Nedēļas nogale ar bērniem Sāremā

Te nu tā bija pienākusi - sen gaidīta un plānota augusta piektdiena. Somas jau sakrautas kemperītī un varam doties!

Pārbrauciens pāri Latvijai, taisnākais ceļš ar "vāzi" līdz Pērnavai, bez liekām pieturām līdz Virstu ostai - un tur jau tas mūs gaidīja - balts un cēls pramītis. Gribu piebilst, ka ostu atrast nesagādāja nekādas problēmas - visur izvietotas labi redzamas norādes.

Ostā nonācām septiņos vakarā, saulīte jau slīdēja uz leju un skaisti rotaļājās jūras viļņos. Par prāmi samaksājām 16.75 eiro (2 bērni + 2 pieaugušie + kemperis).

Pēc 30 minūtēm esam trešajā lielākajā Igaunijas salā - Muhu (aptuveni 200 km2). Ar Sāmsalu tā savienojas ar aptuveni 4 km garu dambi. Pašā salas centrā ir Liivu ciems ar neparastu un skaistu Sv. Katrīnas baznīcu. Baltajai gotiskajai baznīcai nav torņa,bet zvans ierīkots īpašā balkoniņā. Uzbūvēta jau 13.gs., bet pēc kara restaurēta un atjaunota.

Pārbraucot pāri iespaidīgajam dambim, esam Sāmsalā - lielākajā Igaunijas salā. Tā slavena ar dzirnavām, kadiķiem, akmens žogiem un dolomīta suvenīriem. Tā bijusi viena no bagātākajām salām, jo šeit dzīvojuši vikingi.

Saulei rietot, piebraucam pie Anglas dzirnavu kalna. Četras no dzirnavām būvētas 20.gs. sākumā,bet vienas 1927.g. celtas pēc holandiešu tipa. Pēdējo reizi restaurētas 2009.-2011.g. Šis ir vienīgais vējdzirnavu kalns Sāremā, kas saglabājies. Atvērts katru dienu 9-22, bet mēs piebraucām 21.30 un vārtiņi bija jau slēgti (Ieeja pieaugušajiem 3.5 eiro, bērniem 1.5 eiro, bet ģimenes biļete 6 eiro).

Virzoties tālāk gar jūras krastu, nonākam Soela ciema nelielajā ostas stāvlaukumā. Pavisam klusa, romantiska un labiekārtota vietiņa, kur pārlaist nakti. Vēl tikai vakariņas, neliela romantiska pastaiga pa ostu un nogurums ņem virsroku.

Sestdienas rīts, ap pulksten 8.00 paēdam brokastis,pabaudām vēl mazliet apbrīnojamo mieru un dodamies tālāk uz Pangas stāvkrastu. Pangas stāvkrasts ir augstāka no Sāremā un Muhu salas ziemeļu krasta kraujām. Augstākais punkts sasniedz 21.3 m un tas stiepjas 2.5 km garumā. Šeit var mēģināt atrast laimes akmentiņus ar caurumu vidū. Taču jāpiebilst, ka stāvlaukums ar glītiem suvenīriem atrodas stāvkrasta augšgalā, bet lai tiktu lejā pie laimes akmentiņiem ir jāiet vismaz 1 km atpakaļ. Mēs lejā nenogājām, bet vieta ļoti skaista arī no augšas.

Tālāk mūsu ceļš vijās caur kadiķu audzēm, gar nelielākiem stāvkrastiem, (kur atradām arī savus laimes akmentiņus) līdz Kihelkonnai, kur iepirkām pārtiku pusdienu pagatavošanai un devāmies tālāk līdz pat Serves ragam. Pirmo reizi tas minēts 1234.g. Serves ragu šķir tikai 30 km no Latvijas teritorijas un labos laika apstākļos var redzēt Kurzemi (mums tas arī izdevās!). Serves bāka ir 52 m augsta, darbojas kopš 20 gs. 60 gadiem. Šī ir viena no skaistākajām un gleznainākajām vietām visā Sāmsalā. Ieeja bez maksas. Blakus atrodas arī neliela kafejnīca, bet cenas stipri augstas. Suvenīru tirdziņš un bezmaksas labierīcības. Pavisam netālu atrodas militārais muzejs.

Apmēram 50 km talāk mūs sagaida vienīgā salas pilsēta Kuresāre. Pilsēta ļoti skaista un pilnībā atšķiras no pārējās salas. Te valda civilizācija,ikdienas steiga un sabiedriskās aktivitātes. Pilsētas centrā izslejas Kuresāres bīskapa cietoksnis. Šis ir vislabāk saglabājies viduslaiku cietoksnis Baltijas valstīs. Šeit uzņemta filma "Vella kalpi". Atvērts katru dienu 10-18 (ieeja pieaugušajiem 5 eiro, bērniem 2.5 eiro, ģimenes biļete 11 eiro)

Nākamā pietura Kāli meteorīta krāteru lauks. Kāli meteorīta nokrišanas aptuvenais laiks ir pirms 7500 - 7600 gadiem. 5-10 km augstumā meteorīts sadalījas un nokrita uz zemes gabalos, no kuriem radās lielākais 22m dziļais krāteris 110m diametrā un astoņi mazāki krāteri. Kāli ir astotais lielākais pasaulē. Ieeja bez maksas. Pie stāvlaukuma tirgo suvenīrus.

Tālāk mūsu ceļam bija jāved uz Hijuma salu, bet negaidīts zvans no mājām izjauca mūsu plānus un nācās doties mājup. Vēl pirms pramīša iegriežamies Muhu salas strausu fermā. Laasu ciemā strausus audzē no 1999.g. Šeit apskatāmi arī emu, ķenguri, alpakas, poniji un truši. Katram apmeklētājam ir iespēja paturēt rokās starusa olu un pabarot strausus ar sauju,kas bērniem sagāda īpašu prieku. Iespēja iegādāties arī strausa spalvas un strausu ādas izstrādājumus. Atvērts katru dienu 10-18 (pieaugušajiem 3.5 eiro skolēniem 2.5 eiro) www.jaanalind.ee

.....Un atpakaļ uz prāmi...šoreiz gan samaksājā 12.90 eiro - kāpēc? - nemācēšu paskaidrot

Papildus vērtīgu informāciju ieguvu:

www.saaremaa.ee

www.visitestonia.com

www.saaremaatourism.ee

www.tuulelaevad.ee (info par kuģu līnijam un e-biļetes)

Lai jums izdodas jauks ceļojums!