzekļus gatavi izlietot autonomai. Salā ir pieejamas arī atsevišķas mājiņas – jau braukājot apkārt var redzēt neskaitāmus objektiņus būvniecībā, kur atkal un atkal tiek atkārtots salas tradicionālais mājokļa tips ar cilindrisku jumtu, kam piekļaujas otrs, kantains apjoms. Savelkot kopā Santorini piedāvājumu: - mierīga atpūta pludmalē (var apvienot ar aktīvo - tūrisma sezonā ir niršanas un praktiski viss ūdens aktivitāšu spektrs); bez jau minētajām - arī plašā un garā Kamari, ziemeļos esošā Paradīzes pludmale, nelielā, bet civilizētā Vlihada un pa īsti dramatiskiem ceļiem sasniedzamās Mesa Pigadia, Kabia, Almira un citas nenosauktas dienvidu un austrumu piekrastes klusākās vietas; - burrrvīgi skati uz visām pusēm, t.sk.arī no Farosas (bāka tālākajā dienvidrietumu galā), no Profitis Ilias kalna (augstākais punkts), no vējdzirnavu kalna (pie Emporio), no citiem punktiem, kas atzīmēti visās labajās kartēs; - vēsturiskās ēkas un pilsētiņas, kur vienkārši ļauties to burvībai; - iepirkšanās - mazi nieciņi paši lec rokās, bet lielās gleznas un mākslas priekšmetus piedāvā, cenā jau ietverot piegādi uz jebkuru pasaules malu. Kā to visu paspēt? Salā iespējams noīrēt jebkuru transportlīdzekli, ērtākais gan apskatei, gan mobilitātei būs kvadracikls, bet divatā var ņemt arī auto (kaut vietām ceļi ir dramatiski – tad var kombinēt apvidus un parastu auto, vienu dienu braucot pa asfaltētām šosejām, otru – pa asu un stāvu pagriezienu bagātiem zemes ceļiem). Pieejami ir arī motocikli un velosipēdi, bet tas jāskatās no pieredzes un fiziskās sagatavotības. Velosipēds vairāk derēs nelieliem attālumiem atsevišķos līdzenajos reģionos. Nomā pieejamas arī jahtas un kuteri salas un apkārtnes apskatei no ūdens. No savas pieredzes varu atzīt, ka, lūkojot visu šo programmu aptvert, aizraujošas un piesātinātas dienas ir garantētas! Pie kam Santorini regulāri apmeklē jauni cilvēki no visām pasaules malām, tādēļ salu būs jauki apmeklēt gan jau iepriekš nolūkotā draugu pulkā, gan arī vienatnē ceļotmīlētājiem, kas tomēr alkst pa brīžam arī citu ļaužu kompānijas! Veiksmi ceļojumam!