Uz Turku un Tamperi kopā ar bērniem.

Kādā 2008.gada augusta otrdienas vakarā devāmies ceļā uz Somiju. Ceļojums ilga četras dienas un četras naktis. Ceļojām četratā kopā ar diviem sešgadīgiem bērniem. Lidojām ar Ryanair lidmašīnu uz Tamperi. 1.diena. Tamperes lidostā ielidojām pusdeviņos vakarā. Uz pilsētu mūs aizveda speciāli reisam piekārtots autobuss. Nakšņojām Hostel Sofia blakus Tamperes katedrālei. Labierīcības koridorā. 2.diena. No rīta devāmies uz dzelzceļa staciju, kur nopirkām biļetes vilcienam uz Turku un atstājām mantas glabātuvē. Devāmies uz Särkänniemi atrakciju parku. Parks vērās vaļā tikai 11:00, tādēļ nācās pagaidīt. Särkänniemi bez atrakcijām ir arī akvārijs, skatu tornis, mazs zoodārziņš, delfinārijs (priekšnesumi notiek noteiktos laikos) , planetārijs un mākslas muzejs. Pirkām biļetes, kas dienas laikā ļauj apmeklēt visas šīs vietas. Daudzām atrakcijām ir auguma ierobežojumi (pārsvarā 120 cm), kurus arī stingri ievēro. Bet pietek arī karuseļu, mazākiem apmeklētājiem. Parkā ir īsta neveselīgās ēdināšanas paradīze. Delfīnu priekšnesums vājāks nekā Palangā, bet arī šeit to ir vērts redzēt. Tā kā vakarā bija jādodas uz Turku, laiks mums bija ierobežots. Sešas stundas pagāja ātri. Kāda stundiņa pietrūka. 18:11 sēdāmies vilcienā un 19:55 bijām jau Turku. Apmetāmies Hostel Turku. Jaukā istabiņā ar divstāvīgam gultām, kur pavadījām trīs naktis. Nav tālu no centra, var aiziet kājām. Labierīcības koridorā. 3.diena. Devāmies no rīta uz Turku centrālo laukumu (Kauppatori), no kurienes ar 110.autobusu uz Naantali (var aizbraukt arī ar 11.autobusu). Naantali ir kūrortpilsētiņa netālu no Turku, līdzīgi mūsu Jūrmalai. No autobusu galapunkta pilsētiņas centrā līdz Murminu salai var aiziet ar kājām. Jāiet baznīcas virzienā. Jauka ir Mannerheiminkatu ieliņa ar vienstāvīgiem koka namiņiem. Uz Mumunu salu ved tiltiņš. Aiz tiltiņa kases. Pirkām kopējo Muminu salas un Väski salas biļeti. Paejot garām teātrim nonākam lielā komercijā – dārgi suvenīri, uzkodas. Salā var apskatīt Muminu māju, kuģīti, labirintu, ūdenskritumu un daudz ko citu. Apkārt staigā tēli no Muminu grāmatām. Pašu trollīti Muminu gan nesatikām. Pašai salai ir arī skaista daba. Ir vietas, kur paēst līdzi paņemto pārtiku. Noteiktos laikos teātrītī notiek izrādes no Muminu dzīves. Muminu salas apskatei mums pietika ar 3 un 1/2 stundām (kopā ar teātra izrādi). Tālāk ar kuģīti (ietilpst cenā) devāmies uz piedzīvojumu Väski salu. Diemžēl šo dienas daļu mums pabojāja lietus. Väski salā var rāpties klintīs, šauta ar loku un nodarboties ar citām aktivitātēm. Ir arī vieta pusdienu ieturēšanai. Par 5 EUR var iegādāties atslēgu un tad jūsu rezultātu varēs apskatīt internetā. Bet tas vairāk domāts lielākiem bērniem. Pēc tam no interneta varēsiet izdrukāt diplomu ar neko neizsakošu ciparu. 4.diena. Šo dienu veltījām Turku pilsētas apskatei. Iegādājamies Turku card, kas ļauj izmantot pilsētas sabiedrisko transportu un apmeklēt gandrīz visus Turku muzejus bez papildus maksas. Dienas pirmajā pusē stipri lija. Ar 1.autobusu devāmies uz Turku pili. Pilī ir gan ekspozīcijas par viduslaikiem, gan par jaunākiem laikiem, gan leļļu ekspozīcija, gan Muminiem veltīta telpa. Kamēr visu izstaigājām pagāja gandrīz 3 stundas. Neliels, bet jauks ir Farmācijas muzejs. Tur var skatīt dažādas zāļu pagatavošanas ierīces un 18.gadsimta telpu iekārtojumu. Apmeklējām Aboa Vetus & Ars Nova muzeju. Augšējos stāvos ir modernā māksla. Apakšā – viduslaiku Turku izrakumiem veltīta ekspozīcija. Tajā laikā tur bija arī Peru sudraba izstrādājumiem veltīta iespaidīga izstāde. Apskatījām iespaidīgo Turku katedrāli. 