Islande jeb kā garšo pūdēta haizivs?

Sporta kluba "Lāčplēsis" īpašnieks MĀRIS ŠVEIDUKS kopā ar sievu GITU ir aizrautīgi ceļotāji. Pavisam nesen abi atgriezās no iepriekš neplānota brauciena uz Islandi. "Vajag ļauties notikumiem un interesantiem piedāvājumiem, jo tā dzīvot ir daudz, daudz interesantāk," Māris ir pārliecināts.

Piezvanīja, piedāvāja braucam!

Kad pirms dažām nedēļām Šveiduku ģimenei piezvanīja no ceļojumu kompānijas "Fly Me Away" un piedāvāja lidot uz Islandi, pirmā domā, kas nākusi prātā, bija: "Tagad, kad tik tumšs un auksts, vajadzētu braukt uz kādu saulaināku siltāku zemi, nevis uz ziemeļvalsti!", taču piedzīvojumu gars darīja savu, priekšā bija vairākas brīvas dienas, un abi nolēma: "Lidosim! Fiksajiem ceļojumiem ir īpaša garša!". Tagad atceroties savu pēkšņo izvēli viņi to ne brīdi nenožēlo.

Lai arī laika pirms izlidošanas nebija daudz, mājas lapā www.flymeaway.lv Māris izpētīja visu nepieciešamo informāciju un, kaut gan tūrisma aģentūra kopējā paketē piedāvāja nedārgu čarterreisu, ērtu, komfortablu viesnīcu un plašu ekskursiju programmu, šoreiz nolēma, ka naktsmītnes Reikjavīkā uzmeklēs un rezervēs pats. Atradis jauku piedāvājumu viesu namā, kas atrodas pašā pilsētas centrā, nepilnus 200 metrus no slavenās baznīcas Hallgrimskirkja. Viesu nams „Eric the Red” ( par godu Rudajam vikingam Ērikam, kurš, kā leicina leģendas, šai salā pirmais ierīkojis apmetni) ir trīsstāvu ģimenes māja, kurā savulaik dzīvoja ģimene ar vairākiem bērniem. Kad tie izauga un ligzdu pameta, vecāki namā ierīkoja viesu namu. Kad Šveiduki pirmās dienas rītā klauvēja pie mājas durvīm, ap septiņdesmit gadus vecais saimnieks viņus omulīgi sagaidījis, ģērbies kā mājās – rītasvārkos un čībām kājās. Ierādītā istabiņa trešajā, jumta stāvā, kā vēlāk izrādījās, bija arī negaidīts bonuss, jo tad, kad citi ceļabiedri devušies speciālā nakts braucienā, lai redzētu ziemeļblāzmu, Māris un Gita to netraucēti pilnā krāšņumā vērojuši turpat pa savas istabas jumta logu.

Viena no Gitas vēlmēm, kas noteikti jāīsteno Islandē, bija: nogaršot izslavēto delikatesi pūdētu haizivs gaļu. Restorānos, šīs delikateses vienas porcijas cena svārstās ap 60 eiro. Te kādu vakaru saimnieks, nemaz nezinot par latviešu kluso sapni, abus ceļotājus paaicinājis uz glāzīti vietējā šņabja un izsmalcinātu uzkodu. Māris atceras: "Pēc glāzītes vietējā degvīna, mums katram iedeva pirksta naga lieluma kriksīti pūdētās haizivs. Vai sapnis piepildījies? „Ne viss, kas spīd ir zelts” pie sevis nodomājām, kad viļājām pa muti pēc amonjaka spēcīgi smaržojošu žāvēto zivi. Pieklājības dēļ cienastu tomēr norijām. Ja kaut kas tāds trāpītos vakariņās glaunā restorānā, tad būtu visai neērti atstāt dārgo delikatesi uz šķīvja praktiski neaiztiktu, tādejādi varbūt pat aizvainojot vietējo šefpavāru. Tomēr, iespējams, ka kādam tā itin labi garšotu. Gaumes taču ir tik dažādas.

Dodoties ceļojumā uz Islandi, jārēķinās, ka par visu šajā zemē būs jāmaksā dārgi, jo cenas, salīdzinot ar Latviju, ir tiešām augstas. Piemēram, šķīvis zupas, kas vairāk atgādinājis ar karstu ūdeni atšķaidītu paciņzupu, maksā ap 10 eiro. Pusdienas vai vakariņas no 40 – 80 eur. uz personu. Ja ir vēlme pašiem sarūpēt sev ēdamo, tad var daudz maz izdevīgi iepirkties Islandē visuresošā veikalu tīklā, kuras zīmols ir dzeltena cūciņa.

