Latvijas tuksnesis Pļaviņās

Nelielās Pļaviņu pilsētiņas nomalē atrodas pārsteidzoša vieta – iespaidīga izmēra smilšu kalni, uz kuriem uzrāpjoties, var sajusties kā īstā tuksnesī, jo apkārt ir vienas vienīgas smiltis. Es jau sen gribēju par tiem pastāstīt un tos parādīt, bet darba laikā es ļoti reti fotografēju, tāpēc pašai sev ir jāatgādina uzņemt dažus fotoattēlus. Lai gan patiesībā jau tie nav pat smilšu kalni, bet dolomīta ražošanas atlikumi.

Pie kalniem iespējams piebraukt ar autobusu vai mašīnu, tomēr labāk to darīt ar vietējā gida līdzdalību, jo šie Latvijas ainavai neierastie kalni atrodas uzņēmuma “Pļaviņu DM” teritorijā. Ņemot vērā, ka dolomīta ražošana šajās vietās sākusi attīstīties jau XIX gadsimtā, bet esošais uzņēmums ir viens no lielākajiem reģionā savā sfērā, tad nav nekā pārsteidzoša faktā, ka šeit izveidojies vesels tuksnesis. Starp citu, intereses pēc pameklēju informāciju par to, ko Pļaviņās ražo no dolomīta. Uzzināju, ka mēdz būt mazgātas un nemazgātas dolomīta šķembas. Mūžu dzīvo, mūžu mācies. Fotogrāfijā aizmugures fonā atrodas drupināšanas cehs.

Vējš un lietus dolomīta kalniem piešķir īpašu rozīnīti, jo to virsma kļuvusi viļņota, it kā kāds ar milzīgu arklu būtu speciāli dzinis vagas. Dolomīta kalni prasīt prasās, lai tos fotografētu, bet daudzi uzkāpj pašā virsotnē, lai nofotografētu nevis Latvijas tuksnesi, bet pašu svarīgāko Latvijas upi – Daugavu. Šajās vietās tā ir īpaši skaista.

Var jau būt, ka dolomīta kalni Pļaviņās nav nekas īpašs, tomēr mūsu pusei tas ir kaut kas neparasts, un bērni vienmēr ir sajūsmā par iespēju iekarot šos kalnus. Pat maizes degustāciju kaimiņu ceptuvē “Liepkalni” nevar salīdzināt ar tuksneša apmeklējumu Latvijas centrā.