Austrijas zaļā sirds

Ja austrieši labāk zinātu,kas ir Austrija,tad viņi būtu labāki austrieši, Ja pasaule labāk zinātu,kas ir austrieši-tad pasaule būtu labāka... Šos vārdus 100.gadus atpakaļ teicis austriešu dramaturgs un dzejnieks Francs Grillparcers un es viņam varu tikai pievienoties ! Esam atkal atgriezušies Austrijas zaļajā sirdī-Štīrijā ! Štīrija ir lielākais,zaļākais un daudzveidīgākais Austrijas novads.Tajā ir gan augsti kalni,gan vīna dārzi,skaistas pilsētas un sirsnīgi ļaudis.Un Štīrija,viennozīmīgi ir arī sakārtotākais un skaistākais novads.Štīrijas kultūras galvaspilsēta ir Grāca. Mēs parasti apmetamies Gamlitzas apkārtnē-šoreiz Weinbauerhof Schaffler.Tā sacīt-tuvāk dabai,jo lielpilsētās nav īpašs kolorīts un gaisotne. Šogad laika apstākļi bijuši labvēlīgi vīndariem un vīns varētu būt labas kvalitātes.Praktiski visi vīndari vīnogas jau ir novākuši,un tas drīz sāks savu dzīvi.Šobrīd vīna darītavās un bušenšenkos tiek piedāvāts pirmās fernmentācijas produkts,ko sauc -Šturm.Tas tiek raudzēts un pasniegts auksts,salds,nedaudz spirdzīgs un apmēram ar 4-5 grādu alkohola saturu.Sastopami trīs veida Šturm-Schilchersturm,Rotweinsturm un Weissweinsturm.Klāt piedāvā edelkastanien-ģrillētus ēdamos kastaņus-gardi !!!
Šturmu pasniedz tīru,vai uz pusi atšķaidītu ar minerālūdeni.Vietējos bušenšenkos baudam vietējos,tradicionālos lauku ēdienus-brettljausse,winzerjausse,schinkenplatte,kaferbonnensalatt,kaeseplatte.Tie pieejami periodā no aprīļa līdz novembrim.Ziemā bušenšenki ir slēgti.Kur ēd vietējie ziemā-Gasthaus,kafe,restorānos un gatavo mājās.Ko dara bušenšenka saimnieki ziemā....atpūšās,krāj spēkus pavasarim,jo sezonā atpūtas ir maz,tad rauj cauri sestdienas un svētdienas.Toties vīnu tirgo visu gadu saviem patstāvīgajiem kundēm. Interesants fakts ir tāds,kad austriešu ģimenē piedzimst bērniņš,tad pie mājas noliek stārķi ar nesamo pauniņu un uz pauniņas uzraksta jaundzimušā vārdiņu.Stārķi var būt trīs vai četri.Starp citu,Austrijā bērnu pabalstu maksā līdz bērns sasniedz 26.gadu vecumu !!! Pabalsts ir 100-200 eiro mēnesī !
Šobrīd austrieši ir ļoti satraukušies par bēgļu ienākšanu lielākajās pilsētās.Laukos to nav,jo tur ir jāstrādā.Leibnicā gan pāris redzējām,stāvēja pie veikala ieejas ar cepuri rokās...austrieši tā īpaši neuzticās cilvēkiem ar tumsnēju ādu...laikam ir iemesls. Starp citu,Austrijā ir neliels cittautiešu īpatsvars,lielākoties tas ir lielajās pilsētās-Vīnē,Grācā,Insbrukā,Zalcburgā-vietās,kur cittautieši mācās un kur ir imigrantu izmitināšanas centri.Mūs tas šeit nekādi neskar,braucam šurp jau 14.gadus un daudzos bušenšenkos un vīna darītavās jau sveicina pa gabalu-,,Gruss Gott Juris,herzlich villkommen in Steiermark,, Laiks Austrijā pieturas jauks,pa dienu līdz +18 C no rītiem gan pavēss.Nu ko,vēl palikušas trīs jaukas dienas Austrijā un tad uz māju,darbs gaida.Brauciet uz Štīriju,nenožēlosiet,te ir super jauki !