Igaunija - Tallina bez Vecā Tomasa un Resnas Margaritas, Rakveres pilsdrupas un Hāpsalas šarms

Tā kā manu pagajušā gada aprakstu par Lietuvas ceļojumu joprojām cilvēki lasa jau gada garumā, nolēmu aprakstīt šī gada Igaunijas ceļojumu - varbūt arī šeit kādam kaut kas noderēs.

Tātad - 8.00. izbraucam no Rīgas uz Tallinu ar Ecolines autobusu. Lēto Simpls braucienu šoreiz neizmantojām, jo, diemžēl, pirmais reiss ir tikai pēcpusdienā, tas nozīmē, ka Tallinā esam jau vakarā. Atpakaļceļam gan jau laicīgi norezervējām 3 eiro biļetes - http://www.simpleexpress.eu/lang/lv/new_special_price_lv

Ecolines ir paaugstinājis savu servisa līmeni - tāpat kā Lux Express piedāvā bezmaksas internetu un karstos dzērienus.

Pēc vieniem dienā iebraucam Tallinas autoostā. Tallina mūs sagaida ar liepziedu tvanu. Rīgā liepas sen jau noziedējušas, bet šeit pilnā plaukumā. Nedaudz pamaldāmies, kamēr atrodam savu viesnīcu, jo atkal uzkāpjam uz tiem pašiem grābekļiem - sajaucam kartē Tallinas starptautisko autoostu ar pilsētas autoostu. Iečekošanās viesnīca no 15.00., tapēc noliekam somas un dodamies uz informācijas biroju pēc kartes. Tallinā būts ne vienreiz vien, tāpēc tā šoreiz vairāk mums ir kā apmešanās vieta, no kuras braukt tālāk pa Igauniju. Vecpilsētā ieejam tikai vienreiz, un arī tikai tāpēc, lai caur tūristu pūļiem izlauztos līdz informācijas birojam. Paņemam karti, noskaidrojam dažus mūs interesējošus jautājumus, un ejam atpakaļ uz viesnīcu. Pa ceļam ieejam Viru lielveikala kulinārijas nodaļā - salātu porcija 1-2 eiro, jogurts, svaigi ceptas smalkmaizītes - iekārtojamies parkā uz soliņa un paēdam pusdienas. Aizejam uz viesnīcu, iekārtojamies, novērtējam numuriņu - nu ļoooti jau ekonomisks....

Vispirms dodamies uz nesen atklāto Jūras muzeju. Tā kā viesnīca atrodas ostas rajonā, ejam ar kājām paralēli ostai. Igaunijas Jūras muzeja ekspozīcija ir izvietota vēsturiskajos hidroplānu celtniecības angāros, kas atrodas zem ūdens, ūdenī un virs ūdens. Ieejas maksa - 10 eiro. Centrālais muzeja objekts ir zemūdene "Lembit", kas uzbūvēta pirmās republikas laikā, ir vienīgā Baltijas zemūdene, kas aplūkojama muzejā, un kurā iespējams iekāpt un to izstaigāt. To arī darām. Kad ieraugām, kādās guļvietās bija jāguļ jūrniekiem, saprotam, ka mūsu budžeta klases numuriņš ir 5* līmenī... Tiek piedāvātas atrakcijas - lidojuma simulators, baseins kuģu modeļu peldināšanai, dzeltenās zemūdenes kinoteātris, tāpat var pielaikot jūrnieku formastērpus un nofotogrāfēties tajos, ko arī izdarām. Vienvārdsakot - te ir ko darīt gan lieliem, gan maziem. Ārpusē ir iespējams uzkāpt uz vairākiem kuģiem, kas ir gan krastā, gan uz sauszemes. No muzeja āra teritorijas paveras skats uz Patarei jūras cietoksni - bijušo cietumu, kas savu pastāvēšanu beidzis tikai pirms deviņiem gadiem, šobrīd tur ir iekārtota ekspozīcija, kāda ir bijusi cietumnieku ikdiena. Kameru atrašanās vieta bija ekskluzīva - ar skatu uz jūru. Iekšā cietoksnī negājam, esmu redzējusi attēlus, tie mani neuzrunāja.

No Tallinas ostas viens pēc otra jūrā iziet milzīgi kuģi. Kursē kā tramvaji. Tallink uz viņu fona tāds maziņš, maziņš...

Atpakaļ dodamies gar jūras krastu. Uzkāpjam uz "Linnahall" jumta. Šo vietu uzcēla padomju gados Olimpisko spēļu vajadzībām - te 1980.gadā notika regate. Milzīgs dzelzbetona monstrs, pa garām kāpnēm uzkāpjam uz jumta. Paveras fantastisks skats uz jūru un ostu. Šeit var arī vērot Tallinā nesen atvērto neparasto gaisa atrakciju Balloon Tallinn — milzīgs balons, kas pildīts ar hēliju, no kura gondolas paveras panorāmas skats uz vecpilsētu, Tallinas centru, Kadriorgu un jūru.