Izmanto vietējo piedāvājumu

Lai arī kompānija "Fly Me Away" saviem ceļotājiem piedāvā dažādas ekskursijas uz apskates objektiem, šoreiz Māris izvēlējās uz vietas Reikjavīkā esošo tūrisma aģentūru piedāvājumu. To pilsētas centrā ir daudz un izvēle plaša. Tā, piemēram, lai dotos populārajā Islandes apskates "Zelta loka" tūrē, nopirkuši vietas nevis autobusā, kur 50 sēdvietu, bet 12-vietīgā busiņā, kura šoferis arī pats ir gids. Redzējuši visu, kas programmā paredzēts un vēl mazliet vairāk. Protams, ka īpašais baudījums bija geizeru ieleja un karsto ūdensstabu aplūkošana tuvplānā, kā arī Islandes neatkārtojamie, vulkānu izvirdumu laikā tapušie dabas skati. Liepājnieku secinājums: "Sūra, skarba, bet ļoti skaista daba."

Atceroties neseno ceļojumu, Māris gan neiesaka Reikjavīkā pirkt visā Pasaulē izplatīto „Hop on, hop off ” pilsētas apskates tūri, kuras laikā ekskursantus izvadā ar speciāliem autobusiem pa noteiktu maršrutu, un jebkurā pieturā var uzkavēties cik ilgi ir vēlme un tad braukt tālāk, jo biļete ir derīga 24 st. Viens aplis pa Islandes galvaspilsētu ilgst tikai nepilnu stundu, bet brauciena cena neadekvāti augsta.

Kur ir vaļi?

Viens no pieprasītākajiem vietējo ekskursiju biroju piedāvājumiem ir vaļu vērošana, ar kuģīti izbraucot Atlantijas okeānā. Protams, tas būtu lielisks un neaizmirstams skats, šos ledainajā okeānā peldošos milzu zīdītājus redzēt savām acīm! Bruņojušies ar cerību, ka viņiem laimēsies, par divām biļetēm šķīrušies no apmēram 115 eiro, liepājnieki kāpa uz tūristiem domātā kuģīša klāja. Kā stāstījis grupas vadītājs, 70 - 90 procentos gadījumu no visiem braucieniem vaļus noteikti varot redzēt parādāmies virs ūdens. Ar mazliet skumju smaidu sejā Māris secināja: "Mēs tomēr trāpījām starp tiem 10 - 30 procentiem, kuriem tas nebija lemts! Lai arī, dodoties uz kuģi, bijām saģērbušies iespējami silti un biezās dūnu jakās, ne mirkli nenožēlojām, ka izmantojām iespēju virs savām drēbēm uzvilkt vēl arī speciālos, ziemeļjūras zvejnieku kombinezonus, kurus piedāvāja uz kuģīša. Negaidīti laiks kļuva tik dzestrs un vējains, ka tie, kuriem kombinezonu nepietika, uz klāja bija pamatīgi pārsaluši un steidzās slēpties kuģīša iekšpusē."

Klientiem, kuriem nav paveicies ieraudzīt vaļus, braucienu organizētāji piedāvā kompensāciju – vēl vienu iespēju, bet šoreiz bez maksas, doties ar kuģīti okeānā, taču šis piedāvājums jāizmanto tikai konkrētajai personai un divu gadu laikā. Kā teikt: „Laipni lūgti uz Islandi vēlreiz”.

Ak, Zilā lagūna!

Zilā lagūna ir viens no tūristu populārākajiem objektiem Islandē. Tāds kā milzu katls zem klajas debess un starp melniem lavas kalniem, kurā ir 37 – 39 *C silts un koši zils ūdens, kā arī iespēja ieziesties ar baltajiem māliem, kas paredzēti skaistumkopšanai. Kombinācijā ar dažādām pirtīm un masējošām strūklām Zilā lagūna ir laba atpūta pēc garas ekskursiju dienas. Islandieši labi pārzina biznesa noslēpumus, jo iziet no Zilās lagūnas kompleksa, var tikai caur specializēto veikalu. Un grūti noturēties, lai kaut ko nenopirktu.

Atgriežoties mājās no Islandes, Gitas un Māra atziņas bija tādas, kā pēc daudziem citiem ceļojumiem: "Cik labi, ka saņēmāmies un devāmies šajā braucienā! Var jau sēdēt mājās, justies noguris arī atpūšoties, un neko nedarīt, bet var pats sevi izraut no rutīnas, sapurināt un uz pāris dienām garo brīvdienu laikā doties ceļā, lai apskatītu pasauli. Lai arī ceļojuma dienas vienmēr ir ļoti intensīvas – kustībā no agra rīta līdz vēlam vakaram – enerģijas, izrādās, pietiek visam!".