MANI IESPAIDI PAR SVĒTO ZEMI-IZRAĒLU!

Tāpat kā draugi,kas iet un nāk manā dzīvē....tāpat ceļojumi....Tie katrs atstāj kādas atmiņas,atklāsmes un katrs liek par kaut ko aizdomāties.

Tā arī šis,nāca negaidot,noķerot uz akcijām biļetes ar Air Baltic Riga-Telaviva. Ir 8.marta rīts,Rigā laiks tāds vēl ne pārāk silts,bet doma,ka tūlīt pēc 4,5 h es nonākšu saulē un siltumā.

„Izraēla”- ikviens no mums var dot savu skaidrojumu par šo zemi. Tā ir valsts, kurā ir politiskās un teritoriālās nesaskaņas. ....vieta, kur dzimis un krustā sists Jēzus,....apsolītā zeme daudziem ebrejiem.

Izraēla un tās lielākā daļa iedzīvotāji – ebreji – ir vieni no centrālajiem varoņiem pasaulē visvairāk drukātajā grāmatā Bībelē, un tieši tur aprakstītie notikumi daudz ko izskaidro arī par to, kādēļ Izraēla politiski, ekonomiski un kultūrvēsturiski ir tur, kur tā šobrīd ir. Tas paskaidro to, kādēļ ebreji ar tādu pārliecību 1948. gadā pasludināja, ka viņu valsts būs tieši tur, kur tā ir tagad, un kāpēc tieši tā ir viņu Apsolītā Zeme.

Viss sāka ar to,ka Telavivas lidostā sākās rūpīga pases kontrole,kur dažiem (kas liekas ,īpaši aizdomīgi)tiek uzdoti visdažādākie jautājumi,kurp dodaties,uz cik ilgu laiku,kur paliksiet,vai jums te dzivo draugi,paziņas......Es ,ar savu jauno pasi,kas nesen taisīta sakarā ar uzvārda maiņu un savu Vārdu-Laila(ko viņi izrunā kā Leila)liekos īpaši aizdomīga ....tieku paaicināta istabā uz īpašu nopratināšanu. Tas mani riktīgi pārsteidza.Tomēr viss beidzas laimīgi ,un tieku ielaista Izraēlā.

Telaviva-dinamiskā, trokšņainā un kosmopolītiskā pilsēta ir lielākā Izraēlas pilsēta, un valsts darījumu centrs.Tā kā ielidojam tieši svētajā dienā-sabatā,kas ir sestdienā,tad jārēķinās ar toka viss šeit ir ciet. Veikali,kafejnīcas ,saiedriskais transports,pat vilciena satiksme nekursē. Bet ar to jārēķinās.Visvairāk pārteidza tas,ka 5 *hotelī,kur pienācās bonuss-kafejnīcā -kafija vai tēja ar kūciņu. Mums hoteļa bārā tika paziņots,ka ūdeni kafijai varēšot uzsildīt tikai pēc plkst. 18.00(tas nozīmē ,tikai ,kad norietēs saule un beigsies sabats)

Šī ir samērā jauna pilsēta ,no senatnes šeit ir vērts redzēt Jafu -vienu no senākajām ostām pasaulē. Hafas pakalna virsotne.-Gan ha-Pisga .No šīs savdabīgās Ticības statujas paveras skaista Telavivas ainava.

Tā kā esam šeit diennakti,pilnīgi pietika tās apskatei,lai justos zināms priekštats par Telaivu

Tālāk mūsu ceļš ved uz Haifu ,caur Netāniju(lieliska ,jauka kūrortpilsēta,kurai diemžēl tikai izbraucām cauri.

Pa ceļam -Cezareja - Jūdu Romas pārvaldnieka rezidence,17.km garais romiešu akvedukts,kas būvēts Hēroda valdīšanas periodā un piegādāja Cēzarejai ūdeni no Karmela piekalnēm ,romiešu teātris un Hēroda pils. Šo vietu noteikti jāredz.....šeit ir īstā vēsture un senatnes aura.

