10 lietas no Budapeštas

Lasi vairāk: 10 lietas no Budapeštas 1. Ungārijas Parlaments

Tā kā Budapeštu divās pusēs atdala Donava, tad no attāluma vislabāk Budu aplūkot no Peštas un Peštu - no Budas. Šāds skats uz Parlamentu paveras no pilsētas Budas puses. Kā krāšņa un neiedomājami milzīga (viena no lielākajām ēkām Eiropā un augstākā visā Budapeštā) ir redzama Ungārijas parlamenta ēka. Jāsaka, ka arī naktī parlaments ir spoži izgaismots un gar to traucas auto un ziņkārīgās tūristu grupas. Netālu no parlamenta, Donavas promenādes krastā ir redzami daudzi pāri metālu kurpīšu un zābaku, par godu Otrā Pasaules kara laikā nogalinātajiem ebrejiem.

2. Gellért termālās pirtis

Nav noslēpums - Budapešta ir slavena ar saviem termālajiem avotiem un pirtīm. Kopumā pilsētā atrodamas aptuveni piecpadsmit dažādas pirtis (dažas no tām arī luksusa viesnīcās), no kurām četras ir īpaši populāras tūristu vidū. Tā kā termālās pirtis bijusās izsenis populāras gan romiešiem, gan turkiem, tad tās sevī ietver ne vienu vien vēstures lappusi, kas manāms arhitektūras elementos. Viena no senākajām un jāsaka arī greznākajām ir Gellért apvidus pirts. Iekļūšana šājā publiskajā pirtī izmaksā aptuveni 20 euro, taču tas noteikti ir katra centa vērts.

3. Ungāru vižlas

Pavadot vairākas dienas pilsētā, pēkšņi nāca apjausma, ka nav manīts itin neviens kaķis. Tā vietā savus saimniekus skrējienos raiti pavada vižlas, kuras pievakarē manāmas bāros draudzīgi un cēli apstaigājot visu cilvēkus, kamēr saimnieki izbauda vietējo tokajieti. Šie astes luncinātāji ir ungāru lepnums un izslavēti ar savu draudzīgumu, tādējādi ar savām grimasēm pilnībā pārņemot dāmu sirdis un .. Pinterest.

4. Zvejnieku bastions un Budas pils

Plaši tūristu pūļi traucas pāri Ķēžu tiltam no Peštas, lai dotos uz Budu. Tā, sākot jau ar funikuliera (centīgākie pa līkloču taku dodas kājām) braucienu augšup, paver plašu skatu uz pretējo krastu. Budas pils ir īsts baroka šedevrs, kas ietver daudzas jo daudzas zāles un atgādina, ka Budapeštā viss ir pamatīgs, krietns un atzīstami iespaidīgs. Virzoties gar Budas pili, iespējams ieraudzīt vairākas slavenas statujas un ūdens strūklakas, taču pēc brīža elpa aizraujas ieraugot Zvejnieku bastionu. Atšķirībā no pils, tā pārstāv neogotikas un neoromānikas stilus. Vietējie min, ka tūristiem nav vērts maksāt pāris euro, lai tiktu augstākajā stāvā, kas it kā paver labāku skatu pār Peštu un es varu tikai piekrist. Pasakaina arhitekūras atšķirība pāris kvadrātkilometros padara Budu par valdzinošu vietu tūristiem.

5. BuBi velosipēdu sistēma

2014. gada vasarā Budapeštā tika ieviesta Budapest Bike (BuBi) sistēma. Tā darbojas līdzīgi kā Parīzes velo sistēma - pilsētā ir atrodamas pārdesmit velosipēdu piestātnes ar ciskudriļļiem, kur tos ir iespējams izīrēt. Vietējie iedzīvotāji var iegādāties mēneša abonementus, savukārt tūristi izmanto iespēju rezervēt pārvietošanās līdzekli uz 24 vai 72 stundām. Sākonēji no kartes tiek rezervēti 25 000 forinti (ap 80eur), kas kā atgādinājums liek nepazaudēt velosipēdu ārpus piestātnēm. Par ļoti minimālu samaksu (piemēram 3eur par diennakti) ar velo var pārvietoties par velti, ja to nomaina ik pēc 30 minūtēm. Tā teikt - aizminies uz brokastu kafiju, nomaini velosipēdu, pēcāk dodies uz tūristu apskates vietu, nomaini velosipēdu, dodies pusdienās, atkal neaizmirsti nomainīt velosipēdu. Tas ir viegli izdarāms, ievadot savu telefona numuru un pieškirto PIN kodu turpat uz velosipēda. Vietējie gan nav īpaši aktīvi šīs sistēmas lietotāji, taču tūristi priecājas par ātro pārvietošanās veidu pilsētā. Kopumā ir gana daudz velo celiņi un saprašanās starp kājāmgājējiem, velosipēdistiem un autovadītājiem ir tolerances paraugs.

