Fantastiski piesātināta nedēļa Maltā

Malta! Esam atgriezušies Latvijā un uz kādu laiku atkal piesātināti ar feinajām izjūtām, ko izbaudam atpūšoties siltās un saulainās zemēs. Pavadījām tur 8 fantastiskas dienas no 9.-16.jūnijam. Ar to arī bija pilnībā pietiekoši, lai apskatītu Maltu no visām pusēm - gan visas salas, gan dabu, gan muzejus - gandrīz 100 %. Protams, vienmēr paliek kāda vietiņa, ko vēl varēja apskatīt, bet lielākā daļa apskates objektu šajās dienās tika apskatītas. Šoreiz ar ģimeni noīrējām dzīvoklīti St.Julians ar kuru bijām pilnībā apmierināti, jo dzīvoklis atradās labā vietā, tuvu centram, labiekārtots, labi un atsaucīgi saimnieki. 6 cilvēkiem tas mums izmaksāja 720 Euro 7 naktīm + 300 Euro drošības nauda, ko atgrieza uzreiz izvācoties.

1.diena. Ielidojām ap plkst.12.00, paņemam taksi līdz St.Julians par 20 Euro (labi ir tas ka viņiem arī taksometriem ir konkrētas takses, kas ir turpat lidostā pat apskatāmas un uz vietas lidostā arī jānopērk tāda kā biļete taksim), protams, diena jau ir sākusies un tika veltīta, lai iejustos Maltas klimatā un atmosfērā, lai apdzīvotu dzīvokli un apskatītu tuvākos līcīšus un pislētu. Kā arī iegrieztos kādā kafejnīcā vai restorānā, lai nobaudītu vietējo alu un vīnu, kas nu kuram. Pirmā kafe - picērija, ko noprovējām atradās Balluta Bay līcī, ceļojuma biedrus iepriecināja lētās cenas alum - 1.60 Euro par kausu, bet kļuva skaidrs kāpēc viņš tik lēts, līdzko tika nogaršots - skābs un mazliet ar odekolona piegaršu. Arī vīns bija izcili skābs. Tā nu piebeidzām savas glāzes un devāmies ātrāk meklēt citu restorānu. Tā kā iepriekšējā reizē mūsu iemīļotais restorāns bija Vino Veritas Sliemā, tad nolēmām arī šoreiz apmeklēt šo iestādījumu... Visā visumā tas joprojām ir viens no maniem iecienītākajiem restorāniem, lai gan vienu vakaru mazliet lika mums vilties ar to, ka no ēdienkartē piedāvātajiem ēdieniem ne visi bija pieejami, lai gan bijām tieši noskaņojušies noprovēt ko neēstu.

2.diena. Sagaidam savu sesto atvaļinājuma biedru un dodamies mazliet apskatīt Maltas salu. Pirmais mūsu apskates objekts bija San Anton botāniskais dārzs, kas atrodas Attard ciematiņā. Tad nu dodamies uz Valletas autoostu, kāpjam autobusā un dodamies ceļa. Autobusiem jau lidostā iegādājāmies 7 dienu biļeti, kas maksāja 12 Euro, un ir derīga visiem dienas autobusiem, visos virzienos Maltas salā, tāpēc par autobusu maksām vairs nebij jāsatraucās- sēdies tik un brauc. Dārzi skaisti, ziedoši, ar apelsīnu un mandarīnu kokiem, dažādiem augiem, redzējām arī vienu čūsku, kas mani mazliet sabiedēja, bet uz neilgu laiku.. =) Tur atrodas arī San Anton pils, kas kādreiz tika izmantota kā Gubernatora galvenā rezidence. Tālāk nolēmām doties uz kādu no Maltas skaistajām pludmalēm, šoreiz Golden Bay. Atkal dodamies uz autobusu, kas iet no Birkirkara līdz pat pludmalei. Pludmale skaista, pirmās dienas Maltā gan bija diezgan liels vējš, tāpēc ūdens arī samērā nemierīgs, bet puišiem tas netraucēja, lai nobaudītu peldi Vidusjūrā. Tad jau arī vakars klāt, nopirkām vietējo vīnu Dolcino (to kas veikala bij krietni lētāks), nogaršojām, bij labs, sagaidījām autobusu un devāmies mājās atpūsties un atgūt spēkus.

