Kā mēs netikām uz Franciju

Ir tāds teiciens-,,Cilvēks plāno-dievs dara ,,....šis teiciens attiecas uz mūsu pavasara ceļojumu.....

Jau ziemā izdomājam ka brauksim uz Franciju-uz Elzasu-Lotringu,kur atrodas jaukas pilsētas

Colmar,Riquewihr,Ribeauwille un plaši vīna dārzi un pilis.Izlēmām ka prom nebrauksim pa bāņiem

bet gan caur Austriju,Slovēniju,Itāliju,Šveici-pa mazajiem celiņiem-pāri kalniem.

Iepriekš rezervējām naktsmājas vīndaru ciematā Ribeauwille.Pasūtījām naktsmājas internetā.

Šoreiz ceļā devāmies ar īrētu auto-Toyota Prius-hibrīdu,kurš tērē zem 5 litri uz 100 km.

Līdz Itālijai viss ritēja pēc plāna un bez starpgadījumiem.Laiks Eiropas Dienvidrietumos jau

pilnībā atbilda pavasara statusam.No Cortina D,Ampezzo pagriezām uz Bolzano,Merano un

tālāk uz Sluderno.Tā lēnā garā rāpāmies arvien augstāk kalnos pa serpentīniem.....līdz

brīdim kad pretī sāka plūst auto straume....kuri signalizēja ar gaismām ! Sapratām ka kaut kas

nav kārtībā....izrādījās ka ceļš tālāk ir slēgts un jāgriežas apkārt !!! Trīsreiz varat minēt cik tur

kalnos ir pāreju.....,pareizi-viena ! Tas nozīmē ka jādodas atpakaļ un jāmeklē cits ceļš....

Protams ka Tom Toms liek apgriezties-jo viņš nesaprot kādēļ gribam braukt 260 km līkumu....

Tumsa ir klāt un naktsmājas jāmeklē tūlīt un tagad,jo kalnos satumst ļoti ātri....

Labi ka atrodam kādu kalnu viesnīciņu un atrodas brīvas vietas.

Otrā rītā agri dodamies tālāk,jo stipri kavējam.....braucam bez liekiem pitstopiem,lai nenokavētu

rezervāciju Francijā.....,bet otrs starpgadījums....arī Šveicē-Oberalppass ir slēgts un tas nozīmē

ka jādodas atpakaļ un līkums ne pa jokam.....sazvanu frančus un neko darīt-mūsu rezervācija

jāatceļ,jo diennakti zaudējām. Tad nolemjam ka paliksim Šveicē un dodamies uz Šveices franču

kantonu pie Ženēvas ezera.Apmetāmies pie ezera kalnos,netālu no Vevjē.Šeit nolemjam palikt

trīs naktis un apskatīt Ženēvas ezera skaistākās pilsētas Vevjē,Montreaux,Aigle,Lozanna,Cullī

Šīs ir vietas ko iecienījuši daudz bagātu un slavenu cilvēku. Savā laikā te uzturējās Č.Čaplins

Fredijs Merkūrijs.Šajās pilsētās hoteļu ir vairāk kā jebkur citur.Pārsvarā četras un piecas zvaigznes.

Apskatam Aigles pili,kur ierīkots vīna muzejs,Šilonas pili,Lozannas vecpilsētu un Monteaux

promenādi. Šajā kantonā sastopam daudz tumšādainu cilvēku,kuri šeit veic melnos darbus-

slauka ielas,savāc atkritumus,mazgā traukus.Šveicieši šos darbus paši darīt nevēlas.Kā noskaidrojām

slaukot ielas var nopelnīt ap 1600 ls mēnesī....toties skolotāji jau ap 4000 ls....tas nav maz kaut arī

cenas Šveicē ir iespaidīgas.Lai paēstu pusdienas Montreaux restorāna-jāšķiras apmēram no 100 CHF kas

ir 58 ls. Vīns vietējā vīna darītavā-ap 32 CHF par pudeli.

Daba Šveicē ir skaista,it sevišķi pavasarī ,kad viss zied ! Bet ja man piedāvātu tur palikt-es atteiktos !

Man liekas ka Šveicieši ir augstprātīgi-viņi sevi uzskata par pārākiem.Viņiem trūkst sirsnības un draudzīguma,

kā piemēram, Austriešiem.Kafejnīcās,veikalos runā tikai franču valodā,un centieni kontaktēties vāciski,angliski

vai itāliski cieš fiasko....laikam viņiem ar vienu valodu pietiek ...

Šveicē ir ļoti maz veikalu-lai atrastu kādu lielveikalu ir jānobrauc ļoti lieli attālumi-pat nesaprotu kur viņi

iepērkas.Vajadzētu būt otrādi-tik bagātai tautai būtu jābūt daudz veikalu ,kur to tērēt...

