R'dam[2] - Kinderdijk

28.07. Kā mums šodien neiet, vējš iegriezās no jūras puses un atnesa mākoņus ar sīku smidzeni. Bet jālien vien ir, jo brauksim uz Kinderdijk dzirnavu kompleksu. Diezgan agri nolienam lejā, jo StayOK iekļautas arī brokastis. Nekas dižs, klasisks brokastu zviedru galds, taču izvēle laba un var sataisīt buterus līdziņemšanai. Pie reizes noīrējam riteņus, šamējie ir orandži zili - stilīgiT Līdz Kinderdijkai var tikt ar autobus, bet tas būs ilgi. Daudz jautrāk ir braukt ar Waterbus, biļete turp un atpkaļ i-netā maksā 15,60 € http://www.waterbus.nl/kinderdijk-en/. Uz Kinderdijku iet tiešais reiss Nr. 202 (taču tikai dažas reizes dienā, mēs izbraucām 10:30 un atpakaļ 14:00, pilnīgi pietiek). Var izmantot maršrutu ar pārsēšanos Ridderkerk de Schaans, kas iet mazliet biežāk. Kas labi, Waterbusos var iebraukt ar velosipēdiem. Iekšā plats salons, šūpo pa Māsas viļņiem nežēlīgi. Biļetes pārbauda maza meitene, laikam pa vasaru palīdz vecākiem. Uz mūsu biļetēm gan mazliet iestrēgst, jo tās ir ar QR kodu. Brauciens līdz Kinderdijk ilgst 30 min, un laiva rīktīgi uzņem ātrumu šķeļot viļņus. Kinderdijkā ierodamies ar saulīti. Lietus mitējies, un apdzenot lielu aziātu tūristu autobumu varam mierīgi mīties pa laukiem. Biļeti Kinderdijkai arī labāk iegādāties i-netā pa 8 € https://www.kinderdijk.com/. Kinderdijkas dzirnavu komplekss ir iekļaut UNESCO pasaules mantojuma sarakstā. Kopumā Kinderdijkas teritorijā ir 17 dzirnavas, kuru primārais uzdevums ir darboties kā sūkņiem un dzīt ūdeni prom no applūstošajām teritorijām Alblasserwaard polderu zemēs. Graudu malšana – tā ir tikai blakusnodarbe. Šķiet moderno tehnoloģiju laikā pēc šādiem mehānismiem vairs nav vajadzības un jūras līmeni regulē milzīgo dambju un polderu sistēmas. Taču ja nu kas ar tiem notiks, dzirnavas joprojāms pildīs savu funkciju. Pirms dzirnavām, lai novadīto lieko ūdeni no auglīgajām zemēm, tika izrakti meliorācijas grāvji (boezem), taču turpmāk bija nepieciešami nopietnāki risinājumi, tā nu laikā starp 1738. un 1740. gadu parādījās dzirnavas. Kinderdijkā var pastaigāties, taču brauk ar riteni ir daudz foršāk. Apkārt klusi lauki, ganās govis, boezem baseinos pa ūdeņi ņemās zosis, un tās dzirnavas! Dažas stāv klusi, bet tās kuras darbojas – to spārni nudien rada skaļu šņākoņu. Vairākās vietās pār grāvjiem ir tiltiņi, uz kuriem var pabildēties. Atsevišķas dzirnavās iespējams ieet. Jo redz pārējās līdz šim brīdim dzīvo cilvēki. Vispār ja tev ir lieks miljons un dzirnavnieka apliecība, varī nopirk sev kādas dzirnavas un tajās dzīvot, tas skaitās kruti! Tālaikās dzirnavas, kurās var ieiet ir Blokweer muzejs. Te nu pilnā mērā atjaunota un uzturēta iepriekšējo paaudžu lauku dzīves ainiņa – sakņu dārzs, āra virtuve un, protams, visa dzirnavu sadzīve. Jāsaka, ka iekšā ir pašaurs un tie cilvēciņi nudien bija neliela auguma, pretstatā mūsdienu Nīderlandes akselerātiem. Blakus grāvī ir zīmīgs ūdens līmeņa mērījuma stabs, pēc kura spreižot esam 2 m z.j.l. Turklāt parādīts arī 1953. g. plūdu līmenis. Otras atvērtās dzirnavas atrodas tuvāk VVV centram- Nederwaard muzejs. Te, mazliet pamīcoties un izgaidot rindu, iekļūt dzirnavu iekšā un redzēt kā krakšķot darbojas mehānismi. Arī vairākos stāvos ir izvietotas dzīvojamās telpas ar visai pieklājīgu antikvariāta kolekciju (pārsvarā jau virtuves trauki, rotaļlietas u.c. saimniecības priekšmeti). Pēdējo ko apleklējam ir sūkņu stacijas Wisboom ēka. Šeit arī iekārtojies VVV ar suņavīriem. Taču te var arī paskatīties dažādas multenītes par cīņu ar ūdeni un piedalīties interaktīvā ūezgan jautri. Gribas ēst. Līdz Waterbusam vēl kāda pusstunda, taču šeit var dabūt tikai ar sīpoliem pārbāztus hotdogus. Paņemu mums saldējumu kopā ar pastkartēm. Kāmēr gaidām uz pontoniem transportu, var pavērot tautu. Īstu nīderlandieti redz pa gabalu, viņš ir kā zilums uz acs tumšā ļaužu barā. Tipiska ģimene – vectēvs baltais, dēls ap gadiem 35, baltais un blakus melnādainā (smuka un formīga gan), pluss divi mazi, mazliet gaišbrūni knēveļi. Un tā visā Roterdamā. Atpakaļ braucot atkal uznāk lietus. Cik labi. Līkumojot pa Coolsingelu, pamanām kādu turku ēstuvi un izmēģinām laimi. Te līdztekus sendvičiem un burgeriem ir tīri normāli austrumu pelmenīši un gaļa. Turklāt cenas patīkami pārsteidz (8-9 € rajonā). Gatavoja gan ilgi (laikam tāpēc, ka JĀGATAVO, nevis tikai jāiemet eļļā), taču bija dievīgi. Tur mēs iegriezāmies arī nākamajā dienā. Dienas beigas pavadītas šopingojot, KIKO kosmētikas bodē gan mazliet nošokējos no perfekti uzkrāsota čaļa ar visām pielīmētajām skropstām un spilgi sarkanu lūpukrāsu.