Ko aplūkot un izbaudīt Prāgā

Vai vēlaties uzzināt, ko darīt Prāgā? Šajā rakstā dosimies ceļojumā pa šo brīnišķīgo pilsētu un piedāvāsim iepazīties ar tās apskates vietām. Prāgas vēsture iestiepjas vairākos gadu tūkstošos. Tāpēc pilsēta veiksmīgi sacenšas ar jebkuru citu Eiropas pilsētu ne tikai ar savu skaistumu, bet arī plašu apskates vietu klāstu. Prāga, ko divās daļās sadala Vltava jeb Moldava, ar savu gotisko grāciju un renesanses arhitektūru, daudzajiem pasaules līmeņa muzejiem un baroka laikmeta baznīcām un tiltiem spēj pārsteigt pat pieredzējušus ceļotājus. Iepazīstiet viduslaiku ieliņas dienas laikā, dodieties pastaigā pa krastmalu vakarā un, ja pilsētas apskates kļūst nogurdinoša, atpūtieties kādā no čehu krogiem, kuri piedāvā labākās alus šķirnes, kas ir slavenas visā pasaulē. Pilsētā pieejamās izklaides iespējas ir tiešām plašas un pieejamas visām vecuma grupām un interesēm, sākot ar džeza mūzikas vakariem, leļļu izrādēm un kārdinošiem cūkas stilbiem un beidzot ar astronomisko pulksteni, prāta labirintiem un citām izklaidēm.

Iepazīstiet Vecpilsētas laukumu

Par spīti dažādām vēstures peripetijām, kas saistītas ar Prāgas iekarošanu, Vecpilsētas laukums ir saglabājis savus vaibstus kopš 10. gadsimta. Tūristu spieti nemitīgi pārvietojas pa vēsturiskajām ieliņām, katru dienu piepildot to malās esošos brīvdabas restorānus. Laukums ir lieliska vieta, kur apbrīnot brīnišķīgo Prāgas arhitektūru un, ja tā jūs īpaši nesaista, varat vairāk uzmanības veltīt ielu māksliniekiem, muzikantiem un tirgotājiem, kuri rūpējas par tūristu uzmanības piesaistīšanu un izklaidēšanu.

Apstājieties pie Astronomiskā pulksteņa apaļā stundā

Kamēr esat Vecpilsētas laukumā, ir īstais laiks apmeklēt Veco rātsnamu, jo tur katru apaļu stundu var vērot priekšnesumu, kad mehāniskais pulkstenis pagriežas par vienu stundu. Astronomiskais pulkstenis atrodas rātsnama dienvidu fasādē un ir īsts Prāgas lepnums. Tas uzbūvēts piecpadsmitajā gadsimtā un par spīti bojājumiem un labošanas darbiem gadsimtu gaitā ir uzskatāms par pasaulē vislabāk saglabāto viduslaiku pulksteni. Apaļā stundā notiekošā izrāde lielākoties nepieviļ tās skatītājus.

Pastaiga pa Kārļa tiltu

Teicienu, ka „labākās lietas šajā dzīvē ir par brīvu”, var noteikti attiecināt uz Prāgas Kārļa tiltu. Vienkārša pastaiga pa 14. gadsimtā būvēto tiltu ir viens no baudāmākajiem un neaizmirstamākajiem ceļotāju piedzīvojumiem Prāgā. Tilta būvniecību 1357. gadā ierosināja Kārlis IV, lai nomainītu vecāku tiltu, kas neizturēja plūdus un tika aizskalots upē. Tilta būvniecību pabeidz 1390. gadā, bet uz tā redzamās statujas tika uzstādītas 17. gadsimtā. Interesanti, ka līdz pat 19. gadsimtam to nedēvēja par Kārļa tiltu.

