Cēsu Svētā Jāņa baznīcas tornī ar Valdi Atālu

Brīvdienās bijām aizbraukuši uz Cēsīm. Mums bija iespēja uzkāpt Svētā Jāņa baznīcas tornī. Nu iepazinām Cēsis no cita skatu punkta. No augstuma, kas ir zināmas ievērības cienīgs, jo baznīcas slieksnis atrodas tieši 100 metrus virs jūras līmeņa un ir vienādā augstumā ar Rīgas Pēterbaznīcas gaili.

Svētā Jāņa baznīca Cēsīs ir viens no vecākajiem viduslaiku arhitektūras pieminekļiem Latvijā. Baznīca tika celta 13.gs. sākumā Livonijas ordeņa vajadzībām. 1853.gada Jurģos uzsāka un pabeidza tā paša gada rudenī tagadējo neogotiskā stila baznīcas torni. Tā augstums 65 metri. Baznīca ir 65 m gara un 32 m plata trīsjomu bazilika, ko rietumu galā ievada masīvais 65 m augstais zvanu tornis ar 15m augstu gotisku smaili.

Cēsu panorāma no baznīcas torņa ir kā skaista kulminācija un pārsteigdz ar savu daudzveidību – romantiskas viduslaiku pilsdrupas, zaļi, ūdeņiem bagāti parki, vecpilsētas namu jumti un kilometriem tāla mežu un pakalnu ainava, kas slēpj Gaujas upes ieleju. Redzētais sniedz gandarījumu!

Tomēr baznīcas tornis piesaista ne tikai ar Cēsu panorāmu un vēsturi. Tajā notikušas arī daudzas radošu cilvēku tikšanās. Cēsu laikrakstā "Druva" izlasījām par Haralda Sīmaņa štābiņu baznīcas tornī. Tornī strādājis arī Valdis Atāls, kurš dalījies tā laika atmiņās: “Man tie laiki ir kā augšanas piedzīvojums, kā disciplīna. Parasti saka, ka tos, kurus Dievs mīl, Viņš pārbauda, bet Sīmanis parasti piebilda – ne no tāda augstuma. Tomēr pierunājām mācītāju Rubeni, lai katru dienu, kad strādājām, veic aizlūgumu par mums. Lai viņam būtu drošas saiknes ar Dievu, nepārkāpām darba drošības noteikumus, lai nebūtu jāuzveļ vaina mācītājam par sliktu lūgšanos vai Dievam par sliktu uzmanību pret mums.” Galvenais jumta likšanas procesā bijis H. Sīmanis, pēc profesijas jumiķis, viņam palīdzējis Valdis Atāls, Arvīds Ulme, sākotnēji arī puisis no Latgales Vitālijs Kolomējevs. Trīs gados viņi pilnībā nomainījuši skārda segumu, nepieciešamības gadījumā mainot arī dēļu klājumu. Jautāts, vai tornī skanēja dziesmas un ģitāras, Valdis norādījis, ka šajā laikā baznīca piederējusi mūzikai, ko komponēja un uz ērģelēm spēlēja, kā arī izdziedāja Haralds: “Viņš mums un viesiem atskaņoja savus jaundarbus. Tas bija brīnumu laiks viņam un arī mums. Cēsis un baznīcas tornis bija kā garīgā ligzda, kurā tajā laikā uzkāpa daudzi radoši cilvēki, tostarp Imants Ziedonis, Marģeris Zariņš, Aivars Neibarts, citi. ...Darot svētu darbu, bijām orientēti uz debesīm,” sacījis V. Atāls žurnālistam Jānim Gabrānam (http://edruva.lv/dzivesstils/iznomajama-vasarnica-baznicas-torni/)

Tā nu mēs, uzkāpuši baznīcas tornī, arī orientējāmies uz debesīm. Pa ceļam uz tām apskatījām foto izstādi un dažādas vēstures liecības - priekšmetus. Tornī aplūkojams zvans un sarežģītās jumta konstrukcijas. Varam teikt, ka baznīcas torņa apmeklējums ir tik iespaidīgs, ka tā dēļ vien ir vērts aizbraukt uz Cēsīm. Apmeklējums, protams, jāpiesaka un iespējams arī sarunāt gida pakalpojumus.