Donavas deltas stāsts

Pēc nosēšanās Konstantas lidostā, dodies pastaigā pa pilsētas centru, pagaršo vietējās baranciņas, izbrauc vai vismaz nofotogrāfējies ar Dacia mašīnu, atpūties lielākajā Rumānijas kūrortā pie Melnās jūras... Tad iesēdies „mikriņā” un jau pēc pāris stundām nonāksi Tulcea pilsētā, kur sākas Donavas deltas neskartās dabas paradīze.

Donavas deltas stāsts sākās pavisam nejauši ar pēdējā brīža biļešu iegādi 10eiro vērtībā uz Konstantu Rumānijā. Sākumā, protams, domāju par Drakulu un Bukaresti,bet tikai vēlāk saprotu, ka Rumānijas austrumu daļā iespējams apmeklēt unikālu tūrisma galamērķi – Donavas deltu, kas ir otrā lielākā Eiropā, bet vislabāk saglabātā, tāpēc tajā tik tiešām var baudīt neskartas dabas burvību.

Tūrisma sezona sākas jau maijā, tāpēc līdztekus Donavas deltas apmeklējumam var ieplānot arī pāris dienu atpūtu Rumānijas populārākajā kūrortā pie Melnās jūras – Mamaia, kas atrodas uz savdabīgas zemes strēles starp jūru un saldūdens ezeru. Daudziem pārsteigums būs neparastās smiltis jūras krastā, kas patiesībā ir miljoniem mazu gliemežvāku. Kūrortā atradīsies viesnīcas un izklaides iespējasvisām gaumēm, turklāt tās visu laiku attīstās. Mamaia kūrorta tālākajā galā joprojām ir vieta, kur beidzas asfaltēts ceļš un paveras pļavas un būvlaukumi, kur top jaunas viesnīcas un izklaides objekti. Bet jau šobrīd rumāņi pārsteiguši ar interesantu pārvietošanos iespēju no viena kūrorta galu uz otru – pacēlāju kā slēpošanas trasēs.

Lai gan serviss un dzīves apstākļi tūristiem ir lieliski, īpaši izceļot vietējo atsaucību, Konstantā vērojama arī Rumānijas realitāte. Pilsētas zaļā zona var gadīties aizaugusi un salauztiem soliņiem, būvlaukumos kūp melni dūmi no degošu plastmasu kaudzēm, ielās sabiedrotie ir klaiņojoši suņi un, pārvietojoties sabiedriskajā transportā, jūtams darba ļaužu nogurums no krīzes pārņemtās valsts. Tomēr rumāņi ir patrioti vismaz savai automašīnu markai Dacia, tāpēc ielās ir sajūta kā Dacia muzejā – visur redzamas Dacia mašīnu dizaina variācijas un to vēsturiskā attīstība no 20 gadus veciem līdz jaunākajiem modeļiem. Nesen Konstantā uzbūvēts arī pirmais rietumnieciskais tirdzniecības centrs, ar ko paši ļoti lepojas. Bet ne jau pilsētas dēļ esam Konstantā... tā ir tikai pirmā pieturvieta ceļā uz Donavas deltu.

Donavas deltas kanālos

Donavas deltas kanālos nonākt var tikai pa ūdeni, tāpēc Tulcea pilsētā visi Donavas deltas tūristi un vietējie sasēžas mazā kuģītī. Apmēram 2h laikā var nonākt Donavas deltas vidienē, kur atrodas gan autentiski rumāņu ciemi, gan jaunas viesu mājas tūristiem. Ar kuģīti jau ir ekskursija, jo var vērot vietējo iedzīvotāju nesteidzīgo ikdienu un tradīcijas – pirms uzkāpšanas uz klāja visi stāv rindā pie baranciņu tirgotavas, somās un koferos līdzi ir viss iespējamais no pilsētas – cāļi, stādi, pārtika, auto detaļas, sadzīves ķīmija, grāmatas, drēbes utt. Pa ceļam daudzas preces īsajās pieturvietās vēl tiek apmainītas pret citiem labumiem. Tūristu uz šiem kuģiem joprojām ir daudz mazāk nekā vietējo iedzīvotāju, tāpēc nav ne vēsts no tūristu atrakcijām – suvenīru tirgotājiem un citiem brīnumiem. Tomēr jau šobrīd rumāņi domā par arvien pieaugošo tūristu plūsmas regulēšanu. Tuvāko gadu laikā tiks veikta dažu kanālu padziļināšana tūristu kuģiem, bet pārējie būs pieejami tikai mazās motorlaivās, lai maksimāli saglabātu deltas ekosistēmu.

Naktsmītnes Donavas deltā ērti var rezervēt caur dažādiem interneta portāliem kā jebkurai lielai lielpilsētas viesnīcai, bet uzņemšana jau no ierašanās brīža liksies īpaša – tev visdrīzāk privātā laivā atbrauks pakaļ mājas saimnieki un nogādās tieši pie viesu nama durvīm, bet saimniece sagaidīs ar lieliski pagatavotām vakariņām un dzērienu. Par ēdienreizēm vislielākajā sajūsmā būs zivju cienītāji, jo vietējās saimnieces spēs pagatavot bagātīgas un ļoti garšīgas ēdienreizes, kurās zivis no Donavas deltas būs neatņemama maltītes sastāvdaļa. Varbūt mums paveicās, bet radās sajūta, ka saimnieki zina visu, ko iedomājies pajautāt – gan par piemērotākajiem makšķerēšanas āķiem, gan putniem bagātākajiem kanāliem, gan vietējo sadzīvi deltas kanālos un Eiropas politiķu plāniem šajā UNESCO aizsargātajā teritorijā.

Nepaiet ilgs brīdis, kad atklājas arī Donavas deltas klusums un miers, līdztekus dažādu putnu spalgajiem saucieniem, varžu koriem un zivju plunkšķēšanu. Agrā rītā izbraucot kanālos saprotam, kāpēc saimnieks ir brīdinājis būt uzmanīgiem – uz kuru pusi skaties, visur ir kanāli, pa kuriem varētu pavizināties. Un diena paiet neparasti ātri patiesībā nedarot neko – fotogrāfējot dabu, nedaudz pamakšķerējot, vērojot neskaitāmi daudzveidīgās putnu sugas, laiski nosnaužoties laivā kāda koka paēnā...un neapnīk. Lielpilsētu skrējiens, internets, telefona zvani – viss liekas kaut kur tik tālu, ka patiešām „noķerta” brīvdienu atpūtas sajūta.