Sāmsala (Saaremaa) ar CEĻASOMA.LV

izvadītājās brīvdienās (11.05.-12.05.2019) notika CEĻASOMA.LV organizētā ekskursija uz Sāmsalu. Šalā pavadījām divas jaukas dienas, jo pretēji laika prognozēm tā arī neielija, bet otrajā dienā pat uzspīdēja saule. Temperatūra turējās padsmit grādu robežās, pavasaris salās vēl tikai sākās. Pirmā vieta, kur spērām kāju bija Muhu sala, ko ar Sāmsalu savieno 19-jā gadsimtā būvēts dambis. Pēc nobraukšanas no prāmja uzreiz devāmies uz Koguvas ciemu, kurš vistiešākajā veidā ir saistīts ar igauņu rakstnieku Juhanu Smūlu. Smūla senči kopš 1532. gada bija brīvzemnieki, jo dzimtas sentēvam tika dāvināta personīgā brīvība un 25 ha zemes par Livonijas mestra Valtera fon Pletenberga izglābšanu, kad tas februāra mēnesī ielūza ledū šķērsojot Vaike Vain jūras šaurumu dodamies no Muhu uz Zonnenbergas ordeņa pili Sāmsalā.

Pēc Koguvas dodamies uz Poidi, nelielu apdzīvotu vietu, kurā paceļas salas lielākā baznīca. Baznīca saistīta ar Svētā Jura nakts sacelšanos 1343. gadā, kad Sāmsalā un visā Ziemeļigaunijā igauņi centās atbrīvoties no svešzemnieku kundzības, dedzinot baznīcas, muižas, cietokšņus un nogalinot visus sveštautiešus. Arī pie baznīcas ir norisinājušies traģiski notikumi, kas attēloti kādā gleznā Sāmsalas muzejā Kuresāres bīskapa pilī.

Tālāk jau dodamies pie Sāmsalas lielākā akmens, kurš ir izvēlies no Tela sievas - Piretas priekšauta, kad tā to nesa, lai celtu pirtiņu.

Apskatījuši akmeni dodamies uz Vlajalas pusi, kur pirmā apmeklējuma vieta ir vietējais pilskalns. Valjalas pilskalns senajā Sāmsalā bija pats stiprākais vietējo nocietinājums. 1227. gadā ar šī pilskalna iekarošanu beidzās salas pakļaušana.

Pēc pilskalna iekarošnas, kristieši, protams, cēla baznīcu. Netālu esošā Valjalas baznīca tiek uzskatīta par senāko salas baznīcu.

Tālāk jau dodamies uz Kāli meteorīta krišanas vietu un salas galvaspilsētu Kuresāri.

Dienas nobeigumā solītās naktsmītnes SPA viesnīcā Kuresārē, kur katrs var apmeklēt baseinu, saunas un ūdens atpūtas ventru.

Nākamajā dienā apskatām vietējā dolomīta ieguves vietu un tad dodamies uz Pangas klintīm, kur veicam pastaigu gar klinšu apakšu, bet tās nobeigumā, lai tiktu atpakaļ - rāpjamies pa virvi.

Tālāk mūsu ceļš gar salas ziemeļu piekrasti ved uz Anglas dzirnavu kompleksu. Tajā atrodas 5 dzirnavas no iepriekš 9 dzirnavām. Šeit tās ir saglabājušās no 20-tā gadsimta sākuma. Tās nav speciāli uz šejieni savestas, bet gan katra saimnieka individuāli uzceltas. Bija laiki, kad Sāmsalā tika saskaitītas 844 vējdzirnavas.

Pirms došanās uz prāmi atpakaļceļam, iebraucam apskatīt salas mistiskāko - Karjas baznīcu. Baznīcas griestos atrodas daudzi ar kristietību nesaistāmi zīmējumi, kuru nozīme līdz pat šim laikam ir diskusiju un strīdu avots. Baznīcā ir arī vairāki pamācoši skulpturāli sienas veidojumi.

Aprakstu sagatavoja un savas fotogrāfijas tajā ievietoja CEĻASOMA.LV ceļojumu plānotājs un grupu vadītājs Ivars Usāns.