Ceļojums uz Poliju: Padomi, ko der zināt!

Rudens jau iestājies, bet vēl joprojām neesi paguvis kaut kur aizceļot? Nebēdā, Tev vēl ir iespēja! Un nekur tālu nav jāskatās, arī tepat, netālu no Latvijas, ir valstis, kuras ir vērts apciemot kaut reizi dzīvē. Viena no šādām valstīm viennozīmīgi ir Polija! Lasi par to, ko Tev iesaka RentMama auto noma, ja veids, kā izvēlēsies pavadīt savas nākamās brīvdienas, ir ceļojums uz Poliju!

Transports

Ja plāno uz Poliju ceļot ar lidmašīnu, tad zini – Polijas nacionālā aviokompānija ir LOT, tomēr ir arī daudzas citas, ko vari izvēlēties – EasyJet, Wizzair, visiem tik labi zināmo Ryanair u.c. Ja Polijā ceļosi, izmantojot vilcienu, tā var būt visnotaļ lieliska izvēle, ja vēlies ietaupīt uz transportu izdevumiem sava ceļojuma laikā! Vilcienu biļetes Polijā ir diezgan lētas, salīdzinot ar citu Eiropas valstu vilcienu biļetēm. Tomēr rēķinies ar to, ka dzelzceļi un vilcieni Polijā nav lieliskā stāvoklī, it sevišķi lētākie, kuru infrastruktūra ir pamatīgi novecojusi.

Laba ideja ir iegādāties transportu biļetes savlaicīgi internetā. Ja plāno runāt angļu valodā, tad rēķinies ar to, ka liela daļa kasieru biļešu kasēs nerunā angliski, izņemt lielākajās Polijas pilsētās. Iepriekšēja biļešu iegāde Tev arī aiztaupīs liekas raizes un palīdzēs izbēgt no tūristu pūļiem, kas siltajā sezonā pulcējas populārākajās Polijas pilsētās, un, protams, arī dzelzceļu stacijās un autoostās. Tomēr, neskatoties uz to, ka vilcienu biļetes ir lētas, iespējams, gadās atrast arī kādu autobusu kompāniju, kura piedāvā vēl lētākas biļetes, ātrāku un modernāku transportu.

Ja plāno iznomāt auto Polijā, tad Tev vajadzētu zināt dažas lietas saistībā ar ceļiem! Dažviet ceļu stāvoklis ir salīdzinoši slikts, tomēr pēdējo gadu laikā ceļu infrastruktūra Polijā ir acīmredzami uzlabojusies, tomēr, neskatoties uz to, ka ceļi, iespējams, būs labā stāvoklī, ir citas lietas, kas braukšanas pieredzi Polijā padarīt diezgan nepatīkamu. Šis iemesls ir agresīvie autovadītāji, kuru, ar nožēlu jāsaka, ir salīdzinoši daudz un kuri ir gana nepacietīgi un bieži vien rupji. Ja autovadītājs aiz Tavas automašīnas Tev signalizē, aiztaupi sev liekas raizes un vienkārši palaid viņu garām! Tāpat uzmanies no iereibušiem gājējiem un riteņbraucējiem! Daudzi poļi strādā salīdzinoši ilgas stundas, tādēļ rēķinies, ka ap pulksten septiņiem un astoņiem vakarā, uz ceļiem sastapsies ar sastrēgumiem!

Ja Tava izvēle jebkurā gadījumā ir auto noma Polijā, tad atceries, ka šīm lietām vienmēr jābūt ar Tevi – derīga autovadītāja apliecība, apdrošināšana, kā arī, protams, personu apliecinošs dokuments – pase vai ID karte. Braukšanas ātruma limits ir 50km/h apdzīvotās teritorijās, bet no pulksten 23.00 līdz 5.00 tas var palielināties līdz 60km/h. Uz automaģistrālēm pieļaujamas ātrums sasniedz līdz pat 140km/h.

Ja nākas izvēlēties taksometru pakalpojumus, esi uzmanīgs! Daudzi negodīgi taksometru vadītāji cenšas “apšmaukt” ārzemniekus, tādēļ, pirmkārt, centies izvēlēties taksometrus, kas neizskatās pārlieku aizdomīgi, kā arī necenties tirgoties par braukšanas tarifiem, labāk uzreiz pieprasi, lai taksometra vadītājs ieslēdz tarifa kalkulatoru!

Komunikācija

Ja plāno ceļojuma laikā komunicēt angļu valodā, tad rēķinies ar to, ka lielākā daļa sarunu visticamāk notiks ar jauniešiem, kuri angļu valodu pārvalda brīvi, jo skolās tā tiek mācīta no ļoti jauna vecuma. Tātad, ja esi apmaldījies, pavaicā ceļu jaunietim! Ja grasies apmeklēt lauku reģionus, tad zini, ka lielākoties tur dzīvo vecāka gājuma ļaudis, kas angļu valodu zina minimāli vai nezina nemaz, tomēr, ja spēj komunicēt krievu vai vācu valodā, problēmām nevajadzētu būt, jo šīs valodas tika mācītas skolās līdz pat aizvadītā gadsimta deviņdesmitajiem gadiem.