Skaidrā laikā redzamība no Balloon Tallinn pārsniedz 40 kilometru. Balloon Tallinn ir visaugstākais atklātais skatu laukums Tallinas centrā. Neraugoties uz salīdzinoši dārgo cenu - 25 eiro par 15 minūtēm - gribētāju netrūkst, balons regulāri ceļās augšup.

Atpakaļceļā iegriežamies Rotermanni kvartālā, kas atrodas Tallinas centrā, vecpilsētā, starp ostu un Viru laukumu. Tas ir pilsētas atraktīvākais kvartāls, kurā atrodas gan jaunu funkciju ieguvušas vecas rūpnieciskas ēkas, gan mūsdienīga arhitektūra. Esmu te jau bijusi, bet katru reizi ieraugu kaut ko jaunu. Te atrodas arī Kalev veikaliņš. Nopērkam garšīgās igauņu pistācijas riekstu končas un dodamies uz viesnīcu. Protams, es mēģinu aiziet uz pretējo pusi, bet Velta pie manām topogrāfiskā idiotisma izpausmēm jau ir pieradusi, un nepievērš tam nekādu uzmanību. (fool) Ap vienpadsmitiem esam numuriņā, manas pēdas vairs neīd, bet sašutumā spiedz. Gulēt, gulēt, gulēt... (yawn)

Nākošā rītā ceļamies agri. No 7.00 viesnīcas kafejnīcā var par 4 eiro dabūt brokastis zviedru galdā. Vakar papētījam apkārtējo kafejnīcu piedāvājumu, sapratām, ka pa šādu summu mēs varam nopirkt tikai kafiju un divas maizītes, tāpēc nolemjam palikt pie viesnīcas brokastu varianta. Vairāki siltie ēdieni, putra, olas, desa, mušļi, jogurts, kafija, tēja, iespēja pašam uzgrauzdēt tostermaizi - lidz pusdienām par ēšanu varam aizmirst.

Šodienas plānā - Rakvere. Dodamies uz autoostu, nopērkam biļeti - 6, 5 eiro un pēc 1, 5 stundam esam piektajā lielākajā pilsētā Igaunijā. Rakvere mūs sagaida ar lielāko dzīvnieka skulptūru Baltijas valstīs - bulli, lai gan vietējie apgalvo, ka tas ir vērsis. Bullis ir 7 metrus garš, 4 metrus augsts un sver 7 tonnas. Bullis sargā ieeju Rakveres viduslaiku pils cietoksnī, bet pa 6 eiro mūs tomēr ielaiž. Šeit var apskatīt izstādes ar vēsturiskām liecībām, ieročiem un moku kambari, izmēģināt spēkus loka un arbaleta šaušanā, apskatīt Pils lielgabalu, bet pils pagrabā nogaršot viduslaiku vīnus. Ar loku un arbaletu nešaujam, vīnu nedzeram, bet pili un pils pagrabus izstaigājam pamatīgi. Noķeram adrenalīnu šausmu pagrabā, pamēģinām pacilāt viduslaiku zobenus, noskatāmies atrakciju, kā šauj lielgabals.

No rīta paēdam brokastis un sakām attā šai vietai. Par viesnīcu - dzīvojam "Center Hotel", netālu no ostas, vecpilsētas un centra. Ja nav pārāk augstas prasības pret komfortu, šeit var apmesties. Mīnuss - tūlīt pēc rezervācijas no konta tika noņemta nauda bez iespējas atteikt rezervāciju un par 14 eiro diennaktī komforts varēja būt lielāks - maza istabiņa, logi uz ielas pusi, nomazgāti dvieļi, kas netika divās dienās nomainīti. Pluss - iespēja paēst brokastis par sakarīgu cenu. Par sevi varu teikt, ka šeit diez vai kādreiz vēl apmetīšos.

Šodienas plānā ir tikt līdz Hāpsalai. Biju šeit organizētā grupas braucienā pagājušā gadā uz tik īsu laiku, lai saprastu, ka gribu atgriezties, lai mierīgi izstaigātu un izpētītu šo šarmanto kūrortpilsētiņu. Autobusa biļetes cena - 8 eiro. Autobuss pustukšs, iekārtojamies katra pa diviem sēdekļiem.

