Ceļojums laikā ar Ferdinandu un citiem

Neparasts un piedzīvojumiem bagāts bija mūsu brauciens uz Gulbeni, jo tur mūs sagaidīja Bānītis, vienīgais visā Latvijā! Un ne tikai! Arī depo, arī drezīna, arī kompartijas vadītāju salonvagons. Bet visu pēc kārtas.

1926.gadā būvētā Gulbenes stacija, tā laika presē tika saukta par Latvijas provincēs lielāko un modernāko staciju. Turpat atrodas piemineklis 1941. un 1949.gada represiju upuriem, kas aizvesti no Gulbenes stacijas. Tēlnieks Indulis Ranka.

Kā zināms Gulbenes simbols ir gulbis un tas ir redzams visur, bet vispirms jau pilsētas Ģerboņa vairogā, kurā uz melna fona attēlots peldošs sudraba gulbis, kura nosaukums ir ietverts pilsētas nosaukumā.

Gulbenes – Alūksnes šaursliežu dzelzceļa posms 33 km garumā ir vienīgais Baltijā, kur var vizināties ar regulāri kursējošu šaursliežu vilcienu. Šis posms ir saglabājies no 1903.gada 210 km garās šaursliežu dzelzceļa līnijas Stukmaņi (Pļaviņas) – Valka. Šaursliežu dzelzceļš Gulbene – Alūksne ir atzīts par valsts nozīmes kultūras pieminekli. Šajā maršrutā pēc saraksta kursē divi vilcienu pāri dienā. Pārvadājumiem izmanto 20.gs. 60. un 80. gadu dīzeļlokomotīves un vagonus. Mēs devāmies ceļā ar bānīti, ko vadīja tvaika lokomotīve “Ferdinands”! Ekstra, kas nav izbaudāma ikdienā!

Apmeklējot Gulbenes depo, kas ir 20. gs. raksturīgs lokomotīvju depo ar šaursliežu un platsliežu ceļiem dzelzceļa ritošā sastāva novietošanai, varējām apskatīt remonta darbnīcām, aplūkojām griezuli ar divu platumu sliežu ceļiem, kas ir vienīgais tāda veida Latvijā. Ir iespēja pasūtīt ekskursiju pa depo, ieskaitot griezuļa darbības demonstrāciju un vizināšanos ar rokas vai motordrezīnu. Mēs vizinājāmies un izbaudījām pašu iekustinātas drezīnas braucienu. Bija jautri!

Gulbenes stacijā ar interesi izpētījām restaurējamo Gr sērijas tvaika lokomotīvi un Igaunijas Kompartijas vadītāja salonvagonu. Neaizmirstamas sajūtas un padomju laika atmosfēru Kompartijas līderu salonvagonā, šķiet, ilgi atcerēsimies.

Gulbenes – Alūksnes bānīti ir iecienījuši tūristi, jo līdzās dzelzceļam ir gleznaina apkārtne, kā arī interesanti dabas un vēstures objekti, ko iespējams apskatīt gan dodoties pastaigā kājām, gan izmantojot velo transportu (velosipēdus iespējams ievietot vilcienā).

Vasaras tūrisma sezona tūlīt jau uzņems apgriezienus, kas nozīmē, ka daudzi brīvdienas vēlēsies pavadīt interesantāk un aizraujošāk! Un kāds, iespējams, vēlēsies doties uz Gulbeni, ko arī no sirds iesakām. Mums ļoti patika Gulbenē, draudzīgi cilvēki un interesanti objekti.