Kā jau teju katra tauta, arī poļi novērtēs, ja centīsies kaut mazlietiņ pārzināsi poļu valodu, izmantojot dažas poļu ikdienas frāzes savā valodā. Centies arī iemācīties, kā pareizi izrunāt sev vēlamo galamērķu un pilsētu nosaukumus – tas ne tikai liks Tev labāk izskatīties poļu acīs, bet arī paši Polijas iedzīvotāji Tevi labāk sapratīs, līdz ar to, iespējams, iegūsi precīzākas norādes no vietējiem iedzīvotājiem. Pieraksti un centies iegaumēt šīs vienkāršās frāzes poļu valodā:

Czy mówisz po angielsku? lūdzu – Proszę; nav par ko – Nie ma za co; paldies – Dziekuję; labrīt/labdien – Dzień dobry; labvakar – Dobranoc.

Esi uzmanīgs, ja gadās apspriest Polijas un poļu tautas vēsturi, un centies izvairīties no tādiem tematiem kā Otrais Pasaules karš, vēsturiskās attiecības ar Krieviju un komunisms, jo tie var izrādīties gana sāpīgi vairākiem Polijas iedzīvotājiem.

Ēdieni un dzērieni

Ceļojums uz Poliju noteikti rezultēsies ar daudziem jo daudziem jauniem iespaidiem! Polijā sastapsies ar daudziem ļoti tradicionāliem ēdieniem, tādēļ nebaidies no jaunām pieredzēm, bet gan centies nogaršot pēc iespējas vairāk! Varbūt pat saskatīsi vairākas līdzības ar Latvijas tradicionālo virtuvi! Vieni no populārākajiem nacionālajiem ēdieniem ir pierogi, bigos un golabki. Neesi izbrīnīts, ja vēlēsies nogaršot itin visu, tomēr atceries, ka lielākā daļa poļu tradicionālo un nacionālo ēdienu ir ļoti, ļoti sātīgi, tādēļ labāk centies nogaršot no visa pa mazumiņam. Bigos ir salīdzinoši mazpazīstams, tomēr gana unikāls ēdiens, kas parasti gatavots no gaļas un dārzeņiem, – kaut kas nedaudz līdzīgs mūsu sautējumam! Pierogi ir plašāk pazīstami, un to variāciju daudzums ir neaptverams! Tie ir līdzīgi krievu tradicionālajiem pelmeņiem, bet, iespējams, pat labāki. To pildījumi variē sākot ar visdažādākajiem gaļu veidiem, biezpienu, sieru, dārzeņiem un daudz, daudz ko citu! Noteikti centies notiesāt arī kādu maizes riku – runā, ka Polijas maize ir izcila!

Vispopulārākie alkoholiskie dzērieni Polijā ir alus un degvīns jeb tautā pazīstams ar nosaukumu “šņabis,” lai gan tas lielākoties tiek paturēts īpašākiem gadījumiem. Arī vīns ir salīdzinoši populārs. Atceries, ka arī Polijā, tāpat kā Latvijā, alkoholiskos dzērienus nevarēsi iegādāties un lietot, ja neesi sasniedzis 18 gadu vecumu. Arī alkohola lietošana publiskās vietās ir aizliegta, un lai gan daži vietējie iedzīvotāji šo likumu ignorē, tāpat kā Latvijā, noteikti neseko viņu piemēram!

Ceļojums uz Poliju: Ko vēl der zināt?

Labas kvalitātes produktus meklē vietējos veikaliņos, kur varēsi atrast brīnišķīgus augļus, dārzeņu un svaigu gaļu. Noteikti nepalaid garām iknedēļas tirgu – tur varēsi atrast vissvaigākos produktus, kā arī vairāk iepazīt vietējo dzīvi.

Ja vēlies apmeklēt Poliju tās siltākajos gadalaikos, tad dari to, sākot no Jūnija līdz Augustam, savukārt, ja vēlies izvairīties no tūristu pūļiem, tad savu ceļojumu izvēlies plānot septembrī vai oktobrī.

Polijā ir vairāki lieliski dabīgie kūrorti, kuri piedāvā visdažādākās termālo un minerālūdeņu procedūras! Ja rodas iespēja, tad noteikti centies apmeklēt kaut vienu no šiem burvīgajiem kūrortiem!

Polijas nacionālā valūta ir zlots (zloty), kas tiek sadalīta 100 grošos (groszy).

Oficiālā valoda ir poļu.

Lielākā daļa ceļa zīmju ir poļu valodā, izņemot dažas vietas tādās Polijas lielākajās un populārākajās pilsētās kā Varšava un Krakova.

No valsts ir aizliegts izvest lietas, kas ir vecākas par 55 gadiem un kurām ir jebkāda vēsturiskā vērtība.

Publiskās tualetes vīriešiem tiek atzīmētas ar trijstūri, savukārt sievietēm – ar apli.

Ja vēlies atstāt dzeramnaudu restorānā, taksometrā vai jebkurā citā vietā, tad vari to darīt 10% apmērā, bāros vienkārši noapaļo dzēriena cenu!

Lai nākamais ceļojums uz Poliju pilns ar jauniem iespaidiem!