Ebreju jeb žīdu kvartāla liecības

Žīdu kvartāls, kas pazīstams arī ar nosaukumu Josefova, atrodas starp Vecpilsētu un Moldavu. Tā vēsture sākas 13. gadsimtā, kad Prāgā dzīvojošiem žīdiem tika pavēlēts pamest savas mājas un apmesties vienkopus šajā vietā. Žīdiem netika ļauts dzīvot citās pilsētas daļās, tāpēc Josefovā apmetās arī no citām Eiropas valstīm izraidītie žīdi. Lai apgrūtinātu viņu dzīvi, 19. gadsimta beigās daudzas ēkas šajā kvartālā tika nojauktas, kad tika mainīts pilsētas plānojums. Par laimi, daudzas vēsturiski svarīgas ēkas ir saglabājušās, tostarp sešas apskates vērtas sinagogas.

Apmeklējiet Prāgas pili

Hradčanos jeb Pils kvartālā esošā Prāgas pils nepārprotami ir pilsētas visiecienītākā apskates vieta, un tas ir pašsaprotami. Elpu aizraujošā pils tradicionāli ir bijusi Čehijas valdnieku sēdeklis un mūsdienās tā ir Valsts prezidenta rezidence. Ieeja pils kompleksā ir bez maksas, tomēr, lai iekļūtu daudzās no tajā esošajām ēkām, piemēram, Sv. Vīta katedrālē, Sv. Jura bazilikā un Zelta ieliņā, jāiegādājas biļete.

Apskatiet Sv. Vīta katedrāles dārgumus

Kā jau minēts, Sv. Vīta katedrāle ir viena no apskates vietām pils kompleksā. Tā ir redzama bezmaz vai no visām Prāgas vietām. Lai gan katedrāle izskatās simtiem gadu veca, tās būvniecība tika pabeigta tikai 1929. gadā. Apmeklētājus gaida daudz dārgumu, tostarp Nepomukas Sv. Jāņa kaps, krāšņā Sv. Vāclava kapela un brīnišķīgas jūgendstila vitrāžas.

Zelta ieliņa — alķīmiķu rotaļlaukums

Tā arī atrodas pils kompleksā un nosaukta par Zelta ieliņu tāpēc, ka saskaņā ar teikām alķīmiķiem bija jāuzmeklē šī ieliņa, lai atrastu formulu parastu materiālu pārvēršanai zeltā. Par spīti ieliņas nosaukumam nav skaidri zināms, vai šeit reiz strādāja vai dzīvoja alķīmiķi. Žīdu izcelsmes čehu rakstnieks Francs Kafka izmantoja vienu no šīs ieliņas namiem gandrīz divus gadus, lai baudītu kluso vidi un nodotos rakstīšanai.

Nobaudiet cūkas stilbu

Gaļēdāju iecienītais ēdiens — cūkas stilbs — ir milzīgs un ļoti iecienīts čehu un vāciešu virtuvē. To marinē alū un pasniedz kopā ar dārzeņiem un čehu tumšo alu. Šāda liela gaļas gabala ēšana var piesaistīt daudzu skatītāju uzmanību, bet šā ēdiena aromāts un kraukšķīgā ādiņa ir tā vērta, lai mielotos apskaudošu skatienu pavadījumā.

Pamaniet divmetrīgo Zigmundu Freidu

Pastaigas laikā pa Vecpilsētu turiet galvu augšā. Jūs noteikti pārsteigs vairāk nekā divus metrus garā pasaulē plaši zināmā psihoanalītiķa Zigmunda Freida skulptūra, kas iekārusies metāla stienī virs bruģakmeņiem klātās ielas. Neparastais mākslas darbs ir izrādījies tik iecienīts, ka tas ir izstādīts daudzās pasaules pilsētās, tostarp Čikāgā, Londonā un Berlīnē. Šī skulptūra ir atbildīga arī par pārprastiem pašnāvības mēģinājumiem, par kuriem steiguši ziņot daži pilsētas viesi, zvanot ārkārtas palīdzības dienestam.

Apbrīnojiet Lenona sienu

Lai gan Prāga atrodas pietiekami lielā attālumā no Liverpūles, kas ir grupas „The Beatles” rašanās vieta, grupas cienītājiem ir vērts apskatīt šo „svētvietu”, kas veltīta vienai no visu laiku slavenākajām grupām. Siena ir klāta ar Džona Lenona un grupas „The Beatles” grafiti, dzejoļiem un citātiem kopš 1980. gada. Šī vieta ir iecienīta starp tūristiem un jauniem grupas cienītājiem, kas vēlas izrādīt cieņu šai grupai.