Brokastīs nedod gaļu,sieru kā Austrijā,vai Polijā bet gan tikai maizi,sviestu un ievārījumu....nezinu,vai

tas aiz skopuma,vai tādi paradumi ?

Gan Šveicē,gan Austrijā nav apsargu-ne veikalos,ne viesnīcās-laikam nezog....pie mums tā ir ļoti

izplatīta profesija !

Pēc Rietumšveices devāmies uz Berni,apskatīt galvaspilsētu.Berne atrodas kantonā,kur runā vācu valodā.

Vācu valodā runā lielākā šveiciešu daļa.Pavisam nedaudzi-apmēram 50.000 runā retoromāņu valodā,kura

liekas kaut kas pilnīgi nesaprotams.Patika Bernes vecpilsēta,ļoti labi organizēta satiksme,daudz pazemes

autostāvvietu,lai atvieglotu satiksmi pilsētā.Zīmīgi,ka pazemes autostāvvietā ir gan benzīntanks,gan auto

serviss.Vecpilsētā daudz skaistu ēku,visur izkārti karogi-valsts,kantona,pilsētas.

Pilsētu dvēsele ir tirgus-arī Šveicē,daudzviet darbojas krāmu tirgus-viss,kas vairs neder-tiek pārdots.

Daudzās vietās nolikti speciāli konteineri-second hand-kur atstāt novalkātas,vai nederīgas mantas,kas

droši vien nonāk arī Latvijā....

Pēc tam pārcēlāmies uz Austriju-Tiroli.Uzreiz jutāmies kā mājās-cilvēki laipni,smaidīgi-cenas tādas

kā mums,bet daba-kā Šveicē ! Austrija ir vienīgā valsts(bez Latvijas) kur es gribētu dzīvot.

Austrijas novadi atšķiras gan pēc dabas skatiem,gan apgērba,gan parašām.Arī dialekti ir atšķirīgi-

ja runā pavecāks tirolietis-ir grūti ko saprast.Arī tiroliešu ēdieni ir savdabīgi-pasmagi,trekni-daudz

gaļas,aknas,maultašas,gulašs.Tirolē vairāk iecienīts alus,turpretī Štīrijā-vīns.Tas tādēļ,ka tirolē neaug

vīnogas,bet Štīrija tās audzē lielās platībās.

Austrijā,pretēji Šveicei veikalu ir daudz un nav problēmu tos atrast.Pie katras pilsētas atradīsiet einkaufcentr

Spar,Billa,Merkur,Hofer,Aldi.Cenas ļoti draudzīgas mūsu maciņiem.Austriešu preces ir augstas kvalitātes

to atzīst arī vācieši.Ļoti garšīgi ir austriešu sieri-laikam tādēļ ka govis ganās Alpu pļavās.Austrijā ir daudz

vietu kur paēst.Gashof,Gasthaus,Rasthof,Imbiss,Buschenschank.

Austrija ir valsts,kur viss ir sakārtots,cilvēki ir kārtīgi,ļoti likumpaklausīgi.Tur likumus ievēro visi-vai tu esi

nabags,vai bagāts.Visi brauc pēc likumiem,arī ar ļoti dārgām mašīnām.Arī Porsche brauc aiz traktora kilometru

ja tur aizliegts apdzīt.Jebkurā benzīntanka tualetē stāv nolikti rezerves ruļļi ar tualetes papīru,roku dvieļi

wc smaržu pudelītes un nevienam pat prātā neienāk ko nozagt ! Mums viss jāieslēdz aiz 3.atslēgām...

Pie tualetēm stāv šķīvis ,kur iemest naudu pēc apmeklēšanas.Tankos un kafejnīcās nav apsargu

nav kameru....reizēm iedomājos-ar ko nodarbojas policija ???

Padzīvojām Štīrijā 4.dienas-izbaudījām pavasari visā plaukumā ,ziedēja viss-ābeles,persiki,ķirši,ceriņi

kastaņas.1.Maijā slēgts viss-pat maizi nevar nopirkt ! Austrijā arī veikala pārdevēja ir cilvēks,kurš ir

pelnījis atpūtu.Toties kafejnīcas pilnas ar cilvēkiem.

Uz Austriju dodamies bieži -šī valsts ir skaista un viesmīlīga-ieraugot Latvijas numuru,cilvēki nāk klāt

un jautā kā klājas,kas Latvijā jauns,vai esam ieviesuši eiro utt...

Izbaudījuši ziedošu,jauku pavasari varam doties mājup un gaidīt pavasari šeit-mājās jo tas te nedaudz

aizkavējies..... (sun)

Nu ko gaidīsim nākamo ceļojumu-visiem jauku pavasari un veiksmīgus ceļojumus !