6. Varoņu laukums

Ja kādā no Eiropas pilsētām bieži ir manāma milzu triumfa arka, tad Budapešta piedāvā savu variāciju ar milzīgu laukumu, ap kuru riņķo automašīnas un apbrīno tūristi. Varoņu laukuma centrā ir septiņi ungāru karavadoņi, kurus puslokā ieskauj citi ievērojamas personas. Netālu no laukuma esošajā parkā ir apmeklējams viens no karstajiem avotiem, kā arī ungāru etnogrāfiskais muzejs. Savukārt līdzās parkam atrodas Mākslas muzejs., kurā atrodami vairāk nekā 100 000 mākslas darbu eksemplāru, tostarp ar pasaulslavenu māksliniek vārdiem.

7. Drupu bāri (Ruin pubs)

Vesels rajons Peštas vidienē atdzīvojas tuvāk vakara stundai. Neskaitāmie drupu bāri ver vaļā savas durvis, lai uzņemtu viesus. Viens no lielākajiem un spilgtākajiem pārstāvjiem ir vairākos stāvos pamestā ēkā ar pagalmu un sevī ietver aptuveni desmit dažādus bārus, kas pulcē dažādus cilvēkus. Nemitīgs troksnis, brīva atmosfēra un iespēja brīvi pārvietoties no bāra uz bāru, padara šo vietu par neapnīkošu atpūtas kompleksu vietējiem un pievilcīgu izklaides vietu iebraucējiem. Šī ir viena no retajām vietām, kur iespējams nobaudīt ungāru lejamo alu, kas ir atzīstams un liekams līdzās mūsu Labietim, Valmiermuižai vai citiem šāda kaluma alus brūvējumiem.

8. Parīzes pasāža (Parizsi Udvar)

Tūrisma ceļvežos nav atzīmeta kāda paslēpusies un klusa pasāža pilsētas centrā. Izbijusī bankas ēkā paveras apbrīnojama pasāža (ne velti radīšanas pārtēriņa dēļ pakārās arhitekts), kas ļauj pilnībā iejusties citā pagātnes gadu desmitā. Šī pasāža atausīs atmiņā arī tiem, kas redzējuši slaveno Tomasa Alfredsona filmu Tinker Tailor Soldier Spy filmu. Jāpiemin, ka pasāžā ir iespējams ielūkoties tikai darba dienās, kas, ļoti iespējams, ir arī viens no iemesliem, kāpēc tūristu pūļus šeit satikt nav iespējams. Parīzes pasāža turpina klusi gaidīt savus apbrīnotājus..

9. Burgeri, liellops, gulašs

Gaļa. Tā Budapeštā neprasa liekus komentārus. Tā ir laba, tās ir daudz. Patiesībā tā ir debešķīga, kūst mutē un un un! Ne velti pilsētā ir daudzas lieliskas vietas, kur notiesāt kārtīgu burgeri, nogaršot krietnu gulašzupu vai par labu atzīt jebkuru liellopu gaļas ēdienu.

10. Retro lietu veikali

Budapeštā ir atrodami daudzi iespaidīgi second-hand veikali. Taču kā kārtīgas pērles pilsētā tiek pārstāvēti divi veikali - Zsputnik un Retro Rock. Tajos ir īpaši kvalitatīvas un atlasītas dažādu laiku drēbes. Sākot ar armijas virsjakām un beidzot ar piecdesmito gadu mājsaimnieču kleitām, piedāvājums ik pa brīdim liek sajūsmā nodrebēt vietējiem hipsteriem vai labas drēbes pazinējiem. Vietējie jaunieši šeit spieto, lai gan cenas ir līdzvērtīgas jaunām dizaineru drēbēm un bieži vien jūtams, ka veikali ir kā eksponāts tūristiem, kuri spēj remdēties atmiņās un iegūt kādu vēl nebijušu apģērbu no tiem laikiem, kad viss bija citādāks.

Lai ceļojumus nebūtu jāpaliek viesnīcas, izmantojam mājīgo Airbnb servisu <- reģistrējoties šeit, pirmajā ceļojumā saņemsi 18€ atlaidi. Par šādu summu Budapeštā var palikt vienu nakti pieklājīgā dzīvoklī centrā. Ieskatīties pārējos ceļojumu mirkļos vari arī Instagram - @oposumi un @agijakola. Izlasi arī: Top 10 lietas no Rijekas 10 lietas no Burgasas un Varnas