Nepažēlojiet kronas zemnieku tirdziņos

Moldavas krastmalā netālu no Višehradas cietokšņa katru sestdienu jau no agra rīta ir atvērts zemnieku tirdziņš, kurā atradīsit gan svaigu pārtiku, gan arī dzērienus un citas pašdarinātas preces. Ienirstiet starp vietējiem iedzīvotājiem un izbaudiet labāko pārtiku, ko varat atrast Prāgā. Tirdziņā parasti ir pieejami sezonas dārzeņi, tikko cepta maize un kūkas, dažādi sālījumi un konservi, kā arī mājās gatavotas desas un īpaši garda kūpināta gaļa. Siltā laikā nopirktos gardumus varat izbaudīt upmalā, vērojot peldošos kuģīšus.

Noskatieties leļļu teātra izrādi

Nepaies ilgs laiks, līdz sapratīsit, ka Prāgas iedzīvotāji ir aizrautīgi leļļu cienītāji. Pilsētā ir vairāk nekā 20 specializētu leļļu veikalu, 30 leļļu meistaru un pat leļļu muzejs. Čehu mīlestība pret lellēm, iespējams, jau sākusies 12. gadsimtā, kad tās tika izmantotas izklaidēm karaliskajos svētkos un ceremonijās. Vislabākās vietas, kur noskatīties leļļu izrādes, ir Nacionālais leļļu teātris un Spejblas un Hurvīneka teātris, kuri piedāvā skatītāju iecienītas izrādes.

Izbrauciet ar kuģīti pa Moldavu

Prāgas apskate no Moldavas ir īpaša, jo šādi varat aplūkot daudz vēsturisku ēku un pieminekļu no pavisam cita skatu leņķa. Izbraucienu cenas ir ļoti dažādas atkarībā no tā, vai cenā ir iekļautas pusdienas vai vakariņas, kā arī no izvēlētā laika. Izvēloties divu vai vairāk stundu braucienu, jūs varat būt pārliecināts, ka redzēsit maksimāli daudz Prāgas vietu, kā arī izbaudīsit arī klusākus Moldavas posmus.

Nogaršojiet slaveno alu

Čehi uzskata, ka viņiem ir pasaulē labākais alus, tāpēc Prāga ir īstā vieta, kur par to pārliecināties. Milzīgā gaišā alus šķirņu izvēle ļauj neskaitāmajiem Prāgas bāriem piesaistīt gan vietējos, gan iebraukušos alus cienītājus. Šeit atradīsit tādu slavenu zīmolu kā „Budvar” un „Staropramen”, kā arī mazāk pazīstamu vietējo uzņēmumu un pat mazu alus darītavu alus šķirnes. Pārsvarā čehi brūvē gaišo alu, kuram tiek izmantoti ar rokām vākti apiņi. Tomēr arvien vairāk alus darītavu brūvē arī tumšo alu, tomēr paši čehi priekšroku dod atvēsinātam gaišajam alum ar zeltainu putu cepuri. Alus cienītājiem ieteicams apmeklēt Prāgas Alus muzeju, kas piedāvā nogaršot vairāk nekā 30 izlejamā alus šķirnes.

Dodieties pastaigā pa Malastranas ieliņām

Otrpus upei no Vecpilsētas ir baroka stilā veidotās Malastranas jeb Mazpilsētas ieliņas, kuras 17. un 18. gadsimtā veidojuši katoļu garīdznieki par dižciltīgo līdzekļiem. Šīs apkaimes sirdī atrodas baroka stila laukums, kurā mājvietas raduši mazi veikali, tradicionālie čehu alus krogi un restorāni. No šejienes paveras arī lieliski skati uz upi.