Tālāk braucam uz HAIFU. Izraēlas ziemeļu galvaspilsēta, kas atrodas Karmela kalna pakājē pie Vidusjūras.Haifā mierā un saticībā dzīvo dažādu reliģiju pārstāvji – kriestieši, jūdi, musulmaņi, bahaiji, ahmadisti ....Īpašu vietu ieņem Bahaiju templis un dārzi – astotais Pasaules brīnums. 19 terases lēzeni izvietotas uz gleznainās Karmela kalna nogāzes . Pašā dārzu centrā atrodas zeltkupola dievnams, kur novietoti viena ticības dibinātāja, pazīstama ar vārdu Babs, mirstīgās atliekas. Dārzā augošie augi savesti gandrīz no visas pasaules. Viss šis skaistums ir radīts pēc arhitekta Fariborsa Sabha projekta, kas pazīstams kā slavenā Lotosa dievnama Jaunajā Deli projektētājs.BAHAIEŠU TEMPLIS -šī ir svētvieta Bahaisma ticības piekritējiem,kas uzskata,ka nevienai reliģijai nav monopola uz patiesību,un cenšas apvienot visas reliģijas un svētvīru mācības. Patiesībā mani uzskati vairāk tuvinās šiem uzskatiem

KARMELA KALNS...šeit ir kādreiz apmeties iepazīt Dievu pravietis Ēlija ,un šeit savā laikā ir meditējis Pitagors(senais grieķu zinātnieks. Haifa man patika vislabāk no visām Izraēlā redzētajām pilsētām. Šeit ir tāda viegluma sajūta,ļoti pozitīvas emocijas.

Bet dodamies tālāk- pa ceļam NĀCARETE-lielākā pilsēta Ziemeļu apgabalā, kā arī lielākā arābu apdzīvotā pilsēta Izraēlā, tādēļ to mēdz dēvēt arī par "Izraēlas arābu galvaspilsētu". Jaunajā Derībā ir aprakstīts, ka Jēzus Kristus savu bērnību ir pavadījis tieši Nācarete, tāpēc šī pilsēta ir arī daudzu kristiešu svētceļojumu galamērķis.Šeit ir jāredz Pasludināšanas bazilika,kas celta 1969.gadā uz krustnesu baznicas drupām.Baznīcā atrodas MARIJAS PASLUDINĀŠANAS ALA,KUR PARĀDĪJĀS ENĢELIS GABRIĒLS,KAS VIŅAI PAVĒSTĪJA ,KA VINAI PIEDZIMS DĒLS -JĒZUS.

Nākošais pieturas punkts-TIBĒRIJA ,GALILEJAS JŪRA .Šeit ir iecienīta tūrisma vieta ,kas piedāvā jauku apūtu un uzbraucienus ar kuģīti pa Glilejas jūru. Bet svarīgākais ,kas šeit jāredz --Maizes un zivju vairošanas baznica. Pastāv uzskats ,ka baznica ir celta vietā ,kur Kristus paēdināja 5000 laudis ar pieciem maizes klaipiem un divam zivīm. Ja kāds ir lasījis bībeli,tad jaunaja derībā (ātrumā nepateiksu kura nodaļa)bet noteikti būsiet lasījuši par šo Kristus paveikto brīnumu. Kāpernauma ,vieta kur tik daudz ir staigājis un sludinājis Jēzus.....Svētā Pētera PRIMĀTA BAZNĪCA,kas atrodas burvīgā vietā pie pašas Galilejas jūras.Šājā vietā Jezus Kristus pēc augšāmcelšanās esot parādījies saviem mācekļiem .Šī tiešām ir īpaša svētvieta ,kur iesaku pakavēties bez steigas...palūgt,...pameditēt....šeit var notikt brīnums,vai pārņemt kādas īpašas sajūtas. Fatastiska vieta!

Un vēl netālu atrodas Modernās svētlaimes baznica... kalnā,no kura paveras skats uz ezeru,tiesi šajā vietā Kristus noturēja savu slaveno Kalna sprediķi ar Svētības vārdiem. Neizsakāmas sajūtas....