3.diena. Ceļamies agri, lai pēc iespējas ātrāk aizbrauktu līdz ostai Cirkewwā un paspētu uz prāmi. Prāmja biļēte abos virzienos maksā 4,95 EOstā ļoti uzstājīgi Gozo Sightseeing autobusu aģenti mums cenšas pārdot biļetes uz ekskursiju, bet viņu nesaprotamo skaidrojumu un nepārliecības dēļ, nolēmām labāk pirkt biļetes otrā krastā uz vietas. Nopērkam biļetes uz Gozo sightseeing hop on - hop off autobusu par 15 Euro un dodamies apskatīt skaisto Gozo. Skaistas ieliņas, skaisti skati uz jūru, burvīgs Ramla Bay līcis ar iesarkanām smiltīm, Ta Pinu katedrāle - ko var izkāpt un apskatīt, kamēr gaida nākamo autobusu. Bet šoreiz apskatījām Ggantija 6000 gadus vecos tempļus - ne visiem tas radīja lielu iespaidu, jo būtībā tie ir vecu akmeņu krāvumi, daži bij gaidījuši ko vairāk. Bet ko var gribēt no tik vecām celtnēm. Sagaidam nākamo hop-on autobusu un dodamies uz burvīgo Azūra logu. tā nu ir vieta, kas katram dabas skatus, jūru un klintis mīlošam cilvēkam ir jāapmeklē Gozo salā. Tajā dienā bij diezgan liels vējš, tāpēc bij jābūt uzmanīgiem staigājot pa klintīm un šoreiz nebij iespējam pieiet gar klinti tvuvāk Azūra logam no apakšas, jo tur spēcīgi skalojās ūdens. Skats uz šīm varenajām klintīm, putojošajiem ūdeņiem bij fantastisks. Fotografēšanu gan vislaik apgrūtināja tas, ka jūras ūdens šļakstoties padarīja slapju gan fotoaparāta ogjektīvu, gan mūs pašus. Pēc divu stundu dzīvošanās šajā fantastiskajā vietā (un tās divas stundas pagāja vnk nemanot), mēs bijām sāļi no jūras ūdens šļakatām, bet laimīgi. Blakus Azūra logam atrodas arī iekšzemes jūra, kura savienojas ar mazu eju klintī ar atklāto jūru, caur kuru labos laika apstākļos vietējie ar laiviņām izved tūrsistus ekskursijās, lai apskatītu Azūra logu no jūras līmeņa. Mums diemžēl šoreiz tas gāja secen lielā vēja dēļ. Sagaidījām autobusu un braucot vēl caur atlikušajām apskates vietiņām, pamazām jau devāmies atpakaļ uz ostu, lai atgrieztos Maltas salā.

