Galīsija – valdzinošā Spānijas skaistule (2 daļa) - Lugo.

Mūsu CEĻASOAMA.LV tūrisma maršruta izpētes brauciena turpinājumā dodamies tālāk pa Galīsijas lieliskajiem autoceļiem. Ik pa laikam redzam informatīvas zīmes par fotoradaru klātbūtni, bet kādi tie izskatās un kur atrodas, spējam tikai mūsu ekspedīcijas pēdējās dienās. Šodien pirmā vieta uz kuru dodamies ir UNESCO pasaules kultūras mantojuma sarakstā iekļautā Galīsijas pilsēta Lugo. UNESCO sarakstā tā ir iekļuvusi pateicoties vairāk kā 2 km garajai romiešu celtajai pilsētas aizsargsienai, kas joprojām ir lieliskā stāvoklī un atdala pilsētas senāko daļu no no nedaudz jaunākas apbūves.
Iebraucot Lugo, kuras iedzīvotāju skaits ir ap 100 000 cilvēku, šķiet, ka te to ir krietni vairāk. Mašīnu ielās ir ļoti daudz, arī cilvēku, kas dodas savās ikdienas gaitās netrūkst.
Kādreiz gluži tāpat kā visu Galīsiju arī Lugo apkārtni apdzīvoja ķelti un viņi šai vietais bija devuši gaismas un mākslas dieva Lugos vārdu. Šeit 25. gadā p.m.ē. pilsētu dibināja romieši un tā ir viena no vecākajām Galīsijas pilsētām. Tā tika celta kā nocietinājums, kuru romiešu laikos dēvēja par Lucus Augusti. Pēc vienas no versijām nosaukums Lucus Augusti cēlies no latīņu vārda – “lucus”, kas nozīmē “svēto birzi”. Leģiona nometne esot uzcelta nelielas birzs vietā.
Tuvojoties centram parādās arī jau pieminētais apbrīnas vērtais objekts – Lugo aizsargsiena. Tās te slejas kopš 3-šā gadsimta. Tās raksturojošie lielumi ir patisi iespaidīgi: augstums līdz 15 metriem bet biezums virs 2 m. Sienu papildina 71 aizsargtornis un 10 vārti. Aizsargsienas pilsētai tomēr nepalīdzēja, jo to turpmākajos 700 gados iekaroja svēbi, vestgoti, mauri, kriestieši un normāņi.
Bez aizsargsienas pieminēšanas vērta ir 12. gadsimtā celtā Svētās Marijas Lugo katedrāle un bazilika, kas arī ir viens no svētceļojumu mērķiem. Izstaigājot pilsētas daļu, kas atrodas iekšpus romiešu mūriem atrodam arī Lugo ērgli un imperatoram Cēzara Augusto un viņa legātam Paulo Fabio, kas skaitās pilsētas dibinātāji, bronzas skulptūras.
Ir klāt pusdienas laiks un mēs zinām ar ko lepojas Lugo, kas ir viņas kulinārijas īpašais piedāvājums, tas ir pulpo á feira jeb astoņkājis, ko gatavo lēni vārot, tad sagriež gabalos un garnē ar olīveļļu un kūpinātu papriku. Ēdiens ir ļoti maigs un sulīgs. Lugo vecpilsētā krodziņu izvēle ir ļoti liela un visos tiek piedāvāts šis reģiona kulinārijas šedevrs. Apstaigājam vairākus, kamēr izvēlamies savai gaumei piemērotāko. Jāsaka, ka mūsu izvēli ierobežo Latvijā nepzīstama parādība – siesta, kad lielākā daļa kafejnīcu un krogu ir ciet, jo to darbinieki ir devušies nosnausties... Izrādās vienā no noskatītajām vietām oberi ir nomodā un laipni aicina iekšā.
Pasūtam jau minēto pulpo á feira un tīģergarneles – langostinos a la plancha, jo arī tās izskatās vienreizēji kārdinošas. Un kā gan bez reģionālā vīna? Iepriekš esam šķērsojuši Ribeira Sacra vīnkopības reģionu, kura vīns tad mums tiek celts arī galdā. Astoņkāji ir sulīgi un gardi, arī garneles ir milzīgas un vēl visam pa virsu Ribeira Sacra reģiona sausais sarkanvīns ar Galīsijas smaržu... kas gan var būt labāks par to..!
CEĻASOMA.LV ceļojumu maršrutu izstrādātājs un vadītājs Spānijā un Portugālē Ivars Usāns.