Romantiskie jūras vārti uz Ziemeļu Venēciju

Kaut tagad iespējams ātri un par zemu cenu doties ceļojumā ar aviotransportu, mūžīgs ir cilvēka sapnis par lielajiem, baltajiem kuģiem, tāpēc nerimst interese par kruīza ceļojumiem. Latvijā populārākais ceļojuma maršruts ir Rīga – Stokholma, ko no 2006. gada nodrošina rēdereja „Tallink”. Nupat šajā līnijā sācis kursēt prāmis ar baltajam sapnim atbilstošu nosaukumu „Romantika”, ko arī devāmies izbaudīt. Jaunākais prāmis vēsturē Rīgas pasažieru ostu atrast ir vieglāk par vieglu. Vien jāpalūkojas, kur piestājis baltais milzenis – Daugavā tikai pārsimts metru no Vanšu tilta uz jūras pusi. „Romantika” ir visjaunākais pasažieru prāmis, kāds līdz šim izmantots Rīgas ostā. Tas būvēts tikai 2002. gadā un tajā ir 691 kajīte. Salīdzinājumam – paralēli satiksmi nodrošina 1986. gadā būvēts „Silja Festival” ar 588 kajītēm. Akciju sabiedrības „Tallink Latvija” Tirdzniecības un mārketinga direktore Baiba Muceniece stāsta, ka kopumā „Romantika” spēj nodrošināt ar guļvietām 2200 pasažieru. Taču pastāv maz iespēju, ka tās visas vienmēr tiek aizpildītas. Jo nereti klients pasūta vienam pašam divvietīgu kajīti, vai divi klienti – četrvietīgu. Tad nu var iznākt, ka biļešu uz prāmja vairs nav, kaut gan fiziski tajā vietu vēl būtu. Tai pat laikā šis prāmis ir piemērots pēkšņām ātrā ceļojuma idejām, jo ar kuģi iespējams vienā vakarā aizbraukt prom, dienu pavadīt Stokholmā un trešajā dienā atgriezties mājup. Talkā nāk velkonīši Tiem, kas bieži ceļo, nav svešas Šengenas zonas priekšrocības – uzrādi vien pasi un kajītes karti, un vari doties uz kuģa. Robežsargi pasažierus pārbauda vien izlases veidā. Acīmredzot, ar profesionālu aci novērtē aizdomīgākās personas. Šķiet, pārbaudēm vairāk pakļauti neeiropeiskas izcelsmes ļaudis, jo kā zināms, Rīgu kā tranzītzemi uz labklājīgo Skandināviju izmanto trešo pasaules valstu piederīgie, kuriem prātā ir nevis romantisks kruīzs, bet gan ekonomisko apstākļu diktēta imigrācija. Ostā prāmis aizkavējās par 45 minūtēm. Stiprā vēja dēļ. Izrādās, ka tik jaudīgam milzenim tomēr ir sarežģīti izkārpīties no šaurās Daugavas, jo to atpakaļ pūš jūras vējš, tāpēc talkā nāk velkonīši. Tikusi prom no ostmalas „Romantika” viegli drebot uzsāk ceļu uz jūras vārtiem, un romantiskais ceļojums ir sācies. Skatienam paveras Rīgas ostas piestātnes, kur put pārkraujamie akmeņogļu kalni un ceļamkrānu satvērienā cilājas konteinerkravas. Šo ainavu uz atklātā klāja kuģa aizmugurē vēro un iemūžina simtiem pasažieru, kurus lielais vējš pamazām sadzina atpakaļ siltajās telpās. Karaoke ar aptrakušām omītēm Pašā kuģī orientēties palīdz daudzviet esošās kuģa shēmas, kur šķērsgriezumā norādīts, kas atrodas katrā klājā. Ja nav vēlēšanās zvilnēt kajītē, tad interesantākie ir 6. un 7. klājs. Vakariņas ieturam zviedru galda restorānā „Buffet Tallink”, kas atrodas kuģa priekšgalā, tāpēc maltīti var baudīt kopā ar skatu, kā prāmis šķeļ jūras viļņus. Ēdiena izvēle ļoti bagātīga un zviedru galda priekšrocība ir tāda, ka nav jāzīlē, vai atnestais ēdiens garšos, vai porciju būs par lielu vai mazu. Pats var izraudzīties sev tīkamākos kumosus. Vienīgais ierobežojums – sava vēdera tilpums. Priekšnesumu tīkotājiem un dejotgribētājiem dzīvās mūzikas pavadījumā der naktsklubs „Starlight Palace”. Muzikanti rauj vaļā pasaulē pazīstamus hitus, apguvuši arī jaunāko Eirovīzijas uzvarētāju „Fairytale”. Dejas mijās ar dažādām atrakcijām, kurās iesaista kluba apmeklētājus. Ja ir vēlēšanās pamāžoties kopā ar klaunu, var ieņemt vietas zāles pirmajās rindās. Gandrīz