4.diena. Šajā dienā nolēmām apskatīt pašu Maltas salu – muzejus, dabu, klintis. Cik var paspēt izbraukāt vienā dienā. Starp citu, muzeju apmeklējumiem ir iespēja iegādāties Malta Heritage karti par 35 Euro, kas ietver lielāko daļu Maltas muzeju un tempļu. Mēs arī to iegādājāmies, bet visus muzejus nepaspējām apmeklēt, bet vismaz interesantākos gan. Maltas salas apskati sākām ar Ghar Dalam alu un muzeju. Šī ala ir ievērojama ar to, ka tajā ir atrasti 7000 un vēl vecāki arheoloģiskie atradumi – cilvēku, ziloņu, kā arī citu dzīvnieku kauli. Ala ir 550 m dziļa, bet ar elektrību ir aprīkoti pirmie 80 metri, jo tālāk alā iet ir bīstami un tas nav atļauts. Muzejā ir apskatāmas atrasto dzīvnieku kaulu un zobu atliekas, pēc kurām vadoties ir izveidotas skeletu rekonstrukcijas. Tālāk devāmies uz Blue Grotto – Zilo Grotu. Ar laivu par 8 Euro tūristus izvadā pa neskaitāmām alām, kurās var iekļūt tikai no jūras līmeņa, kā arī izstāsta katras alas stāstu. Alās var redzēt burvīgas krāsas, kas izveidojušās ūdenim skalojoties ap klintīm, kā arī ūdens ir fantastiski dzidrs un zils, var redzēt jūras dibenu pat 6 metru dziļumā. Šīs brauciens mums visiem likās vnk fantastisks un mēs visi bijām sajūsmā. Nākamais apskates punkts bija Dingli klintis. Uz klintīm iespaidīgākais skats arī varētu būt no jūras līmeņa, bet šoreiz mums pietika arī ar apskati no augšas, kas arī ir pietiekoši iespaidīgs skats. Tā kā muzeji Maltā strādā tikai līdz 18.00, tad mums vēl bij jāpaspēj uz St.Pauls katakombām, kas atradās Rabat ciematiņā un uz Aviācijas muzeju Ta Qali ciematā. St.Paula katakombas ir telpu komplekss pazemē, kas cik mēs sapratām arī ir ļoti senas un tika izmantotas dažādiem nolūkiem. Uz Aviācijas muzeju nokļūt bija krietni sarežģītāk, jo autobuss tieši uz muzeju nekursēja. Nācās kāpt ārā pēc norādēm un iet ar kājām apm.20 minūtes sekojot norādēm līdz muzejam. Muzejs gandrīz tika aizvērts mums deguna priekšā, jo, lai gan internetā info norādīja, ka muzeja darba laiks ir līdz 18.00, mums paziņoja, ka pēdējie apmeklētāji tiek ielaisti 16.00, sakarā ar to, ka nepieciešamas 2 stundas pilnīgai muzeja apskatei. Bet acīmredzot saprotot, ka esam tālu ceļu mērojuši mūs tomēr ielaida un ļāva apskatīt visus 3 muzeja angārus stundas laikā. Puišiem jau nu ļoti patika – īsti vīrišķīgs muzejs. =) Vēl viena piesātināta diena bija pavadīta, diena un pārbraucieni autobusos mūs bija sagurdinājusi, bet tas bija to vērts.

5.diena. Comino un Blue Lagoon. Ceļamies atkal agri, viens autobuss aiziet mums gar degunu, jo ir pilns ar tūristiem līdz malām, paklausot mammai nācās domāt alternatīvas kā tikt uz priekšu, lai nekavētu laiku. Bet galu galā nonācām ostā un mūs jau sagaida vesels bars ar cilvēkiem, kas piedāvā iegādāties biļetes uz Comino salu, kur tūristus nogādā mazie kuģīši. Biļete tur un atpakaļ maksā 10 Euro. Ieraugot Zilo lagūnu aizraujas elpa un, lai gan mēs ar vīru bijām tur otro reizi, tāpat acis un dvēsele priecājas redzot šo skaistumu ar kuru grūti ir piesātināties un gribas redzēt vēl un vēl. Dienu pavadījām sauļoties, peldoties, mūsu drosmīgie čaļi izmēģināja vizināšanos uz pūšļa ko velk laiva diezgan lielā ātrumā. Bija jautri, ja vien daži no mums nebūtu saules nodedzināti. Visi, kas nav saules norūdīti – noteikti aizsargājaties no saules – krēmi, cepures, neatrodieties ilgstoši saules staros, jo ātri vien nodegsiet un nākamās dienas tad ir mazliet mokošas. Saulīte mūs arī nogurdināja, tāpēc ar katru nākamo dienu mūsu spars mazliet norimās, jo dienas tiešām bija aktivitāšu un saules piesātinātas. Comino salas lielākais mīnuss ir tas, ka šeit nav labiekārtotas dušas un tualetes, jo zinot, ka tūristi šeit apgrozās lielos daudzumos un gandrīz cauru gadu, varētu jau nu tomēr uztaisīt kārtīgu vietu kur nomazgāties un pārģērbties. Tualetes bija un arī duša šoreiz vismaz bija pieejama, ja cilvēks gribēja apskaloties tad to varēja izdarīt, bet prasījās mazliet labāks līmenis... bet tas noteikti nebija tas, kas varēja sabojāt atrašanos šajā burvīgajā Zilajā Lagūnā. Tāpēc brauciet un baudiet šo dabas skaistumu!

