Altas senās klinšu mākslas muzejs

Dodoties ceļojumā uz Ziemeļnorvēģiju, savā ieplānotajā maršrutā bijām iekļāvuši pilsētiņu Altu, kurā atrodas brīvā dabā apskatāmi seno akmens laikmeta mednieku-klejotāju klinšu zīmējumi. Alta atrodas apmēram pusceļā, braucot no Nordkapp, kas atrodas pašos Norvēģijas ziemeļos, uz Lofotu salām. Mums noveicās ar laika apstākļiem, bija silts un saulains. Ja arī Jūs vēlaties pāris stundas veltīt mierīgai pastaigai apvienojumā ar nelielu kultūras programmu, tad pastaiga pa ērtām koka takām Altas brīvdabas muzejā ir tieši vietā.

Nodrošinājušies ar ērtiem apaviem, pāris sviestmaizēm un fotoaparātiem, devāmies savām acīm aplūkot šo UNESCO pasaules kultūras mantojumā iekļauto objektu.

Mūsu acīm pavērās ar nelieliem kokiem un sūnu apaudzis akmeņains fjorda krasts. Pa speciāli ierīkotām koka laipām varējām izstaigāt plašu teritoriju, vērojot skaisto fjorda krasta ainavu, interesanto augu valsti un dažviet atsegtās klintis ar iegravētām dzīvnieku un cilvēku figūriņām. Kopš 1973. gadā šajās klintīs atklāti pirmie zīmējumi, atsegtas un apmeklētājiem redzamas apmēram 5000 figūras. Pētnieki uzskata, ka šie mākslas darbi veidoti apmēram pirms 6000 gadiem. 20 līdz 40 cm lielās figūras ir iekaltas cietajā klintī tieši zem mūsu kājām. Daļu no zīmējumiem arheologi pēc atklāšanas iekrāsojuši sarkanīgā okera krāsā, pieņemot, ka līdzīgi ir rīkojušies arī senie mākslinieki. Tas padara zīmējumus vieglāk pamanāmus.

Apmēram četrus tūkstošus gadu cilvēki laiku pa laikam ir atgriezušies šajā vietā, lai tikai viņiem vien zināmu iemeslu dēļ, ieguldot daudz izdomas, darba un enerģijas, darinātu šos mākslas darbus.

Altas muzeja izstāžu zālēs var iepazīties ar vietējās kultūras tradīcijām un apskatīt pēdējā desmitgadē nomedīto pašu lielāko ziemeļu dzīvnieku izbāzeņus. Zinājām, ka lāči ir lieli dzīvnieki, bet stāvot tiem blakus jutāmies patiesi niecīgi un sapratām, ka satikties uz meža takas ar šādu milzeni noteikti negribētu.

Mūsu redzēto iespējams pavērot šajā filmiņā.