Dažas stundas zvēru pasaulē

14. oktobrī apritēs 96 gadi, kopš Rīgas Zoodārza dibināšanas. Tas ir pārdzīvojis divus Pasaules karus un citas cilvēku politiskās kaislības, taču aizvien vēl saglabājis interesi par sevi, jo vienmēr ir bijis kāds, kurš vēlas kaut uz mirkli pabūt dzīvnieku pasaulē. Kaut arī mākslīgi radītā. Pūļu vairs nav No Liepājas lidostas direktora Alda Mūrnieka uzzināju, ka ne tikai es, bet arī daudzas citas liepājnieku ģimenes ir iecienījušas atpūtas braucienu uz Rīgas Zoodārzu ar lidmašīnu, jo tā var papildus izbaudīt arī lidošanas prieku, bet atpakaļ - braucienu vilcienā. Bez tam atkrīt kreņķi ar automašīnu sastrēgumiem Rīgas ielās. Tātad, ja plānots apmeklēt Rīgas Zoodārzu, tad ērtākais transports uz Mežaparku viennozīmīgi ir 11. tramvajs, kurš šajā maršrutā kursē gadu desmitiem ilgi. Bez tam ar apbrīnojamu intensitāti - ne vairāk kā piecu minūšu intervālu. Un no centra līdz galamērķim tramvajs aizripo apmēram 25 minūtēs. Jāteic, ka atpūtniekiem zoodārzs Mežaparkā faktiski ir vienīgai vērā ņemamais galamērķis. Kaut arī saprotams, ka stacionārie karuseļi bija fiziski un morāli novecojuši, nav skaidrs, kādēļ Rīgas vadītāji nav padomājuši par alternatīvu - ceļojošajiem atrakciju parkiem. Tagad kādreizējo būdiņu šūpoļu vietā uzcelta šašliku tirgotava, slavenās "Margrietiņas" vietā rēgojas zālēm apaudzis paugurs. Nav arī panorāmas rata, no kura kādreiz pavērās lielisks skats uz priedēm ieskauto Mežaparku un gleznaino Ķīšezeru. Pat kuģītis uz Mežaparku no Rīgas kursē tikai vienu reizi sestdienās. Tāpēc loģiski, ka Mežaparkā vairs nav tās cilvēku drūzmas, kas bija pirms gadiem desmit, divdesmit. Biļetes nav lētas Taču Zoodārzs stāv kā stāvējis. To galveno vārtu dizains nav mainījies. Ieejas biļešu cenas gan, tāpēc ģimenem jārēķinās ar palielu tēriņu. Bērniem ieejas maksa ir trīs lati, pieaugušajiem - Ls 4. Ir arī ģimenes karte diviem bērniem un diviem pieaugušajiem par 12 latiem. Ietaupījums no tās minimāls - tikai divi lati. Taču vismaz divi saldējumi zoodārza teritorijā par to iznāk. Kā jau ierasts, pirmās sastopamās radības ir flamingi. Tā vien šķiet, ka viņi savus garos, līkos knābjus tur klabina no mūžseniem laikiem. Mazliet tālāk jau redzami lielie dzīvnieku pasaules pārstāvji. Uz sāna savu kupri zemē atlaidusi, snauž kamieļmāte. Izrādās, tā ir uz Kalvenes "Cīruļiem" aizgādātā kamieļpapa Tolgata draudzene, kura no pielūdzēja uzmanības apliecinājumiem bija kļuvusi nervoza un slimīga, bet nu sākusi atlabt. Ziloņi cienītāji piedzīvos vilšanos, jo Rīgas zoodārzā nu jau labu laiku viņi savus snuķus nevicina. Atgriezīsies tikai pēc dažiem gadiem, kad ziloņiem uzbūvēs jaunu māju. Pakutināt snuķi tapīram Toties netrūkst citu brīnumu. Bērniem ļoti patīk zirdziņi, lamas, un citas radības, kuras ļauj sevi pabužināt. Pat tapīrs ļauj pakutināt savu ļengano snuķi. Izbrīnu rada kazuārs. No pirmā skata kaut kas starp lielu, krāsainu vistu un strausu. Taču izrādās - bīstams. Pirms astoņiem gadiem kazuāra mātīte Kazimira pamatīgi piekāva kādu uzmācīgu fotogrāfu, kurš ielīda pie viņas aplokā. Diemžēl negadījumi zoodārza vēsturē arī ir bijuši traģiski gan cilvēkiem, gan zvēriem. Un tikai cilvēku nevērības dēļ. Zoodārzā izvietotas to dzīvnieku fotogrāfijas, kuri gājuši bojā, ķerot vai apēdot cilvēku mestās mantas un barību. Pirms apmēram 15 gadiem kāds pārgalvis uzrāpās uz barjeras un iekrita lāču mītnē. Omulīgie Vinniji Pūki tūlīt parādīja savu mednieka dabu un pārējo apmeklētāju acu priekšā svešinieku sarāva gabalos. Taču ikdienā lāči izskatās, kā cirkū dresēti, un rāda apmeklētājiem visādus pigoriņus - dīdās, met kūleņus, māj sveicienus, lai tikai kāds kaut ko atmestu. Diemžēl, ik pa laikam kāds to arī izdara. Apmeklētāju netrūkst arī pie žirafu mājas, jo tās Rīgā nebija skatāmas gandrīz 20 gadus. Ja ir vēlēšanās justies kā Āfrikā, var apmeklēt tropu māju ar visām turienes krokodiliem, čūskām, prusakiem un citiem mošķīšiem. Tiesa, klimats tur vairāk līdzinās saunai, tāpēc biezās drēbēs turp iekšā doties nav ieteicams. Kopumā jāteic, ka zoodārzs ir kļuvis atvērtāks apmeklētājiem. Ja kādreiz varēja tik vien, kā vērot dzīvniekus, tad tagad ir pieejams saraksts ar laikiem, kad var vērot, piemēram, roņu barošanu un dresēšanu, mežacūku dušu un tamlīdzīgi. Lai nesteidzīgi iepazītos ar visu Rīgas Zoodārza ekspozīciju, jārezervē trīs četras stundas. Taču tas noteikti ir tā vērts, īpaši, ja līdzi ir jaunākas atvases. Tiesa, var nokaitināt uzbāzīgā reklāma, kas skārusi arī zoodārzu. Nezinu, kuram reklāmas ģēnijam tas ienācis prātā, bet plakāts, kur lauvas saka paldies Latvijas gāzei par to, ka viņiem ir silti, citādāk, kā par muļķīgu nav nosaucams. UZZIŅAI Izdevumi ģimenei ar diviem bērniem *Aviobiļetes uz Rīgu - Ls 26,80 *Tramvaja biļetes (pieaugušajiem) - Ls 1,60 *Ģimenes karte zoodārzā - Ls 12 * Vilciena biļetes (pieaugušajiem) - Ls 9,26. *Plus ēdiena un suvenīru izmaksas pēc pašu izvēles