6.diena. Tā kā nogurums jau darīja savu, nolēmām neko daudz neaizrauties ar pastaigām karstajos saules staros. Devāmies iekarot Valletu – galvaspilsētu. Ar kuģīti no Sliemas par 1.50 Euro vienā virzienā aizbraucām uz Valletu. Apmeklējām arheoloģijas muzeju, Ieroču muzeju un Lielmeistara (Grandmasters) pili. Sapirkāmies suvenīrus, veikaliņu tur ir daudz. Gribējām arī aiziet līdz Upper Barraka dārziem un liftu, bet pietrūka spēka kāpt kalnā, jo diena bija ļoti svelmīga. Šajā vakarā nolēmām izmēģināt vēl kādu restorāniņu – bet bijām mazliet vīlušies. Atradās viņš jūras krastā Balluta Bay līci, bet visu iespaidu sabojāja netīrie galdauti un nekārtīgās tualetes. Mūsu pasūtītā pica bija izcili sāļa, lai gan to varbūt varēja paredzēt pēc sastāvdaļām, lai gan jūras velšu pica bija izcila un arī dzērieni bija labi.

7.diena. Pienākusi bija pēdējā atvaļinājuma diena. Tā kā Gozo salas ekskursijas biļete ietvēra bezmaksas ekskursiju ar kuģīti pa Valletas un blakus esošajiem fortiem un ostas teritoriju, tad nolēmām to arī izmantot un vnk pavizināties un apskatīt Valletu no jūras līmeņa. Tas bija 90 minūšu brauciens, kura laikā arī izstāsta visu, kas būtu jāzina par šiem fortiem un vēsturi. Atlikušo dienu nolēmām atpūsties un vakarā apmeklēt vēl kādu restorānu. Šoreiz izvēlējāmies restorānu jūras krastā līcī ar skatu uz Valletu, netālu no Sliemas kuģīšiem. Restorāniņš bija labs – ēdiens garšīgs, apkalpošana laba, dzērieni garšīgi.

Atpūta Maltā izbaudīta uz pilnu klapi par ko liecina nogurums, tūkstošiem bilžu un neskaitāmas atmiņas par apmeklētajām vietām. Malta ir maza, bet skaista valsts.

Plusi un lietas ko der zināt:

-Samērā lēta valsts – vakariņas var paēst labā restorānā caurmērā par 10 – 15 Euro, vīna glāze maksā apm. 3 Euro, alus maksā apm.3 Euro. Veikalos arī cenas ir apmēram tādas kā pie mums.

-Autobusa biļete 7 dienām maksā 12 Euro

-Garšīgs maltiešu vīns – Dolcino rozā vīns, kas veikalā maksā apm. 3 Euro. Ļoti garšīgs bija arī Pearly Bay baltvīns – salds, bet tas ir Dienvidāfrikas ražojums.

-No maltiešu aliem – Cisk, Blue Label Ale stikla pudelē (tumšais alus, man kā alus nedzērājam arī likās gards), un vēl puiši caurām dienām dzēra aliņu ar nosaukumu Scola, ja nemaldos. Laikam jau bij labs.. =)

-Viens no vietējiem maltiešu ēdieniem ir trusis – sautēts ar dārzeņiem, arī jūras veltes, dažādi pildīti pīrāgi, picas dažādās variācijās

Lielākie mīnusi:

- autobusu saraksts īsti neatbilda patiesībai, jo ne visi autobusi kursēja pēc norādītā laika - vai nu kavējās vai arī sakarā ar to, ka vēl īsti nebija sākusies sezona, kursēja retāk nekā sarakstā norādīts, lai gan bija uztikta informatīva lapiņa par to, ka saraksts ir ar vasaras laikiem. Tā kā nācās izkost pašiem, cik bieži tad autobusi staigā - nevasaras laikos.

- mistkastes - tā bij lieta ko Sliemā, St.Julians un citur bija diezgan grūti atrast, nez kādu iemeslu pēc viņiem viņas nav kā pie mums uz katra stūra. Līdz ar to arī daudz izsmēķu uz ielām vietām, bet visā visumā ielas tīras un koptas.

- nu tā ir lieta, kas jāzin noteikti katram tūristam - ka pazīstamāko apskates objektu vietās mazie tirgotāji uzskrūvē cenas dubultā ja ne trīskārši, par to atkal pārliecinājāmies pērkot vīnu, ko pēc tam veikalā redzējām 3 reizes lētāk. To vnk jāņem laikam vērā visās zemēs - tūristam vienmēr gribēs pārdot dārgāk.