droši, ka klauns izdomās par ko piesieties un uzjautrināties. Ja latvieši sevi uzskata par dziedātāju tautu, tad viņiem ir nopietns konkurents – zviedri. Ceļojuma pirmajā vakarā tieši viņi uz kuģa bija lielākā skaitā, un jāteic, ka karaoke bārā parādīja sevi no labākās puses. Pie mikrofona rāvās un gaumīgi kaut ko no slavenās grupas „ABBA” repertuāra nodziedāja pat sirmas, bet dikti jautras zviedru sieviņas, kuras pie mums noteikti dēvētu par aptrakušām omītēm. Taču vismaz uz kuģa šādas aktivitātes radīja tikai omulīgāku atmosfēru. Pēc karaoke un kabarē šova izskaņas nemierīgākajiem vēl ir iespēja izlocīties disko ritmos, lai līdz galam iztērētu vēl palikušo adrenalīna devu. Tikai jāprot pareizi novērtēt savus spēkus, jo vienam otram pasažierim gleznaino šēru ainavu vērošanas vietā rīts pienāca ar pārgurušu snaudienu pie pustukšas džina skārdenes. Jūras milžu parāde Stokholma tiek saukta par „Ziemeļu Venēciju”, jo atrodas uz 14 salām gleznainā vietā starp Mēlarena ezeru un Baltijas jūru un ir viena no skaistākajām Eiropas galvaspilsētām. Jau vairākas stundas pirms galamērķa sasniegšanas kuģis kopā ar citiem tādiem pašiem laineriem cēli lavierē starp klinšainajām saliņām, un ceļotājiem iespējams vērot iespaidīgu šo jūras milžu parādi, un, ko apvienojot ar sātīgām brokastīm var uzskatīt par romantiskāko šī kruīza mirkli. Pašas Stokholmas apskatei daudz laika nav, jo jau sešos vakarā prāmis uzsāk atpakaļceļu. Tāpēc ir jātver mirkļi. To var darīt gan kopā ar rēderejas piedāvāto ekskursiju, gan doties savās gaitās, ko vēlams darīt, ja Stokholmā ir būts iepriekš. Citādi apmaldīties šajā salu pilsētā ir vieglāk par vieglu. Pilsēta - izteikti karaliska, kā jau pienākas vietai, kur gadsimtiem ilgi valdījusi karaļu dinastija. Visu objektu apskatei nepietiks pat nedēļa, tāpēc pašam vien jāizraugās mērķi. Populārs tūristu galamērķis ir muzejs „Vasa”, kur glabājas 333 gadu ūdenī nogulējis karakuģis, kurš turpat Stokholmā nogrima pēc savām pirmajām 20 kuģošanas minūtēm. Karalis to bija licis pārmērīgi piekraut ar lielgabaliem, kuru svaru kuģis neizturēja. Taču karaļiem kļūdas piedod, un tāpēc Stokholmā atrodams arī piemineklis Gustavam II Ādolfam. Modernāku piedzīvojumu meklētājiem derēs atrakciju parks, kur nesen uzstādīti vēl iespaidīgāki amerikāņu kalniņi. Šopingotājiem noderēs Stokholmas centrs pie karaļpils un parlamenta ēkas, kur uz gājējiem paredzētas ielas atvērti visdažādāko preču veikaliņi. Cenas gan Latvijas krīzes skartajiem maciņiem nav tās pievilcīgākās, taču var lūkot kaut ko nopirkt uz akciju atlaidēm. Savukārt no eiropeizācijas negatīvajām sekām jāpiemin kabatzagļi, no kuriem vairākkārt piekodināja uzmanīties gide. Jo līdz ar tūristiem Stokholmā ieplūst arī šīs profesijas pārstāvji, kuri peļņas nolūkos siro pa visu Eiropu. Taču mums no ķezām izdevās izvairīties, un pēc Stokholmas rātsnama, kā arī Drottningholmas pils apskates palika laiks arī brīvam klejojumam. Vakars pienāca ļoti strauji, tai pat laikā jaušams arī patīkams nogurums, no kura var tikt vaļā laiskojoties kuģa naktsklubā un vērojot krāšņo kabarē šovu. Pēc nakts kuģošanas pavisam mierīgas jūras viļņos no rīta jau skatam tālumā pavīd Rīgas silueti, kas atkal pasažieriem liek pamest kajītes un izbaudīt cēlo ienākšanu Daugavas grīvā. UZZIŅAI *Prāmis „Romantika” būvēts pēc „Tallink” pasūtījuma firmā „Aker Finnyards”. * Kuģis ir 193,8 metrus garš, 29 metrus plats. * Kuģī ir 700 kajīšu ar 2 un 4 pasažieru vietām. *Zemākā ceļojuma cena divām personām līdz 21. jūnijam pieejama par 28 latiem.