Hāpsalu atrodas Igaunijas rietumu krastā. Pilsēta ir galvenais piekrastes kūrorts, tur ir daudz spa viesnīcu un skaistas pludmales. Populāra ir arī vecpilsēta, un Hāpsalas pils, kurā mājo Baltās dāmas spoks, notiek daudz interesantu notikumu.

Hāpsalu esam norezervējušas istabu divstāvu vasarnīcas tipa mājā. Mūsu apmešanas vieta atrodas netālu no autoostas, klusā vasarnīcu rajonā. Esam par agru, mājās neviena nav. Sazvanos ar samnieci, viņa atbrauc pēc piecām minūtēm, ierāda mūsu istabu, apakšstāvā ir virtuve ar virtuves piederumiem, elektrisko tējkannu, mikroviļņu krāsni, traukiem un visu pārējo. Atdod mums ārdurvju atslēgu, varam iet kur un kad gribam. Lieliski! :)

Dodamies aplūkot pilsētu. Hāpsala ir maza pilsētiņa ar šaurām ieliņām un romantiskām koka dzīvojamām mājām. Pašā pilsētas centrā atrodas 13. gs. celtā Hāpsalu bīskapa pils - tā viena no vislabāk saglabātajām pilīm Igaunijā. Pils iekšpusi apmeklēju jau pagājušā reizē, tāpēc šoreiz apstaigājam tikai pils iekšējo pagalmu. Dodamies pastaigā pa pilsētas mākslas galerijām - šeit ir ļoti daudz galeriju un rokdarbu salonu. Gribas nopirkt visu.... Sevišķi uzrunā koka izstrādājumi.

Nolemjam paņemt kafijas pauzi kafejnīca "Mūūriāāre". Kūkas fantastiskas - lielas, skaistas, kārdinošas...esmu pat ar mieru maksāt prasītos 3 eiro, bet - salūzis kafijas automāts. Mūs palūdz atnākt pēc stundas. Arī pēc stundas kafijas vēl nav....Pieturamies pie senās patiesības - ja divreiz nākot, durvis ir ciet, tad nevajag nākt vēl reizi. Kafiju un gandrīz tikpat garšīgu kūku dabūjam nedaudz tālāk.

Dodamies uz slaveno Hāpsalas Promenādi. Šeit var apskatīt Hāpsalu galvenos apskates objektus - Kūrzāli, Saules pulksteni un Čaikovska soliņu. 19. gs. beigās krasta Promenādes malā uzceltā, koka mežģīnēm rotātā Kūrzāle un Koncertmāja ir vienīgās šāda tipa ēkas, kas Igaunijā saglabājušās savā sākotnējā izskatā. Hāpsalu dēvē ari par Igaunijas Rivjēru. Klusums, miers, gar krastu peldoši gulbji, pie Kūrmājas jauno pāri gaida baltiem ziediem rotāta kāzu laiva, uz neliela mola apmeties kaiju bariņš, vējš atnes klavierkoncerta skaņas no netālās Koncertmājas....

Aizejam līdz Promenādes galam. Hāpsalu no trim pusēm apņem jūra, tāpēc ir sajūta, ka atrodies uz pussalas. Gar jūras krastu pa citu ceļu aizejam atpakaļ uz pilsētu. Pa ceļam redzam vairākas ūdenstilpnes, kuru krastos ir izveidotas pludmales, var noīrēt arī laivas vai ūdensvelosipēdus. Pusdienās mikroviļņu krāsnī uzsildām picu, desesertā - liels saldējums ar lācenēm...ņam... (lick)

Vakarpusē vienkārši klīstam pa mazajām ieliņām, priecājamies par koka arhitektūru, vēlreiz aizejam līdz Promenādei, pie Kūrmājas estrādes smaržo rozes, kā arī beidzot atrodam Astrīdas Lingrenas grāmatu ilustratores Ilonas Viklandes māju. Lieliska vieta, kur pavadīt pāris atvaļinajuma dienas.

Nākošā dienā sakam paldies saimniecei, atdodam atslēgas un atkal dodamies uz autoostu. Pie autoostas atrodas no 1903.-1905. gadam Hāpsalu kūrorta apkalpošanai uzbūvētā dzelzceļa stacija, kurai ir neparasti garš perons ar jumtu. Šeit atrodas arī Igaunijas Dzelzceļa muzejs.

Atgriežamies Tallinā. No sākuma bija doma atpakaļ braukt caur Pērnavu, bet no Hāpsalas uz Pērnavu kursē tikai divi autobusi dienā. Tallina noliekam somas bagāžas glabātuvē - 2 eiro par 24 stundām. Izlasām brīdinājumu, ka sods par bagāžas atslēgas nozaudēšanu 50 eiro. Ja tā notiks, mums būs izdevīgāk atstāt somas glabatuvē...