Izbaudiet Prāgas naktsdzīvi

Pilsētas naktsdzīve ir ļoti daudzpusīga. Prāga ir pasaulē atzīta džeza un klasiskās mūzikas koncertu pilsēta, kurā bieži notiek dzīvās mūzikas pasākumi, kas vietējiem un pilsētas viesiem ļauj izklaidēties un patīkami pavadīt vakarus. Dodieties pastaigā lejup gar upi, lai nonāktu džeza klubā „JazzDock”, kur parasti uzstājas labākie džeza muzikanti un dziedātāji. Aizrautīgiem klubu cienītājiem ieteicams doties uz „Cross Club” — industriālu naktsklubu visās šā vārda nozīmēs. Tas atrodas rūpnieciskā vidē un tā interjers noteikti jāredz, jo klubs ir piepildīts ar dažādām stilierīcēm, rokturiem un kloķiem, kuri līgojas līdzi mūzikas pavadījumam.

Noskatieties godasardzes maiņu

Dodieties uz pili pirms pusdienlaika, lai ieņemtu labākās vietas svinīgās godasardzes maiņas ceremonijas novērošanai. Sardze kalpo Čehijas Valsts prezidentam un ir ļoti prestiža vienība, jo tajā uzņem tikai tad, ja augums ir robežās no 1,78 līdz 1,88 metriem. Pils godasardzes uniformas atšķiras no visām citām — tās ir gaiši zilas vasarā un tumši zilas ziemā.

Dodieties pa 299 pakāpieniem Petršīnas kalnā

Moldavas kreisajā krastā 327 metru augstumā paceļas Petršīnas kalns, no kura paveras burvīgi skati uz pilsētu. Šī ir arī viena no zaļākajām pilsētas vietām, jo kalnu ieskauj plašs parks. Siltā laikā noteikti dodieties pastaigā pa parku, lai nonāktu kalna virsotnē. Pa ceļam ir izvietoti soliņi, lai apmeklētāji varētu atvilkt elpu un baudīt krāšņos skatus uz pilsētu. Ja kalnā kāpšana ir pārāk grūta, virsotnē varat nokļūt arī ar funikulieri, kas pasažierus uzņem kalna pakājē Malastranas pusē. Funikulieris ir pilsētas sabiedriskais transports, tāpēc braucienam varat izmantot to pašu biļeti. Kalna virsotnē atrodas samazināta izmēra Eifeļa torņa kopija. Tornī iespējams uzkāpt pa kāpnēm un baudīt skatu uz pilsētu un torni ieskaujošajiem dārziem, netālu esošo Sv. Miķeļa baznīcu no Ukrainas pārvestajām koka ēkām.

Nogaršojiet marinētu sieru

Šī čehu delikatese jānogaršo katram ceļojošam gardēdim. Tā ir lieliska uzkoda pie alus un ir klasisks piedāvājums čehu krogos. Šis ēdiens līdzinās kamambēra sieram ar ēdamu garozu, ko pirms pasniegšanas iegremdē un iemarinē eļļā, kurai pievienotas garšvielas, ķiploki un čili pipari. Sieru pasniedz kopā ar čehu maizi. Šī uzkoda vienlaikus ir asa un krēmīga, tāpēc tā ir ierasta čehu virtuves sastāvdaļa.

Pārbaudiet savas spējas prāta labirintā

Iedvesmojoties no teikām par alķīmiķiem, Prāgā ir iecienīti tā dēvētie prāta labirinti, kuri ir lielisks pārbaudījums ikvienam, kas vēlas apliecināt savas spējas atrisināt mīklas. Pēc nokļūšanas prāta labirintā jūs būsit ieslēgts alķīmiķa istabā, no kuras jāizkļūst 60 minūšu laikā, atminot dažādus rēbusus un atrisinot sarežģītus uzdevumus. Pirmajā acumirklī istaba izskatās veclaicīga un pustukša, tomēr pēc tam, kad ciešāk aplūkosit tajā esošos priekšmetus, sapratīsit, ka tā nemaz nav tik maza telpa, kā tas šķita sākumā. Šajā spēlē varat ņemt līdzi draugu, jo divas galvas vienmēr ir labāk nekā viena!