5.diena. No rīta ar vilcienu devāmies atpakaļ uz Tamperi (no 9:05 līdz 10:47). Dienu veltījām Tamperes apskatei. Bijām Muminu ielejas muzejā, kas atrodas bibliotēkas ēkā. Muzejs ir nopietnāks nekā varētu domāt. Pārsvarā tajā ir Tuves Jansones oriģinālie zīmējumi, kā arī maketiņi ar ainām no Muminu dzīves. Tiem, kas ar interesi ir lasījuši Jansones grāmatas, būs vērtīgi. Spiegu muzejs atrodas Finlayson bijušās fabrikas teritorijā. Pāris pagraba istabās ir salikti dažādi raidītāji un citas ierīces. Muzeju centrs Vapriiki. Par to pašu cenu, kas iepriekšējam, te var apskatīt daudzas reizes vairāk. Centrā ir hokeja muzejs, apavu muzejs, Tamperes vēsturei veltīta ekspozīcija. Mēs apskatījām arī velosipēdu un Tibetas izstādes. Uz lidostu devāmies pilsētas 61.autobusu. Diemžēl sestdienās iet mazāk autobusu un nācās ierasties pāris stundas par agru. Autobuss brauc līdz citam terminālam, bet līdz 2. (Ryanair) terminālam tur nav tālu. Termināla šķūnis bija tukšs un lidostā lidoja tikai cielaviņas. Pamazām tomēr sarodas pasažieri un lidmašīna no Rīgas atlidoja laikus. Nedaudz atgādina tramvaja galapunktu. Atlido lidmašīna, izkāpj bariņš cilvēku, iekāpj bariņš cilvēku un lidmašīna paceļas gaisā. 21:55 esam jau Rīgas lidostā un ar 22.autobusu veiksmīgi nonākam dzimtās pilsētas centrā. Izmaksas Transports. Lidojums ar Ryanair lidmašīnu Rīga – Tampere un atpakaļ četriem cilvēkiem Ls 179,32. Biļetes pasūtījām jau 3 mēnešus iepriekš. www.ryanair.com. Autobuss no Tamperes lidostas uz pilsētu 6 EUR katram (arī bērniem). www.airpro.fi/ryanair_linjaautojenaikataulut. Vai ar pilsētas 61.autobusu 4,10 EUR pieaugušiem un 2,10 EUR bērniem. www.paunu.fi/pdf/Airport%20Talvi_08-09.pdf, www.finavia.fi/airport_tampere-pirkkala. Vilciens Tempere-Turku 44 EUR ģimenes biļete vienā virzienā. www.vr.fi. Autobuss Turku-Naantali 110.autobuss 4,80 EUR vienam pieaugušam vienā virzienā. Bērniem bez maksas. www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=13398 . Naktsmītnes. (Hosteļus rezervējām iepriekš caur internetu) Hostel Sofia Tamperē četrvietīgais numurs 96 EUR naktī. www.hostelsofia.fi. Hostel Turku četrvietīgais numurs 50 EUR naktī. www.turku.fi/hostelturku . Atrakcijas Särkänniemi atrakciju parks. Biļete visai dienai pieaugušiem 30 EUR, bērniem 25 EUR. www.sarkanniemi.fi . Muminu sala un Väski sala kopā 28 EUR katram (divām dienām). www.muumimaailma.fi , www.vaski.fi . Pirkt biļetes katrai salai atsevišķi sanāk dārgāk. Kopējā biļete ir uz divām dienām, bet var paspēt visu apskatīt vienā dienā. Turku card 24 stundām - ģimenes karte (diviem pieaugušiem un diviem bērniem) 40 EUR. Cenā ietilpst pilsētas sabiedriskais transports un liela daļa muzeju. www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=7466 . Turku pils - www.turku.fi/museo. Farmācijas muzejs www.turku.fi/public/default.aspx?nodeid=4561&culture=en-US&contentlan=2. Aboa Vetus & Ars Nova - www.aboavetusarsnova.fi. Turku katedrāle - www.turunsrk.fi/portal/turun_tuomiokirkko/english/. Muminu ielajas muzejs. Pieaugušiem 4 EUR, bērniem 1 EUR. inter9.tampere.fi/muumilaakso/ . Spiegu muzejs. Pieaugušiem 7 EUR, bērniem (no 6 gadiem) 5,50 EUR. www.vakoilumuseo.fi . Muzeju centrs Vapriiki. Pieaugušiem 7 EUR (kopā ar Tibetai veltīto izstādi), bērniem bez maksas. www.tampere.fi/english/vapriikki/ .