Šodien nolemjam izpētīt, ka darbojas pilsētas sabiedriskais transports. Vienreizēja braukšanas biļete pie vadītāja maksā 1, 60 eiro. Kioskā var nopirkt plastikāta karti par 2 eiro un ielādēt braucienu uz 24 stundām par 3 eiro. Tā arī izdarām. Plastikāta karte ir beztermiņa. Atbraucot pēc gada, to atkal var papildināt.

No sākuma nolemjam aizbraukt uz Baltikas kvartālu - kā izlasīju internetā - Tallinas Radošo ideju inkubators un Modes iela. Izpētam karti, izsecinām, ka tur var tikt ar 3.autobusu. Aizbraucām. Nu ko - laikam jau ir vietas, uz kurām jaaizbrauc, lai saprastu, ka nevajadzēja braukt. Modes iela - daži ļoti dārgu zīmolu veikali. Kas bija domāts ar radošo ideju inkubatoru, tā arī nesapratām. :(

Atgriežamies atpakaļ un pilsētas centrā pārsēžamies 2. tramvajā, aizbraucam līdz Kadriorgas parkam. Kadriorgas pils uzskatāma par Igaunijas arhitektūras grandiozāko pils un parka kompleksu. Esmu šeit bijusi, bet te ik pa laikam parādās kaut kas jauns un apskates vērts. Šoreiz tas ir jaunizveidotais Japānas dārzs. Mazi un lieli kociņi, sēru vītoli, gar dīķīšu malām ziedoši īrisi, caur upju piparmētrām plūstosi strautiņi, un akmeņi, akmeņi, akmeņi... Jauka un sakopta vieta pastaigai.

Aizejam līdz Kumu muzeja ēkai- arī ir apmeklēts jau agrāk. Kumu muzejs 2008.gadā atzīts par modernāko laikmetīgās makslas muzeju Eiropā. Muzeja kafejnīcas terasē apgāžu kafijas tasi - kaut kā kafijas dieviņš man šajā braucienā nav labvēlīgs... :D

Laiks mums vēl ir, tāpēc nolemjam aizbraukt uz otru Tallinas galu, kas atrodas Kopli līča krastā. Ar 2.tramvaju līdz pieturai Balti jama, tur pārsēžāmies uz 21.autobusu un braucam līdz pieturai Zoo. Otrpus pieturai atrodas Tallinas Zooloģiskais dārzs. Jūtamies jau tik zinošas, ka parādam ceļu kādam itāļu pārim.

Plata maģistrāle, gigantiskas daudzstāvu mājas, lielveikali... un esam pārsteigtas, ka pārsimts metru tālāk sākās cita pasaule - jūras krasts, mežonīgi aizaugusi meža taka pa jūras stāvkrasta malu, akmeņaina pludmale. Ejot pa stāvkrasta meža taku, nonākam līdz aizžogojumam - tur sākās Brīvdabas muzeja teritorija. Izvērtējam mūsu spējas tikt lejā no stāvkrasta pa taisno, bet veselais saprāts tomēr ņem virsroku un mēs pa apkārtceļu dodamies atpakaļ. Lejā vēl kādu brīdi paejam pa akmeņaino pludmali, paraugāmies uz augšu - mjā, labi, ka kādreiz prāts notur emocijas pie zemes - kāpiens lejup pa taisno varēja beigties bēdīgi (nope) . Uz otru pusi gar aizaugušo jūras krastu izbūvets veloceliņš- pēc visa spriežot, tas varētu aiziet pat līdz pilsētas centram.

Atpakaļ braucam ar 6.trolejbusu, tas mūs aizved līdz Viru centram. Vēlreiz aizejam līdz Rotermanni kvartālam, nopērkam mājiniekiem Kalev veikala saldumus. Vienā no Roterrmanni ielas kafejnīcām notiek modes skate un koncerts. Pasēžam, paklausāmies, un tad jau arī laiks uz autoostu. No Tallinas izbraucam 22.30., Rīgā esam 2.50. Kaut kā nepiefiksējām, ka nakts transports kursē tikai brīvdienās. Saskaitām parpalikušo naudu - pa abām 7 eiro. Skaidrs, ka katra uz savām mājam netiks, jāvienojas pa vienu virzienu. Pie manis uz Imantu it kā tuvāk. Apstādinu taksometru. Prasa 10 eiro. Saku, ka man ir tikai 7 eiro. Taksists cenu nolaiž līdz 8 eiro. Piekrītu, kaut arī skaidri zinu, ka tik daudz man nav. Galapunktā atdodu 7 eiro sīknaudā un papildus piedāvaju igauņu konfektes. Pasmejamies un draudzīgi šķiramies. :D