Tālāk dodamies ceļā uz Jeruzalemi caur Palestīnas autonomo apgabalu. Atšķirības acīm redzamas. Gar pašu ceļu žogs,kas atdala robežu ,jo aiz tā jau sākas Jordānija.

Jēruzaleme-līst kā pa Jāņiem,tas ir kaut kas negaidīts priekš mums,jo bijām noskaņojušies uz labākiem laika apstākļiem,bet neko darīt....jāņem rokās lietussargs un dodamies ceļā.

JERUZALEME reizē aicina, bet reizē arī atgrūž. Un pēc pilsētas baudīšanas ir tieši tas pats....Tās ir manas pārdomas un, protams, atšķirsies no citu cilvēku sajūtām, kuri ir bijuši Jeruzalemē. Tāpat, kā sapņi katram ir savi un nav vienādu sapņu nevienam, var būt tikai cerība un ticība uz kaut ko kopēju.

SVĒTĀ KAPA BAZNĪCA. VISNOZĪMĪGĀKĀ SVĒTVIETA. VALDA UZSKATS,KA BAZNĪCA ATRODAS VIETĀ ,KUR NORISINĀJĀS KRISTUS KRUSTĀ SIŠANA,APBEDĪŠANA UN AUGŠĀMCELŠANĀS.KRISTIEŠIEM ŠĪ IR SVĒTĀKĀ VIETA PASAULĒ. 1810.GADA MONUMENTA IEKŠPUSĒ MARMORA PLĀKSNES SEDZ KLINTI ,UZ KURA ESOT GULDĪTAS KRISTUS MIRSTĪGAS ATLIEKAS Ikvienam cilvēkam,neatkarīgi no ticības šeit rodas īpaša svētuma sajūta,to nevar aprakstīt.....

Raudu mūris-tiek uzskatīts par vienu no svētākajām ebreju svētvietām.

JERUZALEME ir pilsēta, kas oficiāli joprojām netiek atzīta par Izraēlas galvaspilsētu, taču tiek saukta par trīs reliģiju pilsētu. Tai ir īpaša nozīme gan jūdaismā, gan kristietībā un Islāma ticībā. Te atrodas visu triju reliģiju atzītā ķēniņa Dāvida kaps, tam blakus – viņa vārdā nosaukta sinagoga. Virs Dāvida kapa atrodas Pēdējā Vakarēdiena istaba, kur notika Jēzus Lieldienu maltīte kopā ar 12 apustuļiem. Eļļas kans ,Ģetzemane dārzs...neskatāmi daudz baznīcas,vēsturiskas vietas ,kas saistās ar Jēzus pēdējām dienām,ar viņa ciešanām un krusta nāvi. Tas šeit ir jūtams,šeit nav tā viegluma kas bija Haifā vai pie Galilejas jūras. Katrā ziņā Jeruzaleme ir vissvētākā vieta kristiešiem.

Mūsu ceļojums beidzās ar Nāves jūras peldi ,kas ir dabas brīnums.Pat bez peldēšanās jūrā jūs tiekat ārstēts, jo atrodoties Nāves jūras reģionā jūs elpojat gaisu, kurš ir piesātināts ar minerāliem un skābekli, neskatoties uz īpaši sauso gaisu skābekļa koncentrācija gaisā ir daudz augstāka nekā kā citu viet uz Zemes.

IZRAĒLA nav tūrisma zeme vai atpūtas paradīze. Vairums cilvēku te ierodas reliģisku apsvērumu dēļ. Manā uztverē Izraēla ir interesanta ar savu kultūrvēsturisko mantojumu, kā arī spēju/nespēju vienā valstī apvienot tik dažādu reliģisko un etnisko sastāvu.

Bet katram kristietim es noteikti iesaku apmeklēt šo zemi....ŠEIT TU TĀ PA ĪSTAM SAJŪTI ,KO NOZĪMĒ KRISTUS NĀVE, PERSONĪGI PRIEKŠ KATRA NO MUMS .